Njuu, meinaan tolla "kuumuu älyttömästi" sitä, että se lämpenee yllättävän paljon ottaen huomioon kuinka kaukana se kiven pinta on siitä varsinaisesta lampusta. Luulin että lintujen jalat on jotenkin erityisen herkät lämmölle joten olin ehkä turhaan huolissani tuosta lämpenemisestä
Oiskohan se kivi parhaimmillaa semmosen kahvikupin lämpönen joka on jonkun aikaa ollu jo pöydäl jäähtymässä, ei nyt ihan polttava mutta selvästi kuuma kuitenki
Luulen, että ihan lintukohtaista tuo jalkojen herkkyys. Ja onhan kanarialintukin kokoonsa nähden todella köykäinen lintu - aikuinen painaa keskimäärin sen 20-22 grammaa, jos ihan perusmuotoisesta rodusta puhutaan. Ei siis miniroduista tai suuremmista muotoroduista. Joten tollainen 20 grammaa kovinkin kuuman objektin päällä ei taida ihan kamalasti lämmetä sit kuitenkaan...

Jos on tuollainen "hieman jäähtynyt kahvikuppi", eli kärsii jo kädellä koskettaa, muttei kärsi pitkään pitää, niin on se sitten linnuille just sopiva lämpö. Muutenkin luotan, että osaavat lähteä pois, jos liian kuumat olot tulevat. Siksi olen huolissani vain siitä, jos joku asia onkin yllättäen tulikuuma, sellainen, että kertalaskeutuminen siihen polttaa ja pahasti. Eli vaikkapa täysillä oleva hellanlevy, luulen, että vois vähän nahat kärvähtää.
Tosiaan... itse en viettäisi yötäni täysillä olevan patterin päällä, en siinä kättäni kovin pitkään pysty pitämään. Mutta jos toisten mielestä siinä on kiva vetää 12h tirsat ja vielä päivälläkin hengailla varpaita lämmittelemässä, niin mikäs siinä sitten...

Täytyypä laittaa tuollainen lamppu hankintalistalle lintuhuoneeseen. Jos ei ilmaa puhdista, niin tarjoaa ainakin lämpöisen istuskelupaikan.