papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

freestyle flyers
« : 07.01.11 - klo:18:42:14 »
Tässä vähän nannaa silmille ;)

http://www.youtube.com/watch?v=EN-Lb2VdzU0&feature=related

Sitten vaan youtubeen hakusanoiksi freestyle flyers webisode 1-8, ja katselemaan...

Nooan kanssa ensi kesän tavoite onkin vapaanalento ja keväälle on jo maneesi hankittuna treeniin ja nyt jatketaan vaan luokselentotreenejä kotona. Nooahan on ollutkin täysinsiivin ja klipattuna vapaana ulkona, että eipä se sille edes uusi juttu ole, mutta nyt vielä reilu puolivuotta treeniä ja kesällä itseni keräili ja kokeilemaan siipiä tuuleen :) Nooa onkin se mun toive tirppa koukkunokka aihio, josta saada freeflight lintu. Haaveena ollut aina, että saisi linnun, jota lennättää vapaana ja nyt sitten katsellaan, josko sen kanssa onnistuisi. Nooa hyviä puolia on, että se ei oikeastaan pelkää mitään, eikä mene lukkoon ja on erittäin ihmisrakas ja mun perääni, jotka hyviä juttuja, mitä tulee vapaana lentelyyn. Barbaran kanssa aiheesta juttelinkin ja Nooasta ja sain paljon vinkkejä, ja nyt vaan treeni jatkuu.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

Re: freestyle flyers
« Vastaus #1 : 07.01.11 - klo:20:07:08 »
huuui :)
Tarvii todellisen luottamuksen ja linnun toimintavarmuuden...
Kyllä mahtavaa kuulla miten teillä harjoittelu etenee.

« Vastaus #2 : 18.01.11 - klo:16:03:53 »
Nooan kanssa ensi kesän tavoite onkin vapaanalento ja keväälle on jo maneesi hankittuna treeniin ja nyt jatketaan vaan luokselentotreenejä kotona.

Vinkiksi, kannattaisiko ihan varmuudeksi ja varotoimena opettaa Nooalle muutamia alatyylin sanoja?
Meinaan vaan että siten lehdistö radio ja jopa tv antaa runsain mitoin ilmaiseksi aikaansa, jos ensi kesänä Turun suunnalla haeskellaan sankoin joukoin vihreää rääväsuista papukaijaa. ;)

Muoks. En yllä olevaa viestiä kirjoittaessani tiennyt että alkuperäisen kiroilevan karkurin on käynyt huonosti. Olen pahoillani jos/kun kirjoittamani teksti on loukannut jotakin tai joitakuita.  Kiroilullaan karkuri kuitenkin sai valtavan mediahuomion.
« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo:21:41:11 kirjoittanut Jukka »
BFA&TAG

« Vastaus #3 : 18.01.11 - klo:16:08:40 »
Ekaksi lentopaikaksi on varmistumassa iso kalkkikaivos tässä lähellä ja parit harjoitushallit tiedossa, kunhan tuo sulkis loppuu, kun nyt aikas harva peräsin ja siivet koloilla. Ja tuo Nooan "moro, moro" on jo kivasti vuosian mittaan hioutunut "horo, horoksi", että lähdetään siitä liikkeelle. Ukon kanssa asia onkin jo plakkarissa ;) Otin viime vkolla poran esiin kaapista kun oli tarkoitus porata taulu seinällä ja taidan hieman itsekseni päristä ja kiroilla rempatessa, koska poran ottaminen käteen sai Ukon kivasti hokemaan " no voi nyt v...u s.......a" ::) mistä lie oppinut...

Mikä amatsoni tuossa kuvassa lentää, ihan Lorinkako?

muoks. Jukkaa mukaillen, ei tullut mieleen, anteeksi :-\
« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo:21:43:11 kirjoittanut Jonne »

« Vastaus #4 : 18.01.11 - klo:16:30:23 »
tuo Nooan "moro, moro" on jo kivasti vuosian mittaan hioutunut "horo, horoksi", että lähdetään siitä liikkeelle.

Horohoro, huutelepas sitä Nooaa esiin houkutellessasi keskellä Turkua niin varmasti saat joltakin tädiltä veskasta nuppiisi.

Mikä amatsoni tuossa kuvassa lentää, ihan Lorinkako?

Ei ole Lorinka, ei meillä inan noin uskalleta. Nappasin kuvan netistä.
BFA&TAG

« Vastaus #5 : 18.01.11 - klo:16:34:27 »
ja mun täytyy sanoo, että itse olen syytön horohoroon ;) Se tuli mukana, kun hankki käytetyn ;) Ja siitäkin kaikki mukavat muodot moromoro, morohoro ja tietty horohoro... Ja arvaappa vaan, mikä harmaan värinen olio myös imi tuon omaan turhankin laajaan sanavarastoonsa.

« Vastaus #6 : 18.01.11 - klo:18:02:52 »
Wou toi näyttää aivan mahtavalta, unelmalta :D Pakko toivottaa onnea matkaan.
"The meaning of life is to give life meaning. Go too fast, move too slow"

« Vastaus #7 : 18.01.11 - klo:18:22:20 »
Itse en ymmärrä sitä, että tietyntahtoen haetaan riskejä elämään. Ulkona on niin paljon erilaista lentää kuin sisällä, että se voi yllättää hurjapäisemmätkin linnut. Iso halli tai maneesilennot ok, mutta miksi pitäisi lennättää lintua suoraan ulkona? Jo se, että naapurin puskissa kyttäävä kissa hyökkää linnun päälle on minusta liian suuri riski tuollaiseen, kun kerran sitä ei ole pakko tehdä.

Meillä kävi niin, että lintu sai napattua valjaansa poikki huomaamattani ja kun pyysin luokseni normaalisti maasta, Papu lensi, mutta säikähti niin paljon tuulta, että joutui tuulen viemäksi. Tarttui hädissään läheisen puun oksaan ja kun pyysin luokseni, yritti, mutta yksinkertaisesti ei päässyt tuulen vuoksi ja joutui kaartamaan ja törmäsi toiseen puuhun. Tämän jälkeen ei yksinkertaisesti uskaltanut sieltä lentää tuulen vuoksi. (mutta meidän lintu on yleisesti huono lentäjä, vaikka lentelehtiikin paljon). Niin siinä sit kävi, että jouduin yksinkertaisesti kiipeämään puuhun hakemaan hyvin hädissään olevan linnun syliini. Jos oksan lähettyvillä olisi lentänytkin toinen lintu, en tiedä olisiko säikähtänyt ja lähtenyt hädissään lentämään jonnekin muualle. Mutta mikään yltiöpositiivinen kokemus tuo ei ollut linnulle. Vaikka Papu oli paljon ollut ulkosalla häkeissä/valjaissa, niin tuon reissun jälkeen vaikutti päivän sille, että sydän pysähtyisi ja aukaili nokkaansa hengästymisien jälkeenkin pitkään.

Mutta siis jos tosiaan tuota yrität niin onnea yritykselle. Toivon, ettei pahempaa yrityksessä satu. Itse en ottaisi riskiä, enkä kyllä halua ketään siihen kannattaakaan, mutta toivon, että Jonne tietää mitä on tekemässä.

Toivottavasti tällainen ketju ei kuitenkaan ketään nuorta ja hieman tietämättömämpää, kannusta yrittää samaa!!
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #8 : 18.01.11 - klo:18:33:52 »
Tästäkin kyllä voidaan aloittaa taas vaihteeksi oikea vääntöjen vääntö ketju ;)

Tiedän kyllä, mitä olen tekemässä ja en siis todellakaan yllytä tähän ketään, ketä ei ole perehtynyt asiaan. Sen verran kuitenkin sanon, että jos katsot ja otat selvää noista ammattikouluttajista, että pyrkivät melkein siihen, että lintu on ulkona tai suuressa tilassa irti, koska siitä etuakin koulutuksessa. Ja parempaa kuntoilu tai henkistä juttua vankeudessa elävälle linnulle ei ole kuin vapaanalento, tai ainakin isossa sisätilassa, kuten halli, lentäminen. Ja lennätyksessä nimenomaan ei saa lähteä hakemaan lintua esim. puusta vaan kutsua ja odottaa että lentää luokse, muutoin oppii, että se ihminen hakee, eikä lähde edes koittamaan lentää luokse. Teidän tilanne tosin eri, jos lintua ei koulutettu tuohon.

« Vastaus #9 : 18.01.11 - klo:18:35:34 »
Mielestäni ei voi rinnastaa vahinko-vapaa-lentoa ja suunnitelmallisen koulutuksen, vuosien työn jälkeen tehtävää ulkona lennättämistä toisiinsa.
Siinä olen Icen kanssa samaa mieltä, että kenenkään ei kannata lähteä pitämään tuota helppona juttuna, jota voi kuka tahansa kokeilla.
Eikä kenenkään kannata ajatella, että jokainen lemmikkilintu soveltuu tuohon. Jonnen kanssa jutelleena tiedän, että Nooan koulutus on pitkällinen prosessi ollut
ja konsulttina on toiminut esim. Barbara.

Ilmiönä tämän tyyppinen lintujen kanssa harrastaminen on kiinnostava, vaikken oman lintuni kanssa uskaltaudukaan kokeilemaan.
youtubessa on vapaasti katsottavissa kenelle tahansa noita videoita ja luulisin, että asiallinen keskustelu aiheesta tällä foorumilla on
omiaan hillitsemään liian optimistisia kokeilijoita.

Avainsanoja mielestäni tässä aiheessa ovat suunnitelmallinen koulutus, sopiva lintu, realistinen kuva lintunsa
toimivuuteen ulkoympäristössä sekä oma ja linnun toimintavarmuus yllättävissä tilanteissa. Ja ennenkaikkea harkinta.

muoks. :) Jonne ehti ensin :D

« Vastaus #10 : 18.01.11 - klo:18:38:54 »
Ja itse laskin, että hyödyt voittaa mahdolliset eteen tulevat probleemat sata-nolla...

« Vastaus #11 : 18.01.11 - klo:18:43:09 »
Tästäkin kyllä voidaan aloittaa taas vaihteeksi oikea vääntöjen vääntö ketju ;)

Kovin ikävää, että asenteesi on aina sellainen, että jos ei ole samaa mieltä kanssasi, niin se on sitten vääntämistä yms. Ilmeisesti aina pitäisi olla samaa mieltä kanssasi, että siitä vaan lintuja lennätteleen ulos muutkin! jippijeijaa! Kannattaa oikaesti miettiä, mitä oma esimerkkisi + tekosi muissa vaikuttaa, koska olet kuitenkin kovin näkyvä jäsen yhdistyksessä.

Tiedän lintusi yms. ja siksi kirjoitin, että toivottavasti tiedät mitä teet jos olet sitä ikinä tekemässä.

Kuitenkin tällaisesta ketjusta voi saada sellaisen kuvan, että tuosta noin vain yrittämään pienellä treenillä. Kun lintu lentää kivasti sisällä luokse, niin pienellä hallitreeneillä, niin ulos yritteleen. Itse kerroin oman tarinani ja vaikka lintu on hyvin perääni, lentää kuin takiainen luokseni sisällä ja ulkonakin sitä yritti, niin ulkoilma yms. olikin jo liikaa linnulle, vaikka oli ulkosalla ollut muuten paljon. Papu osaa tulla luokse pyynnöstä, mutta itsetuhoinen se ei ole. En tiedä oletko nähnyt "shokissa" olevaa lintua, mutta sellainen lintu ei todellakaan mieti järkevästi vaan on aika moisessa paniikinomaisessa tilanteessa.

Charlize

« Vastaus #12 : 18.01.11 - klo:18:48:49 »
Tokihan joku voi keksiä mistä tahansa ketjusta vaikka mitä päähänpistoja, joten olis hassua jos moiset aiheet olisi ihan pannassa. :) Varmasti joku ajattelee mielessään että hei, mäkin kokeilen, mutta uskoisin että tässä on niin suuri karkulaisriski että ihan hepposelta pohjalta harva, jos kukaan lähtee kokeilemaan moista.

Itse olen oikein onnellinen Jonnen puolesta kun nyt ovat Nooan kanssa siinä pisteessä missä voi lähteä treenaamaan moista. Itsellä ei rohkeus riittäisi oman kanssa vielä moneen aikaan moiseen, mutta toivottavasti ehkä joskus tulevaisuudessa. Kuten edellä jo sanottua, vapaalento tekee henkisesti todella hyvää linnulle, ja olis hienoa jos itekin vois joskus moista omalle tirpalle tarjota ilman huolta. Mä uskon että varmaan aika vähin ongelmin menee tän valjakon vapaalento, kun seuraa mikä luottamus on ihmisen ja linnun välissä.

« Vastaus #13 : 18.01.11 - klo:18:50:36 »
hyvä lentäjä on aivan eri asia kuin surkea, joka helposti menee paniikkiin jos lento ei mene putkeen...

Ja anteeksi vaan, mutta asenteeni ei ole todellakaan, että itse oikeassa ja muut väärässä, ja ehkä tässä kohtaa kannattaa miettiä ihan sinun kommenttejasi, koska about kaikki aiheet, joihin olet nyt kirjoittanut on menneet osaltasi väännöksi ja juuri siihen, että kanssasi pitää olla samaa mieltä tai saa vääntää maailmaan tappiin asti. Asiasi olisi voinut kait esittää ihan positiivisestikin, mutta tapasi on hyökkäävä ja vähättelevä, vaikka siinä on hyvä pointti, että tuota ei pidä ottaa kevyesti, eikä lähteä leikkimään, jos ei asiaan ole perehtynyt. Ja lähdet oikein hakemaan vänkäämistä.
« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo:21:18:13 kirjoittanut tinttu »

« Vastaus #14 : 18.01.11 - klo:18:55:59 »
Tokihan joku voi keksiä mistä tahansa ketjusta vaikka mitä päähänpistoja, joten olis hassua jos moiset aiheet olisi ihan pannassa. :)

No en tietääkseni sanonut, etteikö asiasta voisi keskustella ja esittää mitä on aikomassa yms. Onhan noita videoita kiva katsella :)

Ja anteeksi vaan, mutta asenteeni ei ole todellakaan, että itse oikeassa ja muut väärässä, ja ehkä tässä kohtaa kannattaa miettiä ihan sinun kommenttejasi, koska about kaikki aiheet, joihin olet nyt kirjoittanut on menneet osaltasi väännöksi ja juuri siihen, että kanssasi pitää olla samaa mieltä tai saa vääntää maailmaan tappiin asti. Asiasi olisi voinut kait esittää ihan positiivisestikin, mutta tapasi on hyökkäävä ja vähättelevä, vaikka siinä on hyvä pointti, että tuota ei pidä ottaa kevyesti, eikä lähteä leikkimään, jos ei asiaan ole perehtynyt. Ja lähdet oikein hakemaan vänkäämistä.

Mutta on hyvin ikävää, että jos kirjoittaa jotain negatiivista asiaan (joskin vain varoittelua, ettei aina kaikki mene hyvin ja oman kokemuksen asiasta), niin se onkin kamalaa vääntämistä. Jos halutaan keskutella, olisi hyvä tuoda ilmi myös asian vaarat myös tällaisista, vai miksi negatiiviset asiat vapaanalennättämisestä olisi yhtäkkiä TABU? Totuus on, että niitä negatiivisia asioita ja riskejä tuohon liittyy paljon, miksi niitä pitäisi tällaisessa piilotella?

Oikeastaan voisin kysyä, mikä viestissäni sai heti noin karvat pystyyn? Siksikö, kun itse en sitä suosittelisi muille, vaikka toivoin Jonnelle onnea yritykseen?