aina jos pidän sitä tässä kirjotuspöydällä kun olen koneella.. se hyppii kokoajan mun hupparin vetoketjua pureskelemaan..
En tiedä tarkoititko että haluat tästä tavasta eroon, mutta otan sen nyt niin..

Hupparin vetoketju on vain Leon mielestä niin kiinnostava, tai mitä itse luulen; se hakee sillä huomiotasi.

Varsinkin kun kyse on noin huomionkipeästä linnusta, jos huomioit sitä joka kerta kun se menee pureskelemaan huppariasi, vahvistat sitä, vaikka kuinka yrittäisit kieltää sitä (linnut eivät puhu suomea).
Tämän voi korjata siten, että palkitset Leota heti kun se tekee jotain mikä on sallittua.

Oli se sitten mitä vaan: jonkun vartavasten sille asetetun paperin tai lelun pureskelua, sukimista, siementen etsimistä.. Tai ihan vain olemista.

Kehut ja palkitset.
Jos Leo menee silti pureskelemaan huppariasi, yritä olla ensin huomioimatta sitä lainkaan. Jos se pitää pureskelussa lyhyenkään tauon, kehu ja palkitse. Jos se ei lopeta sitä, koita houkutella se lelulla tai jollain muulla kivalla jutulla (esim. hirssillä) sallittuun paikkaan, ja vahvista sitä kun se jättää hupparin rauhaan. Yritä pitää Leo sallitussa paikassa kehumalla ja palkitsemalla oikeasta toiminnasta - joudut ehkä aluksi palkitsemaan sitä tiuhaan, mutta pikkuhiljaa pidennät aikaa minkä jälkeen palkitset. Pian Leo menettää kiinnostuksensa hupparin pureskeluun, sillä se saa haluamansa huomion muualta.

Olen näillä opettanut sekä omaa että kesyjä hoidokki-neitokakaduja ja pikkuaraani tekemästä kiellettyjä juttuja ollessani koneella, ja ne ovat tajunneet jutun jujun hyvin nopeasti.

ja se on alkanut seurata mua mun huoneesta tohon eteiseen asti että se saattaa lentää päähän tai olkapäälle.. se ei tee tota kun on lintuhuoneessa muiden lintujen kanssa, mutta se ei ehdottomasti halua jäädä yksin.. varmaan jonkinlainen eroahdistus.. se vain kokoaika hyppii syliin ja kerjää rapsutuksia..
Linnuilla ei tällaista takertumista kutsuta niinkään eroahdistukseksi. Usein syy on täysin ihmisen toiminnassa ja siinä, mitä linnulle on tiedostamatta opetettu.

Todennäköisesti olet tarpeeksi usein vahvistanut näitä mainitsemiasi luoksetuloja ja päällesi lentämistä, ja nyt Leo vain tekee niin kuin sille on opetettu että voi tehdä kun haluaa huomiota.
Itse opetin oman käsinruokitun neitokakaduni tulemaan luokse vain pyynnöstä. Myös turvallisuuden kannalta tämä oli tärkeää, sillä kun asuin vielä kotona, lintuhuoneen ulkopuolella asui 3 hyvin saalisviettistä kissaa jotka olisivat hyvin mieluusti pistänyt poskeensa moisen linnun. Laitoin linnun aina vain takaisin orrelle, tai kumarruin sen yrittäessä lentää luokseni ilman pyyntöä, ja kun se tajusi olla hetken yrittämättä, kutsuin luokse ja palkitsin. Muutamien toistojen jälkeen lintu ymmärsi ettei luokse yksinkertaisesti kannata yrittää ellei sitä pyydetä.

varmaan on yhtä kesy kuin joku käsinruokittu..

Onneksi olkoon! Yllättävän harva saa linnustaan noin kesyn, jos se on ollut tullessa villi!

Kovin monella ei vain ilmeisesti ole siihen vaadittavaa kärsivällisyyttä.
Sitten jos joskus laitan sormen sen eteen että veisin sen lintuhuoneeseen niin se vaan laskee päänsä että pitää rapsuttaa! 
Tämänkin Leo on vain oppinut.

Voi olla, että se luulee eteen tuotujen sormien tarkoittavan "haluan rapsuttaa sinua", sillä siten rapsutuksia on aina saatu ennenkin.

Opettamalla sille jonkun muun käsimerkin merkiksi että haluat rapsuttaa, ja pitämällä ojennetut sormet ainoastaan kädelletulon merkkinä, Leollekin selviää mitä yrität sille kommunikoida.