papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Linnun luota poistuminen
« Vastaus #15 : 04.12.11 - klo:19:12:51 »
Jep, olen ajatellutkin että lintukaveri olisi Veelalle hyväksi (Veelan ja meidän ihmisten kannalta ;D ). Ja olen tässä nyt äidillenikin sanonut siitä, mutta hän ei halua tänne enempää lintuja kun tuo yksikin kuulemma sotkee niin paljon. >:( Ja valitettavasti äiti on yleensä se joka useimmiten Veelan kakat yms. siivoaa... :-[

Yritin saada häntä ajattelemaan asiaa Veelan kannalta mutta vastaukseksi sain: "Saat hommata lisää lintuja niin paljon kun haluat sitte ku muutat täältä pois".
Huhti-toukokuussa olisi tarkoitus muuttaa poikaystävän kanssa täältä Kokkolasta Turkuun, ja sekin on nyt vielä keskustelun alla että muuttaako Veela edes sinne, kun halpaan/pieneen opiskelijakämppään varmaankin muutetaan... Mutta jos muuttaa, niin pitänee se lintukaveri Veelalle sinne sitten hommata.
Seuranani neitokakadut Veela ja Zeke.
Muistoissa Lyyli-neitonen.

« Vastaus #16 : 04.12.11 - klo:21:15:06 »
Jep, olen ajatellutkin että lintukaveri olisi Veelalle hyväksi (Veelan ja meidän ihmisten kannalta ;D ). Ja olen tässä nyt äidillenikin sanonut siitä, mutta hän ei halua tänne enempää lintuja kun tuo yksikin kuulemma sotkee niin paljon. >:( Ja valitettavasti äiti on yleensä se joka useimmiten Veelan kakat yms. siivoaa... :-[
Miksi et alkaisi harjoittelemaan tulevaisuutta varten (Veelahan tulee olemaan sinun kanssasi vielä monta monta vuotta), ja alkaisit hoitamaan Veelaa itse? :) Sehän on sinun lintusi ilmeisesti eniten, joten olisi paljon reilumpaakin äitiäsi kohtaan että sinä alkaisit hoitamaan omaa osuuttasi lemmikkien hoidossa, vaikka et esimerkiksi rahallisesti pystyisikään osallistumaan.. :) Ymmärrän kyllä äitiäsi täysin, jos et siivoa lintusi jälkeä, mutta silti pyydät häneltä vielä lisää lintuja. Käytännössä pyydät häneltä lupaa antaa hänelle lisää päivittäistä työtaakkaa.. Vaikka oikeastihan yksi lintu ei siivousmäärää lisäisi huomattavasti, mutta ajatuksena se ei varmastikaan ole äitisi mieleen.
En usko että toisen linnun hankinnalle olisi enää mitään esteitä, jos ottaisit vaikkapa kaiken vastuun lintujen päivittäisestä hoidosta! :)

Huhti-toukokuussa olisi tarkoitus muuttaa poikaystävän kanssa täältä Kokkolasta Turkuun, ja sekin on nyt vielä keskustelun alla että muuttaako Veela edes sinne, kun halpaan/pieneen opiskelijakämppään varmaankin muutetaan... Mutta jos muuttaa, niin pitänee se lintukaveri Veelalle sinne sitten hommata.
Tunnen ihmisiä jotka ovat asuneet, ja edelleen asuvat, yksiössä usean neitokakadun kanssa. Kun oli minun aikani muuttaa kotoa pois, tiesin että muutaman neitokakadun sekä pikkuaran ottaminen mukaan on vain ja ainoastaan järjestelykysymys, enkä olisi suostunutkaan muuttamaan sellaiseen kämppään johon lintuni ei olisi saanut tulla mukaan. Ei se eläminen parin neitokakadun kanssa nyt niin hankalaa ole ;)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #17 : 04.12.11 - klo:21:38:41 »
^Niin. Sitä mä jäin vielä miettimään, että jos lintu ei muuta kanssasi, niin mikä se toinen vaihtoehto sitten on? Jääkö se sitten äitisi luo, joka taitaa kokea sen vähän rasitteena, eikä halua hankkia sille kaveria, jonka se tarvitsisi?  :-\ Jos lintu jää äidillesi, silloinhan se taitaisi tarvita sitä lintukumppania vielä nykyistäkin enemmän, kun sinuakaan ei enää ole. Ikävä tilanne tosiaan.

« Vastaus #18 : 04.12.11 - klo:22:00:25 »
Miksi et alkaisi harjoittelemaan tulevaisuutta varten (Veelahan tulee olemaan sinun kanssasi vielä monta monta vuotta), ja alkaisit hoitamaan Veelaa itse? :) Sehän on sinun lintusi ilmeisesti eniten, joten olisi paljon reilumpaakin äitiäsi kohtaan että sinä alkaisit hoitamaan omaa osuuttasi lemmikkien hoidossa, vaikka et esimerkiksi rahallisesti pystyisikään osallistumaan.. :) Ymmärrän kyllä äitiäsi täysin, jos et siivoa lintusi jälkeä, mutta silti pyydät häneltä vielä lisää lintuja. Käytännössä pyydät häneltä lupaa antaa hänelle lisää päivittäistä työtaakkaa.. Vaikka oikeastihan yksi lintu ei siivousmäärää lisäisi huomattavasti, mutta ajatuksena se ei varmastikaan ole äitisi mieleen.
En usko että toisen linnun hankinnalle olisi enää mitään esteitä, jos ottaisit vaikkapa kaiken vastuun lintujen päivittäisestä hoidosta! :)

Hoidan Veelaa kyllä, siivoan sen häkin pari kertaa viikossa, ja vaihdan ruokia ja itse asiassa ostan kaikki Veelan ruoat ynnä muut. Mutta äiti kun on kovin siivousintoinen välillä ja kerkeää siivota ennenkuin itse edes ehdin sitä ajatella, eikä hän pyydä minua tekemään sitä, valittaa vaan kun joutuu itse tekemään.. Joten ehkä minun pitäisi vaan ottaa itseäni niskasta kiinni ja siivota ahkerammin, jotta äiti suostuisi toisen tirpan saapumiseen. ;)

« Vastaus #19 : 04.12.11 - klo:22:08:18 »
^Niin. Sitä mä jäin vielä miettimään, että jos lintu ei muuta kanssasi, niin mikä se toinen vaihtoehto sitten on? Jääkö se sitten äitisi luo, joka taitaa kokea sen vähän rasitteena, eikä halua hankkia sille kaveria, jonka se tarvitsisi?  :-\ Jos lintu jää äidillesi, silloinhan se taitaisi tarvita sitä lintukumppania vielä nykyistäkin enemmän, kun sinuakaan ei enää ole. Ikävä tilanne tosiaan.

Kyllä, toinen vaihtoehto olisi että Veela jää vanhempieni luo. Kerran tuosta Veelan muutosta keskustellessamme isä sanoi että "Eihän Veela nyt sinne voi muuttaa!", eli hän on sitä mieltä että Veelan pitäisi jäädä tänne. Mutta äiti taas on eri mieltä. Ja itsekin olen sitä mieltä että Veela muuttaa mukanani, koska onhan se kuitenkin minun mussukkani. :)
Pitää vaan löytää lemmikkiystävällinen asunto ja saada poikaystävä suostumaan toiseenkin lintuun ;D
Eiköhän tämä vielä tästä selviä! :)

« Vastaus #20 : 11.06.12 - klo:12:34:45 »
Mä nyt olen alkanut miettiä tällaista myös nyt, kun linnut ovat tällä hetkellä olleet enimmäkseen omassa huoneessaan (ensin uuden Mintun vuoksi ja nyt, koska tytär kahden kissansa kanssa tuli tähän majailemaan kesän ajaksi). Eli vietän lintujen kanssa aikaa lintuhuoneessa, josta luonnollisesti joskus pitää poistuakin.

Niin paljon minua ei ole mietityttänyt se, kun joku aktiivinen tekeminen pitää lopettaa (se kun usein on helppo lopettaa silloin, kun linnun keskittyminen herpaantuu). Sen sijaan ihmettelen sellaista tilannetta, jossa istuskelen lintuhuoneessa ja Niidu on istunut vaikka puoli tuntia olkapäälläni torkkuen, itseään sukien ja mitä lie puuhastellen. Sitten soi vaikka ovisummeri tai tulee muu syy poistua huoneesta suht pikaisesti. No, tarjoan linnulle käden, vien sen vaikka jollekin orrelle ja poistun huoneesta. Ja ihan päivän selvää, mitä lintu tästä oppii: tulen kädelle, niin tuo laittaa minut pois ja lähtee ja mukava hetki loppuu. :-\

Olenkin sitten vienyt sitä suoraan olkapäällä sopivan orren luo ja kun Niidu astuu siihen, olen vielä vähän rapsutellut ja mennyt sitten. Tai jos vien kädellä, olen pyytänyt vielä muutaman kerran takaisin kädelle ja lopuksi vielä rapsutellut palkinnoksi, mutta ainahan tähän ei ole aikaa, enkä edes tiedä onko siitä hyötyä linnun kannalta katsottuna.

Yksi mahdollisuus olisi tietty tuo esitetty herkun jättäminen linnulle, niin että se sitten keskittyy siihen, mutta silloin pitäisi olla aina joku hirssin pätkä mukana. Eikä sekään niin iso vaiva olisi, mutta kun Niidu on vielä sellainen, että palkaksikin useimmiten pyytää rapsutuksia, vaikka tarjoan hirssiä.

Pitäisiköhän tehdä jotain toisin?

« Vastaus #21 : 11.06.12 - klo:15:49:28 »
No, tarjoan linnulle käden, vien sen vaikka jollekin orrelle ja poistun huoneesta. Ja ihan päivän selvää, mitä lintu tästä oppii: tulen kädelle, niin tuo laittaa minut pois ja lähtee ja mukava hetki loppuu. :-\

Kokeile tehdä noin myös silloin, kun et olekaan oikeasti lähdössä minnekään. Ja myös silloin, kun olet lähdössä ihan vain pikaisesti. Eli että lintu ei yksinkertaisesti pysty tietämään oletko nyt aikeissa jättää sen miten pitkäksi ajaksi, vaan kädeltä orrelle siirtäminen on normaali juttu, mitä tapahtuu jatkuvasti. :)

Itse sanon heihei, kun poistun lintujen luota. Jos joku hihkaisee perään, niin toistan vain uudelleen, että kuulee äänen vielä.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #22 : 11.06.12 - klo:15:55:16 »
Mulla ei nykyisin ole ongelmaa lintujen luota poistumisessa. Ennen Tera saattoi lähteä heti perään, mutta nyt se on jäänyt. Kuitenkin Tarkistan lintujen tekemiset, ilmeet ja eleet ennen kun avaan oven ja kun olen menossa pois, että jos joku nyt yrittäisi seurata, mutta näin ei onneksi ole enään käynyt :) Kiltisti kaikki katsovat paikoillaan, että menen ja tietävät, että tulen pian takaisin.
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #23 : 11.06.12 - klo:17:30:33 »
No, tarjoan linnulle käden, vien sen vaikka jollekin orrelle ja poistun huoneesta. Ja ihan päivän selvää, mitä lintu tästä oppii: tulen kädelle, niin tuo laittaa minut pois ja lähtee ja mukava hetki loppuu. :-\

Kokeile tehdä noin myös silloin, kun et olekaan oikeasti lähdössä minnekään. Ja myös silloin, kun olet lähdössä ihan vain pikaisesti. Eli että lintu ei yksinkertaisesti pysty tietämään oletko nyt aikeissa jättää sen miten pitkäksi ajaksi, vaan kädeltä orrelle siirtäminen on normaali juttu, mitä tapahtuu jatkuvasti. :)
No niinpä joo tietenkin. :D Muutenhan tuota kädeltä pois laittamista tuleekin tehtyä, mutta se olalta pois ottaminen on tosiaan yleensä tarkoittanut sitä, että olen lähtemässä jonnekin tai muuten "jättämässä" linnun. Mutta pitääpä tosiaan kiinnittää asiaan huomiota. Kiitti! :D (Hassua, miten monesti ei osaa itse ajatella jotain, mutta sitten kun toinen sen sanoo, asia tuntuu tosi itsestään selvältä.)

« Vastaus #24 : 12.06.12 - klo:13:39:34 »
(Hassua, miten monesti ei osaa itse ajatella jotain, mutta sitten kun toinen sen sanoo, asia tuntuu tosi itsestään selvältä.)

Lintujen kanssa tuntuu jatkuvasti käyvän niin. Luulen, että syynä on vaan se, että kun itse on sen ongelman keskellä, niin ei vaan näe kunnolla ympärilleen eikä saa hahmotettua sitä tilannetta. Joskus kun auttaa pelkästään se, että kertoo siitä tilanteesta, niin samalla hoksaa, että "niin joo!!". ;D
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

rroosa

« Vastaus #25 : 15.11.12 - klo:20:48:05 »
Mua on kyllä alkanut häiritsemään toi Leon kesyys.. aina jos pidän sitä tässä kirjotuspöydällä kun olen koneella.. se hyppii kokoajan mun hupparin vetoketjua pureskelemaan.. ja se on alkanut seurata mua mun huoneesta tohon eteiseen asti että se saattaa lentää päähän tai olkapäälle.. se ei tee tota kun on lintuhuoneessa muiden lintujen kanssa, mutta se ei ehdottomasti halua jäädä yksin.. varmaan jonkinlainen eroahdistus.. se vain kokoaika hyppii syliin ja kerjää rapsutuksia.. varmaan on yhtä kesy kuin joku käsinruokittu.. :-\ :o Leo ei ole ikinä ollut yksin missään häkissä.. Sitten jos joskus laitan sormen sen eteen että veisin sen lintuhuoneeseen niin se vaan laskee päänsä että pitää rapsuttaa!  ::)

« Vastaus #26 : 15.11.12 - klo:21:21:42 »
aina jos pidän sitä tässä kirjotuspöydällä kun olen koneella.. se hyppii kokoajan mun hupparin vetoketjua pureskelemaan..
En tiedä tarkoititko että haluat tästä tavasta eroon, mutta otan sen nyt niin.. ;D
Hupparin vetoketju on vain Leon mielestä niin kiinnostava, tai mitä itse luulen; se hakee sillä huomiotasi. :) Varsinkin kun kyse on noin huomionkipeästä linnusta, jos huomioit sitä joka kerta kun se menee pureskelemaan huppariasi, vahvistat sitä, vaikka kuinka yrittäisit kieltää sitä (linnut eivät puhu suomea).
Tämän voi korjata siten, että palkitset Leota heti kun se tekee jotain mikä on sallittua. :) Oli se sitten mitä vaan: jonkun vartavasten sille asetetun paperin tai lelun pureskelua, sukimista, siementen etsimistä.. Tai ihan vain olemista. :) Kehut ja palkitset.
Jos Leo menee silti pureskelemaan huppariasi, yritä olla ensin huomioimatta sitä lainkaan. Jos se pitää pureskelussa lyhyenkään tauon, kehu ja palkitse. Jos se ei lopeta sitä, koita houkutella se lelulla tai jollain muulla kivalla jutulla (esim. hirssillä) sallittuun paikkaan, ja vahvista sitä kun se jättää hupparin rauhaan. Yritä pitää Leo sallitussa paikassa kehumalla ja palkitsemalla oikeasta toiminnasta - joudut ehkä aluksi palkitsemaan sitä tiuhaan, mutta pikkuhiljaa pidennät aikaa minkä jälkeen palkitset. Pian Leo menettää kiinnostuksensa hupparin pureskeluun, sillä se saa haluamansa huomion muualta. ;)
Olen näillä opettanut sekä omaa että kesyjä hoidokki-neitokakaduja ja pikkuaraani tekemästä kiellettyjä juttuja ollessani koneella, ja ne ovat tajunneet jutun jujun hyvin nopeasti. :)

ja se on alkanut seurata mua mun huoneesta tohon eteiseen asti että se saattaa lentää päähän tai olkapäälle.. se ei tee tota kun on lintuhuoneessa muiden lintujen kanssa, mutta se ei ehdottomasti halua jäädä yksin.. varmaan jonkinlainen eroahdistus.. se vain kokoaika hyppii syliin ja kerjää rapsutuksia..
Linnuilla ei tällaista takertumista kutsuta niinkään eroahdistukseksi. Usein syy on täysin ihmisen toiminnassa ja siinä, mitä linnulle on tiedostamatta opetettu. :) Todennäköisesti olet tarpeeksi usein vahvistanut näitä mainitsemiasi luoksetuloja ja päällesi lentämistä, ja nyt Leo vain tekee niin kuin sille on opetettu että voi tehdä kun haluaa huomiota. :)
Itse opetin oman käsinruokitun neitokakaduni tulemaan luokse vain pyynnöstä. Myös turvallisuuden kannalta tämä oli tärkeää, sillä kun asuin vielä kotona, lintuhuoneen ulkopuolella asui 3 hyvin saalisviettistä kissaa jotka olisivat hyvin mieluusti pistänyt poskeensa moisen linnun. Laitoin linnun aina vain takaisin orrelle, tai kumarruin sen yrittäessä lentää luokseni ilman pyyntöä, ja kun se tajusi olla hetken yrittämättä, kutsuin luokse ja palkitsin. Muutamien toistojen jälkeen lintu ymmärsi ettei luokse yksinkertaisesti kannata yrittää ellei sitä pyydetä. :)

varmaan on yhtä kesy kuin joku käsinruokittu.. :-\ :o
Onneksi olkoon! Yllättävän harva saa linnustaan noin kesyn, jos se on ollut tullessa villi! :D Kovin monella ei vain ilmeisesti ole siihen vaadittavaa kärsivällisyyttä.

Sitten jos joskus laitan sormen sen eteen että veisin sen lintuhuoneeseen niin se vaan laskee päänsä että pitää rapsuttaa!  ::)
Tämänkin Leo on vain oppinut. :) Voi olla, että se luulee eteen tuotujen sormien tarkoittavan "haluan rapsuttaa sinua", sillä siten rapsutuksia on aina saatu ennenkin. :P Opettamalla sille jonkun muun käsimerkin merkiksi että haluat rapsuttaa, ja pitämällä ojennetut sormet ainoastaan kädelletulon merkkinä, Leollekin selviää mitä yrität sille kommunikoida. :)
« Viimeksi muokattu: 15.11.12 - klo:22:14:55 kirjoittanut GoldieC »
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

rroosa

« Vastaus #27 : 15.11.12 - klo:22:16:45 »
Leo on siis Inton ja Hugon poikanen... syntyi 25.6.2012
Voiskohan toi hellyydenkipeys myös johtua siitä että se on vielä vähän vauva..  ::)