papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Linnun luota poistuminen
« : 17.12.10 - klo:14:48:44 »
Aihe, jota olen lukuisia kertoja useammankin käsinruokitun ja muuten vaan kesyn linnun kanssa asustavana joutunut miettimään, enkä ole koskaan päässyt mihinkään järkevään lopputulokseen. Eli miten poistua linnun luota, joka aidosti pitää ihmisseuraa positiivisena asiana? Kyseessä nyt siis ei ole aikalisän käyttö tai mikään muukaan tarkoituksellinen rangaistus, vaan ihan puhtaasti käytännön asia, eli se, etten voi viettää lintuni kanssa aikaa 24/7.

Kaikkein eniten omalla kohdallani luonnollisesti olen huolissani Kindasta. Kyseessä on lintu, joka on käsinruokittu (minun käsinruokkimani  :-\), itseään viimeiset pari vuotta vaihtelevasti nyppinyt poicephalus-hybridi. Linnun ollessa pieni käytin pakotteita ja muita sen kannalta epämiellyttäviä asioita, kuten esimerkiksi aikalisää paljonkin. Nykyään kohtelen sitä täysin eri tavalla, mutta silti en voi olla miettimättä, miten minun paikalta poistuminen esimerkiksi leikkihetkien jälkeen vaikuttaa siihen sekä menneisyyden valossa, että käsinruokittuna ja täysin minuun leimaantuneena yksinelävänä lintuna.

Onko kukaan muu miettinyt asiaa? Tietääkö joku aiheesta enemmänkin? Ideoita, mielipiteitä, ehdotuksia..?
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

Re: Linnun luota poistuminen
« Vastaus #1 : 17.12.10 - klo:15:31:32 »
Ihanaa että joku muukin on asiaa miettinyt. Etten nyt ainoa vainoharhainen ole ;D

En tiedä tarkoititko ihan samaa, mutta huomasin tosiaan poistuvani linnun seurasta (linnun silmin katsottuna tietysti) samalla tavalla sekä silloin kun leikkihetki oli ohi ihan muuten vain, tai jos jouduin poistumaan paikalta huudon vuoksi.
Tämän takia aloin tekemään niin, että jos leikin linnun kanssa ja minun pitää mennä, ensin pyrin viemään sen huomion muualle (isompi hirssin pala toimii tässä hyvin, jonka vien vaikkapa häkkiin. Samalla vahvistan häkkiin menemsitä pyynnöstä). Tai lopettaakseni yhteisen ajan istun hetken paikallani tai teen jotakin niin, että lintu menettää kiinnostuksensa ja alkaa tekemään jotakin muuta.

Tämä on kyllä visainen kysymys, sillä näissäkin esimerkeissä linnun silmin on tilanne, jossa ihminen vain poistuu, eikä lintu tiedä syytä.
Onkohan ollenkaan mahdollista tehdä sitä niin ettei lintu (varsinkaan nimenomaan se ihmiseen kiintynyt) pahastuisi? :-\ Jos on, itseäkin kiinnostaisi miten.
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #2 : 17.12.10 - klo:16:01:48 »
Itse olen aina ennen kun lähden lintujen näkyvistä jutellut linnuille iloiseen sävyyn että mielialani tulisi linnuille täysin selväksi ja siinä ei ole mitään pahaa että joudun nyt hetkeksi poistumaan huoneesta. Linnut rentoutuu ja ei huutele perääni. Jos joskus unohdan jutella, linnut alkaa heti ihmetellä ja piipitellä että minne menin. Olen aina tehnyt näin ihan automaattisesti, olen kai tajuamattani opettanut tuon niille. ::)

« Vastaus #3 : 17.12.10 - klo:16:13:44 »
Itse olen aina ennen kun lähden lintujen näkyvistä jutellut linnuille iloiseen sävyyn että mielialani tulisi linnuille täysin selväksi ja siinä ei ole mitään pahaa että joudun nyt hetkeksi poistumaan huoneesta. Linnut rentoutuu ja ei huutele perääni. Jos joskus unohdan jutella, linnut alkaa heti ihmetellä ja piipitellä että minne menin. Olen aina tehnyt näin ihan automaattisesti, olen kai tajuamattani opettanut tuon niille. ::)

Lintu ei ymmärrä iloista puhetta valitettavasti niin, että "ahaa, omistaja on hyvällä tuulella, eli poistuminen ei ole rankaisu",  vaan todennäköisemmin tulkitsee asian niin, että saa ensin huomiota lepertelyn muodossa, mutta sitten huomio viedään pois -> rangaistus. Toki pidemmän päälle linnut oppivat, että lepertely tarkoittaa sitä, että poistut huoneesta, mutta se voi silti linnun päässä aiheuttaa ristiriitoja - lintu kun ei voi millään tulkita asioita muuten kuin linnun silmin, ei ihmisen.

Kannattaa siis olla varovainen siinä, miten uskoo linnun tulkitsevan ihmisen eleet ja miksi. Asiaa kannattaa aina miettiä ja perustella päässään, niin ei tule tehtyä hätiköityä inhimillistämistä. :)
« Viimeksi muokattu: 17.12.10 - klo:16:15:57 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #4 : 17.12.10 - klo:16:59:29 »
Kun olen kädestä antanut ruokaa, lopetan vetämällä kättä hitaasti pois ja pitämällä samalla suulla maiskutuksen tapaista tst tst tst- ääntä (ei kuitenkaan suhinaa, etteivät luule minun olevan vihainen), ja linnut huomaavat kun lähden eivätkä pelästy vaan ihan lopettavat syömisen, paitsi nää kaks kesyintä yrittää joskus vielä seurata kättä halutessaan vähän viel lisää ;-D, ja tietty aluksi ne ei tiennyt mitä ääni tarkoitti, mutta nyt ovat oppineet mitä siitä seuraa. oletan siis että ymmärtävät jo äänen ja käden pois viemisen yhteyden, eivätkä koe sitä pahana. Jos sitten esim. Joku yrittäis purra tms. niin sitten en pitäisi tuota ääntä lainkaan, vaik ei näist kukaa yritä.
Sitten ihan huoneesta poistuessani sanon, moi moi, moikka, - pari kertaa toistaen, kun taas esim. Tacon huutaessa tai undujen liikaa innostuessa pulisemaan, niin ihan poistun huoneesta sanomatta mitään, katsomatta edes päin. Sitä en sitten tiedä miten linnut nämä oikeasti kokevat tai mitä niistä ajattelevat, mutta tällainen rutiini meille on tullut...

« Vastaus #5 : 17.12.10 - klo:17:41:51 »
Täytyy tunnustaa, että samaa asiaa olen pohtinut.
En lopulliseen lopputulokseen ole tullut.
Leikki/koulutus hetken lopettaminen voisi toimia niin,
että toistaa vaikka "kiitos" aina kun tuokio on ohi ja antaa palkinnon.
Toki asiaa auttaa, jos lintu voi sitten heti keskittyä vaikka itsenäisesti leikkimään.

Miten sitten seurusteluhetkestä poistuminen eroaa häkkiin laittamisesta?
Meillä ainakin Viki häkitetään illalla siten, että ensin valaistus himmenee.
Viki tietää, että kohta pyydetään tulemaan häkkiin. Eli valmistautuu tulevaan.
Ennakoiva valojen sammuttaminen helpottaa häkitystä ja yleensä se tapahtuu ihan mukisematta. Joka kerta, kun
Viki menee häkkiin se saa palkinnoksi pähkinän. Tässä ainakaan ei ole ihmisen poistumisessa tullut ongelmaa.

Eli eroaako sitten seurusteluhetken lopettaminen edellä kuvatusta? Jos Kiitos olisi merkki, että lopetetaan ja palkinto
tekisi ihmisen lähtemisestä positiivisen asian tai ainakin vähemmän negatiivisen...
Vapaaksi jäävällä linnulla on mahdollista tulla ihmisen luo, mutta häkitetyllä ei sitä samaa mahdollisuutta ole, eli
onko häkitys linnun kannalta negatiivisempi asia, kuin leikkihetken lopettaminen? hmmmm. mielenkiintoista kuulla muiden
mielipiteitä asiasta.

« Vastaus #6 : 17.12.10 - klo:17:48:11 »
Annan lelun tai maapähkinän - lintu lentää sen kanssa touhuamaan omiaan.
Kauluskaija Sulo ja sortin sakki

« Vastaus #7 : 18.12.10 - klo:16:34:31 »
kun itse poistun tilasta, jossa linnut ovat vapaana niin annan usein jonkun pähkinän ennen sitä tai lelun, jolloin linnut keskittyvät siihen. Tai näin vaan oikeastaan kesyjen kanssa. Kaikille tirpoille vaihdan lelujen paikkoja paljon ja kierrätän ennen kuin laitan häkkiin ja täytän jemmaleluja, tai kun laitan häkkeihin ja poistun, niin annan kuivasapuskat, joita jo osaavat odottaa, että häkkiin takaisin meno vapaana olon jälkeen = iltapala kuivaruoka, eivät saa amuisin kuin tuoreita. Eli menevät heti nopeaan kupeille, kun jäävät häkkeihin ja itse poistun.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #8 : 18.12.10 - klo:17:02:27 »
Eikö juuri herkkupalkinnon antaminen silloinkin, kun lintu selvästi huomaa poistumisen eikä hurahda omiin puuhiinsa, kouluta aktiivisesti lintua siihen, että poistuminen on hyvä juttu?

Miten tilanne eroaa siitä, että linnun luota poistutaan aluksi ihan pieniksi ajoiksi, ja salaa tarkailtua linnun rauhallinen suhtautuminen palkitaan. En siis sano että asiat ovat samoja, vaan nimenomaan mietin ääneen kysymystä. Koira on laumaeläin, ja sitä koulutetaan yksinoloon yksinkertaisesti aluksi niin, että poistutaan eri huoneeseen parin sekunin ajaksi, ja kun koira ei ehdi huomaamaan, tullaan takaisin, ja jopa palkitaan muutenkin. Sitten voi alkaa laittaa ovea puoliksi kiinni ja lopulta jopa seistä oven takana parin minuutin ajan ja palkitsee ennen kuin koira ehtii ahdistua. Pitäisikö aluksi linnun luota poistua mahdollisimman usein niin, ettei se huomaa (aktivointilelu) ja yrittää vahvistaa vakoilun avulla linnun neutraalia rektiota yksinoloon?

Eli juuri niinkuin on jo neuvottu. Kunhan pohdin tässä ääneen.

« Vastaus #9 : 18.12.10 - klo:22:02:16 »
Eikö juuri herkkupalkinnon antaminen silloinkin, kun lintu selvästi huomaa poistumisen eikä hurahda omiin puuhiinsa, kouluta aktiivisesti lintua siihen, että poistuminen on hyvä juttu?

Miten tilanne eroaa  Pitäisikö aluksi linnun luota poistua mahdollisimman usein niin, ettei se huomaa (aktivointilelu) ja yrittää vahvistaa vakoilun avulla linnun neutraalia rektiota yksinoloon?

Itselleni herää kysymys, että miten vahvistat käytännössä vakoilulla linnun neutraalia reagointia?

Itse lähden pois huoneesta aivan normaalisti, jos en ole aikaisemminkaan erikoisemmin kontaktia lintuun ottanut. Jos sensijaan olen juuri toiminut linnun kanssa, annan aina jotain tekemistä linnulle, johon linnun huomioi menee ja sitten vasta vähän päästä lähden pois. Muuten lintu kokee kovana rankaisuna poislähtöni, koska yhtäkkinen huomiona loppuu ja vielä niin raakasti, että poistun koko huoneesta. Kun sen oma huomio on lelussa/pähkinässä tjms niin ei ota mun poislähtöä mitenkään kummallisena juttuna.
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #10 : 19.12.10 - klo:16:27:36 »
En ole huomannut, että käsinruokittu Sulo odottaisi että poistuisin. Luulisin, että se vain käsittää, että meidän tuokio loppui ja suuntaa mielenkiintonsa muualle. Ei se odota innolla että poistuisin vaikka saakin jotain kivaa. Se meneekin yleensä tyytyväisenä nakertelemaan tai muiden lintujen luo. Sulo pitää myös lintujen seurasta eikä vain ihmisten, joten on varmaan helpompi lähteä sen luota kun se ei koe jäävänsä yksin.
Kauluskaija Sulo ja sortin sakki

« Vastaus #11 : 03.12.11 - klo:17:01:51 »
Meillä on tullut tästä luota poistumisesta aika suuri ongelma. Veela on meidän ainoa lintumme, ja se on hyvinhyvin kiintynyt minuun. Aina kun poistun huoneesta, se lentää perään ja usein myös huutaa. Ja yleensä se lentää perääni siitä huolimatta että huoneessa on joku toinen ihminen, johon Veela on tottunut.

Olen yrittänyt opettaa sitä niin, että annan sille hirssinpalan ennenkuin poistun huoneesta. Aluksi se toimi hyvin, mutta nyt Veela jotenkin muistaa, että "ahaa, nyt tuo antaa hirssiä joten kohta se taas jättää", joten hirssi maistuu vain sen pienen hetken kun seison vieressä ja kun otan pari askelta niin lintu on jo päässäni. :-\
Jos vaan osaatte auttaa niin pliis, jotain neuvoja!

Ja toinen juttu, Veela on myös alkanut lähiaikoina huutamaan PALJON. Se kiljuu kun se on yksin huoneessaan (varsinkin jos se kuulee ääniä toisista huoneista), ja välillä se kiljuu ja lähtee lentokierrokselle vaikka se istuisi olkapäällä. Huomiohuutamista varmaankin?
Seuranani neitokakadut Veela ja Zeke.
Muistoissa Lyyli-neitonen.

« Vastaus #12 : 03.12.11 - klo:23:36:19 »
Voisiko Veelalle hankkia lintukaverin, siis toisen neitokakadun?
Rosita&Tepa, Harmi&Makkonen, Zelda,Doris,Lola, Mystikko&Aapo, Tauno, Billy,Funny,Jimmy,Ulrik,Klaudia

« Vastaus #13 : 03.12.11 - klo:23:58:45 »
Meillä on tullut tästä luota poistumisesta aika suuri ongelma. Veela on meidän ainoa lintumme, ja se on hyvinhyvin kiintynyt minuun. Aina kun poistun huoneesta, se lentää perään ja usein myös huutaa. Ja yleensä se lentää perääni siitä huolimatta että huoneessa on joku toinen ihminen, johon Veela on tottunut.

Olen yrittänyt opettaa sitä niin, että annan sille hirssinpalan ennenkuin poistun huoneesta. Aluksi se toimi hyvin, mutta nyt Veela jotenkin muistaa, että "ahaa, nyt tuo antaa hirssiä joten kohta se taas jättää", joten hirssi maistuu vain sen pienen hetken kun seison vieressä ja kun otan pari askelta niin lintu on jo päässäni. :-\

Ja toinen juttu, Veela on myös alkanut lähiaikoina huutamaan PALJON. Se kiljuu kun se on yksin huoneessaan (varsinkin jos se kuulee ääniä toisista huoneista), ja välillä se kiljuu ja lähtee lentokierrokselle vaikka se istuisi olkapäällä. Huomiohuutamista varmaankin?
Kun meillä Melba oli ainoa neitsikka, se oli hyvin kiintynyt minuun ja kiljui, jos lähdin pois sen luota. Nyt Melballa on kaveri, eikä se huuda erään ollenkaan perääni. Eivät ole keskenään mitään parhaita kavereita, mutta huuto loppui kun seinään. Meillä oli myös tuollaista, että melba ei suostunut lähtemään luotani, vaan lensi heti perään. Nyt kun sillä on kaveri, heti kun esim. pyytää olkapäältä kädelle ja siirtää häkin katolle, niin siitä melba siirtyy ihan omiin puuhiinsa. Ei ihan aina, mutta usein.

« Vastaus #14 : 04.12.11 - klo:12:14:57 »

Molemmissa näissä ongelmissa voi tosiaan olla takana se, mitä täällä onkin jo kerrottu: lintusi ei halua tulla jätetyksi yksin. Eihän se ole sille edes luonnollista. Mikäli Veelalla ei ole lintukavereita, olet sen ainoa kaveri ja seura mitä sen maailmassa tällä hetkellä on, ja luonnossa seuraisitte toisianne minne ikinä menisittekin. Jos katsot asiaa Veelan silmin, huomaat että on siis vain luonnollista että Veelalle on aina yhtä kauheaa kun jätät sen yksin. Kaveri auttaisi tähän siten, että Veelalla olisi joku joka ei jättäisi sitä vaikka sinä joutuisitkin lähtemään. Huomiohuuto voi tosiaan loppua pelkästään tällä, tai ainakin se on helpommin koulutettavissa pois. Eikä lähtösi olisi tosiaan Veelalle aina niin hirveää.
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.