On kyllä kurja lukea kuinka täällä vastaillaan kysymyksiin

jos on kerran paljon tietoa ja taitoa miksi ei voi nuorille / innostuneille koittaa vastata vaan viisastella.
Minusta on ainakin kiva lukea uusia mielipiteitä näistä samoista asioista eikä vuosia vanhoja asioita .. johan se on voinut vaikka hoito-ohjeet päivittyä tänä aikana

ja keskustelua keskustelupalstalla meille kaikille mieluisesta asiasta.
Itse uskaltauduin kysymään täällä onko kenelläkään muulla ensisulkasato ollut samantyyppinen kuin meillä pyrstöpois + lentosulatpois tyyliin, vastaukset olivat sinulla on nyppivä lintu kannattaa alkaa hoitamaan sitä ongelmaa ... rohkaisevaa .. ja kyseessä oli ensimmäinen sulkasato, ei nypi tintti ei silloin eikä tänään, tänävuonna mennään selkeästi normaalimmin.
Se että jako on iso lintu ja vaatii oman aikansa ja paikkansa niin ei se kyllä mitään salatiedettä ole noidenkaan kanssa.
Ihan samat ongelmat saa aikaiseksi ottamalla harkitsematta koiran pennun tai minkä tahansa lemmikin
ja se että jako voi elää 50v, ei voi olla este linnun ottamiseen, 20v on jo hyvä ikä jakollakin ... voin muuten löydä pääni vetoa että yksikään ei pysty takaamaan ja vannomaan elävänsa 50v jopa 70 v jakon kaverina ja varsinkaan jos on näitä neuvoja noudattanut että myöhäinen aikuisikä on vasta se oikea aika ja kaiken maailman tinttien jälkeen, pitäisi keski-iän hipoa reilusti sadan huippeilla.
Meillä ensimmäinen iso lintu on jako, joskus satavuotta sitten ollut nymfi ja noita ei sitten voi muuten verrata mitenkään, mielestäni hiukan kuin vertaisi että ota akvaario ennenkuin alat ratsastamaan.
Faktat pitää tietää, ääneen pitää varautua ja sotkua tulee, mutta muu menee siinä sivussa, kun lemmikkiin on sitoutunut sen kanssa opetellaan elämään tilanteen mukaan ja kun asiat menevät niin kuin kortit on jaettu se otetaan vastaan, elämässä voi sattua paljon asioita jotka haittaavat linnun elämää tai kenen muun tahansa elämää .. mutta sellaista se on.
Olen kuullut että ihmiset ostavat omakotitaloja että saadaan linnuille oma kellarikerros tms, kellarissako sitä sitten asutaan sen linnun kanssa

tai on lintuhuoneita mutta linnun kanssa tarvitsee olla koko päivän siis nämä ihmiset elävät siellä lintuhuoneessa

Nämä ovat asioita joita en edes kehtaa kysyä kunhan vaan ihmettelen.
Meillä tintillä on iso häkki (125 x 125 x 180) jossa lempi leluja ja viihtyy siellä hyvin, näin iso häkki vain ja ainoastaan sen takia että minä käyn töissä enkä kotona linnun kanssa, käyn myös koirien kanssa lenkillä ja tapaan kavereita. tintillä on askaretta siellä, mahtuu touhuamaan ja on aitiopaikalla olohuoneessa, pääsee säännöllisen epäsäännöllisesti vapaaksi kun olen kotona, ei todellakaan aina tule edes häkistä ulos, jos tulee saa olla sen aikaa kun huvittaa ja sitten hiukka ennen kuin valo sammuu häkiltä menee itse takaisin. Ei ole käsikesy mutta syö kädestä ja nousee käsivarrelle, lattialla saa paijailla, ihan tarpeeksi minun makuuni.
Niin ihana kun näitä palstoja onkin selailla ja koittaa muiden jutuista ottaa opikseen niin helpommalla vaan pääsee tutustumalla ihmisiin ja naamatusten jutella ja jos pääsisi vaikka katselemaan paikanpäälle tuota pölyhelvetti ja älämölön määrää ja vaikka muutamaankin otteeseen, mutta tosi on että lintuharrastajia on VÄHÄN ja tämä olisi niin ihana kanava jakaa tietoa / kokemuksia eikä olla jotenkin fanaattisesti sitä mieltä ettei mikään ole tarpeeksi hyvää.
Ja ihan positiivisella mielellä tarkoitan tämän kirjoituksen.
Aloittajalle voisin sanoa että kaiva tietoa ja kysele kysele kysele jos et lannistu vastauksista, väliin voi tulla myös kannustavia kommentteja ... enkä ole lueskellut aikaisempaa viestihistoriaa joten en tiedä mihin joku edellä viittasi kun sanoi että kirjoituksestasi päätellä jotain plaplapla.
Itse kävin jakoa ensimmäisen kerran katsomassa ostomielessä melkein 20v sitten, ja 2008 siitä tuli totta.
Ei tainnu tulla oikein vastauksia mutta avautumista kuiteskii

Kiitos ja anteeksi