papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sinikelta-ara
« : 15.06.10 - klo:18:33:54 »
kuinka paljon kokemusta tarvitsee jos aikoo hankkia sinikelta-aran ym. Samankaltaisen linnun? Eli millaisia lintuja sitä ennen pitäisi omistaa vai onko mahdollista että undulaatin jälkeen on mahdollista ottaa iso papukaija?

Re: sinikelta-ara
« Vastaus #1 : 15.06.10 - klo:20:05:06 »
Tämä asia on (yllättäen) sellainen että mielipiteitä on monia. Mutta minä, sekä monet ihmiset jotka ovat pitkään isoja lintuja harrastaneet ovat sitä mieltä ettei pikkulintutiedolla pelkästään useimmiten isompien kanssa pärjäisi. Täytyy olla ensinnäkin joko tietoutta, sydäntä ja kokemusta, tai paljon tietoutta, paljon sydäntä, ja periaatteessa täytyisi olla tietynlainen ihminen varsinkin jos on nuori kyseessä, jos aikoo pärjätä ison linnun kanssa joka vaatii varoja, aikaa, ja paljon asioita jotka ihmiset saavat suurimmaksi osaksi ja helpoiten kokemuksen kautta. Näitä asioita ovat mm. ison papukaijan käyttäytymisen tietäminen, sen ymmärtäminen, ja kokemus auttaa ongelmien ratkonnassa kun osaat ennakoida tilanteita jotka suuren linnun kanssa saattaa eteen tulla. Onnistumistarinoita on toki Kaijulissakin jossa hyvinkin nuori on pärjännyt loistavasti ison linnun kanssa, joskin nuorimmat vanhempien avustuksella tietenkin jotka hekin ovat mukana harrastuksessa jollakin tasolla, mutta itsestäänselvyys se ei koskaan ole ja onnistumistarinoita on (näin näennäisesti ainakin) paljon vähemmän kuin niitä, jotka eivät ole olleet yksinkertaisesti vielä valmiita. :-\
Mutta linnuissakin on erilaisia yksilöitä joilla saattaa olla osuutta asiaan - puoleen tai toiseen. :)

Näiden isojen lintujen vaativuushan on ihan testattukin luotettavan tahon puolesta, josta Fouro laittoi foorumille joskus mielenkiintoista juttua. Ja jopa minulle oli yllättävää, joka tiedostan suuren linnun vaativuuden, että suurimmat papukaijat ovat osoittautuneet lemmikeiksi jotka ovat sillä rajalla voiko sellaista ylipäätään pitää lemmikkinä niin että lintu on onnellinen ja sen kaikki tarpeet voidaan ottaa huomioon.
Suurin ongelma aroissa on tietenkin koko - miten täytät päivittäisen lentotarpeen sen kokoisella linnulla? Mistä saat sille edes lain mukaisen "häkki"tilan? Miten saat hankittua sille niin paljon virikkeitä ja nakerreltavaa ettei se vähääkään hipaisisi jättimäisellä nokallaan väärään paikkaan, jopa tiiliseinään ja saa siihen aikaan reikää? Se on hyvinkin mahdollista, mutta ihan kuka vain ikään katsomatta ei siihen kykene tai edes halua.

Henkilökohtaisesti olen menettänyt sydämeni neitsikoille enkä halua amatsonia, en jakoa enkä kakadua, mutta silti arat omaavat erityisen paikan sydämessäni myös. Silti tiedostan (osittain vastentahtoisestikin) sen ettei minulla ole tiloja ja varoja vielä vuosiin täyttääkseni kaikkia tarpeita mitä aroilla on jo pelkästään kokonsa, toiseksi pitkäikäisyytensä vuoksi, vaikka kovasti toivon että joskus saan oman aran :-* Vaikka en kyllä olisi mielestäni valmis kokemukseni puolesta hankkimaan edes amatsonia vaikka olen imenyt kaiken tiedon isoistakin linnuista mitä saan irti ihan vain siksi, että rakastan harrastustani lintujen parissa.
Parempi kuitenkin vain olla varma kuin katua, sillä minulla ei ole mitään menetettävää vaikka odottaisin 10 vuotta! Olempahan  täysin varma elinikäisestä vastuusta. Mutta linnulla on elämä pelissä, ja se elämä on täysin minun käsissäni minun koko elämäni. :)

Kiteytettynä: Jos Sinulla on aidosti sydäntä, melkoisesti tahtoa oppia, luet paljon tietoa vaikka parikin vuotta ja sulattelet asiaa, otat selvää ihan käytännössä isojen lintujen käyttäytymisestä ja käyt vaikka jonkun luona jolla on isoja lintuja ja mielellään arojakin, ja tietysti tiedostat vastuun mikä aran kokoisen linnun kanssa tulee, mikä ettei. :)

Varsinaista kokemusta omaavat voisivat nyt valaista vähän tarkemmin kokemuksen pohjalta ;D
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #2 : 15.06.10 - klo:20:36:50 »
Itse pitäisin huomattavasti kokemusta tärkeämpänä sitä, millaiset mahdollisuudet on tarjota sinikellan kokoiselle linnulle sopivat tilat? Sinikelta-ara EI ole kerrostaloasuntoon sopiva eläin (ehkä hyvin harvoissa tapauksissa) ja ymmärtääkseni peppi1 asuu vielä kotona vanhempien luona? Ellei lottovoittoa osu kohdalle, niin tuskin on realistista odottaa, että se ensimmäinen oma asunto olisi jotain muuta kuin kerrostaloyksiö... korkeintaan kaksio? Sinikelta-aran kokoinen lintu tarvitsee oikeastaan oman huoneen, sillä riittävän suurta häkkiä ei oikein voi noin valtavalle linnulle löytää. Sen lisäksi pitäisi olla vielä isot tilat linnulle olla vapaana sieltä huoneesta ja lentää... ihan jokaisessa olohuoneessa sitä ei mahdu tekemään. :-\

Omasta mielestäni aran hankkiminen pieniin tiloihin ja mahdollisesti myös kiireiseen elämänrytmiin on epäinhimillistä linnun hyvinvointia ajatellen. Useimmilla lintuharrastajilla ei ole mahdollisuutta tarjota tällaiselle linnulle koskaan tiloja, vaikka kokemus sitten muuten riittäisikin. Onneksi monet näistä ihmisistä osaavat ajatella realistisesti, eivätkä lintua sitten liian pieniin koteihin ja tiloihin ota. :)
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

Idonea

« Vastaus #3 : 16.06.10 - klo:07:39:29 »
Kaikki lintukokemukset kasvattavat kokonaisnäkemystä siitä mikä ja mitä papukaija on, kuinka sen kanssa toimitaan ja kuinka eri lajit käyttäytyvät -eroja on tosi paljon jo pelkästään isojen lajien välillä. Yllätys voikin olla että koko ei aina sanele sitä kuinka haastava lintu on. Enneminkin se mikä oma näkemys on siitä (ja kuinka kypsä se on) mikä on papukaijalle parasta, onko ymmärtänyt toivomansa lajin vaatimukset esim. liikunnan, virikkeiden, ruuan yms suhteen niin että voi ja haluaa tarjota vain sen parhaan mahdollisen. Jos tajuaa että papukaija ei ole vain väriläiskä (karrikoin nyt) muussa sisustuksessa, vaan elämäntapa, alkaa asia olla jo aika hyvin ja kun tämän elämäntavan vaatimustaso on sitten korkein mahdollinen, voi haaveistaan tehdä totta.

Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä että jos hankin vaikka 15 linnun undulaattiparven on minulla oltava käytännössä todella laaja aviaario niille tarjottavaksi, sen lisäksi kaikki muut vermeet -eikä niiden hankkiminen tai aviaarion laittaminen sitten olekaan enää nappikauppaa. Kun tämän suhteuttaa toiveeseen sinikelta-arasta, ei minulla ainakaan ole puitteita tälle lajille (vaikka asun maalla, omakotitalossa, 190 neliöö asuin pinta-alaa, olen aina kotona, kokemusta linnuista on jonkin verran ja ymmärtääkseni omaan myös jonkinlaisen kyvyn niitä käsitellä  ;D). Eli eettiset arvot kuntoon ja elämän puitteet siihen malliin että vain paras on kyllin hyvää niille eläimille jotka olen halukas ottamaan hoitaakseni.

« Vastaus #4 : 18.03.11 - klo:15:54:53 »
Ara tarvitsee valtavasti tilaa, mikä on jo todettu. Lisäksi se kuluttaa jopa kokoonsa nähden valtavasti kalllista, laadukasta ruokaa koska hyvin suuri osa siemenistä, hedelmistä ja pähkinöistä söhlitään lattialle ja häkin pohjalle josta niitä ei enää voi ravinnoksi käyttää. Ara tarvitsee paljon seuraa, eli se on perheenjäsen paitsi ettei käy koulua eikä harrastuksissa muualla. Se on koko ajan kotona ja kun itse olet, sinulla tulee olla sille paljon aikaa.
Ara elää lisäksi hyvinkin 60 vuotiaaksi ja se kiintyy yleensä yhteen ihmiseen. Tämä on selvä myös dilemma, joka täytyy ottaa huomioon.
Ara sotkee huoneensa aika perusteellisesti, siivoamista riittää oka päivälle aika paljon. Jos se turhautuu tai sillä ei juuri ole nakerreltavaa, se puree ikkunalistat , ovenkarmit, tuolien pinnat tuusan nuuskaksi ennenkuin ehdit edes huomata.
Meillä on osalle tullut erilaisia vaurioita koska murrosikäisenä käytös on aika sietokyvn rajoilla. Korvalehtiä on purtu sormien lisäksi ja Aran nokka plus iskuvoima on uskomattoman voimakas (se nappasee sormen vaikka poikki). Parilla perheenjäsenellä on tinnitus. Aran rääkäisy menee yli kipukynnnyksen ja kuulovauriorajan jos olet lähellä kun se rääkäise täysilä.
Ara on erittäin vaativa , hurmaava hoidettava mutta vaatii hulpeat olosuhteet ja paljon , paljon vaivannäköä.
Näin, kymmenen vuoden ja kahdne Aran kokemuksella (10 ja 4 vuotiaat)

« Vastaus #5 : 29.03.11 - klo:22:13:25 »
Meillä ollut ara nyt kohta vuoden.Aikaisempaa kokemusta isoista linnuista ei ollut. Tietoa tietenkin haalin joka paikasta niin paljon kuin suinkin pystyin. Ensimmäinen käytännön kokemus kuitenkin saadaan vain iso lintu hankkimalla ::)