papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Kakadua hankkimassa
« Vastaus #15 : 12.04.10 - klo:19:56:39 »
Tuo JM:n laittaman linkin lintua taitaa myydä sama" hoonosoomi" joka myi mm.hyasinttiaraa ja sini-kelta araa 500e ,ja jokin aika sitten oli just molukki myynnissä 300e  ::)   Uskokoon ken tahtoo  ;D

« Vastaus #16 : 12.04.10 - klo:20:01:36 »
Ja kun joku tuolla sanoi noista hinnoista niin olen kyllä löytänyt linnun jonka meinaan ehkäpä ostaa ja se maksaa alle 1000e  ja suomesta en sitä ostamassa olekkaan :D

Kuulostaa todella huolestuttavalta. Halpa, ulkomaantuonti on lähes takuuvarma huijaus. :-\ Otat ensin yhteyttä myyjään, joka pyytää lähettämään muutaman satasen, jotta saa linnun maahantuontiasiat hoidettua. Seuraavaksi rahaa pyydetään linnun tuontikustannuksiin. Tämän jälkeen tulee mutkia matkaan ja myyjä pyytää vielä hieman lisää rahaa... Tässä vaiheessa maksettuna voi olla lähemmäs sitä tonnia - mahdollisesti jopa yli - ja myyjästä ei enää kuulukaan mitään.

Iso kakadu ei tosiaan, kuten muutkin ovat sanoneet, ole lapsen lemmikki. Kypsää ja aikuismaista käytöstä on oikeastaan helpoin osoittaa kärsivällisyydellä. :) Itse tein virheen ja hankin linnut liian nuorena ja olen joutunut tekemään kymmeniä uhrauksia niiden takia. En päässyt haluamaani opiskelupaikkaan, riitaannuin äitini kanssa jne. Lisäksi vielä käsittelin lintuja väärin ja sain aikaan käytösongelmia, joita saan korjata vielä vuosia. :-\ Ja surullista on se, että minä olen vielä niitä nuoria, joiden harrastukselle kävi hyvin...

Odota muutama vuosi. Ja ole varovainen myynti-ilmoitusten kanssa, jos linnun nyt neuvoista huolimatta päätät silti hankkia. Jos joku pyytää rahaa ennen myyntihetkeä, niin peräänny. Vaadi KAIKKI asiakirjat kauppakirjasta ja mahdollisista CITES-todistuksista aina syntymätodistuksiin. Joidenkin lajien kohdalla riittävien papereiden puuttuminen voi johtaa jopa linnun takavarikointiin.

Kukaan foorumilla ei sano asioita sinulle pahalla. :) Haemme sekä sinun, että mahdollisen tulevan linnun parasta, vaikka jotkut sanovatkin asian välillä kärkkäästi. Kannattaa kuitenkin oikeasti lukea ajatuksella läpi kaikki sanottu, sillä ison kakadun hankinta on todella iso päätös ikäisellesi... on nimittäin täysin mahdotonta sanoa miten elämä heittelee vaikka seuraavat viisikin vuotta, saati sitten linnun koko eliniän (tai mahdollisesti sinun, sillä lintu voi elää omistajaansakin kauemmin).

Ja kaikki tämä nimenomaan kokemuksesta, sillä minun tulevaisuuteni ei mennyt niin kuin edes 18-vuotiaana ajattelin ja ikää on siltikin vasta 20 vuotta, eli mitä vaan voi vielä tapahtua... ;)
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #17 : 12.04.10 - klo:20:10:11 »
Oon lukenut tätä silmäillen. Itselläni on kokemusta kakadun kanssa elämisestä. Jos lintu alkaa nyppimään, se on todella vaikeaa. Se sattuu lujaa ja aiheuttaa suurta murhettä kun näkee linnun joka itseään nyppii. Usein se on tapa, joka jää päälle vaikka yrittää kaikin keinoin saada sitä loppumaan ja selvittää  syytä. 

« Vastaus #18 : 12.04.10 - klo:20:19:23 »
Toivottavasti lintu jota olet ostamassa ei ole tämä http://www.findit.fi/87579.htm   ::)

« Vastaus #19 : 12.04.10 - klo:20:53:17 »
Voi tsiisus sentään mikä ilmotus! Niin pahasti huono suomi, että ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa  ::) Toivottavasti kukaan ei osta tosta...

« Vastaus #20 : 12.04.10 - klo:21:14:20 »
-siis toivottavasti kukaan ei kuvittele ostavansa tuon ilmoituksen perusteella jotain...

Kuuluu kategoriaan: anna rahaa,mutta mitään myytävää ei ole edes olemassakaan. Näistä huijari-ilmoista on ollut jo aiemminkin kirjoituksia täällä.

« Vastaus #21 : 12.04.10 - klo:22:31:41 »
Ja kun joku tuolla sanoi noista hinnoista niin olen kyllä löytänyt linnun jonka meinaan ehkäpä ostaa ja se maksaa alle 1000e  ja suomesta en sitä ostamassa olekkaan :D

Kuulostaa todella huolestuttavalta. Halpa, ulkomaantuonti on lähes takuuvarma huijaus. :-\ Otat ensin yhteyttä myyjään, joka pyytää lähettämään muutaman satasen, jotta saa linnun maahantuontiasiat hoidettua. Seuraavaksi rahaa pyydetään linnun tuontikustannuksiin. Tämän jälkeen tulee mutkia matkaan ja myyjä pyytää vielä hieman lisää rahaa... Tässä vaiheessa maksettuna voi olla lähemmäs sitä tonnia - mahdollisesti jopa yli - ja myyjästä ei enää kuulukaan mitään.

Tälläisestä ei siis ole kyse  :o Tiedän että ostan linnun luotettavalta ihmiseltä, koska myös kummini on tältä mieheltä ostanut jo monta papukaijaa ja aina on myös tullut papukaijat ja myös kaikki CITES-todistukset, syntymätodistukset ja DNA-testaukset. Ja en ole niin tyhmä että maksaisin ennen kuin saan linnun. olen tehnyt vaatimukset tälle miehelle etten maksa yhtikäs mitään ennen kuin kakadu on saapunut suomeen ja ennen kuin olen nähnyt sen, ja hän suostui siihen, joten tuskin mikään huijari on. Ja juuri sen vuoksi saan halvalla koska kummini kertoi hänelle että olen hänen kummilapsensa joten saan ns. ystävä alennusta :D Tiedän että joitain pistää vihaksi se että näin nuori hankkii vaativan lemmikin.. mutta tiedän mihin olen ryhtymässä. ja haluan tätä. On monet muutkin hankkineet nuorena ekan lintunsa ( jotkut jopa isoimman lajin). Joten päätäni ei saa käännettyä ( jääräpäisyys kulkee vissiin suvussa...  ::) )  Kuuntelen silti mielelläni teidän kaikkien mielipiteet vaikka olisittekin eri mieltä kanssani.

« Vastaus #22 : 12.04.10 - klo:23:02:44 »
Muistathan sitten selvittää myös maahantuontiluvat?
Itse jäin noissa luvissa miettimään, että mitenkähän sen anominen alaikäisenä onnistunee... Luultavammin tarvitsee kuitenkin huoltajan allekirjoituksen niihinkin.

Niin hienoja lintuja kuin nuo kakadut ovatkin, tyydyn itse niitä ihailemaan ihan virtuaalisesti. Jos ne olisivat äänettömämpiä ja pölyttömämpiä, niin ehkä voisin tutustua lähemmin ennen harkintaa. Niin monta kakadua on kiertoon joutunut, kun hetken mielijohteesta on sellainen joidenkin ollut pakko saada ja lintu onkin osoittautunut haastavammaksi kuin on osattu odottaa.
Elämä olisi todella tylsää ilman erehdyksiä.
www.marvinettes.com

Charlize

« Vastaus #23 : 13.04.10 - klo:08:41:48 »
Ei tässä kukaan ole sua "hulluksi" tms. leimaamassa vaan ajattelee linnun parasta. Kakadut on kuitenkin vaativia lintuja, ja vaikka miten asuisit omakotitalossa niin ääni varmasti kuuluu naapuritaloon jos vaikka tuulettaa asuntoa. Eikä se ole se naapuri ketä sitä lintua enimmäkseen kuuntelee, vaan sinä ja sun perheenjäsenet, mitäs jos sinua alkaa ottamaan aivoon se kälkätys ja kirkuminen? Muutamat lintuihmiset ketä minäkin tunnen/tiedän, vaikka heillä on suhtkoht hiljaisempia lintuja kuin kakadut, niin heilläkin aina silloin tällöin palaa päreet siihen kiekumiseen.

Ja mitä siihen ratsastusharrastukseen tulee, itse en lähtisi vertaamaan hevosta kakaduun, kissaa koiraan, rottaa kilpikonnaan etc. kun kyseessä on kuitenkin eri eläinlajien edustaja. Muttajoo, se siitä sitten. Ja jos saa esittää vastakysymyksiä niin tässä tulee:

- Miksi juuri kakadu, oli se sitten celebesi tai molukki?
- Kun muutat pois kotoa, minne lintu? Kakadua kun ei voi kerrostaloon oikein ottaa möykän takia.
- Ovatko vanhempasi valmiita huolehtimaan linnusta kun muutat pois kotoa?
- Entäs ne kuuluisat "teini-iän" kyllästymiset ja mielenmuutokset? Muistelen omiani niin millon olisin mitäkin halunnut, nyt tyytyväinen kun ei porukat antaneet niitä ottaa.

No, tässä jotain "keltanokan" pohdintoja ja mielipiteitä aiheesta. :)

« Vastaus #24 : 13.04.10 - klo:10:45:02 »
Tuohon ääneen voisin sen verran sanoa, itselläni kun oli kaksi kultatöyhtökakadua, että omakotitalostakin (maatilalla, ei häirinnyt meidän naapureita) kuului kyllä komiasti pitkälle ulos. Kun ulkoilimme kesäisin valjaissa, ääni kuului varmasti ainakin kilometrin päähän, ellei kahden. Että taajamassa kun asuu, kuulevat naapuritkin varmasti että teillä on kakadu. Ja molukilta lähtee ääntä vielä enemmän kuin kultatöyhdöltä.. Ja tosiaan, tehän sitä huutoa enemmän kuuntelette, eivät naapurit.

Kyllä välillä paloi hermot siihen huomiohuutamiseen, vaikka se onneksi helpottikin ajan kanssa, kodinvaihtajia kun olivat molemmat, pinttyneisiin pahoihin tapoihin ei päässyt itse alusta asti vaikuttamaan.. Pepekin saattoi huutaa yhtäjaksoisesti puolitoista tuntia sillä kovimmalla volyymilla. Mietittiinkin että hengähtäisi välillä, kun alkoi ääni jo painua kaikesta huutamisesta. Ja toinen oli sitten nyppijä, eikä muuksi muuttunut ajankaan kanssa..

Mietihän nyt tarkkaan, mihin olet ryhtymässä. Ideaalitilanteessa kakadu elää kanssasi ainakin 40 vuotta, ja sinulla on vielä ne teini-iän riennot ja opiskelut, jatko-opiskelut, perheen perustaminen ynnä muut. Itsekin olin sen 15 kun Pepe meille tuli, että sinänsä en voi pahemmin tuomita nuoruudesta. Mutta kehoitan kuitenkin punnitsemaan kaikilta kanteilta.
Nyt jouduimme vastoin kaikkia suunnitelmia muuttamaan kerrostaloon nykyisen lintukatraamme kanssa, kun lähdin opiskelemaan ammattikorkeaan, ja jos kakaduni vielä maanpäällä kulkisivat, en olisi näin edes voinut tehdä. Ecuadorinarasestammekin lähtee ääntä niin paljon, että taatusti kuuluu naapuriin, saatika sitten kakadusta ja toisestakin..

Kakadut ovat mahtavia lintuja, mutta kaikista ei ole kakadunomistajaksi. Siksi kannattaa selvittää kunnolla, millaisia lintuja kakadut ovat, käydä tutustumassa ääneen ja ottaa selvää miten ehkäistä ja/tai hoitaa mahdollista häiriökäyttäytymistä. Tsemppiä kuitenkin, jos meinaat molukin kaikista paasauksista huolimatta hankkia. :D
« Viimeksi muokattu: 13.04.10 - klo:10:48:16 kirjoittanut Howli »

« Vastaus #25 : 13.04.10 - klo:11:33:44 »
Aikoinaan eleli kummitätini naapurissa kakadu... en mene sanomaan oliko kelta tai kultatöythtö mutta perus iso kakadu keltaisella töyhdöllä. Kyseinen tipu oli huomiohuutaja ja tämä tiilipintainen talo jossa kakadu asusti oli talvella tietysti kaikki ikkunat ja ovet kiinni... ja vieressä ollut kummivanhempieni talo oli myös tiilipintainen ja kaikki räppänät kiinni. Siltikin pystyi naapurin kakadun tunteja kestävän tauottoman huudon kuulemaan vaikka perus kodin melut olivat siinäkin talossa.

Tämä ja muutama muu kokemus kakadujen äänestä, luonteesta ja vaativuudesta saivat minut jo hyvin aikaisin päättämään, että se ei ole ainakaan kakadu mikä minulle joskus tulee... Myöhemmin olen myös useamman kakadun tavattuani vonut todeta että minun kemiani ei ole kakadun kanssa yhteen sopiva. Ne kun tuppaavat aina innostuessaan pomppimaan minun päälleni.

Meillä asustelee täällä kaksi avoparikaijaa, parvi harrikoita ja pari riograndenarattia. Olen lintuharrastukseni aloitellut alle 15v ja edennyt vastoin kaikkien neuvoja juuri niin kuin itse olen halunnut ja perustellut itselleni monet asiat niinkuin haluan. Jälkiviisaus on se mikä aina pääsee loistamaan, mutta harvoin sen loiste vaan vakuuttaa niille joilla se oma haave jyrää yhtä vahvasti kuin minulla aikoinaan. Onneksi se järjen ääni sitten jossain vaiheessa tuli kuvioihin enkä saanut sitä araa hankittua siinä 18v kieppeillä. Nyt jälkeenpäin tiedän, että en sitä eläintä pystyisi edelleenkään majoittamaan niinkuin haluaisin. Arat ovat suuri rakkauteni ja pidän niiden luonteesta sekä ulkomuodosta ja käytöksestä, mutta en sellasita luultavasti tule koskaan kotiini majoittamaan. En pysty luomaan tarpeeksi suuria tiloja vaikka avoni elävät 9m2 hiekkapohjaisessa huoneessa, sekään ei mielestäni aroille riittäisi. (ja kakadua en pidä yhtään sen vaatimattomampana tilan suhteen vaan ehkä jopa vaativampana.) Kakadun tekemisen tarve on VALTAVA verrattuna moniin muihin lintuihin ja sen leikkisyys ja eloisuus saa helposti aikaan katastrofaalisia tuhoja tai turhan hillittynä käytöshäiriöitä ja näin psyykkisiä ongelmia.

Kuitenkin näitä lintuja otetaan lemmikiksi enkä sano missään nimessä että joku koti olisi toista parempi linnulle ilman näkemistä. Sen voin kuitenkin vain hiljaa mainita, että oman elämänlaadun ja tulevien elämänmuutoksien kannalta kakadu ei ole se helpoin mukana raahattava otus... Eikä mikään sopeutuvaisuuden perikuvakaan.... Harvassa on ne kakadut jotka asuvat edelleen ensimmäisessä kodissaan... Joskin sama pätee suurimpaan osaan isoista linnuista.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #26 : 13.04.10 - klo:11:44:15 »
Tuohon ääneen voisin sen verran sanoa, itselläni kun oli kaksi kultatöyhtökakadua, että omakotitalostakin (maatilalla, ei häirinnyt meidän naapureita) kuului kyllä komiasti pitkälle ulos. Kun ulkoilimme kesäisin valjaissa, ääni kuului varmasti ainakin kilometrin päähän, ellei kahden. Että taajamassa kun asuu, kuulevat naapuritkin varmasti että teillä on kakadu. Ja molukilta lähtee ääntä vielä enemmän kuin kultatöyhdöltä.. Ja tosiaan, tehän sitä huutoa enemmän kuuntelette, eivät naapurit.

Ja tuohon täytyy vielä kommentoida: ja sen kuuluukin kuulua! Mihin kakadut tai linnut yleisestikin ääntään käyttävät luonnossa? Mm. yhteydenpitoon. Jos se ei kuuluu monta kilometriä, mitä hyötyä siitä on kun yrittää saada yhteyden vaikka lajikumppaniinsa tai parveensa? ::)
Ja kun isot kakadut ovat vielä parvessa ainakin ruokailevia lintuja. Katsoin dokumenttia ja niistä kerrottiin että maatilalliset inhoavat isojen kakadujen parvea koska ne pilaavat sadot ja niistä lähtee hirveä mekkala!! Näiden lintujen kanssa täysin tottuneet elämään, ja ne ovat vain silloin tällöin maisemissa, mutta hekin inhoavat sitä ääntä!
Mistä vetoa että pitäisivät jokaikistä sellaista huushollissa pitävää ihmistä ihan sekopäänä.. ::)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #27 : 13.04.10 - klo:12:39:07 »
Itse kehottaisin todellakin odottamaan vielä muutaman vuoden. Jopa yli 60-vuotiaaksi elävän lintukumppanin hankkimisella ei saa olla kiire! Itse olen nyt siinä iässä (kohta 20-vuotias) että monet (melkein kaikki) kaverit ovat joutuneet muuttamaan opiskelujen perässä (lukio, yliopisto tai ammattikorkea) muulle paikkakunnalle tai paikkakunnan sisällä omaan (pieneen) kämppään. Vaikka tuntuu, että linnulle riittää varmasti aikaa ja varmasti se kulkee mukana opiskelussa johtuvissa muutoissa (itsekin ajattelin suunnilteen noin 5 vuotta sitten), mutta kun todellisuus tulee vastaan niin se saattaa olla erilainen kun olet kuvitellut. Joskus vaan on pakko lähteä muualle opiskelemaan että pääsisi haluaamaansa paikkaan, ja silloin saattaa olla edessä muutto pieneen opiskelija(solu)kämppään, jonne lemmikkejä ei aina saa tuoda. Lisäksi opiskelu vie ihmeen paljon aikaa, itselläni ei ole tällä hetkellä vapaa-aikaa pariin kuukauteen juuri nimeksikään, mutta onneksi lintuinani on "vain" neljä villiä neitokakadua joilla on seuraa toisistaan ja ne voi jättää valvomatta turvallisesti vapaana lentämään omaan huoneeseensa.

« Vastaus #28 : 13.04.10 - klo:22:20:42 »

- Miksi juuri kakadu, oli se sitten celebesi tai molukki?
- Kun muutat pois kotoa, minne lintu? Kakadua kun ei voi kerrostaloon oikein ottaa möykän takia.
- Ovatko vanhempasi valmiita huolehtimaan linnusta kun muutat pois kotoa?
- Entäs ne kuuluisat "teini-iän" kyllästymiset ja mielenmuutokset? Muistelen omiani niin millon olisin mitäkin halunnut, nyt tyytyväinen kun ei porukat antaneet niitä ottaa.

- Haluan kakadun koska olen niihin tykästynyt, ja mielestäni voin ottaa jo vaativamman linnun ja olen hankkimassa itselleni elinikäistä lemmikkiä.
- Kun muutan pois kotoa, otan linnun mukaani. ( tosin muutan kotoa sitten vasta pois kun olen lopettanut opiskelut )
- En aijo jättää kakadua äitini huolehdittavaksi, vaan aijon kantaa koko vastuun linnusta.
- Mulla ei oo koskaan tullu eläimiä kohtaan kyllästymistä, eikä varmasti koskaan tule. Olen miettinyt n. 2 vuotta jo kakadun ostoa ja siitä varmaankin n. vuoden että olenko siihen valmis, pystynkö huolehtimaan linnusta, olenko aivan varma linnun hankinnasta, ettei vaan käy niin että lintu sitten lähtee kiertoon yms. Ja vielä näitten pohdintojen jälkeenkin olin vakuuttunut siintä että kakadun meinaan hankkia. Joten tähän pisteeseen on nyt tultu, lintua nyt olen etsimässä.

« Vastaus #29 : 13.04.10 - klo:22:25:57 »
Joten kyllä olen mielestäni miettinyt/ hankkinut tietoa tarpeeksi kauan...