papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vihannesten ja hedelmien tuoreet siemenet
« : 13.02.10 - klo:20:59:59 »
Uusimmassa Parrots-lehdessä oli Eb Cravensin juttu siemenistä. Hän ylisti ennenkaikkea tuoreita siemeniä papukaijojen ruokavaliossa, ja nosti erittäin korkeaan arvoon esim. paprikan, melonien, viinirypäleiden ja myös OMENAN siemenet. Aikamoinen ristiriita ainakin täällä Suomessa vallitsevaan käsitykseen.

Sinänsä käy kyllä järkeen, jos katsotaan minkä kimppuun papukaija käy suurimmalla vimmalla jos saa kokonaisen hedelmän käsittelyyn. Eli jotain luontaista siinä on oltava.

Mitäs olette mieltä? Hommatkaahan lehti hyppysiin ja lukaiskaa juttu läpi :) Itse olen vielä kahden vaiheilla, sen verran syvään on juurtunut tuo siemenkotien "suuri pahuus"... ;D

Milla

Re: Vihannesten ja hedelmien tuoreet siemenet
« Vastaus #1 : 13.02.10 - klo:21:40:44 »
Mun käsitys on se, että siemeniä ja siemenkotia ei saa antaa linnuille, koska niihin kertyy eniten torjunta-aineita ja muuta myrkkyä. (Olenko tässä väärässä?)

Eli ne siemenet olisivat varmasti muuten äärimmäisen terveellisiä, mutta niiden mukana tulee sitten kaikkea epämukavaa. Jos ihan oikeasti on varma, että hedelmä tai muu kasvis on täysin torjunta-aineeton ja muutoin saasteeton, niin sitten tuo varmasti pitää paikkansa. En tiedä, minkä maalainen tuo artikkelin kirjoittaja on, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa on tällä hetkellä aivan käsittämätön luomu-, raw- superfood- ja muu terveellisyysbuumi menossa. Eli jos henkilö on amerikkalainen, en ihmettele yhtään, että myös linnuille mainostetaan noita juttuja.

En siis tarkoita, että nuo on huono asia, vaan nimenomaan hyvä juttu :)

« Vastaus #2 : 13.02.10 - klo:21:51:49 »
Aika skeptisesti kyllä suhtautuisin tuohon :P Kun ihan suomessakin on tapauksia, jossa mm. paprikan siemenkodista on linnut sairastuneet aika pahastikin... Ja omenansiemenissä kun on myrkkyä ihan luontaisestikin, ja kyllä nuo ei-luomu vihannekset ja hedelmät keräävät aikalailla myrkkyjä sisäänsä, joka on ihan tieteellisesti todistettu, ja niitä kehoitetaan ihan ihmisillekin välttämään. Ja kyllähän artikkeleita ja juttuja löytyy ympäri maailman, jossa varoitetaan noista siemenistä ja kerrotaan niiden vaarallisuudesta ja sairastapauksista, että on kyllä aika monta artikkelia vastaan tuo yksi artikkeli.

En kyllä itse lähtisi, enkä lähde, noita syöttämään, vaan pelaan varman päälle. Eipä se ruokinta pahemmin terveellisemmäksi muuta, vaikka alkaisi antamaan hedelmät ja vihannekset siemenineen, kun saavat tuoreita, siemeniä ja pellettiä, niin kyllä se paketti riittää, enkä lähde kyllä riskeeraamaan. Mutta tuo on vain minun mielipide.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #3 : 14.02.10 - klo:08:58:43 »
Jonne kerrotko enemmän noista tuoreisiin siemeniin liittyvistä sairastapauksista? Itse en ole kuullut yhdestäkään.

Milla

« Vastaus #4 : 14.02.10 - klo:09:24:17 »
Itselläni vahva käsitys edelleen, että niistä omenansiemenistä löytyy sitä syanidia, mutta olisiko kysymys enemmän siitä, että miten paljon?

Itse kyllä muuten luottaisin EB Cravenin osaamiseen. Mutta noihin myrkkyihin liittyen, puhuiko artikelossa mitään luomusta? Muistaakseni hän on aikaisemmin puhunut paljon luomutuoreruoan syöttämisestä, jossa tuo myrkkyjen kertyminen ei taida olla samanlainen ongelma?

« Vastaus #5 : 14.02.10 - klo:09:30:32 »
Täältä ihan forumilta löytyy muutama sairastapaus, josta yksi oli juuri jossain neitsikka-topicissa, mutten muista missä... Koitan hakea.

Miten tuo oli tutkittu? Se mua kiinnostaa, kun nämä linnut elävät niin pitkään, niin miten se näkyy ja miten tuo on perusteltu. Ja kuinka kauan on syöttänyt lintujaan noilla tuoresiemenillä? Voitko vähän laittaa kohtia artikkelista, kun en saa tuota lehteä enään mistään käsiini. Mielenkiintoinen aihe, ja itsekin olen hänen artikkelejaan lukenut, mutta tähän haluisin vähän lisää valoa, että miten tutki, ja kuinka isolla aikavälillä? ja perustelut?

« Vastaus #6 : 14.02.10 - klo:09:36:49 »
Itselläni vahva käsitys edelleen, että niistä omenansiemenistä löytyy sitä syanidia, mutta olisiko kysymys enemmän siitä, että miten paljon?

Yksi kysymys mikä mulle tuli tuosta syanidista mieleen jo silloin aikanaan kun tästä puhuttiin, oli se, miten linnut käsittelee tällaisia myrkkyjä... Varmasti erilailla kuin ihmiset, jos kerta ne luonnossakin käyttävät kasvien siemenkotia ravinnokseen. Ainakin saven yhteydessä on monesti ollut mainintaa siitä, että savea käyttävät linnut pystyy syömään myrkyllisiäkin kasveja ongelmitta.

Lainaus
Itse kyllä muuten luottaisin EB Cravenin osaamiseen. Mutta noihin myrkkyihin liittyen, puhuiko artikelossa mitään luomusta? Muistaakseni hän on aikaisemmin puhunut paljon luomutuoreruoan syöttämisestä, jossa tuo myrkkyjen kertyminen ei taida olla samanlainen ongelma?

Ei ollut erikseen mainintaa ostettujen hedelmien kohdalla, mutta osaksi puhui kyllä itse kasvattamistaan luomukasveista... Asuu käsittääkseni Havaijilla. Itsekin luotan kyllä Eb Cravensiin aika paljon, jos olisi joku tuntematon kirjoittanut vastaavaa niin huuhaana olis kuitattu samantien. ;D

Enkä todellakaan tässä nyt kirjoita suositellakseni siemenkotien syöttämistä, en itsekään ole vielä varma miten suhtautuisin asiaan. (Mistä syystä en myöskään ala referoimaan artikkelia tähän. Artikkelin kuvaus löytyy täältä ja siinä on myös suora linkki kyseisen numeron myyntiin.) Haluan vaan herättää keskustelua aiheesta :)

Milla

« Vastaus #7 : 14.02.10 - klo:09:44:36 »
Ja kannattaa muistaa, että ainakaan amerikkojen, australian ja afrikan linnut ei omenaan luonnossa törmää, kun se kasvaa villinä keski-aasiassa... Joten se ei muutoinkaan kuulu niiden luontaiseen sapuskaan, joten siksikin epäilen etenkin noita omenansiemeniä, ja sitä että pystyisivät käsittelemään nuo myrkyt. Toki savi auttaa neutralisoimaan myrkyt ja itselläkin on kaikilla linnuilla nuo 24parrot;in saviorret, joita syövät, mutta liikaa olen kuullut niiden pahuudesta ;)

« Vastaus #8 : 14.02.10 - klo:09:47:33 »
Ja tuossa linkissä puhuu, että alkoi juuri syöttämään niitä linnuilleen, eli ei ole kauaa syöttänyt noita tuoresiemeniä ja kotia, joten juuri nuo pitempiaikaisvaikutukset kiinnostaa, ja siksi skeptisyys...

Idonea

« Vastaus #9 : 14.02.10 - klo:09:53:21 »
Tuo artikkelin tieto on kyllä todella yllättävää -varsinkin kuin monen lääketieteellisen ja toksikologisen tutkimuksen kautta on tullut tieto jotta siemenissä on myrkkyjä, tosin monissa hyvin vähän, mutta suurenpien määrien syöminen tappaa myös ihmisen. Suhtautuisin tuohon aika skeptisesti minäkin, toivottavaa että tämä "uusi" tieto tulisi nyt monesta lähteestä ja osoitettaisiin oikeaksi myös käytännössä.
Onneksi linnuille on paljon hyvää ja turvallista syömistä ettei noihin siemeniin tarvii turvautua -ikinä. Mulla täällä on idätykset käynnissä ja ilokseni huomasin että mm alfa-alfan siemenien iduissa on mm D-vitamiinia  :).

Jaana

muoks: hirmuinen määrä kirjoitusvirheitä  >:(
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:10:49:36 kirjoittanut Idonea »

« Vastaus #10 : 14.02.10 - klo:10:01:57 »
Tässä nyt ainakin nopeaan etsittynä tämä paprikansiemenkodasta sairastunut neito... Muistan kyllä nähneeni muitakin vastaavia forumilla.

http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=24999.msg121349#msg121349

« Vastaus #11 : 14.02.10 - klo:10:49:36 »
Pitäisiköhän tuota asiaa kysyä WPT:n "ask an expert" systeemistä, kun myös EB Cravens on siellä vastailemassa?

« Vastaus #12 : 14.02.10 - klo:10:52:58 »
mielellään, olisi kiva saada vastaus ja perustelut, miksi ovat hyvää, ja kuinka paljon tutkittu yms... ja mitä pitää vältää....

Muoks. Ja jos laitat kyselyä, niin laitatko samalla, että mites, kun suurin osa suomessa myytävistä hedelmistä ja kasviksista on ulkomaalaisia, ja niissä on tietty paljon torjunta-aineita, niin mites niiden kanssa? Kun ainakin itsellä menee niin tähtitieteellinen määrä rahaa, kun koittaa mahd hyvin pitää näiden tuoreruokinnan monipuolisena, niin ei ainakaan mulla yksinkertaisesti ole rahaa luomuun, saati aikaa metsästää luomua pitkin turkua :P Siksikin olen tosi skeptinen, kun itse syötän kyllä tuontitavaraa, mutta en anna siemeniä niistä ja kuorin kaiken tosi hyvin, juuri torjunta ym aineiden takia.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:11:08:33 kirjoittanut Jonne »

« Vastaus #13 : 14.02.10 - klo:11:48:28 »
Vastatkaa tyhmälle. Mua ihmetyttää kun muuten syötetään siemeniä, papuja yms yms, ja ne on sitä terveellistä, niin miksi ei niissä ole myrkky kertymiä? Mistä se tietää missä siemenpussin siemenet on kasvaneet ja paljonko niissä on kertymiä? Omenan ymmärrän jos siinä luonnollisestikin on syanidia mutta entäs kaikki muut hedelmät?

« Vastaus #14 : 14.02.10 - klo:14:28:47 »
Itse kyllä olen samaa mieltä mitä tuossa Jonnekin sanoi, tuli omaankin mieleen ihan kahden luetun vastauksen jälkeen: Tirpat syövät täällä n. pari kertaa viikossa tuoreita mitä nyt siis suostuvat syömään, usein joudun itse syömään ennenkuin toinen neitsikoista edes koskeekaan, mutta perusideana siis syövät tuoreita, todella hyviä ja kalliita pellettejä (zupreem), hyvin itäviä siemeniä sekä ituina että ihan siemeninä, ja linnuillani on peräti muutamia kalkki- ja mineraalikiviä; kaksi perus kalkkikiveä (toiseen oli lisättynä vielä joitain vitamiineja), seepiansuomu parissakin kohdassa, mineraaliorsi, ruoan joukossa tarjoan "Gold Pateeta" (vitamiinijauhe), tarkoituksena on ostaa "nokkakivi" heti kun muistan sekä toisen linnun kalsiumin turvaamiseksi (joka ei siis näistä muista välitä) veteen lisättävää kalsiumia, ja kaiken lisäksi normaalin ruokavalion lisäksi ostelen hunaja-, kananmuna-, sekä hedelmä- ja marjatankoja, ja kesäisin tarjoan lähimetsästä vadelman-, ja mustikanvarpuja, yrttimaalta mansikoita ja itsekasvatettuja yrittejä. Enkä tee mitään riskialtista joka saattaisi riskeerata lintuni hengen kuten anna noita siemenkotia tai anna ruoansulatushiekkaa josta siitäkin on hyvin ristiriitaista tietoa tarjolla eri lähteistä. Uskon että elävät kuitenkin ihan terveellistä elämää jollaista ei läheskään kaikki neitokakadut saa elää, ja tarjoan hyvin monipuolista ravintoa ilman että pelaisin lintujeni hengellä. :)
Omasta mielestäni siis jos ei ole tiedosta varma (josta lintu voi pahimmillaan kuolla) niin ei kannata toisten elämällä kuitenkaan pelata. Mieluummin "korvaa" omasta mielestä koettu "hävikki" lisäämällä esim. tuoreiden tai vitamiinijauhon ja muiden 100% varmojen hyötyaineiden lähteiden määrää. :D
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.