Osaatteko heittää arviota siitä, paljonko neljästä undulaatista suunnilleen tulisi kuluja kuukaudessa? Entä kuinka merkittäviä lisäkuluja tulee, jos olisikin neljän sijaan kuusi?
Itse en valitettavasti osaa tuohon vastata mitään, sillä lintujenkin pidossa on paljon eroja. Muistaakseni joskus oli jokin ketju, jossa vertailtiin lintujen kuukausikuluja, mutten tähän löytänyt kuin tämän aiheen:
Papukaija (ei ole) "köyhän" lemmikki?.
Kulut riippuu tosi paljon siitä miten lintuja pitää: ostaako mitä siemensekoitusta, kuinka isoissa erissä (isompien pakettien kilohinnat ovat usein halvemmat kuin pieninä pakkauksina ostetut, ja myös merkkien ja myyntipaikan välillä ns. saman sisällön hinta voi vaihdella paljonkin), kuinka paljon tuoreruokaa menee, ostaako häkin pohjalle jotain materiaalia vai käyttääkö ilmaista sanomalehteä, ostaako linnuilleen leluja vai tekeekö itse. En kuitenkaan usko että kulut kamalasti muuttuvat noin pienillä linnulla onko lintuja neljä, kuusi vai kahdeksan.
Entä kuinka yleistä on että undulaatti täytyy viedä eläinlääkärille ja kuinka kallista se on?
Tässäpä sopiva aihe:
Eläinlääkärikulut.

Yleisestiottaen linnut eivät sairastele paljon, eikä niillä mene rahaa eläinlääkärissä esim. rokotuksiin, yleiskunnon tarkastuksiin, lonkkakuvauksiin jne. mitä voisi vaikkapa koirilla mennä. (Toki se on ihan itsestään kiinni haluaako käyttää lintujaan perustarkastuksessa, harva kuitenkaan käyttänee.) Kuitenkin kun lintu sairastuu, se on pienillä linnuilla helposti vähintään linnunhinta, ja helposti tuplat ja ylikin mennään niin että humisee... Minusta tuntuu että lintuja pitää kuitenkin verrattain harvoin käyttää lääkärillä, mutta sitten kun sairastutaan niin sairastutaan kunnolla.
Kuinka paljon halvemmaksi tulee tehdä häkki/aviaario itse ja mihin hintaan olette löytäneet käytettyjä?
En tiedä onko tämä enää ajankohtainen kysymys, kun toisaalla mainitsit häkin tietyt mitat.

Tarpeeksi isoja häkkejä, joissa on pieni pinnaväli on vaikea löytää oli kyseessä sitten uusi tai käytetty häkki. Kannattaa kiertää eri nettikauppoja ja pitää silmät auki erinäisillä myyntipalstoilla. (Myöskin kannattaa pitää silmällä rotta-, chinchilla- ja frettihäkkejä, jotka ovat tarpeeksi suuria ja niissä on sopiva pinnaväli.) Halvemmaksi tulee mielestäni rakentaa itse, sillä siitä saa silloin sellaisen kuin haluaa ja tarpeeksi suuren.

Onko häkin teko älyttömän haasteellista amatöörille?
Ei se välttämättä, varsinkin jos malttaa suunnitella rauhassa (hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

) ja varsinkin jos saa apuja joltain joka on ennenkin käsitellyt puuta (tai metallia, jos haluaa metallikehikkoisen).
Papukaija.fi-sivustolla on hyviä, yksinkertaisia ohjeita häkin rakentamiseen. Toki täällä foorumillakin on aihe
Häkkiverkkoista ja häkin rakentamisesta, mutta yli 40-sivuisena mammuttiketjuna se voi olla rankkaa luettavaa.

Entä mikä olisi suositusaika lintujen vapaana ololle päivittäin? Entä minimiaika (jos joskus on kiire). Entä suositusaika päivittäiselle seurustelulle?
Mikäli itse majoittaisin lintuni "vain" häkkikokoiseen häkkiin, enkä useamman neliön aviaarioon, pitäisin lintuja vapaana niin paljon kuin mahdollista. Tietty tuo on huonosti sanottu, mutta käytännössä pyrkisin siihen että linnut voisivat olla vapaana päivisin aina kun ihmisiä olisi kotona. Tai no ehkä poislukien tuuletuksen ja ruoanlaittamisen ajan. Tämä kuitenkin vaatii sen, että huone/asunto on sen verran lintuturvalliseksi tehty, ettei lintuja tarvitse valvoa silmä kovana kokoaikaa, vaan niitä voi tarkkailla sivusilmällä vähän väliä.
Itse en osaa sanoa minimiaikaa, vaan pyrkisin siihen että linnut saavat olla mahdollisimman paljon vapaana. Mutta toisaalta, hyväpäiselle ja -kuntoiselle linnulle ei ole yltiömäisen pahasta olla välillä vaikka koko päivä häkissä (tai tarvittaessa kauemminkin, esim. hoitojakson ajan), kunhan häkki on tarpeeksi suuri ja siellä on mieluisaa tekemistä. Eli laittaa vaikka extratekemistä häkkiin jos ei ehdi lennättämään jonain päivänä sitten millään.
Seurustelu riippuu ihmisestä. Osa omistajista ei välttämättä seurustele lintujensa kanssa lainkaan, tämä yleensä silloin jos lintuja on useampi. Tällöin ne saavat sosiaaliset tarpeensa tyydytettyä lajitovereidensa kanssa, jolloin ihmisen tarjoama seura on vain extraa.

Tämä on kiinni omistajasta, haluaako seurustella lintujensa kanssa ja esim. kesyttää niitä. Tämä on niin lintu- ja omistajakohtaista että minkäänlaista minimi- tai maksimisuositusta ei ole olemassa.
Olen harkinnut undulaattien hankkimista lähitulevaisuudessa. Olen valmis perehtymään ja käyttämään aikaa lintujen hoitamiseen.
Onnea hyvästä lajivalinnasta, vaikka itselläni ei (ainakaan vielä

) ole undulaatteja, ovat ne kuitenkin sydämeni vieneet, niin mahtavia pikkuveijareita ovat kyllä! Tosi hienoa että perehdytään etukäteen, eikä hätiköidä!

Onnea uuden harrastuksen pariin!