Uskaltaudunpas nyt vihdoinkin kirjoittamaan tänne. Olen jo vuoden-kaksi haaveillut lemmikkilinnuista ja jonkin verran lukenutkin niistä ja seuraillut tätä foorumia. Tähän asti lintujen ottaminen vain ei ole ollut realistista, kun olen asustellut yksiössä kahden kissan ja koiran kanssa. Nyt olen muuttamassa kaksioon ja ehkä vuoden-kahden sisällä voisi lintujakin tulla... aion nyt kuitenkin vielä rauhassa tutustua aiheeseen ja harkita asiaa kunnolla. 
Tervetuloa kirjoittelemaan!

On ihanaa kun joku malttaa oikeasti haaveilla rauhassa ja ottaa selvää!

Ja ennenkaikkea odottaa rauhassa, jotta elämäntilanne on oikeasti linnuille suotuisa.
Vaihotehtoina olen miettinyt jonkin sorttisia kaijasia tai sitten unduja, hieman olen ehkä kallistumassa nyt enemmän undujen suuntaan. Olen ymmärtänyt, että undut olisivat onnellisimmillaan hieman isommassa parvessa, olisiko 6 tai 8 undua aloittelijalle realistinen määrä? Minkä hintaiseksi tuon kokoisen parven elättäminen per kuukausi tulee?
Ihanaa että haaveilet noin isosta parvesta!

Undulaatti on todella laji, joka kukoistaa parhaimmillaan isossa parvessa.

6-8 pientä lintua ei ole mikään mahdoton määrä, kunhan ottaa huomioon että suuri häkki mahtuu asuntoon, ja tuon kokoinen parvi jo äänteleekin ja sotkee aikalailla. Undulaatit ovat yleensä aika sopuisia lintuja, joten koko määrää ei ole pakko hankkia kerralla, vaan uusian yksilöiden lisääminen parveen on kohtuullisen vaivatonta. Kaijaset ovat ymmärtääkseni enemmän reviiritietoisia, ja vaikka niitäkin voi pitää isommissa parvissa, voi uusien yksilöiden lisääminen parveen olla kinkkisempää kuin undulaattien kohdalla.
Hinnasta on hyvin hankala sanoa suoraan kyllä. Säästöä saa sillä, että ostaa kerralla isompia säkkejä ruokaa, tekee paljon leluja itse jne...
Yksi mietityttävä asia liittyy kissoihin + käytännön järjestelyihin, jos taloudessa on lintuja ja kissoja. Onko kaksio kuitenkin vielä liian pieni? Olen miettinyt häkin sijoittamista olohuoneeseen. Ajatuksena, että hankkisin sen verran ison häkin, ettei lintuja tarvitsisi päästää lentämään joka päivä; lentämisen ajaksi kissat pitäisi laittaa toiseen huoneeseen. Miten tämä käytännössä sitten toimisi, esim. miten helpolla linnut saa lentämästä takaisin häkkiin (riippuu varmaan yksilöistä)? Vai pitäisikö lintuja lennättää vain silloin, kun on rajattomasti aikaa odotella ja saada ne takaisin häkkiin? Entäs muuten tuo kissojen läsnäolo samoissa tiloissa, olisiko millainen stressi linnuille? Häkin sijoituskorkeuteen tietysti voisi vaikuttaa, mutta miten muuten?
Tässä pitkä aihe lintujen ja kissojen yhteiselosta:
Kissat ja linnut. Se on pitkälti kissan luonteesta kiinni, onko se aktiivinen vaanija ja saalistaja, vai enemmän laiskanpulskea makoilija.

Itse olen hieman skeptinen aina kissojen ja lintujen yhteiselosta samassa huoneessa silloin kun ihminen on poissa. Varsinkin pienten lintujen, sillä kissan saalistusvietti kohdistuu enemmän pieniin, aktiivisesti lentäviin ja liikkuviin lintuihin, kuin paikallaan kököttäviin isompiin "paisteihin." Myönnettäköön kuitenkin, että olen hieman yliherkkä tämän asian suhteen, ja jollain voi olla hyviäkin kokemuksia kissasta ja unduparvesta samassa tilassa.

Häkin tulisi olla mahdollisimman korkealla, sillä linnut haluavat mennä ihmisen silmätasoa korkeammalle ajoittain, sillä varsinkin villimmät linnut kokevat ylhäältä tulevan liikkeen uhkaksi. Tällöin esim. häkin päällä oleskeleva kissa, rauhallinenkin sellainen, voi olla linnulle äärimmäisen stressaava kokemus.
Yleensä linnut oppivat menemään häkkiinsä ihan hyvin, mutta se vaatii harjoittelua. Ensimmäisillä kerroilla lintuja voi joutua odottelemaan kauankin, joten ekoille kerroille aikaa tulee varata runsaasti. Iso häkki on hyvä asia, mutta toisaalta, jos linnut pääsevät vain harvoin lentämään vapaana, sitä hitaammin ne luultavasti oppivat häkkiin palaamisen sujuvaksi toiminnoksi. Tätä ymmärrettävästi hankaloittaa jos lintuja on paljon, jolloin pitää odotella se viimeinenkin hidastelija, ennen kuin häkin oven voi sulkea.