papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Mitä sinun tulee tietää ennen kun hankit undulaatin ?
« Vastaus #30 : 24.07.12 - klo:11:43:33 »
Tosi mukavaa, tätönen, että harkitset todellakin huolella ennen lintujen hankkimista, tuntuu että tuollaisiakin neuvoja kysellään harmittavan usein sitten kun ne linnut on jo talossa. ::) Undulaatti kuulostaa loistavalta lajivalinnalta sinun "vaatimuksiisi". Undulaattien väriloisto on valtavan suuri, sillä erilaisia värimuunnoksia on jalostettu paljon. Undulaatit tulevat yleensä hyvin toimeen oman lajistensa kanssa, ehkä joku neitokakadu on näitä sopuisampi... Mutta toisaalta neitokakadu on paljon isompi ja kovaäänisempi, vaatien näin isomman tilan eivätkä neitokakadut ole ihan yhtä touhukkaita ja koko ajan samalla lailla menossa kuin undulaatit. Peipotkin kuulostaisivat sopivan suunnitelmiisi, kuten Pinkkukin mainitsi, mutta itse sanoisin että peipoilla (varsinkin seeprapeipoilla joka on yleisin lemmikkipeippo) on paljon undulaatteja enemmän ongelmamunintaa, sillä peipot kelpuuttavat pesäkseen jo ruokakupit, siinä missä undulaateille kelpaa pimeämmät kolot (esim. kaapin tausta, tai taitteelle jäänyt pohjapaperin muodostama kolo). Undulaattien hyvänä ja huonona puolena on ääni, sillä mitä enemmän undulaatteja on, sen iloisempia ne ovat, mutta antavat myös sen kuulua. :P

Mainitsin tuon sopuisuuden siksi, että voit toki aloittaa pienemmällä neljän yksilön ryhmällä, ja kun aika on kypsä, voi tätä parvea laajentaa siihen parvikokoon mikä itselle tuntuu parhaimmalta. ;) Yleensä uudet undulaatit menee vain heittämällä sekaan, eikä mitään reviirikiistoja tms. esiinny. Ja niin, kaikki lemmikkilintulajit kesyyntyvät oikealla käsittelyllä niin kesyiksi, että ne eivät ihmisestä ja hoitotoimenpiteistä häiriinny. Peipoilla se jää usein tuohon, mutta undulaatit voivat kesyyntyä kädelle tai olkapäälle tuleviksi ilman kummempaa määrätietoista kesyttämistäkään, varsinkin jos parvessa on yksi rohkea ja utelias näyttämässä mallia. :)

Tuosta lintujen alkuperästä vielä... En suorilta tyrmäisi tosiaan kodinvaihtajalintuja. On totta mitä tässä on tullut ilmi, että kodinvaihtajien mahdollisia fyysisiä tai henkisiä ongelmia on ensilintujen hankkijan todella hankala huomata. Kannattaa kuitenkin pitää mieli avoinna, sillä suurinosa kodinvaihtajista valitettavasti vaihtaa kotia paljon pienemmistä syistä kuin omistajan täydellinen kykenemättömyys huolehtiä esim. käytöshäiriöisestä linnusta... Yleensä kodinvaihdon syynä ovat linnusta riippumattomat syyt: allergia, kiinnostuksen loppuminen, muutto lemmikittömään asuntoon tai jopa ulkomaille, elämäntilanteen muutos joka ei ole enää suotuisa linnunpidon kannalta, ajanpuute jne. Tällöin linnut ovat sellaisia millaisia niistä on tullut: osa kesympiä jos niitä on kesytelty, osa villimpiä jos niiden kanssa ei ole vietetty niin paljon aikaa. Tietty vielä tässäkin vaiheessa linnun alkuperäinen hankintapaikka voi vaikuttaa, että kaksivuotiaana eläinkaupasta alunperin hankittu lintu ei ole välttämättä yhtä kesy ja aktiivinen kuin hyvältä kasvattajalta luovutusikäisenä hankittu, nyt jo parivuotias lintu.

« Vastaus #31 : 24.07.12 - klo:13:03:32 »
mutta itse sanoisin että peipoilla (varsinkin seeprapeipoilla joka on yleisin lemmikkipeippo) on paljon undulaatteja enemmän ongelmamunintaa, sillä peipot kelpuuttavat pesäkseen jo ruokakupit, siinä missä undulaateille kelpaa pimeämmät kolot (esim. kaapin tausta, tai taitteelle jäänyt pohjapaperin muodostama kolo).

Tämä on joo täysin totta ja näiden kanssa voikin pian joutua luopumaan ruokakupeista kokonaan. Ruokakuppien tilalle tulee erilaisia automaatteja ja lattiaruokintaa, ettei pesimään pääse.

Juuri tuon kannalta undulaatit ovat tavallaan "helpompia" virikkeellistää, koska niille voi antaa esimerkiksi heinäkimpun tuhottavaksi. Seeprapeipoilla heinäkimpun antaminen johtaisi hirveään pesintäbuumiin, jossa kaikki tappelisivat ja munisivat ympäriinsä. No ehkä vähän kärjistetysti, mutta kuitenkin... ::) ;D Ei kuitenkaan tarvitse niin paljoa ajatella niitä kiellettyjä asioita, kun voi virikkeellistää suunnilleen millä tahansa (paitsi tietenkin niillä pesäkoloilla ;D).

Undulaatit tosiaan kuulostavat mielestäni hyvältä ratkaisulta, jos kaipaa touhukkaita ja eläväisiä lintuja, eikä ääntäkään pelkää. Joskin mikään lintu ei hiljainen ole, että ääneltä ei voi välttyä ikinä. :D Undulaattien äänenvoimakkuus kuitenkin pysyy siedettävällä tasolla ja tuskin edes naapurit siitä häiriintyvät. Jos edes kuulevat sitä.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #32 : 24.07.12 - klo:13:39:24 »
Peipot, vaikkakin ovat kovin viehättäviä, eivät ole minun lintujani.

Undulaatti on ehdottomasti pikkulinnuista minun valintani. Niin käytöksen kuin ulkonäönkin suhteen. Naapureista ei onneksi tarvitse välittää, tosin kyllä he saavat jo osansa lintujeni "äänisaasteesta". Kukon kieunta on melko kantava ääni. ;)

Eli häkin metsästys jatkukoon. Ja tosiaan, hyvä että Lintunen muistutit, että undulaattien parvikoon kasvattaminen on melko ongelmatonta, neljä olkoon tavoitteena näin alkuun. Sittenhän sen näkee, kaipaako enemmän lintuja. Ja toisaalta vaikka mitottaisin häkin suurellekin porukalle, niin pieni parvi ei siitä kiusaannu.

Ja ehdottomasti en kaipaa mahdotonta pesimisintoa. Jos on pakko, niin tapan munat ja annan hautoa kunnes kyllästyvät, mutta mieluummin ei.

Undulaattien väriloisto on yksi minua kiehtova asia. Tosin taidan pitää eniten niistä ilmeisesti vähiten arvostetuista väreistä, pekka perusvihreät ovat tervetulleita. :D

« Vastaus #33 : 06.10.12 - klo:11:19:42 »
Uskaltaudunpas nyt vihdoinkin kirjoittamaan tänne. Olen jo vuoden-kaksi haaveillut lemmikkilinnuista ja jonkin verran lukenutkin niistä ja seuraillut tätä foorumia. Tähän asti lintujen ottaminen vain ei ole ollut realistista, kun olen asustellut yksiössä kahden kissan ja koiran kanssa. Nyt olen muuttamassa kaksioon ja ehkä vuoden-kahden sisällä voisi lintujakin tulla... aion nyt kuitenkin vielä rauhassa tutustua aiheeseen ja harkita asiaa kunnolla.  ;)

Vaihotehtoina olen miettinyt jonkin sorttisia kaijasia tai sitten unduja, hieman olen ehkä kallistumassa nyt enemmän undujen suuntaan. Olen ymmärtänyt, että undut olisivat onnellisimmillaan hieman isommassa parvessa, olisiko 6 tai 8 undua aloittelijalle realistinen määrä? Minkä hintaiseksi tuon kokoisen parven elättäminen per kuukausi tulee?

Yksi mietityttävä asia liittyy kissoihin + käytännön järjestelyihin, jos taloudessa on lintuja ja kissoja. Onko kaksio kuitenkin vielä liian pieni? Olen miettinyt häkin sijoittamista olohuoneeseen. Ajatuksena, että hankkisin sen verran ison häkin, ettei lintuja tarvitsisi päästää lentämään joka päivä; lentämisen ajaksi kissat pitäisi laittaa toiseen huoneeseen. Miten tämä käytännössä sitten toimisi, esim. miten helpolla linnut saa lentämästä takaisin häkkiin (riippuu varmaan yksilöistä)? Vai pitäisikö lintuja lennättää vain silloin, kun on rajattomasti aikaa odotella ja saada ne takaisin häkkiin? Entäs muuten tuo kissojen läsnäolo samoissa tiloissa, olisiko millainen stressi linnuille? Häkin sijoituskorkeuteen tietysti voisi vaikuttaa, mutta miten muuten?

« Vastaus #34 : 06.10.12 - klo:11:29:11 »
Hei, ja tervetuloa foorumille :)

Toivottavasti löydät lintulajisi ja on hienoa, että aiot käyttää harkitsemiseen riittävästi aikaa. Noista kissa-asioista voit lueskella tästä linkistä

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #35 : 06.10.12 - klo:11:31:36 »
Uskaltaudunpas nyt vihdoinkin kirjoittamaan tänne. Olen jo vuoden-kaksi haaveillut lemmikkilinnuista ja jonkin verran lukenutkin niistä ja seuraillut tätä foorumia. Tähän asti lintujen ottaminen vain ei ole ollut realistista, kun olen asustellut yksiössä kahden kissan ja koiran kanssa. Nyt olen muuttamassa kaksioon ja ehkä vuoden-kahden sisällä voisi lintujakin tulla... aion nyt kuitenkin vielä rauhassa tutustua aiheeseen ja harkita asiaa kunnolla.  ;)

Tervetuloa kirjoittelemaan! :D On ihanaa kun joku malttaa oikeasti haaveilla rauhassa ja ottaa selvää! :) Ja ennenkaikkea odottaa rauhassa, jotta elämäntilanne on oikeasti linnuille suotuisa.

Vaihotehtoina olen miettinyt jonkin sorttisia kaijasia tai sitten unduja, hieman olen ehkä kallistumassa nyt enemmän undujen suuntaan. Olen ymmärtänyt, että undut olisivat onnellisimmillaan hieman isommassa parvessa, olisiko 6 tai 8 undua aloittelijalle realistinen määrä? Minkä hintaiseksi tuon kokoisen parven elättäminen per kuukausi tulee?

Ihanaa että haaveilet noin isosta parvesta! :D Undulaatti on todella laji, joka kukoistaa parhaimmillaan isossa parvessa. :) 6-8 pientä lintua ei ole mikään mahdoton määrä, kunhan ottaa huomioon että suuri häkki mahtuu asuntoon, ja tuon kokoinen parvi jo äänteleekin ja sotkee aikalailla. Undulaatit ovat yleensä aika sopuisia lintuja, joten koko määrää ei ole pakko hankkia kerralla, vaan uusian yksilöiden lisääminen parveen on kohtuullisen vaivatonta. Kaijaset ovat ymmärtääkseni enemmän reviiritietoisia, ja vaikka niitäkin voi pitää isommissa parvissa, voi uusien yksilöiden lisääminen parveen olla kinkkisempää kuin undulaattien kohdalla.

Hinnasta on hyvin hankala sanoa suoraan kyllä. Säästöä saa sillä, että ostaa kerralla isompia säkkejä ruokaa, tekee paljon leluja itse jne...

Yksi mietityttävä asia liittyy kissoihin + käytännön järjestelyihin, jos taloudessa on lintuja ja kissoja. Onko kaksio kuitenkin vielä liian pieni? Olen miettinyt häkin sijoittamista olohuoneeseen. Ajatuksena, että hankkisin sen verran ison häkin, ettei lintuja tarvitsisi päästää lentämään joka päivä; lentämisen ajaksi kissat pitäisi laittaa toiseen huoneeseen. Miten tämä käytännössä sitten toimisi, esim. miten helpolla linnut saa lentämästä takaisin häkkiin (riippuu varmaan yksilöistä)? Vai pitäisikö lintuja lennättää vain silloin, kun on rajattomasti aikaa odotella ja saada ne takaisin häkkiin? Entäs muuten tuo kissojen läsnäolo samoissa tiloissa, olisiko millainen stressi linnuille? Häkin sijoituskorkeuteen tietysti voisi vaikuttaa, mutta miten muuten?

Tässä pitkä aihe lintujen ja kissojen yhteiselosta: Kissat ja linnut. Se on pitkälti kissan luonteesta kiinni, onko se aktiivinen vaanija ja saalistaja, vai enemmän laiskanpulskea makoilija. ;D Itse olen hieman skeptinen aina kissojen ja lintujen yhteiselosta samassa huoneessa silloin kun ihminen on poissa. Varsinkin pienten lintujen, sillä kissan saalistusvietti kohdistuu enemmän pieniin, aktiivisesti lentäviin ja liikkuviin lintuihin, kuin paikallaan kököttäviin isompiin "paisteihin." Myönnettäköön kuitenkin, että olen hieman yliherkkä tämän asian suhteen, ja jollain voi olla hyviäkin kokemuksia kissasta ja unduparvesta samassa tilassa. :)

Häkin tulisi olla mahdollisimman korkealla, sillä linnut haluavat mennä ihmisen silmätasoa korkeammalle ajoittain, sillä varsinkin villimmät linnut kokevat ylhäältä tulevan liikkeen uhkaksi. Tällöin esim. häkin päällä oleskeleva kissa, rauhallinenkin sellainen, voi olla linnulle äärimmäisen stressaava kokemus.

Yleensä linnut oppivat menemään häkkiinsä ihan hyvin, mutta se vaatii harjoittelua. Ensimmäisillä kerroilla lintuja voi joutua odottelemaan kauankin, joten ekoille kerroille aikaa tulee varata runsaasti. Iso häkki on hyvä asia, mutta toisaalta, jos linnut pääsevät vain harvoin lentämään vapaana, sitä hitaammin ne luultavasti oppivat häkkiin palaamisen sujuvaksi toiminnoksi. Tätä ymmärrettävästi hankaloittaa jos lintuja on paljon, jolloin pitää odotella se viimeinenkin hidastelija, ennen kuin häkin oven voi sulkea.

« Vastaus #36 : 06.10.12 - klo:12:06:17 »
Tuon "Kissat ja linnut"-ketjun olenkin joskus lukenut ja sen pohjalta alkanut alunperinkin ajatella, että se yhteensovittaminen on asia, jota oikeasti pitää miettiä... luen vielä uudelleen ja ajatuksella.  :)

Molemmat kisuni ovat eläinsuojelutapauksia, toinen on otettu talteen ja sisäkissaksi aika nuorena, mutta toinen taas ei... on ollut löydettäessä nälkiintynyt ja pitkään reissussa ollut, ts. vahva tottumus metsästää ja jäljelle jäänyt jatkuva nälkä.  :( Näkyy siten, että ulkoiltaessakin (valjaissa) hakeutuu aina kohti laulavien lintujen ääntä....

Kiitos tervetulotoivotuksista! :)

« Vastaus #37 : 06.10.12 - klo:13:27:22 »
Undulaatit ovat yleensä aika sopuisia lintuja, joten koko määrää ei ole pakko hankkia kerralla, vaan uusian yksilöiden lisääminen parveen on kohtuullisen vaivatonta.

Noin olen nimenomaan ajatellut, että pikkuhiljaa kasvattaisi sitä parvea 6 tai 8 unduun. :)

Lainaus
Itse olen hieman skeptinen aina kissojen ja lintujen yhteiselosta samassa huoneessa silloin kun ihminen on poissa. Varsinkin pienten lintujen, sillä kissan saalistusvietti kohdistuu enemmän pieniin, aktiivisesti lentäviin ja liikkuviin lintuihin, kuin paikallaan kököttäviin isompiin "paisteihin." Myönnettäköön kuitenkin, että olen hieman yliherkkä tämän asian suhteen, ja jollain voi olla hyviäkin kokemuksia kissasta ja unduparvesta samassa tilassa. :)

Joo, pitäisin itsekin ideaalina sitä, että poissaollessa voisin pitää linnut ja kissat+koiran eri tiloissa. Mutta kun samalla pitäisin parhaana myös sitä, että kissat pääsee myös halutessaan omaan rauhaan koiralta... niin on monta liikkuvaa osaa mietittäväksi, että miten saisi olosuhteet kaikkien eläinten kannalta hyviksi....

Lainaus
Iso häkki on hyvä asia, mutta toisaalta, jos linnut pääsevät vain harvoin lentämään vapaana, sitä hitaammin ne luultavasti oppivat häkkiin palaamisen sujuvaksi toiminnoksi.

Mikä olisi riittävän usein oppimisen kannalta?Joka toinen päivä?Muutama kerta viikossa?Tai alkuun päivittäin ja sitten kun oppineet, voisi lennättää vähän harvemmin?

« Vastaus #38 : 06.10.12 - klo:18:11:04 »
Mikä olisi riittävän usein oppimisen kannalta?Joka toinen päivä?Muutama kerta viikossa?Tai alkuun päivittäin ja sitten kun oppineet, voisi lennättää vähän harvemmin?

Häkkiin oppiminen on niin paljon kiinni niin yksilöistä kuin tiloistakin. Hyvässä kohtaa (tarpeeksi korkealla ja oviaukko myös tarpeeksi korkealla) olevaan häkkiin on helpompi palata, ja tarpeeksi kiinnostavaan häkkiin on mukava palata lennoiltaan. Häkkiin palaamista vaikeuttaa taas vastakkaiset asiat, eli jos häkki on liian matalalla tai sen oviaukko on pieni ja liian matalalla, tai jos ympäristö on monimutkainen (esim. iso tila jossa on väliseinän kappale), se voi vaikeuttaa häkkiin palaamisen opettelua aluksi. Kunhan rutiini muodostuu, tällöin nuo asiat eivät enää kamalasti haittaa. Moni ihminen lennättää lintujaan päivittäin, jolloin ne oppivat päivittäin palaamaan häkkiin, joten hankala kyllä sanoa kuinka usein olisi hyvä, jotta linnut sen oppisivat. Opittu tieto kuitenkin pysyy muistissa pitkäänkin, joten aluksi kunnolla opittu juttu suoritetaan kyllä vaikkei sitä sittemmin enää päivittäin harjoiteltaisi.

« Vastaus #39 : 07.10.12 - klo:20:55:10 »
Ok. Kiinnostavaa.  :)

Alkuun voisi sitten järjestää niin, että on kunnolla aikaa opetella juttuja lintujen kanssa. :)

« Vastaus #40 : 08.10.12 - klo:09:32:53 »
Joo, pitäisin itsekin ideaalina sitä, että poissaollessa voisin pitää linnut ja kissat+koiran eri tiloissa. Mutta kun samalla pitäisin parhaana myös sitä, että kissat pääsee myös halutessaan omaan rauhaan koiralta... niin on monta liikkuvaa osaa mietittäväksi, että miten saisi olosuhteet kaikkien eläinten kannalta hyviksi....

Menee nyt aivan ohi lintuaiheen, mutta kissoille varmasti riittää myös esimerkiksi korkea kiipeilypuu tai jokin sängyn alunen, jonne koira ei pääse/mahdu. Toki jos koira on tanskandoggi tai vastaava, joka kaataa isommankin puun hyppiessään, niin sitten ei ehkä sellaista. :D

Lainaus
Iso häkki on hyvä asia, mutta toisaalta, jos linnut pääsevät vain harvoin lentämään vapaana, sitä hitaammin ne luultavasti oppivat häkkiin palaamisen sujuvaksi toiminnoksi.

Unduja meillä ei ole, mutta kaksi mosambikinkaijaa, jotka eivät ole niitä kaikkein tottelevaisempia. Yleensä minulla onkin jotain siemenseosta lähettyvillä niin, että kun on aika palata häkkiin, niin käyn laittamassa siemeniä kippoon eikä mene kauankaan, kun pulut on siellä missä pitääkin. Tämä ei siis tietenkään toimi silloin, kun huomaa, että onkin jo kiire ja linnut pitäisi ihan oikeasti saada takaisin häkkiin...  ::) Kesympi versio menee helpommin kuin villi, siksi kannattaa siis oikeasti panostaa tuohon Lintusen mainitsemaan koulutukseen eikä niihin siemeniin.
Kongonkaijat Kulti ja Iikku sekä mosambikinkaija Kaika, rakkaudella muistaen mosambik Patsya

« Vastaus #41 : 08.10.12 - klo:09:50:34 »
Toki haluan muistuttaa yhä, että ymmärtääkseni kissojen "luontaista" saalista on enemmän vilkkaasti liikkuvat pikkulinnut kuin hidasliikkeisemmät isot linnut. (Ei sillä että mosambikinkaija mikään jättiläinen olisikaan.) Saalistusvietti herää kun kissa huomaa äkkinäisiä liikkeitä, ja yleensä tähän perustuukin kissan leikittäminen: moni kissa innostuu muuten tylsästä lelusta, kunhan se liikkuu. Undulaatit ovat varsinkin isoissa tiloissa, parvissa ja hyvässä hoidossa todella aktiivisia ja eläväisiä otuksia, jotka lentelevät ja pyrähtelevät mielellään.

« Vastaus #42 : 08.10.12 - klo:10:03:10 »
Toki haluan muistuttaa yhä, että ymmärtääkseni kissojen "luontaista" saalista on enemmän vilkkaasti liikkuvat pikkulinnut kuin hidasliikkeisemmät isot linnut. (Ei sillä että mosambikinkaija mikään jättiläinen olisikaan.) Saalistusvietti herää kun kissa huomaa äkkinäisiä liikkeitä, ja yleensä tähän perustuukin kissan leikittäminen: moni kissa innostuu muuten tylsästä lelusta, kunhan se liikkuu. Undulaatit ovat varsinkin isoissa tiloissa, parvissa ja hyvässä hoidossa todella aktiivisia ja eläväisiä otuksia, jotka lentelevät ja pyrähtelevät mielellään.

Juurikin näin. Minä jätin tuon osan viestistäni pois, kun tuolla on tuo lintu-kissa -ketju erikseen.  ;)
Kongonkaijat Kulti ja Iikku sekä mosambikinkaija Kaika, rakkaudella muistaen mosambik Patsya

« Vastaus #43 : 08.10.12 - klo:10:06:09 »
Juurikin näin. Minä jätin tuon osan viestistäni pois, kun tuolla on tuo lintu-kissa -ketju erikseen.  ;)

Höh, näköjään kannattaisi lukea ketjujen otsikot paremmin, jos lukee uusimmat viestit tuon "Näytä edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit." -namiskan kautta, jotenkin ajattelin ristiin että tämä oli se kissaketju. ;D No, siirtelen joskus viestini...

« Vastaus #44 : 09.10.12 - klo:19:49:29 »

Menee nyt aivan ohi lintuaiheen, mutta kissoille varmasti riittää myös esimerkiksi korkea kiipeilypuu tai jokin sängyn alunen, jonne koira ei pääse/mahdu. Toki jos koira on tanskandoggi tai vastaava, joka kaataa isommankin puun hyppiessään, niin sitten ei ehkä sellaista. :D 

No jatkan vielä OT-linjalla. ;D Toisen kissan kohdalla sängynalunen tai kiipeilypuu riittäisi, mutta toisen kissan ei... voisin kirjoittaa tuosta kissasta sivukaupalla, mutta lyhyesti sanoen on stressiherkkä, mutta ei ilmennä sitä käytöksellään, vaan sairastelemalle... eli tuon takia haluan kissoille oman tilan.

Koiruus ei ole tansandoggi, vaan seefferi. No ei ihan pikkufifi sekään.  :)