Tuosta kodinvaihtaja-asiasta olen ihan vähän eri mieltä. Suosittelen kodinvaihtajia lämpimästi, mutta vain ihmisille, joilla on jo kokemusta. Näin ensikertalaisena ostaisin mieluummin eläinkaupasta kuin kodinvaihtajan. Eläinkaupan taso ja tietämys on melko helppo arvioida, lisäksi internetistä usein löytyy liikkeistä yhtä ja toista. Toki lähdekritiikki tulee muistaa. Eläinkaupassa usein on suurempi parvi esim. undulaatteja, lisäksi siellä on yleensä muitakin pikkulintuja. Kun näkee useamman yksilön kerralla, on helpompi arvioida yksittäisen linnun vointia ja käytöstä. Kodinvaihtajia on yleensä se yksi tai kaksi, eikä alottelija tunnista käytöshäiriöitä, ellei kyseessä ole oikeasti todella vakava tapaus. Ja käytöshäiriöisen tai vakavasti traumatisoituneen linnun paikka ei todellakaan ole aloittelijan kotona. Kodinvaihtajissa on myös aivan huippuyksilöitä, mutta puusilmän voi olla mahdotonta erottaa toisistaan laiminlyöty ja stressaantunut ja hyvinvoiva lintu. Etenkin kun saaliseläin peittää ongelmansa viimeiseen asti. Kasvattajallakin on yleensä useampi lintu, jolloin yksilölliset erot näkyvät selvemmin.
Ja mä taas olen ihan vähän eri mieltä tästä.

Eläinkaupan taso on joo aika helppo arvioida itse, jos tietää, miten asioiden pitäisi olla. Taso saattaa vaihdella myös eri eläinlajien osalta, eli vaikka akvaariokaloista tai jyrsijöistä saattaa olla ajantasaista tietoa, mutta linnuista ei. Jos itse joutuisin arvioimaan eläinkaupan tasoa lintujen osalta nettilähteiden perusteella, niin kyllä tämä foorumi olisi se ainoa paikka, johon uskaltaisin edes varovaisesti luottaa. (Ja kyllä, olen lukenut muitakin.) Eli jos täällä sanottaisiin että joku tietty paikka on hyvä paikka ostaa lintu, saattaisin varovasti kyseistä paikkaa harkita harkitsevani.

Ja lintujen tarkkailusta: juu, isommassa parvessa voi tarkkailla sitä, kuinka linnut käyttäytyvät parvessa - siinä parvessa. Jos lintu kyyhöttää paikallaan tai on rähjäisen näköinen, niin sen kyllä huomaa yhtälailla parvessa kuin pareittain. Kun teille linnut ovat tulossa johonkin näkyvälle paikalle, niin varmaan on tärkeää sekin, etteivät linnut kauheasti panikoi ihmistä. Sen ehkä melkein huomaa paremmin kahdestaan tai pienessä parvessa. Linnuthan tahtovat olla sellaisia, että jos yksi lähtee paniikkilentelemään, niin toiset lähtevät seuran vuoksi mukaan.

Varsinkin eläinkauppa voi usein olla vähän hankala ympäristö tämän tarkkailemiseen. Jos taas pääset vaikka kasvattajan luona seisoskelemaan isoon aviaarioon, huomaat kyllä, mitkä yksilöt karttavat ihmistä, mitkä tulevat tykö.

Jos taas menet katsomaan kodinvaihtajia niiden kotiin ja linnut ovat rauhallisia ihmisen läheisyydessä, ehkä syövät kädestä ja tulevat kädellekin, jos näet niitä kohdeltavan rauhallisesti hätistelemättä ja pakottamatta ja jos linnut näyttävät päällepäin hyväkuntoisilta, niin uskoisinpa, ettei riskiä mihinkään kummempiin käytöshäiriöihin ole. Eivät ne niitä ymmärrä peitellä niin kuin fyysisiä sairauksia. Ei lintu ajattele esimerkiksi: "Pelkään tuota ihmistä kuin ruttoa, mutta menenpä pyytämään rapsutuksia, niin se ei älyä, että pelkään."
Tietenkin tuollaisia kodinvaihtajia saattaa olla vähemmistö, mutta aina on mahdollista, että lintuja on rakastettu ja hoidettu hyvin, mutta niistä joudutaankin jonkin syyn takia luopumaan. Sellaista lintua, jolla on kovasti huonoja kokemuksia ihmisistä, en minäkään ihan varauksetta suosittelisi ensimmäiseksi linnuksi. Varsinkaan jos ei ole kauhean perehtynyt (en siis sano, että sinä et ole, vaan näin ihan yleisesti) siinä saattaa käydä niinkin, että pitää vaikka linnun pelkoreaktioita ihan luonnollisena käytöksenä eikä osaa itse muuttaa käytöstään niin, että linnun pelko vähenisi.
Sitten eläinkaupoissa on sekin, että niin kuin Pinkku sanoi, et yhtään tiedä millaiselta pesittäjältä linnut ovat peräisin. Tai no itse asiassa sen verran voit tietää, että minä ainakaan en ole koskaan kuullut yhdenkään vastuullisena pidettävän kasvattajan myyvän lintujaan eläinkauppaan. Eli jos kiinnostaa miettiä asioiden eettistä puolta, niin eläinkaupasta ostaessaan et useinkaan tiedä, minkalaista toimintaa rahoillasi loppujen lopuksi tuet.