papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Mitä sinun tulee tietää ennen kun hankit undulaatin ?
« Vastaus #15 : 26.09.11 - klo:09:51:15 »
Neljä lukuna perustuu siihen, että kaksi lintua ei ole parvi vaan pariskunta, kun taas kolmessa yksi jäisi ylimääräiseksi. Tästä syystä 4 on looginen luku parvilinnuille - samaa suosittelisin myös esimerkiksi monien peippojen ja neitokakadujen kohdalla. Tärkeää kuitenkin olla edes se kaksi, vaikka neljää lintua vasta parveksi voikin kutsua. :) Yksin ei näitä pari- tai parvilintuja siis kannata pitää, eikä mielellään parittomina määrinä (ainakaan pienessä parvessa). Samaa sukupuolta voi toki parvikin olla.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #16 : 26.09.11 - klo:10:01:58 »
SEY:n sivuilta lainaus :

Undulaatti ei ole rauhaa ja hiljaisuutta kaipaavan ihmisen lemmikki. Mitä paremmin se viihtyy, sitä meluisampi ja sotkevampi se on. Oikein hyvin undulaatti viihtyy vain parvessa, jolloin mekastus ja pölyn ja höyhenten leviäminen moninkertaistuvat. Sen, joka ei hyväksy tätä tosiasiaa, pitäisi vielä kerran miettiä, onko undulaatti sittenkään hänelle sopiva lemmikki. Silloin kun undulaatti "vihdoinkin" oppii olemaan hiljaa, sen asiat ovat huonosti, ja omistaja saattaa pikapuoliin päästä eroon koko möly- ja pölytoosasta.

Australiassa luonnonvaraiset undulaatit elävät valtavissa parvissa. Undulaatin onkin luonnonvastaista elää yksin. Toisaalta undulaatit ovat yksilöitä, eikä yhteiselo suju kaikilta. Kaupasta ostettu parikin saattaa olla toisilleen sopimaton, joten ostajan pitäisi aina yrittää ostaa pariskunta, joka jo kaupassa on selvästi yksissä. Muuten lintujen elämä voi olla alituista kinaa ja toraa. Jos riitaisan pariskunnan liittää parveen, ne eroavat välittömästi. Kumpikin etsii äkkiä uuden kumppanin, ja molempien elämä voi siitä lähtien olla jatkuvaa onnen auvoa.

Undulaattien käyttäytymisen moninaiset ja mielenkiintoiset piirteet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa silloin kun lintuja on kunnon parvi: vähintään kahdeksan mutta mieluummin yli kymmenen. Valitettavasti tämä vain ei useimmille omistajille ole käytännössä mahdollista.

Eri persoonallisuudet korostuvat joukossa. Television saippuasarjat kalpenevat undulaattiparven tapahtumien rinnalla. Romansseja syttyy ja sammuu ja liittoja solmitaan ja puretaan. Joukkoon mahtuu tyyppien koko kirjo huikentelevaisista hurmureista liikuttavasti toisiinsa kiintyneisiin pariskuntiin ja vannoutuneisiin vanhoihinpiikoihin. Myös bailaajat ja hissukat, pirttihirmut ja lempeät vaimot erottuvat. On riehakkaita kaveruksia, jotka lähtevät säännöllisesti yhdessä tekemään jekkua kodin irtaimistolle, ja on harmittomia porukoita, joista on muuten vain kiva liikuskella yhdessä ja kertoilla hyviä juttuja toisilleen.
Pienenpientä undulaatti kasvatusta pohjoisessa.
http://tirpysten.blogspot.com/

« Vastaus #17 : 26.09.11 - klo:11:51:10 »
Kiitos tosi paljon vastauksista!  Tulee vielä tarpeen. Kiitän.
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #18 : 28.12.11 - klo:17:28:29 »
Moi! olen 12 vuotias tyttö ja menen ensi vuonna ylä-asteelle. silloin minulla on koulua joka päivä suunnilleen kaheksasta kolmeen. ajattelin hankkia 2 undulaattia. haluaisin tietää, miten iso häkki kahdelle undulaatille pitää olla? pärjäävätkö ne kahdestaan sen ajan kun olen koulussa? kuinka usein pitää imuroida häkin ympäristöä, ja kuinka usein häkki pitää putsata? Äitilläni oli ennen undulaatteja, ja hän sanoi putsanneensa häkin joka päivä. Jossain kirjassa neuvottiin kuitenkin, ettei häkkiä tarvitse putsata kuin n. 3 kertaa viikossa. Voisitteko vastata kysymyksiini? kiitos :)

« Vastaus #19 : 28.12.11 - klo:17:31:15 »
Moi! olen 12 vuotias tyttö ja menen ensi vuonna ylä-asteelle. silloin minulla on koulua joka päivä suunnilleen kaheksasta kolmeen. ajattelin hankkia 2 undulaattia. haluaisin tietää, miten iso häkki kahdelle undulaatille pitää olla? pärjäävätkö ne kahdestaan sen ajan kun olen koulussa? kuinka usein pitää imuroida häkin ympäristöä, ja kuinka usein häkki pitää putsata? Äitilläni oli ennen undulaatteja, ja hän sanoi putsanneensa häkin joka päivä. Jossain kirjassa neuvottiin kuitenkin, ettei häkkiä tarvitse putsata kuin n. 3 kertaa viikossa. Voisitteko vastata kysymyksiini? kiitos :)

Kaikkiin kysymyksiisi löydät vastaukset ihan vain foorumia ja nettiä selatessasi ;)

« Vastaus #20 : 28.12.11 - klo:19:09:26 »

Undut pärjäävät mainiosti keskenään koulupäivän ajan. :) Kahdelle undulaatille tulisi häkin olla pohjaltaan vähintään 0,35 m2,. Undulaatteja suositellaan pidettävän vähintään neljän linnun pikkuparvessa, jolle minimi häkkikoko on 0,43m2. Häkin siivous ja imurointi riippuu ihan itsestäsi, linnuista, häkin koosta tms. Siivoaa milloin on tarpeellista, sen näkee vasta käytännössä oikeastaan.

Kannattaa lukea foorumia yleensä, mutta myös Kaijulin etusivulta pääsee hyvän luettavan pariin. Tässä hieman alkuun:
- Aloittelijan opas
- Usein kysyttyjä kysymyksiä
- Undulaatit-lajiesittely

« Vastaus #21 : 21.07.12 - klo:20:44:34 »
Undulaattien hankkiminen siis harkinnassa.

Ensimmäinen ongelma on häkki, minimikokoinen häkki on minun makuuni ahdas ja haluaisinkin hankkia jo alusta alkaen reilun kokoisen häkin. Mistä ihmeestä löytyisi suuri ja edes siedettävän näköinen häkki undulaatille sopivalla pinnavälillä? Pituutta saisi olla vähintään 120 cm max 200 cm ja muut mitat sitten tasapainossa. Suuri häkki ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi lintujen tarvitsevan myös vapautta. Ne joutuvat kuitenkin viettämään valtaosan ajastaan häkissä, ja koska tuon kokoinen häkki tuohon nurkkaan mahtuisi, niin mieluummin sitten katsoisin niitä reilummassa häkissä. Itse rakentaminen ei valitettavasti ole tällä hetkellä mahdollinen vaihtoehto. Häkin paikka on melko näkyvä ja esteettikkona soisin, ettei se olisi mikään susiämpäriruma kyhäelmä.

Toinen ongelma onkin sitten lintujen hankkiminen. Suunnitelmissa olisi se neljän linnun porukka. Olenko ymmärtänyt oikein, että miniparvi voi olla joko 2 naarasta ja 2 koirasta tai 4 koirasta?

Lisäksi mietityttää ihan tuo lintujen ostaminen. Kasvattajalta mieluusti ostaisin, mutta saatavuus vaikuttaa perin kehnolta. Eli todennäköisesti eläinkauppoihin on mentävä. Ja entäs jos löydänkin vain yhden sopivan linnun jostakin? Voinko ostaa linnut yksitellen vai ostanko ne pareittain vai pitääkö koko neljän jengi ostaa yhdellä kertaa? Meillä on mahdollisuus eristää esim. sairas lintu, mutta varsinainen kunnollinen karanteeni ei kyllä onnistu, kuinka tärkeänä pidätte karanteenia?

Melkein kaikkeen löysin vastauksen foorumin avulla, näihin en oikein saanut vastausta. Kiitos hyvästä ja informatiivisesta foorumista. :)

« Vastaus #22 : 21.07.12 - klo:22:05:58 »
Ensimmäinen ongelma on häkki, minimikokoinen häkki on minun makuuni ahdas ja haluaisinkin hankkia jo alusta alkaen reilun kokoisen häkin. Mistä ihmeestä löytyisi suuri ja edes siedettävän näköinen häkki undulaatille sopivalla pinnavälillä?

Valitettavasti vain harva tehdastekoinen häkki täyttää nämä ehdot. :( Tässä kuitenkin pari mitkä löysin:
- Montana Villa Casa 120 -lintuhäkki,  P 119 x L 81 x K 205 cm, eli jos laskin oikein, tähän sopii minimisuositusten mukaan 17 undulaattia! (Laskinkohan oikein... :P)
- Skyline Diana -lintuhäkki, P 99 cm x L 52 cm x K 78 cm, eli 6 undua mahduttava puurunkoinen häkki (puurunkoiset on nättejä mutta undut voivat pureskella rungot vähemmän näteiksi ajan mittaan.)
- 24Petsin sivuilla on myös muutamia, jos etsii ensin ne joissa on pinnaväli 12 mm, sitten alkaa seulomaan sopivaa kokoa.
- Jotkut myyvät käytettyinä itsetehtyjä, mutta todella koristeellisia ja huolella tehtyjä häkkejä. :)

Toinen ongelma onkin sitten lintujen hankkiminen. Suunnitelmissa olisi se neljän linnun porukka. Olenko ymmärtänyt oikein, että miniparvi voi olla joko 2 naarasta ja 2 koirasta tai 4 koirasta?

Skippaan, joku enemmän undulaattien sielunelämää tunteva voi vastata paremmin. Mikäli kuitenkin hankkii eri sukupuolten edustajia, pitää pitää huoli että ne ovat todella erisukuisia (eläinkaupan lausuntoon ei kannata luottaa). Vaikka undulaatit eivät välttämättä innostukaan ilman omistajan lupaa pesimään niin helposti kuin jotkut muut lajit, on se kuitenkin joskus liian helppo saada pesimään, joten kannattaa itse pohtia, haluaako varautua jälkikasvuun vai suosiolla ottaa vain saman sukupuolen edustajia. :)

Lisäksi mietityttää ihan tuo lintujen ostaminen. Kasvattajalta mieluusti ostaisin, mutta saatavuus vaikuttaa perin kehnolta. Eli todennäköisesti eläinkauppoihin on mentävä. Ja entäs jos löydänkin vain yhden sopivan linnun jostakin? Voinko ostaa linnut yksitellen vai ostanko ne pareittain vai pitääkö koko neljän jengi ostaa yhdellä kertaa? Meillä on mahdollisuus eristää esim. sairas lintu, mutta varsinainen kunnollinen karanteeni ei kyllä onnistu, kuinka tärkeänä pidätte karanteenia?

Itse ainakin suosittelisin kasvattajia ehdottomasti. Mutta ymmärrettävistä syistä se ei aina ole vaihtoehtona... Itse hankkisin ensimmäisen lintuparin kerralla, jolloin lintu ei joutuisi olemaan yksinään. Mikäli ne hankkii samasta paikasta, kannattaa ottaa samaa sukupuolta olevat, sillä eläinkaupat eivät yleensä tiedä mitkä linnut ovat sukua keskenään, ja samaa pariskuntaa saatetaan ensin mainostaa sisarusparina, ja seuraavassa lauseessa mainiona parina pesitykseen. ::) (Tietenkään kaikki kaupat eivät ole näin moraalittomia, mutta suurinosa ei tiedä lintujen sukulaissuhteista mitään.)

Seuraavat linnut voi hankkia mielestäni yksitellenkin, karanteenia ei välttämättä tarvitse pitää. Kannattaa tietty tarkkailla kaupan muitakin lintuja, ja välttää ostamista kaupoista missä edes yksi lintu on sairas tai sairaan oloinen. Esimerkiksi kalkkijalkapunkki voi tarttua lintuun ja olla piilevänä kauan, joten lintua valitessa kannattaa kiinnittää tiiviisti huomio sen häkkitovereihin, ja varsinkin tarkkailla kaikkien lintujen jalkoja ja nokkia näkyykö niissä kalkkijalkapunkin aiheuttamaan karheutta ja hilseilyä. Mikäli näkyy, on punkki luultavasti piilevänä myös oireettomissa linnuissa, sillä punkki tarttuu helposti ja undulaatit tuntuvat olevan niiden tartunnoille erityisen herkkiä.

« Vastaus #23 : 22.07.12 - klo:12:47:01 »
Lisäksi mietityttää ihan tuo lintujen ostaminen. Kasvattajalta mieluusti ostaisin, mutta saatavuus vaikuttaa perin kehnolta. Eli todennäköisesti eläinkauppoihin on mentävä. Ja entäs jos löydänkin vain yhden sopivan linnun jostakin?
Vaikka Lintunen jo vastasikin, niin jaksaisin yhäkin (ja taas ja vielä ja edelleen ::)) suositella sitä kasvattajalta ottamista. Tai lintuja, jotka jostain syytä joutuvat vaihtamaan kotia. Kun on ensimmäisiä lintuja ottamassa, niin eihän siinä pitäisi mikään kiire olla. Ehtii hyvin tarjota itseään kasvattajan varauslistalle ja jäädä odottelemaan sopivia lintuja. :) (Ihan eri tilanne on, jos vaikka pariskuntana elävistä unduista toinen yllättäen kuolee, ja toinen jää yksin. Tässä tietysti olisi ollut parempi, että niitä alkujaan olisi ollut enemmän kuin kaksi, niin ei tuollaista tilannetta syntyisikään.)

Yksittäin undulaatin voi mielestäni ottaa silloin, jos on tiedossa, että saa toisen toisesta paikasta ja toisen toisesta. Ei siis niin, että ottaa yhden, kun tulee vastaan ja jää odottelemaan mistä ja milloin sille saa kaverin. Siinähän nimittäin voi kestää.. Onneksi undulaatit ovat kuitenkin yleisiä lemmikkilintuja ja nuoriakin kodinvaihtajia on yhtenään myytävänä, eikä kasvattajaltakaan saaminen mikään mahdottomuus ole. :)

« Vastaus #24 : 23.07.12 - klo:09:26:37 »
Lintusen mainitsema Montana Villa Casa 120 olikin mennyt minulta ohi, olin huomannut vain sen 90-senttisen. Kiitos!

Tuota sukupuolijakaumaa mietin lähinnä lintujen kannalta, eli toki haluaisin, että lintuni elävät sovussa keskenään. En jaksa uskoa, että innostuisin pesittämisestä, mutta toki sukulaisuudet täytyy ottaa huomioon vahinkojen varalta. Tavoitteena olisi siis sopuisa miniparvi ja lintujen hyvinvointi myös tässä mielessä. Itse ottaisin mieluiten 4 koirasta, mutta jos lintujen kannalta 2+2 on parempi, niin olkoon niin.

Vaikka Lintunen jo vastasikin, niin jaksaisin yhäkin (ja taas ja vielä ja edelleen ::)) suositella sitä kasvattajalta ottamista. Tai lintuja, jotka jostain syytä joutuvat vaihtamaan kotia. Kun on ensimmäisiä lintuja ottamassa, niin eihän siinä pitäisi mikään kiire olla.

Kiirettä ei tosiaan ole kun häkkiäkään ei vielä ole löytynyt. :D

Tuosta kodinvaihtaja-asiasta olen ihan vähän eri mieltä. Suosittelen kodinvaihtajia lämpimästi, mutta vain ihmisille, joilla on jo kokemusta. Näin ensikertalaisena ostaisin mieluummin eläinkaupasta kuin kodinvaihtajan. Eläinkaupan taso ja tietämys on melko helppo arvioida, lisäksi internetistä usein löytyy liikkeistä yhtä ja toista. Toki lähdekritiikki tulee muistaa. Eläinkaupassa usein on suurempi parvi esim. undulaatteja, lisäksi siellä on yleensä muitakin pikkulintuja. Kun näkee useamman yksilön kerralla, on helpompi arvioida yksittäisen linnun vointia ja käytöstä. Kodinvaihtajia on yleensä se yksi tai kaksi, eikä alottelija tunnista käytöshäiriöitä, ellei kyseessä ole oikeasti todella vakava tapaus. Ja käytöshäiriöisen tai vakavasti traumatisoituneen linnun paikka ei todellakaan ole aloittelijan kotona. Kodinvaihtajissa on myös aivan huippuyksilöitä, mutta puusilmän voi olla mahdotonta erottaa toisistaan laiminlyöty ja stressaantunut ja hyvinvoiva lintu. Etenkin kun saaliseläin peittää ongelmansa viimeiseen asti. Kasvattajallakin on yleensä useampi lintu, jolloin yksilölliset erot näkyvät selvemmin.

Kasvattajista vielä sen verran, yhdistyksen listalla on käsittääkseni yksi kasvattaja, hänkin minun kannaltani ihan väärällä puolella Suomea. Muut kasvattajat voivat olla sitten joko eettisiä ja asialleen omistautuneita tai "helpon" rahan takia tehtailevia.  Näin aloittelijana näen tässäkin riskin, miten voin arvioida kasvattajan? Keskustelemalla ja kyselemällä tietenkin voi selvitä jotakin, mutta ainakin tuolla koira- ja kissapuolella tehtailijat kyllä valehtelevat sumeilematta. Tietenkin vierailu kasvattajan luona avartaa usein käsitystä toiminnan tasosta.

« Vastaus #25 : 23.07.12 - klo:10:09:06 »
Tietenkin vierailu kasvattajan luona avartaa usein käsitystä toiminnan tasosta.

Tämä juuri! Kannattaa ihan reippaasti kysyä, josko saisi tulla lintuja katsomaan jo ennen kuin poikasvarauksen tekee. Jos kasvattajalla tai pesittäjällä on kaikki kunnossa, päästää hän kyllä sinut mielellään tutustumaan lintuihin jo ennen ostopäätöksen tekoa. Samalla, kun näet hänen muut lintunsa ja tilansa, pääset juttelemaan hänen kanssaan ja opit samalla esimerkiksi kuinka hän käsittelee lintujaan.

Jos taas joku väenväkisin tahtoo, että tapaatte jossain muualla kauppojen merkeissä/hän tuo linnut sinun kotiisi, niin voit kieltäytyä. Tottakai moni voi hätäillä siitä, millaiseen oloon omat poikaset päätyvät ja tahtoo siksi käydä katsomassa, mutta sen ei pidä silti estää sitä, ettetkö sinä voisi käydä hänen luonaan.
(Sitä en siis sano, että olisi paha tavata jossain muualla ensimmäisen kerran, ilman, että kaupat syntyvät vielä silloin.)

Ja sivuhuomautuksena sellainen, että jotkut myyvät eläinkauppoihin niitä omia poikasiaan/kaikki poikaset, eli eläinkaupasta ostaminen ei takaa sitä, etteikö lintu voisi olla peräisin hyvinkin huonoista oloista. Suurin osa eläinkauppalinnuista tulee ulkomaalaisilta kasvattajilta, huonommilta ja paremmilta, ja ovat niin sanotusti ylijäämälintuja, joille ei ole muuta kotia löytynyt tai jotka ovat olleet niin huonoja, etteivät ole kelvanneet muuanne. Toki eläinkaupastakin voi kelpo linnun löytää, siellä vain sen taustat eivät ole ollenkaan tiedossa.

Edit. Papukaijan ostamista käsittelee sivu http://myydaanpapukaija.fi/
Sivustolta löytyy mm:
Varo näitä merkkejä
Tarkastuslista kasvattajan valintaan
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo:10:15:04 kirjoittanut Pinkku »
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #26 : 23.07.12 - klo:13:28:08 »
Tuosta kodinvaihtaja-asiasta olen ihan vähän eri mieltä. Suosittelen kodinvaihtajia lämpimästi, mutta vain ihmisille, joilla on jo kokemusta. Näin ensikertalaisena ostaisin mieluummin eläinkaupasta kuin kodinvaihtajan. Eläinkaupan taso ja tietämys on melko helppo arvioida, lisäksi internetistä usein löytyy liikkeistä yhtä ja toista. Toki lähdekritiikki tulee muistaa. Eläinkaupassa usein on suurempi parvi esim. undulaatteja, lisäksi siellä on yleensä muitakin pikkulintuja. Kun näkee useamman yksilön kerralla, on helpompi arvioida yksittäisen linnun vointia ja käytöstä. Kodinvaihtajia on yleensä se yksi tai kaksi, eikä alottelija tunnista käytöshäiriöitä, ellei kyseessä ole oikeasti todella vakava tapaus. Ja käytöshäiriöisen tai vakavasti traumatisoituneen linnun paikka ei todellakaan ole aloittelijan kotona. Kodinvaihtajissa on myös aivan huippuyksilöitä, mutta puusilmän voi olla mahdotonta erottaa toisistaan laiminlyöty ja stressaantunut ja hyvinvoiva lintu. Etenkin kun saaliseläin peittää ongelmansa viimeiseen asti. Kasvattajallakin on yleensä useampi lintu, jolloin yksilölliset erot näkyvät selvemmin.

Ja mä taas olen ihan vähän eri mieltä tästä. ;) Eläinkaupan taso on joo aika helppo arvioida itse, jos tietää, miten asioiden pitäisi olla. Taso saattaa vaihdella myös eri eläinlajien osalta, eli vaikka akvaariokaloista tai jyrsijöistä saattaa olla ajantasaista tietoa, mutta linnuista ei. Jos itse joutuisin arvioimaan eläinkaupan tasoa lintujen osalta nettilähteiden perusteella, niin kyllä tämä foorumi olisi se ainoa paikka, johon uskaltaisin edes varovaisesti luottaa. (Ja kyllä, olen lukenut muitakin.) Eli jos täällä sanottaisiin että joku tietty paikka on hyvä paikka ostaa lintu, saattaisin varovasti kyseistä paikkaa harkita harkitsevani. :)

Ja lintujen tarkkailusta: juu, isommassa parvessa voi tarkkailla sitä, kuinka linnut käyttäytyvät parvessa - siinä parvessa. Jos lintu kyyhöttää paikallaan tai on rähjäisen näköinen, niin sen kyllä huomaa yhtälailla parvessa kuin pareittain. Kun teille linnut ovat tulossa johonkin näkyvälle paikalle, niin varmaan on tärkeää sekin, etteivät linnut kauheasti panikoi ihmistä. Sen ehkä melkein huomaa paremmin kahdestaan tai pienessä parvessa. Linnuthan tahtovat olla sellaisia, että jos yksi lähtee paniikkilentelemään, niin toiset lähtevät seuran vuoksi mukaan. :) Varsinkin eläinkauppa voi usein olla vähän hankala ympäristö tämän tarkkailemiseen. Jos taas pääset vaikka kasvattajan luona seisoskelemaan isoon aviaarioon, huomaat kyllä, mitkä yksilöt karttavat ihmistä, mitkä tulevat tykö. :)

Jos taas menet katsomaan kodinvaihtajia niiden kotiin ja linnut ovat rauhallisia ihmisen läheisyydessä, ehkä syövät kädestä ja tulevat kädellekin, jos näet niitä kohdeltavan rauhallisesti hätistelemättä ja pakottamatta ja jos linnut näyttävät päällepäin hyväkuntoisilta, niin uskoisinpa, ettei riskiä mihinkään kummempiin käytöshäiriöihin ole. Eivät ne niitä ymmärrä peitellä niin kuin fyysisiä sairauksia. Ei lintu ajattele esimerkiksi: "Pelkään tuota ihmistä kuin ruttoa, mutta menenpä pyytämään rapsutuksia, niin se ei älyä, että pelkään." ;D

Tietenkin tuollaisia kodinvaihtajia saattaa olla vähemmistö, mutta aina on mahdollista, että lintuja on rakastettu ja hoidettu hyvin, mutta niistä joudutaankin jonkin syyn takia luopumaan. Sellaista lintua, jolla on kovasti huonoja kokemuksia ihmisistä, en minäkään ihan varauksetta suosittelisi ensimmäiseksi linnuksi. Varsinkaan jos ei ole kauhean perehtynyt (en siis sano, että sinä et ole, vaan näin ihan yleisesti) siinä saattaa käydä niinkin, että pitää vaikka linnun pelkoreaktioita ihan luonnollisena käytöksenä eikä osaa itse muuttaa käytöstään niin, että linnun pelko vähenisi.

Sitten eläinkaupoissa on sekin, että niin kuin Pinkku sanoi, et yhtään tiedä millaiselta pesittäjältä linnut ovat peräisin. Tai no itse asiassa sen verran voit tietää, että minä ainakaan en ole koskaan kuullut yhdenkään vastuullisena pidettävän kasvattajan myyvän lintujaan eläinkauppaan. Eli jos kiinnostaa miettiä asioiden eettistä puolta, niin eläinkaupasta ostaessaan et useinkaan tiedä, minkalaista toimintaa rahoillasi loppujen lopuksi tuet.
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo:13:32:10 kirjoittanut tinca »

« Vastaus #27 : 23.07.12 - klo:20:33:33 »
Haa! Tässähän tulee miettineeksi omia mielikuviaan ja tavoitteitaan lintujen suhteen vielä perin pohjin! Hyvä keskustelu siis, kiitokset osallistujille :)

Minä olen nähnyt lemmikkilintuja pääasiassa sellaisissa kodeissa, joissa lintuja ei harrasteta. Linnut ovat pienissä häkeissään, jotka pidetään puhtaana, ruokitaan marketin halvimmalla siemenseoksella, häkin kalterissa on seepiansuomu. Linnuille puhutaan ja niitä rakastetaan, mutta perushoito ja vaatimukset ovat peräisin epämääräisestä eläinkaupasta vuonna kuokka ja kirves. En parhaalla tahdollanikaan voi nähdä näissä linnuissa sitä hyvinvointia, jota haluan kotonani nähdä. Ja näiden kaltaisia lintuja tuntuu ilmoitusten perusteella valtaosa kodinvaihtajista olevan.

Toisaalta, millainen mielikuva minulla on? Millaisia lintuja haluaisin kotonani nähdä (ja kuulla...)? Tässä juuri tajusin, että todennäköisesti yksi tärkeä osa mielikuvaani on suurehko parvi (häkkiolosuhteisiin), kymmenkunta lintua, ellei enemmän. Tällaisia näkee useissa kasvitieteellisissä puutarhoissa, Suomessa oli ainakin Talvipuutarhassa ennen remonttia. Tosin ne linnut näin viimeksi lähes 15 vuotta sitten, joten tietoni on todennäköisesti vanhentunutta. :D

En halua kesyä lintua, toki sen verran kesy, että ei häiriinny ihmisistä ja välttämättömät hoitotoimenpiteet eivät aiheuta kohtuutonta stressiä, mutta ei enempää. Enemmänkin haluan nähdä juuri lintujen omaa ja omaehtoista toimintaa lajitovereiden kanssa. Ja kyllä, itse asiassa luultavasti neljä lintua ei riitä siihen parvikäytökseen, mitä haluaisin nähdä. Ja tässä pääsemme jälleen häkkiin. :D

Kodinvaihtajista muuten suurin osa on varmaankin eläinkaupasta kotoisin. Eli niiden alkuperä on yhtä hämärän peitossa, toki voin sillä kiillottaa glooriaani, että minä en ostanut eläinkaupasta tai siltä epämääräiseltä kasvattajalta.

Mielenkiintoista, enpä ollut tullutkaan ajatelleeksi undulaattihaaveeni lähdettä. Ja on hyvästä tosiaan etukäteen miettiä, millaista yhteiselämää itse haaveilee uuden lemmikkilajin kanssa viettävänsä.

« Vastaus #28 : 23.07.12 - klo:20:59:37 »
Kodinvaihtajista muuten suurin osa on varmaankin eläinkaupasta kotoisin. Eli niiden alkuperä on yhtä hämärän peitossa, toki voin sillä kiillottaa glooriaani, että minä en ostanut eläinkaupasta tai siltä epämääräiseltä kasvattajalta.

Tässä tosin se ero, että kodinvaihtajan ostamalla ei tue enää mitään huonoja kasvattajia tms. Siis tässä yhteydessä tarkoitan kodinvaihtajalla sellaista tapausta, jossa edellinen omistaja päättää luopua linnuista kokonaan, ei esimerkiksi ostaakseen uusia tilalle. Oli syynä sitten kyllästyminen, elämänmuutos, allergiat tai mikä vain, niin kuitenkin ettei ole enää tarkoitus ottaa uutta lintua. Silloin antaa kodin sitä tarvitsevalle linnulle. On totta, että se lintu on voitu aikoinaan ostaa mistä tahansa, mutta se vahinko on jo tapahtunut, eikä se epämääräinen kasvattaja hyödy linnun kodinvaihdosta enää mitenkään.

Mielenkiintoista, enpä ollut tullutkaan ajatelleeksi undulaattihaaveeni lähdettä. Ja on hyvästä tosiaan etukäteen miettiä, millaista yhteiselämää itse haaveilee uuden lemmikkilajin kanssa viettävänsä.

Ihan totta, se kuitenkin ratkaisee paljon sen lajivalinnan suhteen. Luulen kyllä, että undulaattiparvi on todella loistava valinta, mikäli kaipaat pientä, touhukasta parvea, jotka ovat aina liikkeessä ja äänessä. Undulaattien ääni on tosin monien mielestä hyvin rasittavaa, mutta riippuu tietenkin jokaisesta itsestään mitä sietää ja mihin tottuu. Koirasundujen ääni on nätimpi, että aina voi ottaa pelkästään niitäkin. Naaraiden ääntely on helpommin pelkkää säksätystä. Ja tietty sekaparvikin on mahdollinen, mikäli huolehtii vahinkopesimisten estämisestä, esim. häkissä ei ole mitään pesintään sopivaa paikkaa, jonne voi tulla munia/poikasia luvatta.
Toinen vaihtoehto on erilaiset peipot, nämäkin ovat parhaimmillaan juuri suurissa parvissa, joissa saavat vapaasti mennä ja touhuta. Tosin undulaatin virikkeellistämisen voi ajatella olevan sinänsä hauskempaa ja helpompaa, kun sille käy kaikki sellaisetkin jutut, mitkä eivät peipoille käy. Ei sillä, että peippo edes niitä kaipaisi, mutta siis jos tahtoo katsella sellaisia "leikkiviä" lintuja, jotka käyttävät nokkaansa ja tuhoavat lelujaan jne.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #29 : 23.07.12 - klo:21:37:18 »
Tuo on kyllä totta, että undulaattien kanssa pitää sietää ääntä (tosin peltoreita itse kaipaisin välillä). Tytöt stäkättää, ilmeisesti ihan ilokseen, joskus juttelevat meille ihmisille nätisti, pojat enemmän laulelevat, biisiä voisivat tosin vaihtaa välillä. Väliin tietenkin tappelevat, joinan päivinä tuntuu, että oikein tarkoituksella hakevat tappelupukaria. Muuten kyllä suosittelen, jos haluaa "elämää" asuntoonsa.