papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Undulaatti , kuten monet muutkin eläinkaupassa myydyistä eläimistä , mielletään usein "kertakäyttötavaraksi".
Harva tulee ajatelleeksi , että ottaessaan n. 40e maksavan undulaatin  sitoutuu yhtä pitkään hoitosuhteeseen , kun 1000e rotukoiraa otettaessa.
Minulla on molempia koiria sekä undulaatteja ja voin sanoa undulaatin hoito on vaativampaa ja asioista on oikeasti otettava selvää .
Undulaatti ei opeta sinua jos hoidat sitä väärin , se kuolee kituen pois. Koiran käytöksestä voit päätellä että jotain on pielessä, ja huomaat ottaa asioista selvää ja joku sinua neuvoo. Jos undulaatin kanssa tarvitsen eläinlääkärin apua , voin taata että ainakin minun paikkakunnallani omistajana tiedän linnuista ja niiden lääketieteestä huomattavasti enempi kun eläinäkäri.

Siispä pyydän sinulta , joka harkitset undulaatin ottamista, lue kaikki tieto mitä löydät ja ota lintuja vasta sen jälkeen harkittuasi tarkkaan jaksatko rakastaa ja hoitaa lemmikkiäsi seuraavat 15v.

Tässä yhteydessä on mainittava , ennen kun pääsemme itse asiaan ...

Undulaatti on parvilintu. Jos tahdot yhden , sinun on tahdottava vähintään 4.

Itse kasvattajana velvoitan kasvattieni uudet omistajat tutustumaan tulevaan lajiin hyvin ja tarkistan , että olosuhteet tulevassa uudessa kodissa ovat hyvät.

Tähän yhteyteen liitän linkin , millä on hyvä aloittaa ja muut kokeneet undulaatin omistajat voivat lisätä omat linkkinsä jatkoksi.

http://www.sey.fi/elaintietoa/undulaattiopas

Lue myös Kaijulin oma lajiesittely undulaatista !

Tässä ketjussa ei ole tarkoitus riidellä asioista ,vaan antaa tietoa/ linkkejä , mistä viisastuu.
Niin meidän kaikkien undulaattien on parempi elää arvoistaan elämää.

Tuossa linkissä on myös pesitysosuus, joka kertoo vain pienen ripauksen siitä mitä pesitys / kasvatus vaatii. Älä siis haaveile pesityksestä, ennen kun saat perusasiat kuntoon.

Pesitykseen palaamme ehkä myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo:16:25:58 kirjoittanut Tirpyset »
Pienenpientä undulaatti kasvatusta pohjoisessa.
http://tirpysten.blogspot.com/

Re: Mitä sinun tulee tietää ennen kun hankit undulaatin ?
« Vastaus #1 : 15.01.10 - klo:16:51:06 »
Hyvä, hienoa!!

Tässä tuli sen verran hyvä peruspaketti asiasta, että laitan sen pysyväksi aiheeksi :)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #2 : 15.01.10 - klo:17:55:25 »
Lintujen lääketiedettä helposti !

s.121-149 koskevat lintuja

Kyseiset sivut kannattaa tulostaa ja kerrata silloin tällöin.

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/

« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo:17:59:34 kirjoittanut Tirpyset »

« Vastaus #3 : 16.01.10 - klo:21:14:11 »
Kirjastoista lainattavana, tai ostaa (verkko)kirjakaupoista, oleva kirja Undulaattini ja minä on tosi hyvä kirja niille jotka eivät aina jaksa etsiä tai löydä pikaisesti vastauksia kysymyksiinsä netistä. Hyvä kirja yleiskysymyksiin!

« Vastaus #4 : 16.01.10 - klo:22:12:45 »
Undulaattini ja minä on mun mielestä ihan kiva kirja, mutta se antaa undulaattien hoidosta mielestäni hieman romantisoidun kuvan. Toki on hyvä, että opas on kannustava, mutta kun se ei oikein tuo esiin mitään negatiivisia asioita, joita lintujen kanssa voi tulla vastaan. Tuon kirjan perusteella undulaatit esimerkiksi kesyyntyvät miltei automaattisesti, mikä ei läheskään aina pidä paikkaansa. Olisikin hyvä, että perushoito-oppaassa kerrottaisiin myös siitä, mitä tehdä, jos lintu ei meinaakaan kesyyntyä. Tuossa kirjassa on kuitenkin tosi hyviä vinkkejä lintujen aktivoimiseen, ja myös perustiedot ravinnosta ym. ovat suht ajantasaisia. Pidän erityisesti myös siitä, että kirja kehottaa hankkimaan ainakin kaksi undulaattia - toisin kuin eräs (en muista nimeä, olisiko ollut mielikuvituksekkaasti Undulaatit) 1970-luvulta peräisin oleva kirja, jossa lähtöoletus on se, että kerrallaan hankitaan vain yksi undulaatti.

« Vastaus #5 : 17.01.10 - klo:11:48:33 »
Minäkin tuon kirjan olen lukenut, melko luotettvalta vaikutti :----).

Mutta sitten Undulaatin hoidon ABC, oli uudempi painos, mutta siinäkin oli väärät häkinkoko määritelmät :/. Mutta siinä oli tietoa noista värityksistä ja mutaatioista.

Lisäksi siinä oli hyvät siivousohjeet :---D

« Vastaus #6 : 17.01.10 - klo:12:19:08 »
Kannattaa lukea melko kriittisesti näitä muutamia kirjoja, koska harvasta tulee oikeanlainen kuva undulaatin hoidosta. Tai että hoito-ohjeet olisivat edes oikein. Esim. kupuhiekkaa edelleen käsketään käyttää, joka on täysin vanhentunutta tietoa ja jopa vahingollista. Lisäksi kirjoissa usein hehkutetaan 1 undulaatin pitoa, joka on minusta sellainen asia , että pitäisi lailla kieltää.

Lisäksi minusta esim. undulaattini ja minä kirja on tarkoitettu lapsille, ja todellakin romantisoi asioita.Kirja on hienosti kuvitettu yms. Mutta ei ns. tietokirja. Löytyy toki meidänkin lintukirjastosta, mutta hankittu joskus 10v lapselle inspiroimaan lintujen kanssa seurustelua.
Pyydän edelleen, että ketjuun tulisi vain oikeasti hyviä tietolähteitä.
« Viimeksi muokattu: 17.01.10 - klo:12:25:09 kirjoittanut Tirpyset »

« Vastaus #7 : 17.01.10 - klo:12:29:25 »
Minäkin tuon kirjan olen lukenut, melko luotettvalta vaikutti :----).

Mutta sitten Undulaatin hoidon ABC, oli uudempi painos, mutta siinäkin oli väärät häkinkoko määritelmät :/. Mutta siinä oli tietoa noista värityksistä ja mutaatioista.

Lisäksi siinä oli hyvät siivousohjeet :---D
Muistaakseni siinä on jonkin verran myös asiavirheitä muutenkin.
Väreistä ja genetiikasta : http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=25179.0

« Vastaus #8 : 04.04.10 - klo:20:17:30 »
lainaan kituen kuolee pois aivan samalla tavalla lintu oireileen kuin koira tai sitä ei itse huomaa . linnulta rupee hyöhenet tippumaan ja on apaattinen ja ääni muuttuu vai tarkka omistaja huomaa tämän että lintu voi huonosti esim jodin puute miten lintu oireili ? tärkeintä on huomata että kaikki ei ole kunnossa ja on niin myös et lintu ei halua esim vitaminoitua ruokaa ja ettii vain sen tavallisen siemenen paras on sitten vitaamiini tipat. no nämä oli mun tietoa omista linnuis
mun linnut voi hyvin ilman et hyöhenet tippuu ja muita oireilua on.
Undulaatti , kuten monet muutkin eläinkaupassa myydyistä eläimistä , mielletään usein "kertakäyttötavaraksi".
Harva tulee ajatelleeksi , että ottaessaan n. 40e maksavan undulaatin  sitoutuu yhtä pitkään hoitosuhteeseen , kun 1000e rotukoiraa otettaessa.
Minulla on molempia koiria sekä undulaatteja ja voin sanoa undulaatin hoito on vaativampaa ja asioista on oikeasti otettava selvää .
Undulaatti ei opeta sinua jos hoidat sitä väärin , se kuolee kituen pois. Koiran käytöksestä voit päätellä että jotain on pielessä, ja huomaat ottaa asioista selvää ja joku sinua neuvoo. Jos undulaatin kanssa tarvitsen eläinlääkärin apua , voin taata että ainakin minun paikkakunnallani omistajana tiedän linnuista ja niiden lääketieteestä huomattavasti enempi kun eläinäkäri.

Siispä pyydän sinulta , joka harkitset undulaatin ottamista, lue kaikki tieto mitä löydät ja ota lintuja vasta sen jälkeen harkittuasi tarkkaan jaksatko rakastaa ja hoitaa lemmikkiäsi seuraavat 15v.

Tässä yhteydessä on mainittava , ennen kun pääsemme itse asiaan ...

Itse kasvattajana velvoitan kasvattieni uudet omistajat tutustumaan tulevaan lajiin hyvin ja tarkistan , että olosuhteet tulevassa uudessa kodissa ovat hyvät.

Tähän yhteyteen liitän linkin , millä on hyvä aloittaa ja muut kokeneet undulaatin omistajat voivat lisätä omat linkkinsä jatkoksi.

http://www.sey.fi/elaintietoa/undulaattiopas

Lue myös Kaijulin oma lajiesittely undulaatista !

Tässä ketjussa ei ole tarkoitus riidellä asioista ,vaan antaa tietoa/ linkkejä , mistä viisastuu.
Niin meidän kaikkien undulaattien on parempi elää arvoistaan elämää.

Tuossa linkissä on myös pesitysosuus, joka kertoo vain pienen ripauksen siitä mitä pesitys / kasvatus vaatii. Älä siis haaveile pesityksestä, ennen kun saat perusasiat kuntoon.

Pesitykseen palaamme ehkä myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 04.04.10 - klo:20:21:24 kirjoittanut nymfijaundut »

« Vastaus #9 : 24.04.10 - klo:18:02:04 »
?

« Vastaus #10 : 24.04.10 - klo:19:38:07 »
lainaan kituen kuolee pois aivan samalla tavalla lintu oireileen kuin koira tai sitä ei itse huomaa . linnulta rupee hyöhenet tippumaan ja on apaattinen ja ääni muuttuu vai tarkka omistaja huomaa tämän että lintu voi huonosti esim jodin puute miten lintu oireili ? tärkeintä on huomata että kaikki ei ole kunnossa ja on niin myös et lintu ei halua esim vitaminoitua ruokaa ja ettii vain sen tavallisen siemenen paras on sitten vitaamiini tipat. no nämä oli mun tietoa omista linnuis
mun linnut voi hyvin ilman et hyöhenet tippuu ja muita oireilua on.

Itseasiassa Tirpysten kirjoittama teksti oli oikein, komppaan täysin mitä hän kirjoitti, eikä lintu oireile yhtä selvästi kuin koira. Lintu ei aina kerro milloin se on sairas ja jos kertoo, varsinkin pienten lintujen kohdalla voi olla jo liian myöhäistä. :-\
Edes tarkin omistaja tai kasvattaja ei välttämättä huomaa että linnulla on jotakin hätänä, koska lintu on saaliseläin. Mitä tapahtuu jos linnun luonto sanoisi että se saa olla sairas silloin kun se on? Että se saa hidastaa vauhtiaan jos sitä sattuu? Luonnossa tällainen lintu olisi kuollut lintu, se tietää sen, joten linnun luonnon täytyy sanoa sille ettei se missään nimessä saa pysähtyä, hidastua tai näyttää millään mahdollisella tavalla sairauttaan mikäli kipu ja tuska ei ole liikaa. Ei ole kyse siitä etteikö lintu luottaisi omistajiinsa, vaan totuus on että eläimet ovat sillä tavalla yksinkertaisia, ne eivät osaa ajatella järkevästi kuten ihmiset, vaan niitä ohjaa luonto ja vietit. Eihän pesimiseen liittyvää turhautumista linnuilla muuten olisi, eivätkä ne suurimmat papukaijatkaan hyökkäilisi ihmisen kimppuun ihan yht'äkkiä ilman mitään selkeää syytä (vaikka kyllä hyökkäilyille luonnollinen selitys on, ei linnut läpipahoja ole, mutta ihminen ei läheskään aina huomaa syytä, eikä se aina edes johdu mistään mitä ihminen sillä hetkellä tekee, linnun vaistot ja vietit vain ohjaavat sitä).

Sitten on asioita jotka tapahtuvat ilman että lintu päättää siitä, kuten höyhenten tippuminen, iho-ongelmien ilmaantuminen jne. mutta niistä kaikista on netissä tietoa, kaikki tietävät mistä tietoa hakea ja jokaikinen selväjärkinen ihminen tajuaa että jokin on vialla kun esim. linnun hengitys vinkuu. Valitettavasti fakta kuitenkin on että läheskään kaikki, edes ne vaarallisimmat taudit ja ne jotka voivat tarttua ihmiseen eivät välttämättä näy ollenkaan ulospäin, eikä linnulle ole mitään oireita.
Linnut sairastavat hiljaa kunnes yllättäen kuolevat ja ihminen on ihan ymmällään miksi se juuri oli täysin kunnossa ja nyt se on kuollut - kokemuksesta tämän sanon ja minun tilanteessani kyseessähän oli undulaatti ja pari tuntia ennen kuolemaa olin vielä katsomassa parvea.. Kaikki olivat yhtä iloisia kuin aina ennenkin, ketään ei ollut näyttänyt mitään merkkiä mistään sairaudesta. Paikalla kävi undukasvattajiakin ja minä tunsin kyseisen parven hyvin (olinhan ollut niiden kanssa päivittäin) - olin juuri hetkeä aiemmin nähnyt omin silmin sen leikkivän parvensa seassa uudessa lelussa ihan normaalisti, pitäen normaalia säksätystään ja jopa omien lelua itselleen ärhäkästi. Yht'äkkiä tuli uutinen: tämä undulaatti oli kuollut. Kuolinsyyksi todettiin pitkään jatkunut krooninen sairaus joka todennäköisesti aiheutti jatkuvasti linnulle kipua, mutta se peitti sen helkutin hyvin sillä ketään edes vuosikymmeniä unduja kasvattanut ei nähnyt että tällä yksilöllä olisi ollut jotakin häikkää. Lopulta loppu oli tullut nopeasti sairauteen liittymättömän sydänkohtauksen myötä. :-\
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #11 : 21.06.10 - klo:12:47:48 »
Oih! Nyt kulla tuli hyviä asioita esille :) hyvä,hyvä :) Undulaatit ovat kyllä ihania ,mutta minulla on jo 2 ihanaa neitokakadua <3

« Vastaus #12 : 29.05.11 - klo:23:55:54 »
Minä ajattelin linnut hankkiessa että hoidan noita neljää ainakin seuraavat 20 vuotta... (Luulin iän siis väärin.)
Neidot JuFo I & PistooliSankari. Undut Mini, Sauli, Pepper & TeDe. Muistoissa undut Izmo ja Kaivo.

« Vastaus #13 : 12.08.11 - klo:13:03:35 »
Minusta kirja nimeltä "Lintu, miten hoidan lemmikkini" on hyvä kirja. Siinäkin oli väärä koko häkissä.

« Vastaus #14 : 25.09.11 - klo:21:17:36 »
En tiiä liittyykö nyt hirmuisesti aiheeseen ja kun haulla itse en mittään aiheesta löytänny, niin päätän kysyä nyt sitte tässä kun tossa luki tuo

Netissä väitelty asiasta, että kyllä kaksikin riittää. Voiko joku selittää miksi juuri 4? muilla sanoin kun parvilintu? Onhan kaksi parempi kuin yksi, mutta neljä parempi kuin kaks. Voiko joku kertoa?
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa