papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Pyytämättä neuvominen
« Vastaus #15 : 24.11.09 - klo:15:13:20 »
Edelleen olen sitä mieltä, että neuvoa pitää vaan, kun pyydetään.

Tällöin oikeita ja hyödyllisiä neuvoja saadakseen ihmisen pitäisi kysyä oikeita kysymyksiä (=pyytää neuvoja). :-\ Valitettavasti näin ei kukaan osaa tehdä, toiset vielä huonommin kuin toiset.

Erehdyksestä oppii, mutta onko meidän kaikkien pakko tehdä omat virheemme? Eikö se ole helpompaa, että joku saman virheen tehnyt tulee antamaan neuvoja ennen kuin vahinko on tapahtunut uudelleen? Eläinten hyvinvointia tässä haetaan takaa ja joskus virheet ovat jopa kohtalokkaita, eivätkä ainoastaan hyvinvoinnin kannalta vahingollisia. Itse ainakin tällöin olen kiitollinen niille, jotka osaavat neuvoa tilanteen huomatessaan - ennen kuin on liian myöhäistä. :)

Kukaan ei foorumilla anna ohjeita pottuillakseen, vaan niillä ihan oikeasti haetaan takaa lintujen etuja. Toisten ihmisten kirjoitettu kieli voi olla karumpaa, muttei sekään automaattisesti tarkoita, että kirjoittaja olisi tarkoittanut sillä syyttää tai muutenkaan antaa negatiivista viestiä. ;) Harvemmin täällä kuitenkaan tarkoituksella syytetään, vaan useimpien neuvojen tarkoitus on olla positiivisia ja auttaa ihmisiä toimimaan lintujen etujen mukaisesti - miksi tämä pitäisi sitten kieltää?

...eikä minun nenässäni ole mitään vikaa. ;)
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo:15:29:27 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #16 : 24.11.09 - klo:15:22:12 »
Lainaus
Minun mielestä vähän huono vertaus. Parempi ehkä olisi "Olet ajanut autollasi öljyjä vaihtamatta 50tkm tietämättäsi että öljyn vaihtoväli on 20tkm joku tulee ja sanoo sinulle että pitemmän päälle moottori menee rikki jos ei vaihda öljyjä säännöllisesti".

Erittäin hyvä esimerkki. Ja tässäkin on silti vielä kysymys ihan ihmisen omista asioista: on ihan oma asiasi, haluatko, että autosi hajoaa vai ei (jos olet valmis korjauksen maksamaan). Lemmikkien hyvinvoinnissa näin ei ole, sillä siinä on aina yksi osapuoli, joka on täysin riippuvainen omistajastaan ja ei voi suoraan vaikuttaa hyvinvointiinsa.

Lainaus
Sehän on kuitenkin fakta, että täälä foorumeiden kirjoituksista tulee helposti vääränlainen mielikuva toisten neuvoista. Ei kai täälä kenelläkään ole tarve ruveta haukkumaan ketään tms...Sama asia esim kasvotusten sanottuna ei välttämättä tuntuisi yhtään niin pahalta.

Tuo tuntuu olevan valitettavasti näin. Itsekin yritän jatkuvasti opetella kirjoittamaan pehmeämmin, mutta jos tulee vastaan jokin paljon perustelua vaativa asia, voi oma suhteellisen asialinjalla oleva kirjoitustyylini vaikuttaa jonkun mielestä kylmältä. Mutta loppukädessä tavoitteena tosiaan on näiden siivekkäiden elävien hyvinvointi.

« Vastaus #17 : 24.11.09 - klo:17:49:49 »
Tässä hyvinkin samaa mieltä fouron, annipin, jm:n ja leot:n kanssa... Eläinten hyvin vointi tulee aina etunenässä, ja kukaan ei ole papukaijan pidossa ammattilainen suomessa, ja on ainoastaan hyvä asia, että ihmiset neuvovat, kun huomaavat virheitä, jolloin mahdollisesti lemmikin hyvinvointi ym paranee....
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #18 : 24.11.09 - klo:18:57:23 »
Foorumin profiiliin olisi hyvä saada ruksi "suoraneuvontakielto" ;D Siitä hyötyisivät kaikki, sillä jos ei neuvoja ole valmis ottamaan vastaan, ei niistä ole mitään hyötyäkään. Toisaalta sitten neuvoja voisi antaakin hyvällä omallatunnolla, tietäen ettei vastaanottaja loukkaannu välittömästi ja että niistä on hyötyä. :)

Omasta puolestani voin sanoa, että jos joku olisi aikoinaan ymmärtänyt/kehdannut neuvoa minua "keltanokkaa", ensimmäinen lintuni olisi ehkä vielä hengissä... :-\ Vaikka toki olisin alkuun närkästynytkin suunnattomasti :P

Milla

« Vastaus #19 : 24.11.09 - klo:20:20:30 »
Itse olen kyllä sitä mieltä, että kirjautumalla foorumin käyttäjäksi, osallistumalla keskusteluihin ja tuomalla omia mielipiteitään ja asioitaan muiden luettavaksi samalla hyväksyy myös muiden neuvomisen ilman kysymistä  :) ja voihan olla aina, että jostain yksittäisestä neuvosta on hyötyä joillekin muillekin.

Tunnen suurimman osan foorumin ns. besserwissereistä (taidan omata itsekin tuon tittelin  ;D) ja voin todellakin kertoa, että kukaan ei ilkeyttään lähde neuvomaan tai opastamaan muita, joskus tietysti saattaa asiat kirjoitettuna vaikuttaa jopa omahyväisiltä, mutta siitä ei todellakaan ole kysymys, vaan niinkuin on moneen otteeseen sanottu, vain lintujen hyvinvoinnista.

Joten pieni paksunahkaisuus itseä ja muiden kirjoittajien kommentteja kohtaan olisi suotavaa :)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #20 : 24.11.09 - klo:20:40:09 »
Samaa mieltä Tintun kanssa tuosta asiasta... :) Ja yhdyn jälleen kas kummaa jonnen kanssa samalle linjalle..

Pakko itse tulla sen verran kommentoimaan että meillä on asiat suhteellisen hyvin vielä, ollaan pystytty keskustelemaan asioista kohtalaisella ymmärryksellä.. Itse etsin yksi päivä tietoa että kuinka monta kuivahiivapussia on yksi sellainen normaali pala.. Ja päädyin sitten keskustelufoorumille missä oli tästä asiasta ihan julmettu riita :D Nauroin itseni kuoliaaksi koska riita oli yltänyt niinkin älyttömäksi että mentiin todella henkilökohtaisuuksiin ja asiat ilkeiksi.. Kunnes hienosti sen kyseisen foorumin modet saapui paikalle ja laittoivat asiaan stoppia. :D Että ku mulla oli lystiä! Eli tämä ongelma on niin sama monella foorumilla (väärin ymmärretyksi tuleminen)...

Mielestäni modet toimii meillä tosi hyvin ja suurilta riidoilta ollaan säästytty. Kuitenkin kirjoitettu teksti voidaan kokea monella tavalla ja itse pitää pystyä katsomaan peiliin myös ja kysyä itseltään olenkohan mahdollisesti nyt toiminut oikein, niin linnun kanssa kuin kirjoitustyylinsä kanssa. :)

« Vastaus #21 : 24.11.09 - klo:21:34:41 »
Mua saa neuvoa. Oon hyötynyt neuvoista paljon, enkä koe että ne olis jotain vinoilua. Uskon, että kantapään kautta asioita oppineet ihmiset tietää jotain, ei ne jutut tuulesta temmattuja ole. Tietty joskus tulee hätäännys mieleen, että nyt tein väärin, olen maailman surkein linnunomistaja! Kaikki meistä erehtyy joskus, pitäis se mun muistaa. Me kaikkihan varmaan halutaan olla hyviä linnunomistajia ja kouluttajia, uskon pienen kritiikin kehittävän parempaan suuntaan.

« Vastaus #22 : 24.11.09 - klo:22:13:52 »
Mua saa neuvoa. Oon hyötynyt neuvoista paljon, enkä koe että ne olis jotain vinoilua. Uskon, että kantapään kautta asioita oppineet ihmiset tietää jotain, ei ne jutut tuulesta temmattuja ole. Tietty joskus tulee hätäännys mieleen, että nyt tein väärin, olen maailman surkein linnunomistaja! Kaikki meistä erehtyy joskus, pitäis se mun muistaa. Me kaikkihan varmaan halutaan olla hyviä linnunomistajia ja kouluttajia, uskon pienen kritiikin kehittävän parempaan suuntaan.

Mutta tästä tuli mieleen, että se on ihan ihmisestäkin välillä kiinni miten asiat hänelle sanotaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa Meiju on oiva esimerkki siitä miten mielettömän hyvin aloittaja voi ottaa kritiikin, eikä hänelle tarvitse kuin ihan pikkuriikkisesti vihjaista jotakin sinne päin että jokin asia voisi olla ihan hieman paremmin, ja Meiju tekee sen ajatellen täysin oman lintunsa hyvinvointia, eikä ota neuvoja hyökkäyksenä häntä vastaan henkilönä. Mutta sitten sattumoisin olen lukenut tapauksista josta oikein aktiiviset lintujen hyvinvoinnin "aktivistit" joutuvat jopa riitaan lintujen omistajien kanssa esimerkiksi vaikka siitä, että papukaijalle ei saa yksinkertaisesti syöttää suklaata, niinkuin ei millekään muullekaan eläimelle. Ja riidan tiimellyksessä moni henkilö tarttuu aiheeseen ja seuraavan kerran neuvottavasta jääkin kuva että hän ei välitä yhtään linnustaan, vain siitä että hänen täytyy olla oikeassa :-\ Sitten tirppa löytyykin suklaan vuoksi eläinlääkäriltä kun on suolisto vähän tukkeutunut, ja siinä sitä harmitellaan että "miksikäs se noin kun ei ennenkään".. Ja tiedän tapauksia joissa silti linnun omistaja on väittänyt ettei se ole voinut olla esimerkiksi se suklaa.

Itselläkin on välillä ongelmaa sen kanssa että otan joskus neuvot vastaan liian henkilökohtaisena, mutta pitää vain pitää se mielessä että neuvot eivät ole hyökkäys minua vastaan, vaan toisten tapa huolehtia että lintuja pidetään oikein, eivätkä ne kohtaa liian aikaista kuolemaa tai sairastu vakavasti.
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #23 : 26.11.09 - klo:16:00:16 »
Lainaus käyttäjältä: Jesper
Itse  kysyisin tärkeissä asioissa neuvoa asiantuntijalta - tämä on kai lähinnä paikka jossa harrastelijat jakavat kokemuksiaan? Ja linnut ovat yksilöitä.

Kysymyshän oli tilanteista, joissa linnun omistaja ei näe tarvetta kysyä neuvoa, vaikka tilanteesta löytyykin potentiaalisia ongelmia. Nyt taas tunnutaan viljelevän tuota "Besserwisser" -käsitettä innoissaan ja menevän sitä kautta henkilökohtaisuuksiin (eli yritetään nyt pitää tämä keskustelu asiatasolla ja keskustella siitä, miksi ei saisi neuvoa), mutta kukaan ei ole vastannut hyvin yksinkertaiseen kysymykseen: pitäisikö olla hiljaa ja seurata sivusta, jos ihminen selvästi vaarantaa lemmikkinsä hengen, jos tällainen tilanne on käsillä? Aina ei ole näin akuuteista asioista kyse, mutta tuohonkaan esimerkkiin ei ole vielä kukaan vastannut.

Asiantuntijoita valitettavasti Suomessa on aika nihkeästi. Tämän foorumin aktiiveista ainoana todellisena asiantuntijana pitäisin ehkä JM:ää (niistä ketä tunnen riittävän hyvin, että voin sanoa). Tällöin on selvittävä asioista harrastajien voimin. Suomesta kuitenkin löytyy harrastajia, jotka ovat perehtyneet monien maailmalta löytyvien pitkän linjan ammattilaisten opetuksiin huolella ja näiden pohjalta pyrkivät neuvomaan muita. Joka tapauksessa ihmisten tietomäärissä on kuitenkin eroja ja voisin kuvitella, että useamman vuoden lintukokemuksen omaava ihminen, joka on lukenut kaiken käsiinsä saaman materiaalin (kirjoja, artikkeleita, videoita jne) pystyy kuitenkin neuvomaan toista ihmistä joissain asioissa.

Kuitenkin tärkein asia tähän liittyen on esitettävien argumenttien perustelu. Itse en ainakaan oleta missään nimessä, että joku tekisi asian kuten sanon vain siksi, että sanon sen. Pyrin perustelemaan kantani mahdollisimman kattavasti ja mahdollisuuksien mukaan tarjoan lisää lukemista esimerkiksi linkkien muodossa. Koska kyseessä on keskustelupalsta, olisikin hyvä, että asioista voidaan keskustella avoimesti ja jos jokin asia jää epäselväksi, voi sitä aina kysyä. Jos olet asiasta perustellusti erimieltä ja olet sitä mieltä, että huoleni tai neuvoni ovat turhia, olettaisin, että pystyt myös perustelemaan sen, miksi näin on.

Ja linnut ovat kyllä yksilöitä, mutta toisaalta yhtäläisyyksiäkin löytyy paljon. Oppimisen perusteet ovat esimerkiksi samoja lajeista riippumatta. Tämä on asia, jonka olen itsekin lukenut ties kuinka monesta ammattilaisen kirjoittamasta kirjasta ja tuon mainitsi myös viiimeviikolla yksi ammattilainen, jota kävin haastattelemassa eläintenkoulutukseen liittyen yhteen lehteen. Toisaalta ei se lintujen fysiologiakaan niin paljoa muutu yksilöiden välillä, että jokin vaarallinen asia olisi lajitoverille turvallinen.

Tietenkin löytyy myös asioita, joissa on yksilöllisiä eroja. En pysty sanomaan, miten nopeasti joku lintu kesyyntyy tai millaisella harjoittelumäärillä häkkiin laittamisen kanssa ei tule ongelmia. Yleisiä linjauksia ja ohjeita noista kuitenkin pystyy sanomaan, esimerkiksi ymmärtäen juuri tuota eläimen oppimista.

Lainaus käyttäjältä: Jesper
eivätkä sitten sotkeutuisi muuhun kirjoitteluun epäfiksusti???

Eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen ei mielestäni ole koskaan "epäfiksua". Tietenkin asioiden ilmaisutapaa voi muuttaa parempaan suuntaan, mutta itse koen, että tällaisessakin yhteisössä on olemassa yleisellä tasolla melkein jopa moraalinen velvollisuus neuvoa toista, jos huomaa tilanteen, jossa luultavasti eläimen hyvinvointi vaarantuu. Joka tapauksessa lemmikin omistajalla on ihan lakiinkin pohjautuva velvollisuus toimia vaarantamatta lemmikkinsä hyvinvointia. Kuten aikaisemminkin toistin: aikuisen ihmisen pitäisi pystyä ottamaan rakentavasti esitettyä kritiikkiäkin ajoittain vastaan.
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo:16:03:59 kirjoittanut fouro »

« Vastaus #24 : 26.11.09 - klo:16:29:18 »
Asiantuntioita ikävä kyllä on vähän! Ja kuka olisi toisaalta parempi "asiantuntija" kuin se harrastaja joka asioihin puuttuu ja sanoo neuvon kysymättä.. Silloin on tämä henkilö todennäköisesti nähnyt jonkun ongelman ja tietää keinon millä päästä ongelmasta..

« Vastaus #25 : 26.11.09 - klo:18:50:28 »
Se on tosiaan ikävä juttu, ettei Suomessa ole ketään asiantuntijaa, johon voisi ottaa yhteyttä kun ongelmia ilmenee. :( Voisin melkeinpä sanoa, että tämä foorumi on ainoa kanava Suomessa, jonka kautta on edes jotain toivoa löytää apua ongelmia setviessä.

Milla

Idonea

« Vastaus #26 : 26.11.09 - klo:19:42:10 »
Mä oon kyllä sitä mieltä että asiantuntijaneuvojia kyllä löytyy meiltä täältä Suomestakin ja ihan tältä foorumilta. Pitää vaan olla rohkea ja kysellä niiltä jotaka pitempään on asiaa harrastaneet (niin jos tietää että ketä ne on). Ja sitäpaitsi kyllä noi kaikki artikkelit yms jotka on saatavilla antavat myös paljon käsitystä siitä mitä elämä linnun kanssa on ja kuinka siinä eletään -omasta viitseliäisyydestä sitten on kiinni se lukeeko niitä vai ei. Mutta ymmärrän Millan kommentin ja ajatuksen myös.

Minä ainakin olen saanut neuvoja pyytämättäkin, enkä niistä ole ollut muuta kuin hyvilläni ja taisin jopa mainitakin jossain kommentissa että tiedän kaikkien ajattelevan vain linnun parasta. Mutta sitten on se toinen juttu -toisilla meistä on paljon enemmän elämää takana ja monilla myös tosi paljon kokemusta linnuista ja muista eläimistä, sekä koulutusta, mitkä ei ole edes tiedossa. Mutta täällä kuten monessa muussakin paikassa jossa eletään virtuaalitodellisuudessa emme oikeasti tunne toisiamme, tai taustoja tai edes ikää ja kaikki tämä vaikuttaa yhdessä mielikuvien kanssa mitkä vedämme itseemme toisten tavoista kirjoittaa. Toki myös suoja omalle identiteetille pitää olla.Niin ja sitten on tosiasia myös se että foorumilla on joukko ihmisiä jotka tuntevat toisensa hyvin, myös livenä ja heidän välinen kommunikointi on varmasti rennompaa.

Alussa ihmettelin missä tämän foorumin tavanomainen esittele itsesi -aihealue on, se voisi auttaa meitä kaikki alusta asti ymmärtämään kuka ja millainen ihminen on tarinoiden ja kirjoitusten takana ja ehkä myös suodattamaan joitakin kommentteja tai sitten rohkaisemaan niihin. Siinä voisi olla yksi asia korjattavaksi.

Jaana

« Vastaus #27 : 26.11.09 - klo:20:03:43 »
minä ainakin olen erittäin tyytyväinen foorumiin. kun en osaa muuta kun suomea , tämä on ainoa paikka josta voin kysellä neuvoja.

« Vastaus #28 : 14.03.11 - klo:18:25:06 »
Vaikka tätä aihetta onkin jo tässä ketjussa käsitelty ja perusteltu hyvin eikä minulla ole mitään varsinaisesti uutta lisättävää, kirjoittelen kuitenkin, ihan omaksi terapiakseni.

Minua saa vapaasti pitää miten kamalana ihmisenä hyvänsä, mutta tiedän kuitenkin, että minulta löytyy ymmärrystä monenlaiselle epätäydellisyydelle ja tehdyille virheille. Mutta sitä minun on hyvin vaikea ymmärtää, ettei omista mahdollisista virheistä haluta kuulla. Oma lintuni on minulle todella tärkeä, enkä ikinä tahtoisi tehdä sille mitään, mikä sitä vahingoittaisi. Tiedän, että jos joku huomauttaisi minulle jostain tekemästäni virheestä, reaktioni olisi ahdistus ja itsesyytökset. Ymmärrän, että ihmiset reagoivat eri tavoin ja tunnereaktiona ymmärrän senkin, että ensireaktio voi olla suuttumus asian kertojaa kohtaan. Sitä vastoin en osaa käsittää sitä, ettei tässä vaiheessa tule väliin mikään järjen ääni, joka sanoisi, ettei viestintuojan ampuminen ehkä olekaan se kaikkein reiluin vaihtoehto.

Kenenkään tavallisen kuolevaisen on aivan turha kuvitella olevansa virheetön. Eli ei ihmisestä mitään kerro se, että on tehnyt virheitä. Se sen sijaan kertoo, miten tekemiinsä virheisiin suhtautuu - kieltääkö ne ja suuttuu kaikille, jotka koettavat neuvoa vai oppiiko ja kasvaako niistä.

Toivon hartaasti, etteivät tällaiset tapaukset, joissa ihminen poistuu foorumilta heti, kun häntä yritetään neuvoa tai häneltä kysytään jotain, johda siihen, etteivät ihmiset enää uskalla sanoa mihinkään mitään. Nimittäin itse todellakin toivon, että minua neuvotaan silloin, kun se on tarpeen. Ja erityisesti silloin, kun en ymmärrä kysyä - sillä silloinhan en älyä tietoa mistään etsiäkään.

« Vastaus #29 : 14.03.11 - klo:21:40:14 »
Minun täytyy kyllä myöntää, että minua hirvittää että olen tehnyt virheitä... Jos minua oikaistaan tai neuvotaan, tunnen ensimmäiseksi suurta häpeää omasta typeryydestäni... Arvostan niitä, jotka kysyvät suoraan ja myöntävät että oppimista on. Itse yrittelen mieluummin hakua jos minulle tulee ongelma - ehkä jollakin on ollut sama juttu, ja saan siitä vastauksen.
Kauluskaija Sulo ja sortin sakki