Meillä toimi ensimmäisen vuoden aikana ihan vaan turvavälineet häkin ympärille, koska en luottanut siihen, että olisin pystynyt lasta vahtimaan. Eli laitoin pahvia koko häkin ympärille n. 100cm lattianrajasta. Välillä sai pahveja vaihtaa ja korjata, kun Papu jyrsi sitä aina häkin välistä. Tämän ajan lintu oli myös häkissä aina kun lapsi oli läsnä, ettei vahingossakaan lintu esim. hyökännyt lapsen päälle. Papu käyttäyty hyvinkin agressiivisen oloisesti ensimmäiset kuukauden ajat jopa mua kohtaan, niin jätin kaiken mahdollisen riskin ottamatta lapsen kanssa.
Kun lapsi alkoi ymmärtämään paremmin, että häkkiin ei laiteta tosiaankaan niitä sormia tai lintuun kosketa niin hiljalleen lapsen kanssa annettiin herkkuja häkin välistä linnulle. Aluksi niin, että mä pidin herkusta ja lapsi oli vain ihan vieressä, sitten siten, että lapsen sormet oli antamisessa mukana ja hetken päästä lapsi antoi herkkua mä vieressä. Kun kaikki agressiivinen käytös loppui häkissä, päästin linnun ulos häkistä siten, että lapsi oli "turvallisessa" paikassa eli mun sylissä tjms. Edelleenkin en päästänyt lintua ja lasta kosketusetäisyydelle. Tätä jatkui varmaan n. 1vuoden ajan. Tässä välissä pehmitettiin lintua rapsutuksilla ja odotelin, että lintu mielellään antoi myös lapsen rapsuttaa sitä häkin välistä.
Vasta monien pehmitysurakan jälkeen annoin lapsen ja linnun mennä lähekkäin, kun lintu oli vapaana (tällöin lapsi oli melkein 3v), eka lapsi antoi herkkua, kun lintu oli vapaana, sitten sai rapsuttaa päästä jne. Seurasin kokoajan linnun käytöstä, mutta kun se ei osoittanut mitään vihanmerkkejä, niin annoin niiden tutustua toisiinsa rauhassa. Siitä sitten onkin noi kuvat ja linnusta tuli aikamoinen lapsen perässä juoksija

Nyt jälkikäteen uskoisin, että tilanne olisi ollut aikaisemminkin kypsä vapaanapidolle, mutta jotenkin vain en halunnut ottaa pienintäkää riskiä, että lapsella olisi ollut linnunnokka naamassa ja ikuinen pelko lintuja kohtaan takaraivossa.
*lisäys* Pahviviritelmät otin pois lapsen ollessa hieman vajaa 2v. Tällöin lapsi oli varsin hyvin ymmärtänyt, ettei linun häkin luokse ole mitään asiaa ja se lintu saattaa purra häkin välistä. Vieläkään lapsi ei saa koskea häkinväleihin ilman mun lupaani (lapsi 3.5v). Kertaakaan ei ole sormia häkin väliin laittanut ilman mun lupaani rapsutuksesta/herkunantamisesta tjms eli hyvin on oppi mennyt perille