papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amatsoni ja lapset
« : 01.09.09 - klo:13:33:49 »
Tähän ketjuun voisi tulla keskustelua miten amatsonien ja lapsien kanssa on sujunut. Miten amatsonisi on reagoinut oman perheen lapsiin tai muihin lapsiin jne.

Meillä oltiin hyvin mustasukkaisia aluksi ja siivet nousi vihaisesti pystyyn, kun lapsi meni lähelle. Sormetkin varmaan ois hävinnyt lapselta häkin välistä ekan vuoden aikana. Mutta hiljalleen herkkujen kautta olen VIHDOIN pian 3v aikana saanut linnun ja lapsen kaverukseksi. Ja olen niiiiin iloinen, että pystyy luottamaan, ettei keltään lähde sormet heti kättelyssä. Toki vartiointia molemmat tarvitsevat vieläkin, kun peuhaavat yhdessä. Olisi varmaan tullut nopeamminkin tulosta, mutta halusin olla satavarma ennenkuin uskallauduin päästämään toisia kamalan lähekkäin ilman mun kättä/sormia välittömässä läheisyydessä. Lapsen sormia/naamaa tai silmiä kun ei pysty korvaamaan vahingon jälkeen..

Mutta tässä tosiaan kuvasaldoa:
« Viimeksi muokattu: 01.09.09 - klo:14:34:06 kirjoittanut Ice »
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

Re: Amatsoni ja lapset
« Vastaus #1 : 01.09.09 - klo:15:05:03 »
Tässä vielä hieman pelottavammalta näyttävä kuva, mutta oikeasti sekä Papu, että tyttö vain tutkivat toisiaan. Papu kokeilee hieman sormea ja tyttö saa vihdoinkin kokeilla papukaijan nokkaa.

« Vastaus #2 : 01.09.09 - klo:15:10:51 »
Kerrassaan ihastuttavia kuvia! :D Luo uskoa meihin muihin amatsoninomistajiin, jotka ehkä jossain vaiheessa saattaa harkita lisääntymistä... ;D

Milla

« Vastaus #3 : 01.09.09 - klo:15:35:18 »
Hehei toihan näyttää hyvältä :) Vielä vastaava amatsoni kun mun Vilma!

« Vastaus #4 : 02.09.09 - klo:07:41:58 »
Meillä meni melkein vuosi kunnes Viki (keltaotsa) hyväksyi tytön ja rauhassa annoin niiden tutustua toisiinsa ja nyt ovat ylimmät ystävät  ;D

Charlize

« Vastaus #5 : 22.03.10 - klo:12:27:10 »
Tahtoisin upittaa tätä, koska aihe kiinnostaa minuakin. :) Miten totutitte lintunne lapsiin? Etenkin kiinnostaa noiden ihan pienten kanssa (1-3v) jotka ei välttämättä ihan ymmärrä ettei sinne häkkiin parane ainakaan aluksi sormiaan laittaa. Onko joskus jollain ollut tilanne että lintu ei olisi koskaan tottunut lapsiin?

« Vastaus #6 : 28.03.10 - klo:17:12:58 »
Meillä toimi ensimmäisen vuoden aikana ihan vaan turvavälineet häkin ympärille, koska en luottanut siihen, että olisin pystynyt lasta vahtimaan. Eli laitoin pahvia koko häkin ympärille n. 100cm lattianrajasta. Välillä sai pahveja vaihtaa ja korjata, kun Papu jyrsi sitä aina häkin välistä. Tämän ajan lintu oli myös häkissä aina kun lapsi oli läsnä, ettei vahingossakaan lintu esim. hyökännyt lapsen päälle. Papu käyttäyty hyvinkin agressiivisen oloisesti ensimmäiset kuukauden ajat jopa mua kohtaan, niin jätin kaiken mahdollisen riskin ottamatta lapsen kanssa.

Kun lapsi alkoi ymmärtämään paremmin, että häkkiin ei laiteta tosiaankaan niitä sormia tai lintuun kosketa niin hiljalleen lapsen kanssa annettiin herkkuja häkin välistä linnulle. Aluksi niin, että mä pidin herkusta ja lapsi oli vain ihan vieressä, sitten siten, että lapsen sormet oli antamisessa mukana ja hetken päästä lapsi antoi herkkua mä vieressä. Kun kaikki agressiivinen käytös loppui häkissä, päästin linnun ulos häkistä siten, että lapsi oli "turvallisessa" paikassa eli mun sylissä tjms. Edelleenkin en päästänyt lintua ja lasta kosketusetäisyydelle. Tätä jatkui varmaan n. 1vuoden ajan. Tässä välissä pehmitettiin lintua rapsutuksilla ja odotelin, että lintu mielellään antoi myös lapsen rapsuttaa sitä häkin välistä. 

Vasta monien pehmitysurakan jälkeen annoin lapsen ja linnun mennä lähekkäin, kun lintu oli vapaana (tällöin lapsi oli melkein 3v), eka lapsi antoi herkkua, kun lintu oli vapaana, sitten sai rapsuttaa päästä jne. Seurasin kokoajan linnun käytöstä, mutta kun se ei osoittanut mitään vihanmerkkejä, niin annoin niiden tutustua toisiinsa rauhassa. Siitä sitten onkin noi kuvat ja linnusta tuli aikamoinen lapsen perässä juoksija :D Nyt jälkikäteen uskoisin, että tilanne olisi ollut aikaisemminkin kypsä vapaanapidolle, mutta jotenkin vain en halunnut ottaa pienintäkää riskiä, että lapsella olisi ollut linnunnokka naamassa ja ikuinen pelko lintuja kohtaan takaraivossa.

*lisäys* Pahviviritelmät otin pois lapsen ollessa hieman vajaa 2v. Tällöin lapsi oli varsin hyvin ymmärtänyt, ettei linun häkin luokse ole mitään asiaa ja se lintu saattaa purra häkin välistä. Vieläkään lapsi ei saa koskea häkinväleihin ilman mun lupaani (lapsi 3.5v). Kertaakaan ei ole sormia häkin väliin laittanut ilman mun lupaani rapsutuksesta/herkunantamisesta tjms eli hyvin on oppi mennyt perille  ;D
« Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:17:16:04 kirjoittanut Ice »

Charlize

« Vastaus #7 : 28.03.10 - klo:17:18:38 »
Kiva kuulla että teillä meni noinkin hienosti ja pikkuinenkin malttoi olla sorkkimatta pinnojen väliin. :) Tuliko teille ensin lintu ja sitten lapsi vai miten päin?

« Vastaus #8 : 28.03.10 - klo:18:16:06 »
Kiva kuulla että teillä meni noinkin hienosti ja pikkuinenkin malttoi olla sorkkimatta pinnojen väliin. :) Tuliko teille ensin lintu ja sitten lapsi vai miten päin?

No, ehkä pienellä pelottelulla "Papu voi purra sormen poikki" oli vaikutusta.  ::)

Meille tuli tuo lintu jo 2000 vuonna eli oli ollut mulla jo n.7v ennen lasta. Aika hyvin siinä ajassa oppinut luottamaan ja lukemaan lintua, koska on vihainen, koska juonii jotain jne. Lapsen tulon aikana Papu ekaa kertaa elämässään reagoi hyvin voimakkaasti siihen, jolloin ei antanut mun rapsuttaa päätä saati herkkua edes mun kädestä ottanut. Aina on ollut ns. "mun" lintu, hakeutunut luokse jne ja sitten muuttui aivan totaalisesti tuolloin. Onneksi jaksoin odottaa, että sama lintu palaa mustasukkaisuuksista  (  ??? ) takaisin ja nyt onkin ihan normaali itsensä.

« Vastaus #9 : 06.03.14 - klo:18:13:19 »
Ihania kuvia ja hyödyllisiä vinkkejä. Meillä tutustutaan parhaillaan - 6-vuotiaat kaksospojat ja keltaotsa-amatsoniherrasmies. Meillä oli jo ennen poikien syntymää kakadutyttö, joten lintu on tuttu juttu, mutta amatsoni muutti meille kaksi vuotta sitten, ei ole hellyydenkipeä rapsuteltava kuten kakadu ja hyvä niin, mutta on ns. huonekesy ja tulee kädestä ottamaan herkun, menee pyynnöstä häkkiin, antaa leikata kynnet jne. Pojat pitävät jatkuvaa mekkalaa, ja linnut jäävät siinä kyllä toistaiseksi alakynteen, mutta on ollut hauska huomata miten erityisesti amatsonipoika aktivoituu aina kun lapset ovat ympärillä hääräämässä ja miten se on hyvin hiljainen, jopa lähes tylsistynyt, kun pojat eivät ole kotona. Meillä kävi poikien päiväkotiryhmäkin kylässä tutustumassa lintuihin ja olin etukäteen sitä mieltä etten ota amatsonia ulos häkistä vierailun aikana, kun se yleensä pelkää kaikkia vieraita ja roikkuu hermostuneena häkin katossa pää alaspäin --- mutta herra alkoikin kainosti kurnuttaa että pääsisi ulos ja tuli omalle tuolinkantilleen seuraamaan vierailua eikä arkaillut ollenkaan :)

« Vastaus #10 : 12.08.14 - klo:12:14:33 »
Päivittelen tätä hieman. Olisi kiva kuulla miten muissa perheissä menee linnun kanssa!

Lapsien kasvettua niin Papusta on tullut niiden hyvä kaveri. Syöttelevät sitä häkin välistä ja kukin lapsukaisista ja niiden kavereista rapsuttelevat häkin välistä lintua. Papu osaa käyttäytyä hienosti lapsien aikana ja on ymmärtänyt, että niiltäkin voi kinuta huomiota. Papu onkin välillä aikamoinen marakatti, jotta saisi lapsien huomion. Roikkuu pää alaspäin, kenollaan yhdellä jalalla orrestaan jne. Ei ole tullut haavapuremia ollenkaan lasten kanssa, vaikka linnun kanssa touhuavatkin, niin oon kyllä tosi tyytyväinen ollut asiaan! :)