Mitä mieltä olette tästä kesytys tavastani: hirsin tähkiä kämmenelle ja käsi häkin sisälle undujen eteen. Toinen unduista ahneena(tietysti vähän arastaen) tulee nokkimaan kämmenestä ja pikkuhiljaa vien käden pidemmälle jolloin linnun on pakko hypätä kämmenelleni...
Itse suosittelisin jättämään häkin kokonaan sellaiseksi paikaksi, jossa linnut saavat olla rauhassa ja tekemään pelkästään pakolliset hoitotoimet siihen liittyen.
Kannattaa miettiä asiaa siitä näkökulmasta, että jos ne eivät olisi halukkaita tulemaan hakemaan sitä hirssiä häkin ulkopuolella, niin mikä olisi syy siihen häkin sisällä? Luultavasti se, etteivät pääse karkuun. Riskinä on aina, että häkki nähdään vähemmän turvallisena paikkana ja muutenkin liika itsensä "tuputtaminen" voi itse asiassa hidastaa kesyyntymistä.
Juttelin tuossa pari viikkoa sitten toisen lintuharrastajan kanssa aiheesta ja hänellä oli oikeastaan hyvä tapa ilmaista asia: kun olosuhteet ovat kunnossa ja linnuilla ei ole mitään pelättävää, niin ne hiljalleen siitä kesyyntyvät. Ei kannata liikaa yrittää, vaan pyrkiä siihen, että itse on riittävän kaukana linnuista (voi tietenkin hiljalleen lähestyä) ja loppupelissä antaa lintujen itse hakea kontaktia. Silloin ei tarvitse pelätä, että tuputtaa itseään liikaa.
Eli kesyyntyminen on loppupelissä vain siitä kiinni, että lintu oppii, ettei ihminen ole uhka, vaan pidemmän päälle (kun se uskaltaa hakea kontaktia) se johtaa hyvään lopputulokseen. Kahden linnun kanssa siinä voi tietenkin kestää hieman kauemmin, koska niillä on seuraa toisesta eikä ole niin suurta tarvetta hakea kontaktia ihmiseen, mutta kärsivällisyydellä sekin sujuu.
Toinen ongelma on tuo "pakko hypähtää". Tärkeintä on, että lintu itse astuu kädelle vapaaehtoisesti. Muuten siinä käy niin, että lintu luultavasti kokee tilanteen epämiellyttävänä ja pakenee herkästi tilanteesta kun vain pystyy. Kannattaa miettiä asiaa siitä näkökulmasta, että miksi lintu astuisi kädelle? Jos ainoa syy on "pakko", niin on hyvin todennäköistä, että reaktiona on jossain välissä pakeneminen tuolta pakolta, kun se on mahdollista. Eli käsi pysyy paikoillaan ja lintu itse liikkuu kättä kohti ja tästä palkitaan.
Tässä videossa olen tuota kädelle astumisen opettamista selventänyt.
Kysymys on vain siitä, ettei tosiaan esiinny pelottavan linnuille. Kaikki häätäminen, huutaminen (jos lintu sitä säikähtää) ja painostus voi linnun näkökulmasta olla pelottavaa. Yleensä liialla kesyttämisen "yrittämisellä" päädytään juuri siihen, että ollaan liian lähellä ja painostetaan liikaa. Mutta kärsivällisyydellä ne kesyyntyvät ajan kanssa ihan itsekseen.