papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: huutaminen ja positiivinen vahvistus
« Vastaus #15 : 15.11.07 - klo:11:01:16 »
Mulle tuli mieleen, että käyttääkö se tuota "keskustelua" siksi, että on tylsistynyt? Kuten esim. hevosilla  kudonta ja puun pureminen..

Kokeile lisätä aktiviteetteja enempi, jos se vaikuttaisi?(tiedän, ettei polly ole monestakaan asiasta kiinnostunut, mutta..)

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #16 : 16.11.07 - klo:13:30:35 »
jos se olisi tekemisen puutetta niin se ei huutaisi samalla ku leikkii... tuo ku on jatkuva riippumatta mitä se touhua jos on se aika kuukaudesta....
Iloa, surua - ikuista draamaa!

« Vastaus #17 : 16.11.07 - klo:13:35:34 »
Voisiko olla liian kuivat korvat? Sellainen aiheuttaa "sivuääniä" ja yhtä kiusallista tirpastasi.
Miten on ilmankosteus, olet tietty tarkastanut.

« Vastaus #18 : 16.11.07 - klo:14:35:40 »
Meillä Viivi huutelee myös, mutta ei juurikaan kesäisin, huomasin itse, että pesimävireen aktivoituessa äänenkäyttö muuttui, linnusta tuli myös huomattavasti aktiivisempi ja eloisampi - myös äänenkäytön suhteen ;) Lintu hakee enempi kontaktia minuun, jos sitä ei Tamulta saa. Jos puhun,  Viivi saattaa liittyä keskusteluun, jos valutan vettä Viivi osallistuu "keskusteluun" jne.. En usko että on ns. suoraa huomiohakua meinaan saattaa kiekua vaikka istuisin vieressä ja juttelisin suoraan linnulle, oppinut vaan innostuessaan ja keskusteluhalukkuudessaan kiekumaan äänekkäämmin. Lintu vain hakee sitä keskustelukaveria oli se sitten sulaton tai sulallinen..

Itse olen pyrkinyt Viivin hakiessa kontaktia reagoimaan miellyttäviin ääniin vastaamalla, kurisen tai viheltelen takaisin, ennakoin tilanteita myös niin, että seurustelen linnun kanssa suoraan tovin jolloin "intohormoonit" eivät pääse täysin valloilleen ja lintu näin ollen myös jollain tapaa rauhottuu. Eihän tämä tietenkään aina toimi, mutta auttanut tilanteessa kylläkin.

Nimimerkillä kesää ikävä.. ;)
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness."

« Vastaus #19 : 14.05.08 - klo:10:59:24 »
Erittäin hyvä kertomus/artikkeli aiheesta: screaming

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #20 : 14.05.08 - klo:15:04:58 »
Sanne> Hyvä löytö, en tajunnutkaan että noita on tuollakin! :D

Lainaus
In the middle of a session of screaming and me doing my best to ignore this undesired behavior, Tarah offered a “whistle”. I immediately reinforced this by responding with the word “good”. Tarah replied with a scream. This was because at this point he only had one repetition of whistling being positively reinforced and entire of year of screaming being reinforced. However I remained consistent with my strategies and within two weeks time Tarah learned to whistle instead of scream when he wanted a response from me.

Vapaasti suomennettuna:

Lainaus
Tarah huusi ja huusi, ja minä tein parhaani ollakseni huomaamatta huutamista. Aikansa huudettuaan Tarah kokeili vihellystä. Vastasin välittömästi sanomalla "hyvä". Tarah vastasi huutamalla takaisin. Tämä johtui siitä, että huutamista oli vahvistettu jo vuoden ajan, kun taas vihellyksestä oli seurannut vasta yksi positiivinen vahviste. Siitä huolimatta pitäydyin strategiassani määrätietoisesti, jätin huutamisen huomioimatta ja palkitsin vihellyksestä. Kahden viikon kuluttua Tarah oli oppinut viheltämään saadakseen minulta huomiota ja lopettanut huutamisen.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, kuinka se ei oikeesti toimi heti eikä ihan hetkenkään päästä vielä, kun väärää mallia on vahvistettu iät ja ajat. Eli jos halutaan vahvistaa viheltämistä huutamisen sijaan, lintu todennäköisesti vastaa palkintoon huutamalla, kunnes toistoja on niin paljon, että se hoksaa mistä hyvästä palkinto tuli (vihellys) ja alkaa käyttää sitä huutamisen sijaan.

Tämän takia ei kannata heittää toimivaa (käytöksen korvaaminen toisella oikeesti toimii!!) juttua hukkaan siksi, että se ei toimi heti viikossa tai kahdessa, vaan pitäisi jaksaa jatkaa määrätietoisesti ja johdonmukaisesti niin kauan että lintukin hoksaa homman jujun. :)

Jutun lopusta vielä hyvä huomio, on olemassa termi "extinction burst", mikä tarkoittaa sitä, että ennen kun lintu lopettaa huutamisen siksi, että sitä ei vahvisteta, sen huutaminen todennäköisesti lisääntyy vähäksi aikaa. Eli jos huutamisesta ei palkita, ja se lisääntyy huomattavasti, loppu häämöttää jo, kannattaa jaksaa vielä vähän! :)

"Extinction burst" on verrattavissa vaikka siihen, että kun ihminen on koukussa johonkin peliin, eikä pääse joltain tasolta millään pidemmälle, sitä pelaa apinan raivolla kunnes lopulta tajuaa että tää peli ei olekaan yhtään kiva enää (palkinto, eli tasolta toiselle pääseminen jää tulematta) ja pelaaminen loppuu. Toisaalta jos raivokkaan yrityksen jälkeen lopulta saa palkinnon, niin se on entistäkin parempi ja pelaaminen jatkuu kahta kamalammin... ::) Eli ei saa antaa periksi ja palkita huutamisesta vaikka mikä olisi!!!

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä artikkeli, sisältää kaiken olennaisen. :)

Milla
« Viimeksi muokattu: 14.05.08 - klo:15:27:24 kirjoittanut milla »

« Vastaus #21 : 11.04.14 - klo:15:23:05 »
Vähän vanha ketju,mutta...Olen huomannut,että meillä avo on noin muutaman viikon huudellut perääni.Tai tarkemminkin kun kävelen häkin ohi tai olen linnun luona niin alkaa kova huutaminen.Tätä ei tapahdu kun ei näe minua.En halua yhtään kannustaa huutamista,mutta miten voin palkita hiljaisuutta,jos huuto alkaa minut nähtyään.Voinko esim olla samassa huoneessa,kun huutaa ja heti kun loppuu,palkka? Hakee mielestäni huomioita,koska vapaana ollessaan pyrkii tulemaan lähemmäs minua,vaikka ei käsikesy olekkaan.Ideoita miten tulisi toimia.

« Vastaus #22 : 12.04.14 - klo:00:03:28 »
Vähän vanha ketju,mutta...Olen huomannut,että meillä avo on noin muutaman viikon huudellut perääni.Tai tarkemminkin kun kävelen häkin ohi tai olen linnun luona niin alkaa kova huutaminen.Tätä ei tapahdu kun ei näe minua.En halua yhtään kannustaa huutamista,mutta miten voin palkita hiljaisuutta,jos huuto alkaa minut nähtyään.Voinko esim olla samassa huoneessa,kun huutaa ja heti kun loppuu,palkka? Hakee mielestäni huomioita,koska vapaana ollessaan pyrkii tulemaan lähemmäs minua,vaikka ei käsikesy olekkaan.Ideoita miten tulisi toimia.

Peräänhuuto silloin kun olet jo huoneessa kuulostaa minusta ehkä vähän oudolta. Olisi hyvä tietää ihan varma syy miksi lintu huutaa, sillä tyypillisesti ne eivät tee sitä vain kun peräänhuudon kohde on huoneessa, ja hiljenny aina kun hän on poissa.
Toisaalta en sulkisi peräänhuutoa/huomiohuutamista ihan poiskaan vielä, ihan oman kokemukseni takia. Monelle lintuharrastajallekin lienee ihan tuttua että huutokonsertit alkaa kun ulko-ovi käy, ja/tai astuessa vaikkapa lintuhuoneeseen. Meillä tätä ulko-ovi huutamista ollaan saatu aika hyvin koulutettua pois, kun tiedetään lintujen huutavan silkkaa innostumistaan. Tätä huutoa ei olla saatu kokonaan pois, sillä se on todella voimakkaan tunteellista linnuille, jotka ovat odottaneen koko työpäivän eli vähintäänkin sen 8 tuntia omistajiaan kotiin. Mutta koulutuksen ansiosta meidän linnut tietävät ettei sitä kannata jatkaa, jos haluaa joskus melko pian nähdäkin ne omistajat.. :D Eli olemme pysytelleet piilossa ja ihan hiljaa, kunnes talo hiljenee ja/tai alkaa kuulumaan "terve", pusuja, tai jotain muuta kivaa. :) Jos huuto on alkanut uudelleen kun tulemme morjestamaan (sekin muuten kannattaa tehdä hyvin maltillisesti jotta vältetään liiallista innostumista), olemme ripeästi mutta vähäeleisesti poistuneet taas näkyvistä kunnes nokat ovat pysyneet hetken kiinni. :)

Miten olette huutoon muuten reagoineet, oletteko koskaan kieltäneet lintua? Jutelleet sille ja pyytäneet kauniisti hiljenemään? Mitä tapahtuu jos ette vähään aikaan huomioi sitä, loppuuko huuto ihan hetken päästä, vai jatkuuko se vielä kauankin? :)
Mikäli kyse olisi nimenomaan peräänhuudosta tai huomionhakuisuudesta, on se linnulle täytynyt joskus jonkun opettaa, eli sitä on vahvistettu - tämä on voinut tapahtua ihan huomaamattakin. Sen vuoksi kysyin miten olette huutoon ennen reagoineet, ja hiljeneekö lintu lopulta, sillä se antaa viitteitä siitä, mitä lintu huudollaan ajaa takaa. :) Jokatapauksessa lintu kuitenkin käsittää ettei perään huudeta kun ihmistä ei näy, mutta kannattaa ehdottomasti huutaa kun ihminen on näkyvissä - siitä on joskus ollut apua. Kysymys onkin, mitä se on siitä saanut. Kaikki ovat yksilöitä: joillekin kelpaa ihan jo ihmisen läsnäolo, kun taas toiset vaativat jotain konkreettista, tai ihan tiettyäkin reaktiota.

Oletteko jo kokeilleet jättää lintua huomioimatta sen huutaessa? Onko siitä ollut mitään apua? Tätä voi kokeilla silloin, kun huuto alkaa ihmisen jo ollessa huoneessa, ja tehdä kuten epäilitkin; palkita jollakin sellaisella asialla josta lintu pitää, mutta joka on myös nopea antaa juuri oikeaan aikaan; aika, jona aikana lintu vielä yhdistää käytöksen ja seurauksen (oli se negatiivinen, positiivinen tai neutraali) on hyvin rajallinen. Mitä kauemmin näiden välissä menee, sitä vähemmän progressiota syntyy, jos ollenkaan.
Jos edellä mainittua reagoimatta jättämistä on jo kokeiltu eikä se toimi, lähtisin kokeilemaan sitä, että huoneesta poistutaan ripeästi mutta äänettömästi heti kun lintu aloittaa huutamaan. Ajoitus on tärkeä: siis heti, kun ensimmäiset äänet linnusta lähtee.
Samaan aikaan kannattaa vahvistaa hiljaisuuden lisäksi kivoja ääniä, mahdollisesti ihan tiettyä ääntä jota toivot lintusi pitävän halutessaan huomiota. :) Tämä kohta jää useimmilta huomioimatta, mutta on mielestäni hyvinkin tärkeä jo linnun itsensä kannalta. Joskus voi käydä niinkin, että pelkästään jonkin käytösmallin kitkeminen ei ollenkaan auta tai edistyminen on hidasta, jos linnulla ei ole mitään korvaavaa käytösmallia. Esimerkiksi peräänhuuton ja toisinaan puremisenkin ongelma on usein se, ettei lintu osaa ilmaista itseään paremmin. Sen sijaan että opettaisi lastakaan olemaan ihan hiljaa ja "pitämään tunteet sisällään", tai koiraa hakemaan huomiota istumalla hiljaa paikoillaan, kannattaa tietysti pyrkiä opettamaan parempi tapa kommunikoida. :)

PS: Huh, tulikohan tuosta järkevää tekstiä ollenkaan, ihan silmät ristissä ennen nukkumaanmenoa tätä kirjoittelin. ::) Mutta eiköhän siitä perusajatuksen nyt saa poimittua.. Toivottavasti. :D
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #23 : 17.04.14 - klo:22:57:50 »
Yritän kannustaa ja palkita mukavaa höpöttelyä,annan välillä palkkion,juttelen takasin ja kehun.Nyt tätä huutoa ei ole juuri ollenkaan ollut,luulen että johtui jostain muusta kuin perään huutamisesta,halusiko lintu jotain muuta.Olen kuitenkin varovainen ettei vaim kehity mitään,oli se sitten peräänhuutamista tai herkkujen tms haluamista.En ole kieltänyt huutoa,yrittänyt vain olla reagoimatta.Seurailem tilannetta ja kotain katsella milloin tätä tapahtuu,elekieli ym.