en ihan ymmärrä mitä ida tällä hakee. mikä paino sanalla melkein on?
käsinruokitut, mutta linnunomaisesti käyttäytyvät, kokevat ihmisen erilailla kuin "villit". monasti juuri "villit" eivät koe ihmistä mitenkään uhkana/kilpailija, jos niitä kohdeltu "oikein". käsinruokittut häriintyvät taasen hyvinkin todennäköistä vaikka tekisi mitä. ja varsinkin isommilla lajeilla päällekäymiset todennäköisiä... "villit" tyytyvät uhoamaan etenkin jos kasvattaja osaa ottaa sen eleet huomioon. pikkasempien kohdalla ehkä ei vaan osata nähdä asioita siten mitä linnut yrittävät kertoa. poikasiin kohdistuvat nyppimiset ovat melko varmasti ihmisen aikaan saamaa. joko suoranaisena häirintänä tai sitten välillisesti vääränlaisina ratkaisuina häkkien ja muiden lintujen sijoitteluina.
Hieman pelkäsinkin, etten ehkä osaa kertoa pointtiani ihan ymmärrettävästi. Mutta niin. "Melkein" kuvastaa tässä sitä, että asia ei ole ehdoton, eikä mustavalkoinen. En voi väittää, että kaikki käsiruokitut tai että kaikki villit toimisivat tietyllä tavalla. Kyse on niin paljon siitä, mitkä puitteet ihminen linnuille antaa, miten niitä kohdellaan, millainen lintu on yksilönä yms. Ja olen sanomasi kanssa paljolti samaa mieltä. Ongelma ei ole tosiaankaan linnuissa, vaan juurikin ihmisissä. Ja siinä, ettei ymmärretä signaaleita. Viime aikoina olen pohtinut myös sitä, kuinka kannattavaa on esimerkiksi juuri neitokakadujen kohdalla pesittää vaikkapa kerrostalo-oloissa, ellei ole sitä täysin rauhallista lintuhuonetta.
Yritän vielä siis täsmentää yleisesti: Eli vaikka sanon, että en ole koskaan törmännyt käsiruokittuun neitokakaduun, joka olisi nyppinyt poikasiaan, se on vain toteamus, jolla tahdoin korjata aiemman väitteen siitä, että ne nyppivät poikasia, joka oli yleistävä ja ristiriidassa näkemäni ja kokemani kanssa. Näkemälläni ja kokemallani puolestaan taas viittaan niihin avunpyyntöihin, jotka olen käsitellyt pesittämistä koskien. Ja puhun nyt nimenomaan neitokakaduista, yhdestä lajista. Vaikka sanon, että jotain ongelmaa ei ole havaittu, ei se tarkoita, että jotain toista ongelmaa ei olisi tai että puoltaisin koko asiaa. Pitemmän selostuksen voi lukea aiemman viestin kursiivikohdasta, jos se jollain tapaa vielä avaisi.
Älkää siis takertuko tuohon nyt sen enempiä. Ei ollut mikään sen suurempi juttu. Jatkakaa.