papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miten saitte lintunne?
« : 13.08.09 - klo:19:07:45 »
Haluaisin tietää miten te nuoret aloititte oman lintuharrastuksenne. Vinguitteko niin pitkään kuin vaan jaksoitte vanhemmiltanne vai lupasiko teidän vanhempanne linnun/lintuja ilman mitään selityksiä.

Kun olin kolmosella (kuvisluokalla) kokeilin piirtää lintukirjasta pari lintua ja antaa sitten jollekkin luokkakavereilleni ja sitten kun moni luokkalaisistani tykkäsi ja halusi myös saman kuvan päätti ope kopsata jonkin verran ja ope sai sitten sen värillisen. Innostuin siis piirtelemään lintuja ja samalla tutustuin Suomen lintuihin. Ihastuttavin lintu oli aluksi kuningaskalastaja.

Sitten kun joskus syksyllä (4 luokalle menin) piti tehdä esitelmä ajattelin tietty heti kuningaskalastajaa, mutta en halunnut että muut saisivat tietää tästä linnusta joten menin koulun koneelle ja etin sieltä kafferikiitäjän, mutta siitä oli niin vähän tietoa joten etin googlen haulla lemmikkilinnuista ja kaijuliin menin ekana ja sieltä sit se seeprapeippo. Kun sitten hoksasin "Hei! Miksei mulla oo mitään lemmikkilintua ku kerran oon nlinnuista kiinnostunut" joten äitiltä heti vinkumaan. Aluksi äiti kysyi kaikkea että hoitaisinko ite jne. ja sitten se suostu ja minä heti menin lukemaan kaijulista uudelleen tästä paiposta ja sitten alkoi kiinnostaa muut lajit ja menin niitä lueskelemaan ja törmäsin neitsikoihin ja siellä luki että kesyyntyvät helposti ja hinta oli kohtuullinen ja kaikkea minulle passaavaa. En ajatellut ettiä lisää neitsikoista ja tyydyin siihen artikkeliin.

Noh äiti lupasi että saan linnun kun lähen ala asteelta, mutta yllätykseni äiskä osti kaks lintua viime jouluna, mutta harmikseni kaksi joten mökötin. Siis tarkoitukseni ei ollut pitää yhtä lintua yksin vaan hankkia sille kaveri kun olisi kesyyntynyt. Noh kesyyntyi tämä naaras ensin kun kokeilin salaattia ja kädestä syöttäminen jäi melkein kuukauden tauolle näitten karmivasta huudosta. Kokeilin taas sitten kun kaveri tuli, hirssintähkällä ja molemmat maistoivat herkkua. Myöhemmin söivät (häkin ulkopuoleltä) auringonkukan siemeniä kun niitä tarjosi sormien välistä. Sille miehelle piti olla valmis heti ottamaan suraavan siemenen, sillä se ahmi niitä, naaras puolestaan söi kamalan hitaasti. Se varmaan makusteli. Nyt on jo ikävä tätä kamalaa huutoa.
neitsikka, kolme undua, koira ja kaks rottaa tällä hetkellä.

Re: Miten saitte lintunne?
« Vastaus #1 : 18.08.09 - klo:18:49:36 »
Koko ajan haluais kaiken näköisiä lintuja ;D. No niin nyt te muut saatte vastata eikä haittaa vaikka olis yli 20v.

« Vastaus #2 : 18.08.09 - klo:18:55:28 »
7 vuotiaana kysyin äidiltä, saisinko jonkin eläimen synttärilahjaksi. Äiti lupasi, mutta en ensin keksinyt, minkä haluaisin. Naapurilleni tuli niihin aikoihin neitokakadu, johon ihastuin kovasti ja sellaisen sitten halusin. :) Eläinkauppoja kierreltiin ja yhdessä kaupassa sitten olikin oikein kaunis valkoinen neitokakadu, johon rakastuin heti. Tovin mietittyämme haimme linnun kotiin ja vieläkin hän meillä elelee. :) Linnun maksoin itse, äiti osti hakit ja muut vermeet.
10 neitoa, OWA, IRN, luumupää, undu, ja 2 agaa langalla.. (Lanka katkeaa..) :D

« Vastaus #3 : 20.08.09 - klo:11:12:39 »
Vastaanpa nyt vaikka ikää on jo kertynyt.

Ihailin kauan isoja papukaijoja, mutta kaikkialla toitettiin, että iso kaijaa ei kannata pitää ensilintuna. Niinpä hankin kaksi undulaattia ollessani ala-asteella, olinkohan kakkosella/kolmannella. Sain aikalailla itse päättää, joskin ne oli mun hoidettavissakin vallan (kuten muutkin omat eläimeni, jotka hoidin kyllä  hyvin iästäni huolimatta). Maksoin ne myös itse ja taisipa melki kaikki säästöt siihen mennäkin. Linnut oli hankintahetkellä jo aika vanhoja. Aika jätti niistä mun ollessa yläasteella.

Tämän jälkeen aloin ihailemaan taas isoja kaijoja ja niitä sitten etsiskelin aikani, kunnes 16-17vuotiaana päätin ostaa itselleni amatsonin. Silloin ei ollut kovin paljoa lintuja tarjolla. Itse päätin ottamisen, itse maksoin säästöistä ja itse myös hoidin. Lintu on siis edelleen meillä. Ja nyt jälkikäteen neuvon kyllä, että kannattaa TODELLA miettiä haluaako hyvin muuttuvaan elämäntilanteeseen ison kaijan. (Nuorilla se muuttuu väkisinkin koulupaikan, perheen perustuksen yms. sivussa)
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #4 : 21.08.09 - klo:16:42:10 »
Itekki olen tässä miettiny, että hankinko isomman linnun kun muutan omaan kotiin. Ottaisin pikkuaran, munkkiaratin, roselloja ja peippoja myös. Neitsikoista en oo varma, sillä ainakin meiän entinen pariskunta olivat huuto tuulella koko päivän ja kun ne päästettiin vapaaksi niin huusivat sielläkin ja varsinkin jos olivat kaksi metriä kaukana toisistaan piti niitä ihania kutuhuutoja päästää ::). Joskus ne nukahtivat vapaana ollessaan. Kun mies oli poikasia vahtimassa niin naaras vapaana ollessaan uskaltautui tutkimaan lattiaakin.

Onneksi meijän Spaik poju ei osaa vielä huutaa niinkuin isänsä ja äitinsä. Spaikin kutsuhuudot kuulostaa (ihmisille huutaa jos ei oo paikalla tai jos karkaa hänen luotaan) enemmänkin ihan poikas ääneltä eivätkä ole korvissa kirkuvia ääniä.

Hitsi ku nyt ärsyttää kun eläinkauppiaat on osannu myyä mulle naaras unduja. Akvaariosopissa oli kylläkin kaikki naaraita (ite huomasin), mutta kysyin ihan varsin vaan, että olivatko kaikki naaraita ja mulle sanottiin että yks oli naaras (ruskea vahanahka) ja kaksi muuta olivat uroksia vaikka nillä oli raarasundun sininen vahanahka. Lilzoossa kun käytiin niin siellä oli pariskunta. Kun oltiin tuotu ne niin nyt tässä oon saanu kunnolla kattoa, että ovatko varmasti naaras ja koiras (eläinkaupassa katoin et toinen olis koiras, mutta en nähny sitä edestäpäin) ja niinhän se taitaa taas olla, että koiras onkin naaras. Ainakin sillä on naaraan sininen vahanahka, mutta se sininen on tummansinisen värinen niinkuin koirailla.

« Vastaus #5 : 25.08.09 - klo:13:15:03 »
Itse olen myös ollut pienestä asti kiinnostunut linnuista. Osasin 4 vuotiaana kaikki lintukirjan linnut ulkoa ja opettelin linnunlauluja. Innostusta lintuihin lisäsi se, että serkullani oli undulaatteja ja isäni oli myös kiinnostunut linnuista; meillä oli ennen minun ja veljeni syntymää seeprapeippoja ja äitini siskolla neitokakaduja. Mennessäni ala-asteelle isä sitten lupasi viedä minun eläinkauppaan katsomaan omaa lintua. Emme tienneet paljoakaan lajeista, joten pyysimme eläinkauppiasta suosittelemaan meille jotain. Muistan rakastuneeni kauniiseen aurinkoarattiin, jota isäni ei ostanut hinnan ja kovan äänen takia. Vaihtoehtoina olivat kaijas-pariskunta ja neitokakadu. Koska neitokakadun luvattiin kesyyntyvän helpommin, ostimme "helminymfi":nä myydyn Paavo- linnun. Hoito-ohjeet olivat ne mitä eläinkauppias meille antoi, osasin hädin tuskin lukea. Vasta tullessani n. 10- vuotiaaksi aloin oppia lisää linnusta kirjojen kautta, ja 11- vuotiaana opin Internetin käytön. Valitettavasti Paavo karkasi pian tuon jälkeen, ja ostaessamme kasvattajalta käsinkasvatetun Nellin ja myöhemmin Urpon, innostuin tosissani ottamaan selvää linnuista ja parantamaan niiden elinolosuhteita.  :)
Taloudessa töyhtöpäät Nelli ja Alpo!

« Vastaus #6 : 25.08.09 - klo:13:51:36 »
Täällä asiat etenivät hiukan niinkuin AnniinaH:llakin, mutta erona vain se että todella nuorena, ala-asteikäisenä sai ystäväni pari undulaattia, ja hitsit ihastuin niihin. Kävin siellä monet monet kerrat koulun jälkeen katselemassa tirppoja ja juttelin hoidosta kaverin kanssa. Hän sepitti että juu kuinka helppoa se on ja kun niitä ei tarvitse kauheasti päästää ulos häkistä niin eivät sitten lentele karkuun, eikä tarvitse juoksennella perässä.. Ja hitto niin penskana en sitten tajunnut lintujen hoidosta mitään, ja kaveri vain sanoi kuinka hän on aina halunnut tuollaisen neitokakadun niin hanki sinä sellanen - ja vinguin niin kauan äidiltä kunnes sain neitsikan.
Sitten kuten tuossa aikaisemminkin mainittiin, löysin Kaijuliin kun vanhenin hieman ja aloin olemaan huolissani tirpasta. Tänne löytäessäni alkoi linnunkin olot paranemaan ihan 100%:sti ::) Tajusin heti alkuunsa ettei lintuja ruokita pelkästään siemenillä tai hirssillä, ja että lentäminen on hyvin tärkeää.

Kun taaksensa katselee, niin sitä olisi pitänyt tajuta ettei lintua noin vain hankita ihan vain hetken mielijohteesta, ja ollessani niin nuori. Mutta sitten taas, ellen olisi silloin hankkinut lintua, en olisi todennäköisesti tähänkään päivään mennessä hankkinut "viisauksissani" kun täältä lukiessa tuntuu linnun omistaminen niin hiton monimutkaiselta, enkä sitten olisi elämäni rakkaimpia asioita löytänyt myöskään mm. hyviä hetkiä Kaijulissa, ihania ihmisiä, ja tietysti elämäni rakkaimpia eläimiä.  :-* Linnut ovat lajini ja minulle kaikki kaikessa, että oppia sitä ikä kaikki. ::)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #7 : 18.04.10 - klo:12:23:36 »
Noh, isäni on Egyptistä joten hänellä oli sielä paljon sukulaisia, ja menimme sinne lomalle. Sielä serkullani oli 2 undulaattia joihin ihastuin heti ja saatiin hoitaa niitä sielä monta kertaa. Sitten tulimme Suomeen ja aloin tietysti heti vinkumaan undulaatteja äidiltä. Äitini sanoi että en kuitenkaan jaksaisi hoitaa niitä kuin kuukauden ja sitten innostus lopahtaisi, mutta väitin itsepäisesti vastaan. Eräänä iltana kun menin nukkumaan ajattelin näyttäväni äidille, ja heti seuraavana aamuna pyöräilin kirjastoon hakemaan tietoa undulaateista ja lainasin melkoisen pinon kirjoja. Kun kirjat oli luettu, surffasin netissä hakien tietoa. Luin kirjat ja kaikki linnuista kertovat artikkelit moneen kertaan ja ne sitten syöpyivät päähäni. Äidilläni oli lapsena ollut myös undulaatteja, ja kyseli minulta monta kertaa päivässä kysymyksiä undulaatteihin liittyen, ja varmisti että minulla oli varmasti tarpeeksi tietoa niiden hoitoa varten. Sitten äitini sanoi että saan undulaatin, mutta minun piti miettiä tarkkaan mihin asettaisimme häkin/häkit ja mistä ostaisimme undulaatit. Tarkistin puhelinluettelosta kaikki eläinkaupat, mutta niissä ei juuri sillä hetkellä ollut undulaatteja, ja uusi lasti tulisi vasta kahden kuukauden päästä. Sitten etsin netistä kasvattajia ja keltaisesta pörssistä myytävänä olevia unudlaatteja viikkoja.  Sitten keltaisesta pörssistä löytyi ilmoitus: Siurosta annettiin 3 undulaattia + häkki + muut tarpeelliset tavarat 30eurolla. Otimme yhteyttä ja jo samana iltana ajoimme Nokialta Siuroon hakemaan undulaatteja. Lastasimme ison häkin takapenkille ja menin myös takapenkille häkin viereen istumaan, ja lauloin matkalla lastenlauluja unduille, ja yksi tuli heti kasvojeni viereen kuuntelemaan, ja siihen yksilöön tykästyin heti ja se minuun, ja sen on nytkin kesyin niistä kolmesta undulaateista. Undulaattien nimeksi tuli loppujen lopuksi Ali (koiras) Misu (naaras) ja Katja (naaras).
~♥

« Vastaus #8 : 07.11.10 - klo:23:12:11 »
No pienenä jo pidin linnuista. Äidilläni oli lapsena ollut undulaatteja. Kyselin aina välillä niistä tietoa ja katselin vanhoja valokuvia. Undulaatit alkoivat todenteolla minua kiinnostaa 9-11-vuotiaana. Silloin vinguin niitä, mutta äiti sanoi etten kuitenkaan jaksaisi niitä hoitaa ehkäpä vielä kymmenen vuoden kuluttua. Olin undulaateista koulussa tehnyt esitelmiäkin.

No muutaman vuoden päästä tuli taas kamala "undukuume". Sitten olin kesälomalla säästänyt rahaa lintuihin. Kerroin asiasta äidille ja sanoin, että olin lukenut paljon tietoa niistä. Äiti kyseli mistä hommaisin häkin ja lopulta se tuli äitini kaverin edesmenneiltä linnuilta tarvikkeineen (ruoka-astiat, 3 juomapulloa, kylpyallas, leluja, orsia, tikapuut yms.). Sitten oli kiikarissa itse linnut. Etsin joka päivä netistä myytäviä lintuja, kasvattajilta yms. Sitten silmiini pisti keltaisen pörssin ilmoitus jossa oli myynnissä undulaatteja. Sieltä sitten kyselin olisiko myynnissä vielä yksi pariskunta. Heti seuraavan viikon maannataina kävimme äitini kanssa ne hakemassa Tuusulasta. Olen ollut todella onnellinen näistä kahdesta, ja vielä ainakin kaksi lisää haluaisin. :) Undulaatit ovat vieneet paikan sydämestäni.
« Viimeksi muokattu: 06.01.11 - klo:21:50:10 kirjoittanut Tsirppuli »

« Vastaus #9 : 03.08.11 - klo:13:27:21 »
Minun lintuharrastukseni alkoi 8 kuukautta sitten.  :) Serkullani oli yksi undulaatti (miksiköhän vain yksi? ???) johon tutustuin jo kauan ennen omaa innostustani. Noh, sitten minä siihen aloin ihastua ja päässäni kävi undun osto koska en tiennyt niistä mitään  ;) noh, meni taasen aikaa ja kaverilleni tuli undu kuume. Silloin aloin itsekkin etsiä tietoa linnuista. Meni ainaskin 2 kuukautta kun sitten iskä soitti eläinkaupan ukolle (joka on siis iskän kaveri) ja kysy et onko lintuja  :) . mies sanoi että on ja paljon. Ja sitten parinpäivän päästä lähdettiinkin jo hakemaan. Iskä maksoi kaiken kun oli niin kiltti ja sitte matkattiin kotiin jajaja... tässähän sitä nyt olaan iloisena omistajana   :-* kaverini suuttui minulle kun hankin unduja koskei itse saanut. Sitten se ei enää halunnut niitä  ::) ..  mutta, oma asiansa  :)
Pippi ja Pepe (:

« Vastaus #10 : 20.08.11 - klo:15:34:47 »
Kinusin lintuu pienest pitäen kunnes monemonen vuoden päästä sain tahtoni läpi ja säästin rahat ja sitte löyty se täydellinen lintunen <3
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #11 : 20.08.11 - klo:20:14:49 »
Olin pyytänyt isoa papukaijaa, ja sitten yksi joulu saatiinkin lahjaksi pari undulaattia (onneksi!). Eikä haitannut yhtään, vaikkei se iso ollutkaan ;) sillä tämäkin oli jo ihme! Ja siittä se hurahdus sit lopullisesti lähti.

S@ga

« Vastaus #12 : 21.08.11 - klo:15:09:39 »
15 vuotiaana tajusin taivaalle katsellessani, että haluan lemmikkilinnun, ja löysin neitsikat. No, sain isääni suostutella melkein vuoden, ennenkuin hän suostui. Lintu on minulla vieläkin, ja kohta tulossa toinen :) <3

« Vastaus #13 : 12.10.11 - klo:10:58:15 »
tädilläni oli seeprapeippoja kun olin pieni, ihastuin niihin totaalisesti ja päätin että isompana haluan suuren papukaijan. Vähän vanhempana (oliskohan ollut 14 vuotiaana) sain sitten ensimmäiset undulaattini ja myöhemmin hankin sitten vielä neitokakaduja. Parille kaverilleni tuli siitä hirveä lintukuume,  mutta eivät he jaksaneet lintuja kauaa hoitaa joten työnsivät lintunsa minulle.. No onneksi ne kaikki saivat meiltä hyvän kodin ja ovat kaikki nyt yhtä iloista laumaa! :D

S@ga

« Vastaus #14 : 12.10.11 - klo:15:18:35 »
Itse sain taivuteltua isäni, jotta sain ostaa ensimmäisen neitokakaduni :)