papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tintus

Re: Allergia ja lintu
« Vastaus #30 : 05.10.10 - klo:13:32:53 »
Lainaus
Asiani koskee siis lintupölyä ja hengityssuojaa. Onko lintupöly niin hienoa, ettei tuommoinen jostain halpiskaupoistakin saatava "rakennushengityssuoja" auttaisi? Olen alkanut miettimään, kun itselläni on siitepöly- ja mahdollisesti kissa-allergiakin, niin jos tässä elämän varrella joutuu joskus nukkumaan neljän pölyävän neitokakadun kanssa samassa tilassa, olisiko hyvä vai suorastaan järjetön idea alkaa vaikkapa nukkumaan tuommoinen hengityssuoja naamalla, ettei öisin keräisi keuhkoihinsa kamalaa määrää lintupölyä? Ehkäisisikö tämä mahdollisesti allergian syntymistä?

En osaa mitään varmaa sanoa, mutta luulisin että se kaikkein kevyin malli ei antaisi riittävää suojaa hienojakoiselle pölylle. Ja myöskin se että alkaisi käyttää "kuonokoppaa" saattaisi taas aiheuttaa muita hankaluuksia omalle terveydelle. Sellaisten läpi hengittäminen ei ole ollenkaan mikään pikkujuttu.

« Vastaus #31 : 05.10.10 - klo:13:48:30 »
Sellaisten läpi hengittäminen ei ole ollenkaan mikään pikkujuttu.

Yhdyn tähän. Olen mm. kettiöremontissa joutunut käyttämään tällaista suojusta kun kattoa porailtiin ja hioiltiin. Tällaisen kanssa ei kyllä varmasti saa nukutuksi, sillä hyvä oli jos sitä pystyi pitämään tunteja putkeen remontin ajan.

Ehkä kaikkein järkevin olisi sitten ostaa happinaamari, jota mm. uniapneasta kärsivillä käytetään, samalla voisi syödä lääkkeitä, ja lisäksi ostaa ilmankostutin joka "pudottaa" suurimmat pölyhiekkaset nopeammin alas leijailemasta. Tämä saattaisi lieventää oreita huomattavasti jos on pakko nukkua esim. pienessä asunnossa lintujen kanssa, mutta ei todellakaan auttaisi tämäkään kaikilla. Enkä tiedä saisiko tuollaista happinaamaria edes periaatteessa "terve" ihminen. :-\
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

Tintus

« Vastaus #32 : 05.10.10 - klo:14:14:25 »
Lainaus
Ehkä kaikkein järkevin olisi sitten ostaa happinaamari, jota mm. uniapneasta kärsivillä käytetään, samalla voisi syödä lääkkeitä, ja lisäksi ostaa ilmankostutin joka "pudottaa" suurimmat pölyhiekkaset nopeammin alas leijailemasta. Tämä saattaisi lieventää oreita huomattavasti jos on pakko nukkua esim. pienessä asunnossa lintujen kanssa, mutta ei todellakaan auttaisi tämäkään kaikilla. Enkä tiedä saisiko tuollaista happinaamaria edes periaatteessa "terve" ihminen.

Terve ihminen ei sitä varmaankaan saa muuta kuin itse hankkimalla ja itse maksamalla. Ja jos yhtään on perillä siitä mikä happipullon ja hapen hinta on, unohtaa varmaan koko jutun. Uniapneaan käytettävä "naamari" laitetaan vaan nenän päälle ja on erittäin epämiellyttävä, koska kiristetään todella melkoisen napakalle kuminauhojen kanssa. Eli tätä vaihto-ehtoa ei edes kannata ajatella  :P On huomattavasti epämiellyttävämpi kuin pelkkä naamari.

« Vastaus #33 : 05.10.10 - klo:22:13:19 »
Terve ihminen ei sitä varmaankaan saa muuta kuin itse hankkimalla ja itse maksamalla. Ja jos yhtään on perillä siitä mikä happipullon ja hapen hinta on, unohtaa varmaan koko jutun. Uniapneaan käytettävä "naamari" laitetaan vaan nenän päälle ja on erittäin epämiellyttävä, koska kiristetään todella melkoisen napakalle kuminauhojen kanssa. Eli tätä vaihto-ehtoa ei edes kannata ajatella  :P On huomattavasti epämiellyttävämpi kuin pelkkä naamari.

Näin vähän ajattelinkin, tuskin toimisi sekään.
Ai niin ja se hapen hintakin!

Villi arvaus, mutta tuskin ainakaan tulisi nukkuessa käytön aikana oireita.. ::)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #34 : 13.08.11 - klo:19:00:21 »
Sain seeprapeipot kesän alussa ja olen pitkin matkaa miettinyt, olenko niille allerginen. Minulla on siitepölyallergia, mutta esim. koirille en ole allerginen.Olen huomannut, että välillä tuntuu kuin kurkussa olisi pölyä, joka kutittaa. Yskin tänään kun tulin kotiin ja joskus yskin öisin. Myös nenäni on ollut "kuiva" (tukossa?) jatkuvasti. Kuitenkaan nenä ei ole vuotanut, eikä ole ollut minkäänlaisia silmäoireita.

Merkit viittaavat silti pahasti siihen, että olisi allergiaa. Vai mitä luulette? Tämän kanssa vielä pärjää, mutta entäs jos menee pahemmaksi? Sitä pelkään ja mietin, että on varmaan parasta luopua linnuista. :( Onhan niiden kanssa ollut kaikenlaista säätöä tässä koko kesän (mm. nyppimistä), mutta olen vain jaksanut uskoa, että kyllä tilanne tästä rauhoittuu ja kyllä minä vielä pärjään "lintuemona". Mutta nähtävästi joudun luovuttamaan. Pikkukavereista on tullut rakkaita ja eroaminen on varmaan vaikeaa (tosin mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vaikeampaa se tulee olemaan.) Surettaa myös niiden puolesta ja tuntuu pahalta laittaa niitä taas uuteen kotiin, mutta eikai tässä auta :(

« Vastaus #35 : 13.08.11 - klo:20:03:29 »
Sain seeprapeipot kesän alussa ja olen pitkin matkaa miettinyt, olenko niille allerginen. Minulla on siitepölyallergia, mutta esim. koirille en ole allerginen.Olen huomannut, että välillä tuntuu kuin kurkussa olisi pölyä, joka kutittaa. Yskin tänään kun tulin kotiin ja joskus yskin öisin. Myös nenäni on ollut "kuiva" (tukossa?) jatkuvasti. Kuitenkaan nenä ei ole vuotanut, eikä ole ollut minkäänlaisia silmäoireita.

Merkit viittaavat silti pahasti siihen, että olisi allergiaa. Vai mitä luulette? Tämän kanssa vielä pärjää, mutta entäs jos menee pahemmaksi? Sitä pelkään ja mietin, että on varmaan parasta luopua linnuista. :( Onhan niiden kanssa ollut kaikenlaista säätöä tässä koko kesän (mm. nyppimistä), mutta olen vain jaksanut uskoa, että kyllä tilanne tästä rauhoittuu ja kyllä minä vielä pärjään "lintuemona". Mutta nähtävästi joudun luovuttamaan. Pikkukavereista on tullut rakkaita ja eroaminen on varmaan vaikeaa (tosin mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vaikeampaa se tulee olemaan.) Surettaa myös niiden puolesta ja tuntuu pahalta laittaa niitä taas uuteen kotiin, mutta eikai tässä auta :(
Allerginen nuha kyllä yleensä vuotaa, enemmän tuo nenän ongelma kuulostaa siltä, että on kuiva, oletko kokeillut a-vitamiini tippoja (apteekista saa), kun ei silmätkään oireile. Nyt on kuitenkin pujon kukinta aika, että siltä osin kannattaisi syödä allergia lääkkeitä, itse ainakin oireilen heti jos jätän kesä aikaan syömättä allergia lääkkeet (vesi valuu nenästä ja silmistä). Ja sitten tähän kaikenmaailman siitepölyjen ja homeitöiden lisäksi on, kaikkien riemuksi, lentsua liikkeellä, meillä on koko perhe räkinyt ja yskii + kurkku tosissaan kipeä, joo tälläisellä astmaatikolla ei ole kivaa. Itsellä on siitepölyallergiaa ollut koko ikäni, atooppinen iho, astma, koira-allergiaakin oli muttei viimeksi, kun otettiin testejä, linnut oli jo silloin. Niin ja sitten unohdin nuo ristiallergiat, esim. koivun kukinta-aikaan ei kestä syödä esim. mansikoita vaikka muulloin voi jne. Eli kannattaa sekin mahdollisuus tutkiskella, mitkä aiheuttaa minkäkin kanssa ristiallergiaa.

« Vastaus #36 : 13.08.11 - klo:21:11:21 »
Taitaa olla hieman turha täällä arvailla, onko allergiaa vai ei. Jos epäilty allergia on se syy, jonka vuoksi olet linnuistasi luopumassa, suosittelisin allergiatesteihin menemistä ennen minkäänlaista päätöstä. Jos taas muutenkin olet niistä luopumassa, se on toki oma asiasi. Itse en kuvaamiesi oireiden takia luopuisi linnustani/linnuistani.

« Vastaus #37 : 13.08.11 - klo:22:08:12 »
onko teillä ilmanpuhdistin? jos ei, niin se on ensimmäinen hankinta lintuperheeseen! moni ei-allerginenkin saa oireita sulkasadon aikaan ilman ilmanpuhdistinta...

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #38 : 14.08.11 - klo:21:00:51 »
Nopeasti vilkaistuani ketjua ajattelin kertoa omat hyvät kokemukseni. Olen allerginen heinille ja monille eläimille. Allergia on etenkin kesäsin ollut  voimakasta ja olen kärsinyt 8-9vuotiaasta lähtien. Viime syksynä tuli papukaija perheenjäseneksi.  Erikoista on se että tänä kesänä olen voinut jättää lähes kokonaan allergialääkkeet pois, enkä ole saanut yhtäkään voimakasta allergiakohtausta. Voi olla monen asian summa (ikä,asuinpaikka...), mutta tuntuu että tuon pölypallon pölisemisellä on jotain asian kanssa tekemistä.

En tietenkään voi suositella muille papukaijaa lääkkeeksi koska allergiat ovat yksilöllisiä, mutta näin meillä  ;D
"The meaning of life is to give life meaning. Go too fast, move too slow"

« Vastaus #39 : 15.08.11 - klo:12:13:37 »
Suoranaista allergiaa ei linnuille, mutta molemmilla vanhemmillani on astma..ja eläimiä sekä lintuja siltikin. Lääkkeet ovat auttaneet tähän. Riippuu pitkälti kait allergian/astman laadusta, pärjääkö vai ei. Lääkärienkin mielipiteet voivat tästä vaihdella, äidille astman puhjetessa ensimmäinen lääkäri sanoi, että kaikista eläimistä pitää hankkiutua eroon, mutta taas toiset lääkärit olivat eri mieltä.

Mutta tosiaan, ei se onneksi automaattisesti tarkoita, että pitäisi luopua. Toivotaan parasta teidän kohdalla :)

sanne

Nykyään aika paljon lääkärit suosittelee siedätys-hoitoa - eli vaikka aluksi tulisikin oireita, niin siedätyshoidolla kasvatetaan sitä ja myöhemmin ei tule enään oireita.
Tietysti jos oireet ovat erittäin pahat - niin tuskin silloin edes siedätyshoito onnistuu.
Toivotaan tosiaan parasta!

rroosa

« Vastaus #40 : 24.09.12 - klo:13:25:09 »
Sain tänään tietää että äitini saattaa olla allerginen papukaijoille. Asun siis vielä kotona, kerrostalossa.. Onko kellään auttanut lintujen siirto omaan huoneeseen. Ja voitteko kertoa muita vinkkejä miten papukaija-allergiaa voi hoitaa..

« Vastaus #41 : 24.09.12 - klo:13:32:20 »
Sain tänään tietää että äitini saattaa olla allerginen papukaijoille. Asun siis vielä kotona, kerrostalossa.. Onko kellään auttanut lintujen siirto omaan huoneeseen. Ja voitteko kertoa muita vinkkejä miten papukaija-allergiaa voi hoitaa..

Itse luulen että siirto eri huoneeseen, suljetun oven taakse kyllä auttaa tietyssä määrin, mikäli allergia ei ole todella paha (mitä se tuskin tässä tapauksessa on?). Suljetun oven takaa lintupöly ei leviä niin helposti allergisen ihmisen ulottuville, kuin se tekee vaikka olohuoneesta, jossa mahdollisesti linnut sekä allerginen ihminen molemmat oleskelevat yhtä aikaa. Tietenkin vaatteissa ja ilmavirtojen mukana pölyä kulkee pakostakin hieman, joten täysin lintupölyvapaaksi asuntoa tuskin saa. Allergia on yleensä kai linnun pölyä kohtaan (tai kuulemma myös kuivuneita ulosteita kohtaan), joten hyvällä siivoamisella ja tehokkaalla ilmanputsarilla kohtalaisia allergiaoireita voi hallita pitkälle. Itse allergiaa tuskin voi hoitaa kovin kummoisesti, paitsi lääkkeillä tai ehkä siedätyshoidolla (joista viimeisin tuskin kovin toimii jos linnut ovat teillä jo olleet ennen allergian toteamista).

« Vastaus #42 : 24.09.12 - klo:14:12:13 »
Jos hankin ilmanpuhdistimen, niin onko sillä väliä missä se sijaitsee. Pitääkö sen olla lintuhuoneessa vai siellä jossa allerginen ihminen nukkuu?

Tuohon en kyllä osaa sanoa... Itse laittaisin sen ehkä allergisen ihmisen makuuhuoneeseen ja muualla hoitaisin siivoamisen imuroimalla ja luutuamalla aktiivisesti erityisesti tiloissa joissa linnut oleilevat. En osaa kokemuksesta ainakaan sanoa kummassa se auttaisi enemmän. Tietenkään ilmanpuhdistimella ei voi missään nimessä korvata imurointia ja luutuamista, vaan se on lähinnä apuna poistamassa ilmassa leijailevaa hienoa pölyä.

« Vastaus #43 : 25.09.12 - klo:06:31:13 »
Kannattaa hankkia parikin puhdistinta - toinen lintujen luokse ja toinen sinne, missä itse nukkuu. Ja kunnolliseen imuriin kannattaa myös panostaa, sekin maksaa terveydessä itsensä takaisin.

Ja etenkin allergiaperheissä kannattaa olla varovainen kuivuneiden linnunkakkojen kanssa, eli niitä ei kannata raaputella irti niin, että pölyävät vaan mieluummin liottaa ja pesee pois. Luonnollisesti allergisen kannattaa välttää lintujen siivoilua, mutta jos on pakko siivota, niin hengityssuojain on ihan fiksu ratkaisu. Sellainen edullinen, venttiilillä varustettu malli auttaa kummasti sekin. Venttiilittömiä ei kannata edes kokeilla, paljon hankalampi olla niiden kanssa, harvemmin kun siivousta muutamaan minuuttiin hoitaa.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.