papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Allergia ja lintu
« Vastaus #15 : 30.03.09 - klo:15:00:33 »
Ja äitinä minua kovasti mietityttää luonnollisesti, että jos on allerginen niin olenko valmis riskeeraamaan, että lapselle voi puhjeta astma.

Tuo on kieltämättä iso asia. Toki oman terveytensä riskeeraaminen on täysin oma päätös, mutta mielestäni lapsen kohdalla tulisi tulla siihen ratkaisuun, joka on lapsen terveyden kannalta paras. Vaikka harrastus olisi miten rakas, niin en minä ainakaan voisi ottaa sitä riskiä, että oma lapsi kärsisi lopun ikäänsä astmasta, ellei hän olisi jo sen ikäinen, että voisi itse olla päätöksenteossa mukana, eikä tällöin haluaisi linnuista luopua. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen tosin koskaan joudu.

Meillä poika on 10v, eikä mielestäni tässä asiassa voi vielä päättää, että sairasteleeko loppuikänsä. Toivottavasti ei jouduta siihen tilanteeseen.

« Vastaus #16 : 30.03.09 - klo:15:06:09 »
Jos meille joskus muksuja siunaantuu, niin kyllä meiltäkin linnut lähtisi jos lapsella todettaisi paha allergia joka saattaisi muuttua astmaksi. Astma ei taatusti ole mukava sairaus lapselle, joten omaani en haluaisi sille mahdollisuudelle altistaa. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa.

« Vastaus #17 : 31.03.09 - klo:10:17:04 »
Jos meille joskus muksuja siunaantuu, niin kyllä meiltäkin linnut lähtisi jos lapsella todettaisi paha allergia joka saattaisi muuttua astmaksi. Astma ei taatusti ole mukava sairaus lapselle, joten omaani en haluaisi sille mahdollisuudelle altistaa. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa.

Näin minäkin sen olen ajatellut. Vaikka se pahalta tuntuukin, mutta lapsen terveys menee etusijalle. Onhan niitä kaikkia "siedätyshoitoja" mutta, entä jos ne ei autakkaan?
Mielellään, en alkaisi lääkitsemään noin nuorena. Kun lapsi on aikuinen niin silloin hän saa päättää itse asioistaan.
Jos astma puhkeaa, se vaikuttaa kaikkeen elämiseen ja myös liikuntaan, astmaatikko harvoin urheilee koska keuhkot ei kestä rasitusta...no odotellaan tuloksia.

« Vastaus #18 : 06.04.09 - klo:11:51:37 »
Lapsen allergia testin tulokset tuli. Ei ole lintu allergiaa ;D koira ja kissa kyllä oli, mutta onneksi ei lintu  ;D

« Vastaus #19 : 06.04.09 - klo:14:00:37 »
Hieno juttu :)

Nyt sitten vaan tosissaan kannattaa panostaa niihin ilmanputsareihin. Itselläni on myös koira- ja kissa-allergia ja huushollissa puhaltelee kolme ilmanputsaria, se saattaa ehkäistä lintuallergian puhkeamista.

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #20 : 06.04.09 - klo:20:34:45 »
Hieno juttu :)

Nyt sitten vaan tosissaan kannattaa panostaa niihin ilmanputsareihin. Itselläni on myös koira- ja kissa-allergia ja huushollissa puhaltelee kolme ilmanputsaria, se saattaa ehkäistä lintuallergian puhkeamista.

tinttu

Ok  ;D täytyy varmaan ostaa vielä toinen. Toi yks on vuodelta yks ja kaks. Suuri helpotus meille oli tämän aamuinen tieto <3

« Vastaus #21 : 06.04.09 - klo:21:22:44 »
Hienoa ja upeeta, ettei lintuallergiaa  :)

« Vastaus #22 : 07.04.09 - klo:09:43:22 »
Hienoa ja upeeta, ettei lintuallergiaa  :)

;D niin on. Oli todella kamala 10 päivää odottaa sitä tietoa. Mutta hyvä näin ;D

« Vastaus #23 : 05.05.09 - klo:08:51:03 »
En nyt oikein tiedä mihin tästä kirjoittaisi, kun ei kehtaisi näin hullulle aiheelle omaa aihetta perustaa. ;D

Asiani koskee siis lintupölyä ja hengityssuojaa. Onko lintupöly niin hienoa, ettei tuommoinen jostain halpiskaupoistakin saatava "rakennushengityssuoja" auttaisi? Olen alkanut miettimään, kun itselläni on siitepöly- ja mahdollisesti kissa-allergiakin, niin jos tässä elämän varrella joutuu joskus nukkumaan neljän pölyävän neitokakadun kanssa samassa tilassa, olisiko hyvä vai suorastaan järjetön idea alkaa vaikkapa nukkumaan tuommoinen hengityssuoja naamalla, ettei öisin keräisi keuhkoihinsa kamalaa määrää lintupölyä? Ehkäisisikö tämä mahdollisesti allergian syntymistä?

Itse ainakin olen valmis näkemään vaivaa sen eteen, etten tulisi allergiseksi linnuille, ja jos joskus vuosien päästä tulenkin, silloinkin luultavasti yritän parhaani mukaan sinnitellä imurin, ilmanputsarin, lääkkeiden ja vaikka sen hengityssuojan kanssa. On ne linnut niin tärkeitä kuitenkin...

« Vastaus #24 : 15.05.09 - klo:19:21:58 »
Onneksi olkoon Nami ;D

« Vastaus #25 : 15.05.09 - klo:21:42:24 »
Lintunen: En osaa sanoa kyllä tuohon. En oikein tiedä lintupölyn koostumuksesta.

Niin ja Nami, aivan kamalasti onnea! Olisi ollut kamalaa luopua linnusta, joka on kaiken lisäksi vasta tullut  :-\

Kinkkistä
« Vastaus #26 : 02.08.10 - klo:18:56:14 »
Kävin poikaystäväni kanssa viikko sitten verikokeissa, joista testattiin "häkkilinnut". Siihen kuului listan mukaan kanarialinnut, undulaatit sekä "pienet ja isot papukaijat".
Tänään saatiin sitten tulokset niistä. 0.35 oli sellainen "keskiväli", jonka alle menevät ovat turvassa ja yli menevät sitten allergian puolella näin yksinkertaisesti ilmaistuna.
Poikaystävä sai hyvät lukemat, 0.10. Itse tipuin huonommalle puolelle, 0.39. Todella ristiriitaista. Harmittaahan se, että se meni vähän tuon yli, vaikkei kuitenkaan olekaan niin iso lukema. Pieni allergia kuitenkin. Isoin taisi olla 0.100. En silti tiedä miten suhtautua, meidän linnunotto kun oli noista testeistä kiinni. Että pitäisikö tässä leimautua allergiseksi ja luovuttaa vaiko taistella. Sillä jos jotain tiedän, niin sen, etten luopuisi linnuistani ellei se uhmaisi oloa vakavasti.

Huonepölylle minulla ei onneksi ole ollut allergisoivaa taipumusta. Siitepölylle kyllä, joskin se on iän myötä kadonnut niin etten ole kokenut tarpeelliseksi enää ottaa lääkkeitä. Tosin olen miettinyt sitä, että jokatapauksessa niistän päivittäin monta kertaa ehkä ohuiden nenän limakalvojen takia (? ? ?), joten tuskin huomaisin jotain pientä nenän tukkoisuutta.
Ainoa oikea allergiani on kissa, joka on huomattava, muttei sekään kerro mitään linnuista...

Eli mitähän tässä tekisi. Oli tarkoitus että jos ne tulokset ovat toivotut, laitetaan tänään samantien häkki tilaukseen. Laitan sähköpostia allergia- ja astmaliitolle ja kyselen näistä, mutta jos joku muu muistaa näitä omia lukemiaan, olisi hyödyllistä tehdä vertailuja.

« Viimeksi muokattu: 02.08.10 - klo:19:02:59 kirjoittanut marjukka »

Re: Kinkkistä
« Vastaus #27 : 03.08.10 - klo:11:07:27 »
Tänään saatiin sitten tulokset niistä. 0.35 oli sellainen "keskiväli", jonka alle menevät ovat turvassa ja yli menevät sitten allergian puolella näin yksinkertaisesti ilmaistuna.

Mulla oli muistaakseni lukemana just toi 0.35, tai ainakin jotain kolmellakymmenellä alkavaa. Hevos-, kissa- ja koira-allergiat löytyy ja vähän jotain siitepölyäkin kai.

Undukaisten kanssa ollaan elelty nyt seitsemän vuotta. Olen huomannut sen, että aamuisin kun linnut hoitelen, nenä on vähän aikaa tukkoinen. Ellen tarkkaile asiaa, en välttämättä edes huomaa sitä. Tämä vain aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin voin tehdä mitä vaan eikä tule oireita.  ???

Mutta: pionuksen hankinta feilasikin sitten pahemman kerran  :( Kuvio oli sama, mutta paljon voimakkaampana - aamutoimista toipuminen kesti puoleen päivään ja tukkoisuus oli ihan toista luokkaa.

Kun allergiarajalla keikutaan, niin on syytä varautua ikäviinkin yllätyksiin. Lintujen myyjän kanssa voisi yrittää sopia, että linnut saa palauttaa, jos allergiaa ilmenee esimerkiksi parin viikon aikana linnun hankinnasta.

Vastaavassa linnunhankintatilanteessa undujen kanssa päätin ottaa riskin. Pystyin pitämään linnut ilman oireita, enkä ole katunut :-) Pionuksen kanssa kävi sitten toisin, ja siitä olen vieläkin surullinen.

Lintulajeissa voi ehkä olla eroja tai omassa sietokyvyssä on ominaisuuksia ja omituisuuksia. Loppujenlopuksi ei voi tietää miten pärjää ennenkuin kokeilee.  :-\

« Vastaus #28 : 05.10.10 - klo:00:15:42 »
Olen ollut allerginen pienestä pitäen kaikelle eläinpölylle (jopa lehmälle), mutten ole saanut normaalia aivastelua kummenpia oireita huonepölystä koskaan. Astmaa on epäilty, muttei koskaan diagnosoitu. Lähinnä astmaan viittavia oireita on hetkellisesti hengitystieinfektioiden yhteydessä.

Sain todellisen Heureka! -hetken 5v sitten, kun tajusin että jumankekka, enhän minä voi olla linnuille, en ole koskaan saanut niistä oireita. Eikä niitä ole tullut 5v elämääni piristäneiden kauluskaijojen myötä. Samaa toivoin uuden senegalinkaijan suhteen.
Zoo: An excellent place to study the habits of human beings. ~Evan Esar

« Vastaus #29 : 05.10.10 - klo:07:38:05 »
Täällä yksi joka sairastui astmaan kuusi vuotiaana.Silloin todettiin myös kaiken maailman allergiat! koira,kissa,linnut,hedelmät,koivu...ym. Noh mie olin 12-vuotias kun meille tuli villakoira. 13-vuotiaana miula todettiin että astmaa ei enää olekkaan!
Nyt asustele huushollissa jossa kaksi koiraa ja oireita ei ole minkäänlaisia. Kissastakaa ei tule mitään. Pian meille on tulossa ensinmäinen lintukin. Töissä olessa neitsikasta ei tullut mitään. Eli minulla lähti astma ja allergiat suurimmaksi osaksi murrosiän myötä. Koivu on vieläkin 0.100!:D kevät on tukalaa aikaa..