Jonne, yritä ymmärtää, että ratkaisu ei ole sähisemisestä/hyökkäyksestä käden poisottaminen! Se kannustaa linnun uhitteluun jatkossakin, eikä tee tasantarkkaan mitään pysyvää ratkaisua aikaan.
No, itseasiassa olen opettanut kaikille kouluttamilleni neitokakaduille joilla oli puremisongelmia, eli yhdelle villille sekä kolmelle käsinruokitulle ja täysin kesylle, puremisen pois juuri Jonnen mainitsemalla tavalla; eli otan käden pois
välittömästi jos tilanne on päässyt niin valitettavan pitkälle että lintu uhkailee ja/tai puree. Ja vieläpä varsinkin silloin.
Ratkaisu on se, että lintua luetaan jo ENNEN tuota, ettei linnun tarvi yrittää hyökätä/sähistä eli ei viedä lintua aivan liian pitkälle sen äärirajojen yli! Vain tuolla saadaan aikaan pitemmän päälle lintu, joka ei sähise tai hyöki niskaan.
Näen mitä yrität selittää, ja siinä olemmekin samaa mieltä varmasti: eli lintua ei saa tosiaan päästää ikinä tilanteeseen jossa se uhkailee/puree, ja eleitä luetaan tarkkaan sen estämiseksi. Jos lintu elehtii että se pelkää, käsi otetaan tietysti pois.
Mutta sitä en ymmärrä, että mitä sitten siinä tilanteessa
sinun mielestäsi pitäisi tehdä jos/kun tilanne yllättäen meneekin siihen puremiseen, jos en vaikka ole huomannut linnun eleitä ja se todella pääsee hyökkäämään käden kimppuun (puhutaan nyt neitokakadusta, ei amatsonista jonka hyökkäys on vähän eri laatua)?
Käsi siis pitäisi jättää siihen?
Ehkä rangaista lintua pelosta (joka saa linnun pelkäämään vielä enemmän)?
Käsittääkseni tätä Jonne yrittää sinulle kertoa: kättä ei todellakaan pidetä siinä vaikka ja varsinkin jos lintu pääsee puremaan, sillä silloinhan kyse nimenomaan olisi Jonnen mainitsemasta Floodingista, jonka tarkoitus on näyttää linnulle ettei puremisella ole mitään vaikutusta (=eli linnun silmissä ihminen on pelottava, ja sitä kannattaa varoa viimeiseen asti. Tällä ei saa linnun luottoa).
Tällä Floodingilla olen saanut vain pahemmin purevan neitsikan. Romeon kanssa kävimme kirjaimellisesti pohjalla ennen kuin opin ottamaan käden heti pois heti kun lintu alkoi uhkailemaan, ja loppuvaiheessa kun lintu käden nähdessäänkin ryntäsi tappamaan sitä oikein kunnon tappomeiningillä, johon pisteeseen olin tällä Flooding-toiminnalla linnun saanut. Lintu oppi ettei uhkailulla tai pienellä puremisella ollut vaikutusta -> lintu hyökkäsi yhä suuremmalla ja suuremmalla voimalla, se rääkyi ja sen silmissä oli melkein veri, jota se usein saikin aikaan, kunnes itse tajusin ettei se tapa voinut olla oikein. Onneksi en vielä ollut koulinut lintua opitun avuttomuuden tilaan, jota voidaan kuvailla osuvasti masentuneisuudeksi. Aloin vain väistymään heti kun lintu hyökkäsi (se oli jättänyt jo elekielen kokonaan pois), ja pikku hiljaa linnun luotto kasvoi, ja se alkoi käyttämään taas elekieltä ennen hyökkäämistä.
Sen jälkeen en ollut sen silmissä enään uhka, jolloin hyökkäämiseen sen ei tarvinnut turvautua, joka on normaalisti linnulla viimeinen keino paeta tilannetta.
Eli jos lintu näyttää perinteisiä pelkäämisen tiloja, käsi pois ->palkitsee lintua näyttään normaalisti pelkonsa jatkossakin!
Eli siis mielestäsi pitäisi pitää kättä siinä ja antaa linnun purra.. Tämä ei todellakaan paranna linnun luottoa ihmiseen, vaan päinvastoin: ennen kuin lintu lannistuu, linnulle vain opetetaan että sen on pakko hyökätä yhä kovemmin. Sehän on linnun luonnollinen reaktio, jos pakoon ei pääse ja linnun silmissä sen henki on uhattuna (ja sehän kokee asian niin, ihminenhän on potentiaalisen vaarallinen): täytyy taistella vaikka sitten kuolemaan asti.
Tällä tyylilläsi ei siis saada linnun luottamusta alkuunkaan. Tällä tyylillä lintu opetetaan pelkäämään ihmistä ja kokemaan käsi todella pelottavana ja ennen kaikkea epäluotettavana asiana, ja ainoa keino päästä siitä eroon ja pelastaa oma henki, on yrittää vain hyökätä mahdollisimman kovaa.
Mun neuvoillani saa aikaan linnun, jonka ei tarvi turvautua sähisemisiin jatkossakaan, vaikka tilanne hieman erilaiseksi muuttuisikin.
Niin, paitsi että samoilla neuvoilla minä sain aikaan neitokakadun joka pelkäsi minua yli kaiken, joka näkyi inhona minusa kohtaan ja hyökkäilynä. Ei se vaadi fyysisiä rankaisuja, puhaltamista sieraimiin, nokan näppäilyjä, ei mitään. Se vaatii sen, että antaa linnulle syyn inhota kättä, ja sen tekee helpoiten siten, että lintu alkaa näkemään käden uhkana jota täytyy purra.