papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Linnut ja ilmanraikastin?
« : 13.02.11 - klo:15:04:34 »
Onkohan kellään tietoa, voiko ilmanraikastajista olla mitään haittaa linnuille? Kaiken sen hyvän lisäksi, mitä tässä talossa tapahtuu, asunnossani on alkanut taas välillä haisemaan tupakka, ja itse en juurikaan kestä tuota hajua x_x Ajattelin kokeilla, josko jonkilaisesta ilmanraikastimesta olisi apua, mutta mietinkin sitten, että voiko niistä olla vaaraa noille tipusille... Samaan huoneeseen lintujen kanssa en kuitenkaan raikastinta pistäisi, tosin sen pitäisi varmaankin olla eteisessä, ja sehän se kämpän keskus sitten onkin...
Med helmiaratti, 2x neitokakadut ja länsigöötanmaanpystykorva

Re: Linnut ja ilmanraikastin?
« Vastaus #1 : 13.02.11 - klo:17:23:40 »
Itse varmaan uskaltaisin ilmanraikastinta käyttää, mutta en sellaista suihkesysteemiä.

Tähän samaan topaan voineen kysyä myös, onko suolakivilamppu haitallinen linnuille? (alle poimin tietoja netistä.)
Lainaus
Suolavalaisin toimii luonnollisena  ilmanpuhdistajana, koska se tuottaa negatiivisia ioneja neutralisoiden ja puhdistaen huoneilmaa. Lämmin suolavalaisin muodostaa suolahiukkasia, jotka helpottavat allergisia ja astmaatikkoja. --- Vaikutus on vastaavanlainen kuin kulkeminen ulkoilmassa suolaisen meren rannalla tai myrskyn jälkeen.

Ei, en ole allerginen lintusilleni, mutta tuo suolakivilamppu itsessään houkuttaisi paljon koristeeksi. Luulisi, että siitä ei ole haittaa..?
Neitokakadut Niki & Bobi, Cico & Peppi, Puttis & Choco, undulaatit Nemo &....

« Vastaus #2 : 22.02.11 - klo:03:55:35 »
Tähän samaan topaan voineen kysyä myös, onko suolakivilamppu haitallinen linnuille? (alle poimin tietoja netistä.)
Lainaus
Suolavalaisin toimii luonnollisena  ilmanpuhdistajana, koska se tuottaa negatiivisia ioneja neutralisoiden ja puhdistaen huoneilmaa. Lämmin suolavalaisin muodostaa suolahiukkasia, jotka helpottavat allergisia ja astmaatikkoja. --- Vaikutus on vastaavanlainen kuin kulkeminen ulkoilmassa suolaisen meren rannalla tai myrskyn jälkeen.

Ei, en ole allerginen lintusilleni, mutta tuo suolakivilamppu itsessään houkuttaisi paljon koristeeksi. Luulisi, että siitä ei ole haittaa..?

Itse tahtoisin ostaa jonkinlaisen suolakivilampun, ihan tuon sen ilmaa puhdistavan ominaisuuden takia, näin niinkuin kokeeksi, että miten toimiikaan.
En usko, että linnulle siitä mitään haittaa olisi, ei tuollainen kuitenkaan niin paljoa sitä suolaa voi (vai voiko?) irroittaa huoneilmaan. Lintuja elää kuitenkin suolaisten merien rannalla hengittämässä suolailmaa ja lemmikkikoirillekin on suolahuoneita, sellaisia samanlaisia kuin ihmisille.

Tästä kuitenkin jos jollain olisi jotain infoa, niin kuulisin mielelläni. Jos vaikka jollain on tuollainen lamppu ja lintuja, niin miltä on tilanne vaikuttanut? Jonkun verranhan tuollainen kuumuu, mutta koska lintu tunnistaa kyllä lämpötilat tasalämpöisenä eläimenä, niin siitä en niin huolissani olisi. Ja koska ilmeisesti lamppu on pelkkää suolaa, niin sen puraiseminenkaan ei maailmanloppu ole. Tosin herääkin kysymys, että alkaako lintu sitten oikein urakalla syömään lamppua, kun se maistuu -omnomnom- hyvälle? ::)
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #3 : 22.02.11 - klo:21:05:07 »
Sisko on ny pari kuukautta pitäny suolakivilamppua undujen kaa samassa tilassa. Linnut on elos ja ihan kunnos :P Lamppu kyl kuumenee älyttömästi pinnalta. En kyl usko et linnut älyää mennä järsimää sitä. Sitä paitti se on kovaa ku kivi, ei siitä sais mitää irti.

« Vastaus #4 : 22.02.11 - klo:21:11:16 »
Linnut saattaa nuolla suolakivilamppua, mikä on niille liian suolan muodossa toki vaarallista. Jos kuitenkin pääsy on estetty lamppuun ja sen johtoon, en näe syytä miksei sellaista voisi käyttää lintutiloissakin.

Ilmanraikastinta sen sijaan en uskaltaisi, sillä monet kemialliset hajusteet ovat linnuille suoraan vaarallisia. Tupakan hajua voinee peittää eteerisillä öljyillä savikipossa, turvallisia lie kaikki elintarvikekäyttöön sopivat (piparminttu, appelsiini jne.). Kynttilä-öljy -yhdistelmää en kuitenkaan käyttäisi. Itse tosin olisin lintujen terveyden kannalta myös tuosta tupakasta huolissani, se kun on terveysriski jo meille vahvemmillakin keuhkoilla varustetuille otuksille. :-\
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #5 : 23.02.11 - klo:19:27:41 »
Lamppu kyl kuumenee älyttömästi pinnalta.

Paljonkohan suunnilleen esim. täysillä olevaan patteriin verrattuna? Eli lähinnä meinaan, että onko laskeutuessa vaaraa polttaa samantien jalkansa? Ei varmaan? Meillä ainakin kanarialinnut ei patteriin (sellainen vesimalli) polta jalkojaan, vaikka se olisi täysillä. Ennen kun niillä oli vapaa pääsy koko huoneeseen, niin nukkuivat yönsä patterin päällä. Vilukissat... ::)
Ja lämpölampun metallikuoren päällä käyvät kans istuskelemassa, itse en pitäisi kättäni patterissa tai lämpölampussa kovin pitkään. Ovat tietty sen verran köykäisiä, että ilmeisesti tuollaiset polttamisen sijaan lämmittävät jalkoja mukavasti.
Suolalamppukin olisi siis vallan mieluisa istuskelupaikka, mikäli ei tuon enempää kuumu.

Sitä paitti se on kovaa ku kivi, ei siitä sais mitää irti.

Niinhän sitä nyt ajattelee... ;D "Käännänpäs selkäni hetkeksi, ei tuo tee tuhojaan sillä välin... :o" :P

« Vastaus #6 : 24.02.11 - klo:19:36:38 »
Njuu, meinaan tolla "kuumuu älyttömästi" sitä, että se lämpenee yllättävän paljon ottaen huomioon kuinka kaukana se kiven pinta on siitä varsinaisesta lampusta. Luulin että lintujen jalat on jotenkin erityisen herkät lämmölle joten olin ehkä turhaan huolissani tuosta lämpenemisestä :D Oiskohan se kivi parhaimmillaa semmosen kahvikupin lämpönen joka on jonkun aikaa ollu jo pöydäl jäähtymässä, ei nyt ihan polttava mutta selvästi kuuma kuitenki :P

« Vastaus #7 : 25.02.11 - klo:02:06:21 »
Njuu, meinaan tolla "kuumuu älyttömästi" sitä, että se lämpenee yllättävän paljon ottaen huomioon kuinka kaukana se kiven pinta on siitä varsinaisesta lampusta. Luulin että lintujen jalat on jotenkin erityisen herkät lämmölle joten olin ehkä turhaan huolissani tuosta lämpenemisestä :D Oiskohan se kivi parhaimmillaa semmosen kahvikupin lämpönen joka on jonkun aikaa ollu jo pöydäl jäähtymässä, ei nyt ihan polttava mutta selvästi kuuma kuitenki :P

Luulen, että ihan lintukohtaista tuo jalkojen herkkyys. Ja onhan kanarialintukin kokoonsa nähden todella köykäinen lintu - aikuinen painaa keskimäärin sen 20-22 grammaa, jos ihan perusmuotoisesta rodusta puhutaan. Ei siis miniroduista tai suuremmista muotoroduista. Joten tollainen 20 grammaa kovinkin kuuman objektin päällä ei taida ihan kamalasti lämmetä sit kuitenkaan... ;D

Jos on tuollainen "hieman jäähtynyt kahvikuppi", eli kärsii jo kädellä koskettaa, muttei kärsi pitkään pitää, niin on se sitten linnuille just sopiva lämpö. Muutenkin luotan, että osaavat lähteä pois, jos liian kuumat olot tulevat. Siksi olen huolissani vain siitä, jos joku asia onkin yllättäen tulikuuma, sellainen, että kertalaskeutuminen siihen polttaa ja pahasti. Eli vaikkapa täysillä oleva hellanlevy, luulen, että vois vähän nahat kärvähtää.

Tosiaan... itse en viettäisi yötäni täysillä olevan patterin päällä, en siinä kättäni kovin pitkään pysty pitämään. Mutta jos toisten mielestä siinä on kiva vetää 12h tirsat ja vielä päivälläkin hengailla varpaita lämmittelemässä, niin mikäs siinä sitten... ;D

Täytyypä laittaa tuollainen lamppu hankintalistalle lintuhuoneeseen. Jos ei ilmaa puhdista, niin tarjoaa ainakin lämpöisen istuskelupaikan. :D

« Vastaus #8 : 25.02.11 - klo:03:16:58 »
Mulla on ilmanpuhdistimessa 2 "laatikkoa" mihin saa laitettua aktiivihiiltä; laite toimii ilmankin mutta hiilille on paikka.

Hiili poistaa hajut ja kaikki mahdolliset myrkyt huoneilmasta; tai ainakin sen pitäisi vähentää niitä huomattavasti. Ja ainakin mun nenään toimii.

« Vastaus #9 : 01.03.11 - klo:20:00:08 »
Itse tosin olisin lintujen terveyden kannalta myös tuosta tupakasta huolissani, se kun on terveysriski jo meille vahvemmillakin keuhkoilla varustetuille otuksille. :-\

Jep, olenhan minä huolissani siitäkin... Hankalaksi vaan menee, jos pitää yrittää kaivaa jostain uusi kämppä ja muuttaa sinne (ei niitä kämppiä täältäkään joka kiven alta löydy) :/ Ja taloyhtiötä ei kiinnosta... Onneksi tuo tupakka ei ole toistaiseksi haissut siinä huoneessa, jossa linnut ovat, vaan lähinnä olkkarissa ja keittokomerossa. Järjestely onkin nyt seuraava:
Olkkarissa on ilmanraikastin (sellainen 'muovikotelossa' oleva geelijuttu), ja keittiössä astiallinen etikkaa kaapin päällä, ja ilmanvaihtokanava on survottu parhaimman mukaan umpeen paperilla. Enää ei ole tupakka haissut kuin ajoittain keittiössä.

Sannita:
Lainaus
Mulla on ilmanpuhdistimessa 2 "laatikkoa" mihin saa laitettua aktiivihiiltä; laite toimii ilmankin mutta hiilille on paikka.
^Mistä tuollaisia saa? o_o Ja minkä valmistajan/minkä merkkisiä sellaiset laitokset ovat?
Med helmiaratti, 2x neitokakadut ja länsigöötanmaanpystykorva

« Vastaus #10 : 02.03.11 - klo:00:16:35 »
http://www.allergia.com/index.phtml?s=723

Tuolla on ainakin listattu noita puhdistimia.

« Vastaus #11 : 02.03.11 - klo:07:52:23 »
Tähän kauppaan http://www.allergiakauppa.fi/ kannattaa myös tutustua, saa ostettua osamaksullakin, jos sitä suosii mieluummin. :)