Kun se tuli viime syksynä, häkissä ollessaan alkoi niiaamaan puolelta toiselle ja saattoi sähistäkin, jos vaihdoin noille ruokia häkkiin, tai edes tulin liian lähelle häkkiä.
Mikäli lintu näyttää huojuvan paikoillaan, johon liittyy sähinää tai pätkittäisiä ns. "sähähtelyjä", lintu on todella peloissaan ja kokee olevansa uhattuna. Varsinkin häkissä ollessaan ihmisiin tottumattomat linnut tuntevat olonsa helposti uhatuksi, sillä häkki on suljettu tila jossa ei pääse pakoon vaan ainoa keino on uhkailla. Jos uhkailu ei auta, lintu joutuu turvautumaan hyökkäämiseen.
Nyt se on jo luottavaisempi, tai niin oletan, koska vapaana ollessaan tulee hakemaan nameja ITSE kädestäni vähän kauempaakin. Ja uskaltaa ottaa herkun vaikka se olisi kädessä piilossakin, siten että joutuu koskemaan sormiini/käteeni. Sähisee kuitenkin (tietenkin) jos minä itse yritän sitä lähestyä.
Tämä vahvistaisi sekä omaa että sinunkin olettamusta; lintu pelkää sinua nykyään vähemmän, mutta kannattaa opetella tuntemaan tilanteet jossa lintu kokee läsnäolosi uhkaavaksi, jonka huomiotta jättämisestä nämä varsinaiset hyökkäykset kertovat, ja vältellä viimeiseen asti tilannetta jossa linnun pitäisi niin tehdä. Tämä edesauttaa vahventamaan luottamusta välillänne

Pian lintukin huomaa, ettei sen tarvitse tuntea oloaan uhatuksi, vaan sen elekieltä kuunnellaan.
Että johtuuko tämä siitä, kun se pelkää, niin on alkanut sitten tuolleen "puolustaan" itteään? Aiemmin olin kuin en olis tätä huomannut ja laitoin normaalisti ruoat, sittemmin olen alkanut tekeen niin, että pysäytän käden siinä kohtaa kun sihahtaa, ja tästä Taco aina hämmentyy(?) ja jää tuijottaan kättä pariksi sekunniksi, ja lähtee sitten pois paikalta/kauemmas.
Tätä tuossa ylempänä vähän pohdinkin, eli lintu pelkäsi ihmisiä, ja alkoi hyökkäämään kun uhkailu ei auttanut.
Siis, miten voin laittaa tonne häkkiin ruoat ym. kun se tekee noin tai miten mun pitäisi tilanteessa toimia ja edetä? Ja mistäköhän tää johtuu? Kun enhän tietenkään sitä halua pelotella tai mitään, ja ihan normaali toimenpidekin tuo vielä, kun joka päivä ruokakipat katon.
On väärin olettaa (joskin tätä toitotettiin vanhassa koulutustiedossa) että lintujen on pakko hyväksyä päivittäiset rutiinit "vaikka sitten pahalla", sillä tästähän kärsii sekä omistaja että lintu. Tilanteesta kannattaa tehdä miellyttävä linnulle, ja linnun pystyy palkitsemaan vaikka se olisi villikin.
Omasta elämästä esimerkki villin linnun kanssa:
Romeo aina pelkäsi sitä kun vaihdoin häkin pohjapaperit, ja meni pakoon. Kaiken lisäksi sillä oli siihen aikaan vielä peili jota se hanakasti ajoittain puolusti. Perusruokavalioon kuului hirssi, joten omalla kohdalla sen käyttö palkitsemisessa ei ollut mahdollista. Mutta opin, että Romeo rakasti suihkuttelemista, joten päätin käyttää sitä palkitsemiseen.
Häkin siivouspäivänä otin suihkupullon esille, suihkutin aluksi muutaman kerran ihan vain jotta Romeo menisi sellaiseen "suihkumoodiin", sitten laitoin käden pohjapapereiden sekaan - kun tämä oli vielä linnulle ok, suihkautin pari kertaa. Toistin saman, ja kun lintu taas oli sujut tämän kanssa, palkitsin jälleen. Näin jatkettiin vähitellen, nostin ihan vähän pohjapapereita/rapistelin niitä vähän, ja jos lintu oli rentoutunut, palkitsin. Parinkymmenen kerran jälkeen pidin lyhyen tauon, ja taas jatkoin. Lintu oli tyytyväinen, minä olin tyytyväinen, ja homma saatiin tehtyä. Tilanne parantui tämän yhdenkin päivän jälkeen huomattavasti, ja sain ensimmäistä kertaa rauhallisesti vaihtaa häkin pohjapaperit (vaikka edelleen oli tärkeää että tilanteesta tehdään linnulle mahdollisimman helppo; linnun oleskelupaikkaa siirretään siten ettei se joudu olemaan ihan käsien lähellä, ja toimitaan rauhallisesti ja mahdollisimman hiljaa).
Tämänkin jälkeen toki toistin tätä palkitsemista vielä vahvistaakseni hyvää käytöstä, mutta koulutuksen jälkeen Romeo kykeni jo nukkumaan samalla kun vaihdoin aluspapereita