papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

^makke^

Mikä juuri tulleita lintujani vaivaa?
« : 10.10.08 - klo:15:47:43 »
Meille tuli siis eilen illalla 2 neitokakadua. Ensin ne olivat häkin lattialla, sitten ne kiipesivät ylimmälle orrelle, ja olivat/nukkuivat siellä aamuun asti. Ennen aamua ne olivat hyvin rauhallisia, eivätkä päästäneet inahdustakaan. Aamulla sitten, kun tulin vaihtamaan veden ,ne pääsivät ulos häkin luukusta. Ne lensivät ympäri huonetta kirkuen ja laskeutuivat lopulta kaapin päälle. Ne olivat ihan paniikissa varmaan :-\. Monen yrityksen jälkeen sain laitettua ne takaisin häkkiin, jonka jälkeen ne sihisivät minulle. Häkissä ne riehuivat ja kiljuivat kuin viimeistä päivää. Töyhtö niskassa kiinni ne kiipeilivät häkin seinillä, hyppivät sen lattialla ja liikkuivat orsilla edestakaisin. kun tulin kotiin ne olivat jo hiukan rauhoittuneet. Mutta sitten ne taas saivat ns. paniikkikohtauksen eli ne kiipeilivät häkin seinillä, huusivat, hyppelivät orrella edestakaisin jne. Niillä on jo pyrstösulkiakin katkennut siitä riehumisesta. Muuten ne ovat melko kesyjä. Kun laitan käden häkkiin, ne hyppäävät sille heti, mutta kun yritän esim. rapsuttaa/silitellä niitä varovasti, saan heti nokasta. Ne eivät ole muuten vieläkään syöneet/juoneet mitään. Olen yrittänyt tarjota niille herkkuja, mutta ne eivät syö  :(. Juuri nytkin niillä on paniikkikohtaus meneillään, se nimittäin kuuluu joka huoneeseen  :-\. Ja nyt haluaisin kysyä vähän kokeneimmilta lintuihmisiltä, mikä niitä vaivaa ja mitä voin tehdä asian hyväksi? Onko kyseinen käytös normaalia?

^makke^

Re: Mikä juuri tulleita lintujani vaivaa?
« Vastaus #1 : 10.10.08 - klo:15:53:15 »
Na nyt ne on koko ajan häkin lattialla ja kun työnnän sinne käteni, ne purevat ja sähisevät :-\. Mikä niitä oikeasti vaivaa???

« Vastaus #2 : 10.10.08 - klo:15:57:47 »
Mistä sait linnut? Jos niitä on entisessä kodissa kohdeltu huonosti, ne voivat pelätä. Niillä pelottaa kun "paha käsi" yrittää silittää. Ne eivät ole vielä valmiita siihen että joku yrittää silitellä niitä, vaikka istuisivat kädellä. Kannattaa liikkua rauhallisti häkin lähellä ja välttää äkkinäisiä liikkeitä mikä voi pelottaa myös lintuja. Olen kuullut myös, että linnut voivat pelätä tietyn väristä kynsilakkaa, mutta enpä oikein tiedä onko tuossa perää.
Ei lintu liian korkealla lennä, jos lentää omilla siivillään.

« Vastaus #3 : 10.10.08 - klo:16:00:44 »
hyvin yksinkertaisesti jätä ne rauhaan.... linnut vaativat pitkän ajan totutellessaan uuteen paikkaan... Älä mene häkille muutoin kuin vaihtamaan veden, ja ruuat ja siivoamaan, muutoin pysy kaukana häkistä, äläkä edes lähesty häkkiä, vaan pidä muutaman metrin etäisyys, ja vihoviimeinen virhe on koittaa yrittää silitellä ja rapsutella lintuja...

ne vaativat vain aikaa, eikä niitä mikään vaivaa, monet papukaijat reagoivat paikan vaihdokseen todella rankasti, ja stressaavat siitä... eli annan niille aikaa, ja pikkuhiljaa muutaman vkon päästä ala lähestymään häkkiä, ja päästä ne vapaaksi vasta joskus kuukauden päästä, älä missään nimessä vielä... pikkuhiljaa hyvä tulee...

Jonne
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #4 : 10.10.08 - klo:16:13:48 »
Linnut pelkäävät. Perääntyminen, pakoon pyrkiminen, hötkyily ja sähiseminen ovat voimakkaita pelkoreaktioita.

Linnut ovat juuri saapuneet täysin uuteen ympäristöön joka on itsesään pelottava asia, ja niitä on mm. otettu kiinni silloin kun ne jo valmiiksi pelkäävät. Anna niiden olla nyt täysin omissa oloissaan ainakin viikon ajan, ilman että yrität edes lähestyä niitä kaikkein pakollisimpia hoitotoimenpiteitä lukuunottamatta (ruoka/vesi yms). Nämäkin toimenpiteet tulisi suorittaa rutiininomaisesti (jotta linnut tottuvat systeemiin) ja hyvin rauhallisesti, lintujen reaktioita seuraten (jotta et vahingossa pelästytä lintuja toimillasi). Älä koskaan tee mitään, mistä seuraa pelkoreaktio, sillä silloin sinä teet itsestäsi linnulle uhkan.

Minkäänlaisen lähemmän tuttavuuden tekeminen kannattaa vasta sitten, kun linnut ovat silminnähden rentoutuneita, joka varmasti uuteen kotiin muuttamisen kaltaisessa olosuhdemuutoksessa vie jonkin verran aikaa. Homma tulisi myös ehdottomasti tehdä niin päin, että linnut saavat lähestyä sinua omasta tahdostaan esimerkiksi herkun perässä, sen sijaan että ihminen koittaa esim. koskea häkissä olevaa lintua. Maltti on valttia, ja muista, että pyrkimyksenäsi on voittaa lintujesi luottamus ja siten edelleen niiden ystävyys.

Onnittelut uusien siivekkäiden perheenjäsenten johdosta! :)
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

^makke^

« Vastaus #5 : 10.10.08 - klo:16:20:09 »
Mistä sait linnut? Jos niitä on entisessä kodissa kohdeltu huonosti, ne voivat pelätä. Niillä pelottaa kun "paha käsi" yrittää silittää. Ne eivät ole vielä valmiita siihen että joku yrittää silitellä niitä, vaikka istuisivat kädellä. Kannattaa liikkua rauhallisti häkin lähellä ja välttää äkkinäisiä liikkeitä mikä voi pelottaa myös lintuja. Olen kuullut myös, että linnut voivat pelätä tietyn väristä kynsilakkaa, mutta enpä oikein tiedä onko tuossa perää.

Linnut ovat tulleet hyvästä kodista kokeneelta kasvattajalta. En ymmärrä niiden paniikkikohtauksia, koska niiden alkaessa en ole koskaan edes häkin lähellä  ???. Rauhallisimmillaan ne istuvat ylimmällä orrella ja torkkuvat. Ne myös tervehtivät minua venyttelemällä siipiään, aina kun tulen huoneeseen, jossa häkki on.

« Vastaus #6 : 10.10.08 - klo:16:31:20 »
Tervetuloa lintufoorumille ja kiva kun kirjoitit noin pian , ennekuin sait aikaan  tuhoa lintujesi kanssa. Tuholla tarkoitan sitä,että vie ehkä pitemmän aikaa saavuttaa linnuille luottamus , että olet turvallinen ja uskaltavat luottaa sinuun ja sinua ei tarvi pyristellä karkuun kun tiedät miten toimia heidän kanssaan ja kaikki kuuluu asiaan uusissa tuttavuuksissa lintujen kanssa.
Saitkin tosi hyviä neuvoja heti ja tutustu ihan kaikessa rauhassa täällä kirjoitettuihin neuvoihin ja kokemuksiin  esim.kesytyksestä on paljon  neuvoja ja vaikka sinulle tulleet linnut ovat suht kesyjä niin eivät vielä sinua tunne.
 Minunkin lintu on minulle kesy ,mutta kun vieras astuu kuvioon niin on kuin umpi villi tirppa.
Siis, kuten tuossa on sinulle kirjoiteltukkin,,,,nyt ruokarauha linnuille ja annat tottua kodin ääniin ja sinuun ( monen metrin etäisyydeltä vielä).
Voin, ymmärtää, että halua on heti tutustua omiin lemmikkeihin ,mutta malta mielesi niin hyvää tulee.
« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo:08:56:11 kirjoittanut PICO-06 »

« Vastaus #7 : 10.10.08 - klo:16:31:58 »
Sinuna jättäisin ne rauhaan nyt alussa (tiedän että se on vaikeaa kun ovat uusia ja kiehtovia :)) mutta he voivat stressaantua siitä paljon jos kokoajan istutaan ja tuijotetaan niitä. Se että saavat heti paniikkikohtauksen kun tulet huoneeseen johtuu varmaan siitä että eivät ole tottuneet sinuun ja pelkäävät sinua vähän (syy: kiinniottaminen ja takaisin häkkiin pistäminen, ja mahdollisesti silittely) eli parasta olisi nyt vaan jättää ne rauhaan, hiljaiseen paikkaan vaan totuttelemaan uuteen kotiin ja ympäristöön, viikon tai parin jälkeen voi sitten alkaa ottaa lisää kontaktia niihin, kuten istua jonkun matkan häkistä ja puhua niille rauhallisesti, sitten kun näet selvästi etteivät pelkää kun olet lähistöllä voit siirtyä vähän lähemmäs. Sitten kun eivät enää pelkää kun olet lähellä voit koittaa antaa namia (kuten hirssiä tai muuta mistä pitävät) siitä se luottamus sitten kasvaa :)
En suosittele että silittelet niitä vielä, vasta sitten kun luottavat sinuun täysin.

(Sori jos tästä tuli nyt kauhee saarna, yritän vaan auttaa ;D)
Ja onnea uusista tirpoista  :)
Papu + Kaija = Papukaija ;)

« Vastaus #8 : 10.10.08 - klo:17:00:45 »
Ne myös tervehtivät minua venyttelemällä siipiään, aina kun tulen huoneeseen, jossa häkki on.

Mielestäni tämä ei ole tervehdys. Oman päätelmäni mukaan tämä on merkki että olet keskeyttänyt lintujen rentoutusmistauon, ja ne venyttelevät sen päätteeksi. Näin ainakin itse olen jotenkin asian ymmärtänyt, sillä tuota tapahtuu meilläkin neitokakaduilla kun astun lintuhuoneeseen: linnut ovat perinteisellä lepopaikallaan levänneen näköisinä ja ikäänkuin heräävät normaalille aktiivisuustasolle ja venyttelevät.

« Vastaus #9 : 10.10.08 - klo:17:34:29 »
Oletkin saanut jo paljon hyviä neuvoja :)

Itse kertoisin vielä oman käsinruokitun umpikesyn neitoni käytöksestä silloin, kun se on häkissä ja menen sen läheisyyteen niin että se näkee minut: Muusa alkaa heti ravata häkin pohjaa pitkin edestakaisin, kiipeää hetkeksi häkin reunaan ja hyppää taas pohjalle ravaamaan kiivasta tahtia edestakaisin, kurkkien pohjan yli minua - se haluaa niin kovasti tulla luokseni rapsutusta kerjäämään! En ole puoleen vuoteen pitänyt sitä lainkaan suljetussa häkissä, enkä näin tule tekemäänkään ainakaan minun läsnäollessani.

Sinun tilanteesi on nähtävästi kuitenkin toinen, ja linnut kaipaavat vain rauhaa uuteen paikkaan tottumiseen. Kannattaa seurata lintujesi käytöstä erilaisissa tilanteissa, ja niin opit huomaamaan milloin ne pelkäävät, milloin on nälkä ja milloin muusta syystä käyttäytyvät rauhattomasti. Omat lintuni kiekuvat ja lentävät paniikissa ympäriinsä jo huoneen vaihdon johdosta, jos ne eivät ole saaneet tarkkailla ympäristöään tarpeeksi kauan häkin sisältä - tai lentäen.

Onnea sinulle uusista perheenjäsenistä ja toivottavasti linnut kotiutuvat pian ja saat alkaa niihin vielä lähemmin tutustua! :)

^makke^

« Vastaus #10 : 10.10.08 - klo:21:39:14 »
kiitos neuvoista  :). kun välillä oleilen huoneessa, jossa linnut ovat (minun täytyy joka tapauksessa käydä siellä välillä esim. vaihtamassa veden tms.), olen huomannut, että ne ovat nyt jo vähän rauhoittuneet (johtunee varmaan siitä, että on ilta) ja töyhdön asennon perusteella ne ovat rentoituneita. välillä ne venyttelevät siipiään ja välillä ne torkkuvat  :). töyhtö on siis hieman kohollaan, aika rennosti....ja poskisulat ovat pystyssä... ;)

« Vastaus #11 : 07.02.11 - klo:12:45:42 »
Vähän aihetta sivuten...

En tiedä mitä ihmettä mun pitäis tehdä, tai mitä Taco tekee?!

Kun se tuli viime syksynä, häkissä ollessaan alkoi niiaamaan puolelta toiselle ja saattoi sähistäkin, jos vaihdoin noille ruokia häkkiin, tai edes tulin liian lähelle häkkiä.
Nyt se on jo luottavaisempi, tai niin oletan, koska vapaana ollessaan tulee hakemaan nameja ITSE kädestäni vähän kauempaakin. Ja uskaltaa ottaa herkun vaikka se olisi kädessä piilossakin, siten että joutuu koskemaan sormiini/käteeni. Sähisee kuitenkin (tietenkin) jos minä itse yritän sitä lähestyä.
Se ottaa herkun myös häkissä ollessaan, mutta vain jos Rexkin.

Mutta "ongelma" siis on, että edelleen kun laitan ruokaa häkkiin tai vaihdan lelua tms. niin Taco sähisee kädelleni ja nyt se jopa on alkanut tuleen nokallaan sitä kohti ja sellaisia "hyökkäyksiä", kuin uhittelua? Että johtuuko tämä siitä, kun se pelkää, niin on alkanut sitten tuolleen "puolustaan" itteään? Aiemmin olin kuin en olis tätä huomannut ja laitoin normaalisti ruoat, sittemmin olen alkanut tekeen niin, että pysäytän käden siinä kohtaa kun sihahtaa, ja tästä Taco aina hämmentyy(?) ja jää tuijottaan kättä pariksi sekunniksi, ja lähtee sitten pois paikalta/kauemmas.

Siis, miten voin laittaa tonne häkkiin ruoat ym. kun se tekee noin tai miten mun pitäisi tilanteessa toimia ja edetä? Ja mistäköhän tää johtuu? Kun enhän tietenkään sitä halua pelotella tai mitään, ja ihan normaali toimenpidekin tuo vielä, kun joka päivä ruokakipat katon.

« Vastaus #12 : 07.02.11 - klo:13:25:56 »
Kun se tuli viime syksynä, häkissä ollessaan alkoi niiaamaan puolelta toiselle ja saattoi sähistäkin, jos vaihdoin noille ruokia häkkiin, tai edes tulin liian lähelle häkkiä.
Mikäli lintu näyttää huojuvan paikoillaan, johon liittyy sähinää tai pätkittäisiä ns. "sähähtelyjä", lintu on todella peloissaan ja kokee olevansa uhattuna. Varsinkin häkissä ollessaan ihmisiin tottumattomat linnut tuntevat olonsa helposti uhatuksi, sillä häkki on suljettu tila jossa ei pääse pakoon vaan ainoa keino on uhkailla. Jos uhkailu ei auta, lintu joutuu turvautumaan hyökkäämiseen.

Nyt se on jo luottavaisempi, tai niin oletan, koska vapaana ollessaan tulee hakemaan nameja ITSE kädestäni vähän kauempaakin. Ja uskaltaa ottaa herkun vaikka se olisi kädessä piilossakin, siten että joutuu koskemaan sormiini/käteeni. Sähisee kuitenkin (tietenkin) jos minä itse yritän sitä lähestyä.
Tämä vahvistaisi sekä omaa että sinunkin olettamusta; lintu pelkää sinua nykyään vähemmän, mutta kannattaa opetella tuntemaan tilanteet jossa lintu kokee läsnäolosi uhkaavaksi, jonka huomiotta jättämisestä nämä varsinaiset hyökkäykset kertovat, ja vältellä viimeiseen asti tilannetta jossa linnun pitäisi niin tehdä. Tämä edesauttaa vahventamaan luottamusta välillänne :) Pian lintukin huomaa, ettei sen tarvitse tuntea oloaan uhatuksi, vaan sen elekieltä kuunnellaan.

Että johtuuko tämä siitä, kun se pelkää, niin on alkanut sitten tuolleen "puolustaan" itteään? Aiemmin olin kuin en olis tätä huomannut ja laitoin normaalisti ruoat, sittemmin olen alkanut tekeen niin, että pysäytän käden siinä kohtaa kun sihahtaa, ja tästä Taco aina hämmentyy(?) ja jää tuijottaan kättä pariksi sekunniksi, ja lähtee sitten pois paikalta/kauemmas.
Tätä tuossa ylempänä vähän pohdinkin, eli lintu pelkäsi ihmisiä, ja alkoi hyökkäämään kun uhkailu ei auttanut.

Siis, miten voin laittaa tonne häkkiin ruoat ym. kun se tekee noin tai miten mun pitäisi tilanteessa toimia ja edetä? Ja mistäköhän tää johtuu? Kun enhän tietenkään sitä halua pelotella tai mitään, ja ihan normaali toimenpidekin tuo vielä, kun joka päivä ruokakipat katon.
On väärin olettaa (joskin tätä toitotettiin vanhassa koulutustiedossa) että lintujen on pakko hyväksyä päivittäiset rutiinit "vaikka sitten pahalla", sillä tästähän kärsii sekä omistaja että lintu. Tilanteesta kannattaa tehdä miellyttävä linnulle, ja linnun pystyy palkitsemaan vaikka se olisi villikin.

Omasta elämästä esimerkki villin linnun kanssa:
Romeo aina pelkäsi sitä kun vaihdoin häkin pohjapaperit, ja meni pakoon. Kaiken lisäksi sillä oli siihen aikaan vielä peili jota se hanakasti ajoittain puolusti. Perusruokavalioon kuului hirssi, joten omalla kohdalla sen käyttö palkitsemisessa ei ollut mahdollista. Mutta opin, että Romeo rakasti suihkuttelemista, joten päätin käyttää sitä palkitsemiseen.
Häkin siivouspäivänä otin suihkupullon esille, suihkutin aluksi muutaman kerran ihan vain jotta Romeo menisi sellaiseen "suihkumoodiin", sitten laitoin käden pohjapapereiden sekaan - kun tämä oli vielä linnulle ok, suihkautin pari kertaa. Toistin saman, ja kun lintu taas oli sujut tämän kanssa, palkitsin jälleen. Näin jatkettiin vähitellen, nostin ihan vähän pohjapapereita/rapistelin niitä vähän, ja jos lintu oli rentoutunut, palkitsin. Parinkymmenen kerran jälkeen pidin lyhyen tauon, ja taas jatkoin. Lintu oli tyytyväinen, minä olin tyytyväinen, ja homma saatiin tehtyä. Tilanne parantui tämän yhdenkin päivän jälkeen huomattavasti, ja sain ensimmäistä kertaa rauhallisesti vaihtaa häkin pohjapaperit (vaikka edelleen oli tärkeää että tilanteesta tehdään linnulle mahdollisimman helppo; linnun oleskelupaikkaa siirretään siten ettei se joudu olemaan ihan käsien lähellä, ja toimitaan rauhallisesti ja mahdollisimman hiljaa).
Tämänkin jälkeen toki toistin tätä palkitsemista vielä vahvistaakseni hyvää käytöstä, mutta koulutuksen jälkeen Romeo kykeni jo nukkumaan samalla kun vaihdoin aluspapereita :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #13 : 07.02.11 - klo:14:22:50 »

On väärin olettaa (joskin tätä toitotettiin vanhassa koulutustiedossa) että lintujen on pakko hyväksyä päivittäiset rutiinit "vaikka sitten pahalla", sillä tästähän kärsii sekä omistaja että lintu. Tilanteesta kannattaa tehdä miellyttävä linnulle, ja linnun pystyy palkitsemaan vaikka se olisi villikin.

En mä sitä "pahalla" halua sille opettaa, vaan just saada se ymmärtään, ettei sen todellakaan tartte pelätä siinä kohtaa!
En ole siihen kertaakaan koskenut, kun on häkissä ollut, tai yrittänytkään ottaa kiinni tms. Mutta tää on silti "pahentunut", joten en tiedä miten mun pitäis reagoida tai tehdä? Ennaltaehkäistä, tai opettaa jotenkin positiivisemmaks jutuks, joo, mutta miten? Kun ei niitä herkkujakaan sille voi syöttää nois tilanteis, kun sähisee niillekin, ja en tiiä mikä muu olis siittä sit sellane hyvä juttu... Mielenkiinnonkohteet, kun sillä on lähinnä huutaminen ja hyppiminen (ihan kuin jänis  ;D ).

Noist pohjamateriaaleist.... Mulla ei oo käytös lainkaan, kun totesin, että häkki helpompi siivota, ja linnuil mukavempi kun sen pyyhin, ja Tacon ja undujen ei tartte panikoida just noitten lehtien takia.
Sitä en kyllä tiedä kuin hygieenista tai puhhdasta se sitten loppujen lopuks on....?
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:14:24:58 kirjoittanut Unduska »

« Vastaus #14 : 07.02.11 - klo:17:05:59 »
Mulla ois kysyttävää häkin siivouksesta. Linnut ovat vapaana yhdessä huoneessa jossa häkki on, eli kun siivoan häkkiä (linnut tietenkin vapaana  ;))  ja kun vaihdan pohjalla olevat sanomalehdet ne välillä lähtee lentämään kun pelkää sitä kahinaa (?)  Niin voinko ihan "raa´asti" ottaa ne paperit pois sieltä vaikka ne pelkää? Ja sitten toinen juttu. Haluasin laittaa uusia orsia  ja leluja häkkiin, mutta epäilen että linnut pelkää kun esim. nousen tuolille ja laitan leluja häkin kattoon kiinni ja erilaisia orsia häkkiin. Enkö vain välitä niistä? Ja linnut ovat tietenkin vapaana aina kun siivoan häkin.  Pitäisikö alkaa opettamaan muualle taloon, että ensin vähän kerralla kepin päältä oven edessä tutustutaan muualle talooon, niin silloin kun olisivat erissä huoeessa olisi helpompi siivota häkki ja vaihtaa järjestystä?   :)
Undut: Eerin, Ejala, Ässä, Athene, Apollo ja Milli