papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: "Ikärasismi"
« Vastaus #15 : 27.02.09 - klo:15:06:08 »
 ;D löytypä milenkiintoinen keskustelu vaikken lukenutkaan kuin tän aloittaneen viestin, kertoo se jo paljon : D 

Ei iällä ole väliä, ehkä ennemminkin sillä kuinka tietoutta osaa käyttää ja soveltaa.. Itsekin sain heti haukkuja kun jotain erehdyin (lue, en oikeasti erehtynyt) tänne kirjoittamaan ja suutani täällä avamaan : D

Ehkä se ketä "uskoa" riippuu tilanteesta.. Toisen kokemuksista ja niiden todenperäisyydestä tai laajuudesta.. Mutta varmasti teini vuosiaan elävä rasavilli nuori joka on kasvanut samassa talossa lintujen kanssa osaa kertoa (jos saa puettua näkemänsä sanoiksi) niiden käyttäytymisestä paljon sellaista mitä edes korkeasti koulutettu eläintentutkija ei ole ennen huomannut...

Joku 30 vuotta lintuja pitänyt voi tietää saman tai olla hyvinkin tietodon tai neuvoton ongelmien edessä.. Ei sitä voi yleistää : D ,ainakaan omasta mielestäni...

:o   ;D  ps, valehtelin mun iän tonne profiiliin... (kuinka epäluotettavaa ja vääryyttä se onkaan!)  ;D
« Viimeksi muokattu: 27.02.09 - klo:15:15:18 kirjoittanut kaknatjnn »
^^^pelatkaa rahapelejä ja syökää kakkua!*^^

« Vastaus #16 : 27.02.09 - klo:16:53:11 »
Ikä on loppujen lopuksi muotoseikka  :P...
Kuten ylempänä ja edellisellä sivulla ilmaistiin minun ymmätääkseni asiaa siten, että kuinka itse käyttäytyy, sehän määrittää eniten.

Minullakin ajatus juoksee nopeammin kuin näppiksen näpyttely ja kirjoitettua sanaa kukin lukee tavallaan ja ymmärtää tavallaan, koska kaikki ei aina osaa, jaksa tai halua selittää asioita kirjallisesti, vaan mieluusti kasvotusten?

Jos nyt oikein "ajattelee" kaikissa asioissa on aina lisää opittavaa ja minun lintu harrastus on aika tuore asia, varsinkin Neitokakadut, nuo ekat harakat tulevat huomenna minulla olleenna tasan kaksi vuotta. Nooh ja juu eikä kuitenkaan jäänyt siihen.. ilmeisesti monella muullakin täällä käynyt ja käy niin, se siitä aikomuksesta ettei meille ENÄÄ yhtään tirppaa  ;D ;D ;D

En ole itse kokenut mitenkään mitään yli-innokasta neuvojaa tai sitten en ole välittänyt asiasta jos esim. kirjoituksessa kerrottu tiedustelemani asia..?

Tässä sivustolla on ollut minusta hyvää, että on erikoisesti muutamat ihmiset antaneet tunteen, että on tervetullut joukkoon ja muutamat ihmiset antaneet tosi päteviä neuvoja jos itse ollut epävarma tai "neuvoton" lintuihin liittyvissä asioissa. On hyvä keskustella siitäkin jos joku tuntee itsensä loukatuksi, mutta itse asennoidun siten, että kunnes tapaan ihmisen "livenä" sitten teen varsinaisen mielipiteeni.

Kas kun on helppoa huudella näin netti-avaruudessa ja nimimerkkien takaa ja joskus vaan ymmärtää toisen väärin joka voi johtua niin monesta syystä, no ilmeisesti kuulun kalkkis osioon iän puolesta  8)

Kas kun tämä naislogiikka selityksen pointti oli: Minä en ole kokenut mitään kiusaamista tai muutakaan, syystä että olen aika vähän aikaa ollut lintu tapahtumissa mukana en edes ole tavannut ihmisiä juurikaan keitä ovat nic:ien takana, joten minustakin saa nyt vain kirjallisen kuvauksen ajatuksistani, ja kas yllättäen taisi mennä ohi taas asiasta..

Joo, kaikesta on aina hyvä keskustella koska asiat jää helposti elämään kuka kenenkin mielissä omaa elämäänsä ja selvittely onkin hankalampaa elävässä elämässä..

« Vastaus #17 : 27.02.09 - klo:23:06:04 »
Itse en ole ikärasismia kohdannut, joka johtuu varmaankin siitä, että olen aika tarkka kieliopista yms. samoin kuin Ida-Emilia. Toisaalta, kirjoittajan iän arviointiin vaikuttaa myös monesti se, miten käyttäytyy foorumilla ja reagoi kritiikkiin.

« Vastaus #18 : 27.02.09 - klo:23:40:54 »
Toisaalta, kirjoittajan iän arviointiin vaikuttaa myös monesti se, miten käyttäytyy foorumilla ja reagoi kritiikkiin.

Aivan samaa mieltä. Jos ihminen "käyttäytyy kuin 13-vuotias", niin mielestäni häntä saa kohdella myös sen mukaan... myös silloin, kun ikää on oikeasti enemmän kuin se 13. ;D
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #19 : 01.01.10 - klo:11:36:57 »
Nyt kyllä pitää osallistua tähän keskusteluun, kun nuori olen. :)
Olenkyllä tormäillyt tähän harmaantuneiden ihmisten aatteeseen aika monellea tavalla. Eniten ärsyttäviä ovat vihjailijat ja ennakkoluuloiset (en ala nimeämään, vaikka haluttaisi). Mutta välillä jostain voi jopa lukea syytteleviä kommentteja.  Jotenkin on sellainen tunne, että vanhempien mielestä me nuoret ihmiset ei osattaisi hoitaa ja rakastaa lintuamme niinkuin te. Sehän on täyttä shaissea, miksi me ei voitaisi olla hyviä hoitajia?

Itse olen aina haaveillut linnusta, kunnes 10v päivänä saimme 2 undua, valitettavasti ne kuolivat tulipalossa, mutta sitten monta vuotta myohemmin otimme Oliverin. Miksi ottaisin uuden linnun, kun tiedän jo minkä verran se vie aikaa ja rahaa, jos en oikeasti rakasta niitä.

Tarkoitan vain, miksi nuoret ei voisi olla hyviä linnunomistajia?? ???
Tino.

« Vastaus #20 : 01.01.10 - klo:13:31:40 »
Itsessä olen huomannut sen että harvemmin edes kiinnitän profiiliin tai mihinkään "epäolennaiseen" huomiota, vain itse tekstiin ja kirjoitan sen mitä tekstistä ajattelen. Näinhän kirjoittajalla on myös täysi "vastuu" kirjoittamastaan asiasta. Voisi melkein sanoa että asenteeni on hieman sama mitä Annip mainitsikin: "Jos joku käyttäytyy kuin 13-vuotias, häntä saa myös kohdella kuin 13-vuotiasta" - ja tietysti ikään katsomatta. ::)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #21 : 02.01.10 - klo:21:55:02 »
En nyt ole lintuihminen, mutta olen nuori. Tälläistä käytöstä on kai ihan joka lajin parissa, valitettavasti. Aina on ajattelemattomia nuoria, jotka pilaavat sitten muidenkin "maineen". Ja ylenkatsovia aikuisia. Tälläiseen  käytökseen on tullut törmättyä hevosharrastukseni parissa niin miljoonaan kertaan, ja kyllä se tympii.
Useimmat "aikuiset" ovat aina vähän varautuneita nuorten suhteen. Nuoren täytyy ihan erilailla ansaita se paikkansa porukassa. En nyt väitä, että se välttämättä olisi negatiivinen asia, kunhan muuten ollaan ihan asiallisia. Useimmat aikuiset ovat, ja kunnioittavat nuorten mielipiteitä ja ottavat heiltä vastaan neuvoja ja palautetta kuten keltä tahansa ikäiseltään, niinkuin tälläkin foorumilla.

Muistan itse, kun tulin talillemme. (Nyt jaarittelu alkaa) Hevoseni, jonka olen omistanut noin kymmenen vuotiaasta, on hankala taluttaa. Siksi kehotin kaikkia tallilaisia käyttämään taluttaessa ketjunarua (väline, joka auttaa pitämään hevosen paremmin hallinnassa, toimii samoin kuin kuolain), jonka olin itse vuosien kokemuksella havainnut toimivaksi ja tehokkaaksi. Hevoseni on söpö ja hidas karvapallo (mutta poistuu paikalta hurjan nopeasti niin halutessaan) ja itse olen nuori. Kaikki kai ajattelimat, että voi kun on osaamattomalle lapselle ostettu tuollainen, ei vaan lapsirukka saa ponia pidettyä hanskassa kun on niin kokematon. Ensimmäisen kuukauden aikana lähes jokainen tallilainen tuli silmät pyöreinä kertomaan, että "kyllä se niin nopeesti lähti, siis ihan arvaamatta, ei kyllä ikinä uskois, ei vaan niinku voinu mitään".. ilmeni, että ei kovin moni ollut sitä ketjua käyttänyt varoituksestani huolimatta. Ja niin sain sitten itsekseni kokea jonkin sortin mitäs-mä-sanoin-voitonriemua. Aina olen kaikille aikuisille yrittänyt ennaltaehkäisykeinoja kertoa ja varoitella, ja aina sama juttu. Useimmilla ihmisillä on kokemusta yli kymmenen vuoden ajalta, toisilla ties kuinka mones hevonen menossa, joillakin ollut ihan ammattitutkintojakin hevosalalta, toiset erikoistuneet luonnolliseen hevostaitoon ja nk. hevoskuiskaukseen. Ja nämä kaikki on tarmokas ponini jättänyt taakseen. Kyllähän se on minutkin usein jättänyt peräänsä huutelemaan, mutta ihan kyllä omaksi saavutukseni lasken, että tätä tapahtuu enää nykyään parin kertaa vuodessa siinä, missä se ennen oli päivittäistä. Mutta mielessäni tämä on ollut loistava osoitus siitä, kuinka nuoren neuvot ja mielipiteet ohitetaan, ja toisaalta kuinka me nuoretkin osaamme jotain.

Olen myös huomannut, että vaikka teenkin paljon virheitä, niin tekevät myös aikuiset. Aina joskus tulee tilanteita, joissa joku minua huomattavasti vanhempi ja kokeneempi henkilö käyttäytyy tosi päättömästi. Tulee aina semmoinen olo että "kuin se nyt noin, en mä ainakaan ikinä ois noin tehnyt".. Vaikka kyllähän sitä nuoren iän takia kieltämättä tulee töppäiltyä, joskus ihan vaan ajattelemattomuutta. Mutta niin näkyy kaikki tekevän, ikään katsomatta. Kyllä täälläkin aikuiset avautuvat, kun ovat tehneet ison töpin, esimerkiksi ne tapaturmat jotka olisi voitu välttää melko helposti. Mutta tämä ikärasismi taitaa olla jonkinlainen molemminpuolinen asennevamma, tai ainakin siltä se minusta vähän näyttää..  Ei voi muuta todeta kun että kunhan ollaan kaikki tahdikkaita ja keskitytään niihin asioihin ja ongelmiin, (ei siis katsota ikään) ja koitetaan nähdä asiat kaikkien kannalta.. :)

« Vastaus #22 : 08.01.10 - klo:23:44:30 »
Sellainen pointti tähän vielä nyt, kun on vähän kertynyt ikääkin pari vuotta enemmän. Kuinka moni ihan oikeasti muka menee ja katsoo kirjoittajan iän? Aika harva niin tekee, mutta monesti kirjoitustavasta tunnistaa, jos kirjoittaja on lapsi. Pari kertaa on erehdytty ja kyseessä on ollut silloin sangen lapsekas aikuinen.  ;D Eli olen samaa mieltä kuin Anni. Ihmistä on kohdeltava käyttäytymisen mukaan. Vaikka olisi 20, jos käyttäytyy kuin uhmaikäinen, silloin saa uhmaikäisen kohtelua.

« Vastaus #23 : 09.01.10 - klo:13:40:13 »
Sellainen pointti tähän vielä nyt, kun on vähän kertynyt ikääkin pari vuotta enemmän. Kuinka moni ihan oikeasti muka menee ja katsoo kirjoittajan iän? Aika harva niin tekee, mutta monesti kirjoitustavasta tunnistaa, jos kirjoittaja on lapsi. Pari kertaa on erehdytty ja kyseessä on ollut silloin sangen lapsekas aikuinen.  ;D Eli olen samaa mieltä kuin Anni. Ihmistä on kohdeltava käyttäytymisen mukaan. Vaikka olisi 20, jos käyttäytyy kuin uhmaikäinen, silloin saa uhmaikäisen kohtelua.

Ida ilmaisikin asian vielä hieman paremmin kuin minä. ;D Oma viestini näytti pahalta varmasti 13-vuotiaan silmin luettuna, vaikkei se suinkaan ollut tarkoitukseni, vaan nimenomaan epäkypsään käytökseen viittaaminen (johon toki kaikki 13-vuotiaat eivät edes syyllisty). 

« Vastaus #24 : 01.05.10 - klo:23:57:24 »
Itseeni ei onneksi ole ikärasismia kohdistunut, vaikka paikan nuorimpia olenkin (10v...)., ja iloinen siitä  :D En kyllä hirveästi ihmisiä ole täällä neuvonut, päinvastoin  :D Vaikka kyllähän sitä joskus ennen kuin tirpat tuli, niin luettiin tietoa niistä se reilu kaks vuotta, ja lisää tietoa ahmin sitten nyt täältä :)
~♥

« Vastaus #25 : 08.05.10 - klo:18:43:44 »
Ohhoh, minäkin olen tänne joskus kirjoittanut! Nuo ajat tuntuvat olleen niin kauan sitten, vaikka todellisuudessa se  ei olekaan kauan... Jännä, kuinka sitä kuitenkin aina loppujen lopuksi ajattelee hiukan mustavalkoisesti nuori ollessaan. En varmasti koskaan ole ollut pahimmasta päästä, eli en ole aikuisia ylenkatsonut tai muutenkaan esittänyt tietäväni jotain mitä en tiedä (tietääkseni olen käyttäytynyt myös varsin asiallisesti) ja olen aina ottanut neuvoja vastaan viisaammiltani. Silti, muistan nykytilanteeseeni varsin erilaiset (!) ajatusmallini. Jotenkin saattoin loukkaantua henkilökohtaisesti, mikäli joku kehtasi sanoa jotain iästäni. Tosin, kaikki tämä oli vain sitä, että tahdoin olla samanvertainen vanhempien kanssa ja tavallaan tiesin, etten välttämättä ollut, eivätkä vanhemmat niin ehkä ajatelleet.

Muistan varsin hyvin kuinka olin suorastaan suivaantunut, kun nämä hieman vanhemmat ja viisaammat ilmaisivat, etten välttämättä oikein ymmärrä, kun olen niin nuori vielä. Siihen minun on kyllä pakko sanoa, että saattoivatpa olla ihan oikeassakin. Itse en ole enää pitkään aikaan törmännyt oikein missään vastaavaan. Useimmat sanovat jopa, että vaikutan viisaalta ikäisekseni (se tosin voidaan laittaa omituisen muodollisen kirjoitustyylini syyksi).

Mitä tässä nyt yritän sanoa on, että älkäämme nuoret ottako asioita niin vakavasti, vaikka itsekin aikanani otin (en ota enää). :)  Kyllä mekin tästä kasvetaan ja kunhan käyttäytyy asiallisesti ja kiltisti ei kukaan luultavasti käy iästä paljon huomauttelemaan.
*ja nokan naksutukset*

« Vastaus #26 : 09.05.10 - klo:17:19:26 »
Huomaan muuten jälkeenpäin hieman samaa. 15-vuotiaana sitä ajatteli olevansa hyvin kypsä ja aikuinen ja oli aina suoranainen loukkaus, jos joku yritti kauniistikin ilmaista, ettei sen ikäinen vielä ehkä olisi valmis kantamaan vastuuta jostakin. Nyttemin sitä varmaan on henkisesti hieman kasvanut ja huomaa silloin olleensa hieman väärässä. ;D

Siihen on kuitenkin esimerkiksi syy, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana. Ja senkin ikäinen voi välillä tehdä asioita, joiden vastuuta ei ymmärrä kokonaisuudessaan (käytetään vaikka foorumin aiheeseen liittyen sitten linnun hankintaa esimerkkinä). Näin 20-vuotiaana minulla on sellainen tunne, että paljon henkistä kasvua ja arviointikykyä on tullut ihan jo viimeisen parin vuoden aikana, enkä hetkeäkään epäile etteikö vieläkin olisi kehittämisen varaa niissä. Nyt alan vasta uskoa, että ensimmäisen kerran elämässäni osaan tehdä oikeita päätöksiä tulevaisuuden kannalta ja kantaa vastuun teoistani, enkä ainoastaan (toivottavasti) luule niin. Ja päivittäin tunnun tietävän paremmin sen, miten vähän tosiasiassa tiedänkään. ;D

Voin olla väärässäkin, mutta minulla on vahva tunne, että moni minua huomattavasti vanhempikin varmaan voi yhä väittää kasvaneensa vuosien saatossa monellakin tasolla. Kehitys ehkä hidastuu hiljalleen iän myötä, mutta jatkuu varmasti kaikilla ihan loppuun asti. :)

Tintus

« Vastaus #27 : 10.05.10 - klo:12:29:25 »
Voin olla väärässäkin, mutta minulla on vahva tunne, että moni minua huomattavasti vanhempikin varmaan voi yhä väittää kasvaneensa vuosien saatossa monellakin tasolla. Kehitys ehkä hidastuu hiljalleen iän myötä, mutta jatkuu varmasti kaikilla ihan loppuun asti. :)

Hep... täällä yks vanha ilmoittautuu tuohon ryhmään.
Koko elämä on oppimista ja "takin kääntämistä". Ikävä kyllä, monia asioita opitaan kantapään kautta ja käsitykset muuttuvat vuosien kuluessa  ???

On niitä erilaisia elämäntilanteita joista niin sanotusti oppii. Joillekkin niitä tulee eteen nuorempana ja joillekkin vasta vanhempana. Ikä on vain numeroita.
Kulmakiviä omalle oppimiselleni aikuisena ovat olleet, yhteiselämän alku mieheni kanssa, ensimmäisen lapsen syntymä, läheisen ihmisen kuolema, avioero, uusperhe, jne...
Takin käännöt taas paljolti johtuvat siitä, että on pakko muuttaa mieltään ajan kuluessa. Esim. naapurin äiti oli vahvasti sitä mieltä, etteivät hänen lapsensa kotona asuessaan saa ottaa reikiä korvii, meikata jne. koska hänkään ei niin tee... kuinkas sitten kävikään? Äidillä ei ole reikiä korvissa eikä hän meikkaa, mutta tietenkin tyttöjen vastaavat teot on ollut pakko hyväksyä. Minä taas olen aina ollut tatuointeja vastaa...ei koskaan minun lapsilleni ja nyt sekä niillä (vanhimmilla) että minulla itselläni tatuointi on nahkaan ilmestynyt.

Näin se elämä vaan opettaa, mutta silti on hyvä muistaa ettei vähättele kenenkään sanomisia tai tekemisiä vaan hänen ikänsä perusteella.

« Vastaus #28 : 10.05.10 - klo:13:01:56 »
Joo pakko yhtyä tähän vanhenemisen ja viisastumisen kommentointiin :D Onpa sitä useissa laulunsanoissakin kerrottu että nuorena luullaan olevansa vanhoja ja viisaita mutta mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän huomaa tietäävänsä. Joku ehdottomuusnappula jymähtää pohjaan siinä teini iän kinttaalta ja pääsee pinteestä aikaisintaan parinkympin tienoolla ja toisilla siellä välissä on niin paljon mehua ja muruja että jää nappi pohjaan koko loppu elämäksikin.

Edelleen olen sitä mieltä että on PAAAAAAAAALJOn minua vanhempia jotka ovat paaaaaaaaljon heikommilla tiedoilla liikenteessä monissa eri elämän asioissa (eli nappula on pohjassa mulla edelleen) mutta toisaalta sitä alkaa tajuamaan jo pikkuhiljaa kaiken ehdottomuuden olemattomuudenkin. Ehkä minustakin siis voi tulla ihminen vielä pidemmänpäälle ;)

Saarnaaminen ja neuvominen itsetietoiselle teinille on kuitenkin joka suhteessa useimmiten seinälle karjumista. Pään kääntämiseen tai mielipiteen taivuttamiseen ei puskutraktorikaan auta. Järjen äänestä puhumattakaan :D Onneksi on sentään poikkeuksia...
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #29 : 18.06.10 - klo:13:45:13 »
Olen 50-vuotias, ja minusta tuntuu etten oikeastaan tiedä yhtään mitään. Lintuharrastajana ainakin olen untuvikko. Eikä se kokemuskaan aina viisautta tuo. Yksi asia, jonka olen oppinut on se, että kinaaminen ei koskaan kannata.

Olen samaa mieltä kuin kirjailija Kyllikki Villa: Ihminen olisi onnellisempi jos ei tietäisi ikäänsä.
Kauluskaija Sulo ja sortin sakki