papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

"Ikärasismi"
« : 01.09.08 - klo:13:21:27 »
Vähän palautetta foorumin käyttäjille... Täällä huomaa erittäin hyvin sen, että nuorempia (iältään siis huomattavasti nuorempia) lintuharrastajia sorsitaan heidän sanomisistaan ja väitetään (ehkä hieman kärjistettynä :P ) että he ovat "niin nuoria ja ihan hakoteillä että palatkaa takaisin etsimään tietoa ennen kuin auotte suutanne". Tässä taas voisi ajatella sitä, että monet nuoremmista lintuharrastajista etsivät aktiivisesti uutta tietoa linnuista ja ovat voineet asua samassa taloudessa lintujen kanssa koko elämänsä. Uskoako siis mieluummin tällaista nuorta, joka tietää asioista vaikka ikää ei paljoa olisikaan, vai sitten taas jota kuta vanhempaa joka on saattanut omistaa yhden tai pari lintua hyvällä lykyllä vuoden? (suoraan tällaista tilannetta ei ole tainnut täällä foorumilla vielä käydä, mutta kannattaa tosissaan harkita, keneltä sitä tietoa mahdollisesti eniten löytyy  ;) )

Ikä ei aina ratkaise kaikkea.
Med helmiaratti, 2x neitokakadut ja länsigöötanmaanpystykorva

Re: "Ikärasismi"
« Vastaus #1 : 01.09.08 - klo:13:29:48 »
Tämä on todellisinta totta, johon olen itse ainakin pyrkinyt puuttumaan, kun tällaista huomaan...samaa kokevat nuoremmat moderaattorit, vaikka kaikilla ohjeistus on sama..

"nuoruushan on vika, joka korjaantuu ajan kanssa"  ;D

Mutta tosiaan, täälläkin on monia, jotka ovat jo nipperinapperi 18-vuotiaina jo vuosia touhuneet lintujen kanssa, ottaneet selvää asioista ja ovat paljonkin avarakatseisimpia, kuin jotkut jo yli 20-vuotta harrastaneet.

Sitten on näitä, kun saa kohtauksen joka kerta, kun joku uusi nuori "kyselee tyhmiä"

suvaitsevaisuutta...ikään katsomatta  ::)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #2 : 01.09.08 - klo:15:01:12 »
Joo saman oon huomannu kans mutta NUORET HUOMIO älkää ottako niin tosissaan mitä jotkut sanoo...aina löytyy niitä huonotuulisia ihmisiä joilla ei ole omaa elämää vaan täytyy kiusata ja ärsyttää nuorempia. Ajatelkaa vaikka semmosen kohdalla että se on tyhjää :).
Ja oon huomannu että monet nuoret(mun ikäset) tietää paljon enemmän kun jotkut akuiset täällä.

Ja yleensä tässä on just se että melkeen 18 tai vähän yli kakskymppiset on just niitä jotka ""kiusaa"" nuorempiaan.

Simppa
"This is my life"

« Vastaus #3 : 01.09.08 - klo:15:05:29 »
Ja yleensä tässä on just se että melkeen 18 tai vähän yli kakskymppiset on just niitä jotka ""kiusaa"" nuorempiaan.

Simppa

No ei minusta kyllä. Ennemminkin nämä oikeasti aikuiset joskus tuntuvat kyseenalaistavan ~alle 20-vuotiaiden tietämyksen ja nuorten moderaattoreiden auktoriteetin.

« Vastaus #4 : 19.09.08 - klo:14:19:31 »
Siihen välillä törmää. :< Mutta eihän niillä ole oikeutta siihen, kukaan meistä ei ole asiantuntija.  :D

« Vastaus #5 : 20.09.08 - klo:08:05:58 »
Juu mullakin on tätä tullut vastaan, varsinkin näiden yli 20-kymppisten kohdalla, kun ite vielä näin nuori mutta silti suhteellisen aktiivisesti täällä kirjottelen.  :D Sitten täällä on kyllä myös tosi paljon tätä suvaitsevaisuutta, oon tavannut täällä tosi mukavia 18+ ikäisiä, jotka ei yhtään kattele sitä kuinka nuori on tai sorsi muutenkaan, kiitokset siitä heille. 
:-* Mutta tosiaan on täällä semmosiin törmätty, että ''te olette niin nuoria ettekä oaljon mistään ymmärrä'' juttuja on varsin suoraankin ilmaistu. :( Onneksi täällä on vastapainoksi noita ihaniakin ihmisiä.  ;D

*ja nokan naksutukset*

« Vastaus #6 : 20.09.08 - klo:08:34:49 »
Komppaan Keijukaijaa (Emppua) ;D
Pirusti puluja ja kaksi tervua.

« Vastaus #7 : 20.09.08 - klo:09:24:31 »
:-* Mutta tosiaan on täällä semmosiin törmätty, että ''te olette niin nuoria ettekä oaljon mistään ymmärrä'' juttuja on varsin suoraankin ilmaistu. :( Onneksi täällä on vastapainoksi noita ihaniakin ihmisiä.  ;D

Ehkäpä nämä ihmiset ovat unohtaneet(tai eivät myönnä...;)), kun itse olivat nuoria ja *ymmärtämättömiä*  ;D
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:09:26:45 kirjoittanut daisy »
Kiviäkin kiinnostaa!

« Vastaus #8 : 20.09.08 - klo:18:33:27 »
Joo siis täällä on myös paljon ja suurin osa tosi mukavia ja auttavaisia ihmisiä :D!!

Simppa
"This is my life"

« Vastaus #9 : 23.09.08 - klo:11:50:46 »
Taisin itse olla sen 15-vuotias, kun aloin pyöriä täällä oikein aktiivisesti. Moni veikkasi ensin paljon vanhemmaksi (koska olin intohimoinen kielioppihirmu  ;D), mikä taisi olla se pelastukseni, enkä siis saanut syrjintää oikeastaan pahemmin. Lintuja oli siinä vaiheessa harrastettu 7-vuotiaasta asti. Aina välillä kuitenkin ikä tuli vastaan, ja moni kyseenalaisti rankemminkin sanomiseni. Sinnikkäällä yrittämisellä, lähteiden postaamisella ja tietotaidon todistamisella se meni vikkelästi ohi.

Pidin muinoin luentoa pieneläinhoitajaopiskelijoille tässä pari vuotta sitten ja kyllä monen silmät katsoivat suurina, että mikä IHMEEN "luennoitsija" tuo meitä kaikkia nuorempi, räiskyvän punaisilla hiuksilla varustettu "myöhäisteini" oikein on. Mutta siinä se meni kivasti se neljä tuntia pälättäessä linnuista ja tulikin hyvää palautetta. :)

Itse en ole onneksi kohdannut sellaista tilannetta kuin jotkut kaverini. Sellaisia, että joku kymmenen vuotta kasvattanut saa varovaista palautetta nuoremmalta ihan oikeasta syystä (vaikkapa siitä, mitä väriä joku lintu on todellisuudessa) ja sitten tämä kasvattaja heittää sen "Mä olen kuule kasvattanut kymmenen vuotta, ole sä pikkunapero hiljaa." Monesti olenkin todennut, että joskus se vuoden harrastanut voi tietää kymmenen kertaa enemmän kuin se kymmenen vuotta kasvattanut.

Nykyisin myönnän, että jos joku nuorempi alkaa inttää asiasta, jonka tiedän aivan varmaksi, tekisi mieli käskeä kotiin kasvamaan. ;D Kerran esimerkiksi mulle tuli vähän nuorempi ihminen toteamaan, että "hei jee mullakin on neitokakaduja, me ei vaan voida päästää niitä lentää, kun on koira". Mä sitten siinä ihmettelin, että kyllähän neitokakaduja pitäisi lennättää, kuten mitä tahansa lintua. Annoin pari muuta vinkkiä, miten lentelyn voisi toteuttaa, yms, ja pehmensin viestiä hymiöillä ja sanoin todella asiallisesti. Tätä tapaus kuitenkin veti siinä sitten aikamoiset kilarit ja vastaukseksi tuli jotain tyyliin että "ai sä niinku tiedät kaiken jaa no selvä sit ehkä mä päästän nää ulos ikkunasta ku oon kerta niin huono!!!11"

Siinä vaiheessa huokaa vaan raskaasti ja pudistelee päätään. -_-

Mutta asiallisiin kysymyksiin tietty on vastattava aina asiallisesti. Kaikkea ei vain voi tietää ja juuri siksihän ihmiset kysyvät, että oppisivat. Joissain tilanteissa olisi toivottavaa, että se oppiminen tapahtuisi ennen hutkimista.  ::) Monesti nimittäin törmää nuoriin pesittäjiin, jotka kysyvät sitä neuvoa vasta sitten, kun poikaset ovat jo kuoleman partaalla, kaljuksi nypittyjä tai jalkaongelmaisia. Pahimmassa tapauksessa jo kuolleita...  :( Sitä kuitenkin tekevät myös aikuiset, ikävä kyllä.
« Viimeksi muokattu: 23.09.08 - klo:11:56:10 kirjoittanut Ida-Emilia »

« Vastaus #10 : 23.09.08 - klo:12:13:09 »
Niin se vaan aina on mennyt ja tulee aina menemään... Itse sitä luuli tietävänsä joskus paljon ja mitä enemmän vanhenee sitä enemmän tajuaa niitä vanhempia ihmisiä jotka silloin päivittelivät että olet vielä niin nuori ja blaa blaa... Totta se on että kilometrit tuo varmuutta ja ikä perspektiiviä. Nuorempana ollaan ehdottomampia ja varsin tietoisia kaikesta...  ::)

Tiedän tasan että olen vielä täysin "teini" ja tulen taas viiden vuoden päästä päivittelemään että olinpa minä pöhkö ja naivi kun noin ajattelin silloin mutta se vaan kuuluu elämään.

Niin paljon kuin se sapettaa ja raivostuttaa kun joku mainitsee että et voi tietää jotain kun olet vasta niin nuori tai sinulla ei ole kokemusta saatikka elämänkokemusta, mutta niin se vaan on että sitä ei tule kuin elämällä. Turha on kenenkään puhella asiantuntevuudesta tai muustakaan hömpänpömpästä. Jos kuulija ei ole valmis vastaanottamaan informaatiota vedoten ikärasismiin tai väärään hiustenväriin niin sille ei voi mitään. Paras silloin on juuri heitellä linkkejä menemään ja antaa muiden kirjoittamia sanoja pureskeltaviksi.

Yksi elämän suurimmista tapahtumista joka nostaa ihmistä aina olevinaan monta rappusta ylöspäin on jälkikasvun saaminen... Odotan itsekin innolla sitä suurta valaistumista jolloin saa taas yhden statuksen lisää ja olevinaan muuttuu niin kovin paljon viisaammaksi... Mene ja tiedä... Voi siinäkin olla se pirun idean siemen niinkuin on tuntunut kaikessa muussakin olevan.

Turha ottaa nokkiinsa jos joku vähättelee iän takia. Siihen on yksi korjausmenetelmä... vanheneminen. Ennen vanhenemista kuintekin kannattaa ottaa ilo irti monesta asiasta ja muistaa sitten itse taas vanhempana olla kuittailematta ihan niin paljoa niille uusille nuorille.

Olen itse joutunut ikärasismin kohteeksi monessa paikassa ja tulen joutumaan vielä pitkään... Lintupuolella kuitenkin järkevät perustelut ja oikeanlainen kielenkäyttö ilman paatoksellista saarnausta ja "faktatietoja" yleensä menee edes siedettävästi jakeluun ja kaikki on kuitenkin kuulijan korvien ja aivojen varassa. Pääasia on että edes yrittää auttaa pulassa olevia ja jos se ei onnistu niin huomenna on päivä uus.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #11 : 23.09.08 - klo:15:50:48 »
No Jonna onkin semmonen luonnon ihmelapsi ;D!
Muakin on kyllä jostain syystä luultu monestikkin täällä aikuiseks varmaan ihan sen takia että oon neuvonu jotain ja sitten ajatellaan varmaan että tuskin se lapsi on ku tuli neuvomaan ym.

Simppa
"This is my life"

« Vastaus #12 : 23.09.08 - klo:18:16:50 »
Olen monesti ihastellut näiden nuorempien tietomäärää ja sanavalmiutta :o. Itse taas ajattelin olevani liian "vanha", enkä edes kehdannut heti laittaa ikääni näkyviin...ja höh! Joka asiassahan voi olla aloittelija ikään katsomatta, eikä kaikkeen tarvi suhtautua niin tulenpalavan vakavasti, jotkut kommentit voi ja varmaan kannattaakin jättää ihan omaan arvoonsa. Sain aikoinani Ida-Emilialta opastusta neitojeni kanssa ja arvostan sitä todellä  :)

Myös minä luulin sinua vanhemmaksi, Simo ;D

« Vastaus #13 : 23.09.08 - klo:18:36:18 »
Itse olen törmännyt niin huonoihin iän perusteella tehtyihin päätelmiin kuin hyviinkin.

No, nuo Ida-Emilian mainitsemat neitokakadujen väritykset ovat henkilökohtainen riesani. Olen lähes kymmeneltä ihmiseltä saanut kuulla, etten ole ikäni/lintukokemukseni/jonkun muun puolesta pätevä kertomaan mitä väriä jokin lintu on tai mitä väriä/sukupuolta poikaset olisivat. Useimmiten perusteena on juuri se, että olen aivan liian nuori ja vähän aikaa harrastanut tietääkseni aiheesta yhtään mitään. Väriasioita vaan ei opi 10 vuoden lintuharrastuksellakaan, jos niitä ei opiskele. ;)

Tätä ennen, silloin kun minulla ei ollut vielä lintua, haikailin täällä ties mitä isompia. Silloin ONNEKSI moni ihminen puuttui peliin. Osa nätimmin ja osa vähemmän nätisti. Parhaiten muistan Tintun ja Ida-Emilian neuvot ja ohjeistukset, joiden takia lopulta päädyin aloittamaan lintuharrastuksen neitokakaduilla. :) Mietin usein miten pieleen olisi alusta asti menty, jos Anni 14 v olisikin hankkinut sen amatsonin... ei hyvä. ;D

Ikä ei kuitenkaan saa olla ikinä peruste sille, että ihminen ei voi tietää asioita. Nuori voi olla viisaampi kuin moni 30-vuotias. Paljon sellaisiakin tapauksia on vuosien varrella nähty. ;) Ja yleensä ne, jotka suurimpaan ääneen pätevyydellään kehuvat, ovat niitä jotka loppujen lopuksi vähiten tietävät - oli ikä sitten mikä tahansa.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #14 : 23.09.08 - klo:19:43:50 »
Noista värien tietämisestä voin sanoa kyllä, että esim undulaattien kohdalla olen oppinut paljon Annicalta, mutta tähän vanhaan puupäähän ei kyllä millään mene kaikki se tieto mitä hänellä on  ;) mun mielestä pätee hyvin vanha sanonta: minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.. itse aloitin lintuharrastuksen reilu 7 v sitten eli *vanhana* 

Vaikka elämänkokemusta onkin, ei se silti minusta viisasta tee (varsinkaan genetiikassa hehe....)
Kiviäkin kiinnostaa!