papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rapsuttelu
« : 07.05.08 - klo:11:29:22 »
Huomasin, ettei rapsuttelusta ole vielä varsinaista aihetta täällä (ainakaan kovin helposti näkyvillä).

Itsellä tuli aihe mieleen tässä aamusella, kun tavalliseen tapaani rapsuttelin Kindaa (poicephalus)... sen ehdoton suosikkikohta on tuossa alanokan alla sillä pienellä sulattomalla alueella, jonka on pakko olla myös melkoisen herkkä noin vihollisia ajatellen. Pelkästään se, että lintu tarjoaa niskaansa rapsutettavaksi on hurjasti, koska edes aran kokoisen linnun niska ei niin paksu ole, etteikö sitä voisi helposti toinen lintu taikka sitten ihminen vahingoittaa, mutta tuo kaulan seutu... Kindan kokoisella linnulla riittäisi, että painaisin etusormeni vaan kevyesti paikoilleen siihen nokan alle - henki ei kulkisi. Tässä tapauksessa käsinkasvatus tekee linnusta tyhmänrohkean, mutta miten moni emojen kasvatti päästää ihmisen noin helposti vahingoittuvalle seudulle?

Muutenkin olisi mukava, jos joku tietäisi linkata kirjoituksiin rapsutteluaiheesta. Miten tärkeää rapsuttelu yleensäkin on linnuille, vai onko se pelkkä yksilökysymys? Toki se on joillain linnuilla olennainen osa pariutumista, muttei ilmeisesti sitäkään kaikilla. Se selvästi ainakin on yksilöllistä mistä lintu eniten pitää, mutta mitkä muut syyt kuin parin lähentyminen saavat linnun haluamaan rapsutuksia? Vaikkapa jo sitten ventovieraalta...

Kuinka monella muuten lintu hyväksyy vieraan ihmisen rapsuttajaksi, miten nopeasti ja millä rajoituksilla (sukupuoleen, ikään tai muuhun katsoen)? Entäpä moniko lintu antaa toisen, vieraan, linnun rapsutella? Kakaduilla tuo ainakin tuppaa olemaan yleistä...

Muutenkin näkemykset ja kokemukset rapsuttelusta voisi tuoda tässä ketjussa esille. :)

Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

Re: Rapsuttelu
« Vastaus #1 : 07.05.08 - klo:14:12:37 »
Lyhyesti vastattuna... 8)

Avoparikaijat eivät tykkää rapsuttelusta. On poikkeuksia ja on niitä jotka sietää joskin ei mieluusti, mutta kovasti yleistä on se että ei vaan haluta rapsuttelua... enkä ole omankaan parin nähnyt koskaan rapsuttelevan toisiaan. Nokan kanssa ne tykkää nojata ja nokkaan kohdistuva koskeminen on mieleen kovastikin....

Pelle antaa rapsutella ja paljon ja mistä tahansa... Kaulan alunen ei ole sille niin tärkeä kohta mutta tykkää "leukaluiden" rapsuttamisesta. Vain minä voin rapsuttaa...

Arat ainakin minun tuntemani nauttivat kovasti juuri siitä kaulan rahnuttelusta ja tarjoavat sitä kyllä kavereilleenkin rapsutettavaksi että on se lintujen kesken ihan normaalia ja myös ihmisten kanssa. Etkä sinä sitä saisi siitä painamalla vielä hengiltä kun henkitorvi kulkee vähän eri paikassa ja on aika vaikeesti litattavissa.... Kaulanalusen rapsuttajan sormi on myös nopeasti nokassa jos sille päälle sattuu...

Kakadut nyt on mitä on ;)

Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #2 : 07.05.08 - klo:15:06:51 »
Juu, meillä kakaduja saa ketä vaan rapsuttaa. En muista tilannetta, millon ei rapsuttelu kelpaisi ja sitä saa suorittaa käsien puutumiseen asti :) Mieluisin paikka on siiven aluset, herkästi nostavat siipeään, että sieltä kiitos! Töyhdön takaa sekä poskilta ovat myös mieluisia rapsuttelun kohteita.

Villit emolinnut ovat sitten toinen asia, niihin ei saa ketään koskea.

« Vastaus #3 : 07.05.08 - klo:15:19:48 »
Meillä saa amatsonia rapsuttaa silloin kun "siltä näyttää"... Päästä ja niskasta. Nyt vanhemmiten saa useammin, kun poikasena oli vaan aamuisin ja iltaisin. Minä ja Oki saadaan rapsuttaa vaikka molemmat yhtä aikaa, ei haittaa. Äitikin on ehkä kerran tai kaksi saanut (viikon hoitojakson aikana), mutta ei se oikein osaa... ;)

Selvästi tuntuisi meillä ainakin olevan rapsuttelulle tarve. Jos on pitkä loma takana, eikä äitiltä ole saanut rapsuja, niin sitten viihtyy pidempään kuopsutettavana. On siinä varmaan sekä iho- että sulkien hoitoa ja ystävyyden/läheisyyden tuntua sillekin :)

Milla

« Vastaus #4 : 07.05.08 - klo:17:52:35 »
Meillä araa saa rapsuttaa vaikka mistä, nykyisin tosin vain minä ja Jussi, ennen saivat vieraatkin kun oikein lähestyivät.

Nooa saa yleensä oikein pyydettäen(kysyvästi koukistaa sormea) rapsuttaa aina, väliin vieraatkin.

Pessiä rapsuttelen vain minä, ja silloin kun neitiä itse huvittaa, hakeutuu itse rapsuteltavaksi.

Paplo antaa kaikkien yleensä rapsuttaa melkein milloin vain.

Villit linnut eivät ole rapsutuksia kaivanneet.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #5 : 07.05.08 - klo:21:56:02 »
Ei täälläkään Paulie tykkää rapsutuksesta eikä muutenkaan sulkien/höyhenten koskettelusta. Kuten kaija tuolla totesikin, taitaa olla näille tyypillistä. Jostain muistan lukeneeni että saattaisi liittyä myös siihen, että avoilla tuo höyhenen rakenne kun erilainen ("rimpsut"), niin voisi olla arempi tms.

Sen sijaan varpaita ja jalkoja pitää hieroa päivittäin  :) . Taas kaijan sanoihin yhdyn: nokkakontaktia ainakin paulie kaipaa. nokkaa pitää silittää ja puristaa jne. Tykkää että leikitään papukaijan nokkapainia - minä sormilla ja paulie nokalla  ;D Pakko myöntää että olen kokeillut kyllä silittää varovasti ja antaa kyllä joka paikkaan koskea - voisin jopa kaapata hänet käsiinkin vaivatta, mutta kun sen ilmeestä näkee että koskettelu ällöttää kertakaikkiaan, niin olen jättänyt kokonaan. Joskus tekisi ihan mieli kunnolla halata, mutta pitää vain hillitä itsensä  :P

Yhdessä viimeisimmistä Parrot-lehdistä (vai oliko se Bird Talk) oli juttua tästä hellittelystä ja rapsuttelusta. Erityisesti pitää sen jutun mukaan välttää selän (varsinkin ala) ja siipien alusten "hipelöintiä", koska se on kaijoille aluetta, jonka koskettelu tulkintaan parinmuodostukseen liittyväksi toiminnaksi  ;) Jutussa oli että jotkut linnut ovat erityisen herkkiä kaikelle koskettelulle ja jos tulkinta on tuo äskeinen, niin siitä seuraa sitten mahdollisesti ongelmia käytöksen puolella, kun lintu pitää omistajaa puolisona. Neutraalein paikka sen jutun mukaan oli juuri niska. Hellittelyjen sijaan tuossa jutussa neuvottiin enemmänkin harrastamaan kaikenlaisia leikkejä ja temppuja. Paitsi piilosta, joka taas viittaa pesänrakennustouhuihin. En tiedä onko jollain käytännön kokemusta tämmöisestä asiasta?

« Vastaus #6 : 07.05.08 - klo:22:14:46 »
mulla roosa välillä kerjää oiken rapsuttelua. jä välillä ei saa hipastakaan herraa. jokke ei anna koskeakkaan ikinä.

« Vastaus #7 : 07.05.08 - klo:22:16:25 »
ainiin lisäystä. ainoastaan niskasta ja päälaelta saa roosaa rapsuttaa.

« Vastaus #8 : 08.05.08 - klo:22:50:34 »
Meillä Maxi Pionusta saa useimmiten rapsuttaa kun kysyy ja ojentaa sormia päätä kohti. Vaikka silloinkin vähän ajan päästä otetaan nokalla sormista kiinni. Mutta sen jälkeenkin kyllä saa kutitella. Luulen, että se nokkailu merkkaa siis, että "otahan iisisti ja hellemmin siellä". Muualta kuin poskista, nískasta ja päälaelta ei saa koskea tai neiti rääkäisee ja puree.

Kakarikit ei edes päästä käsiä niin lähelle, että vois silitellä.
Take me down to the parakeet city, where the birds are green and the carpet's sh*tty. Take me home!

« Vastaus #9 : 09.05.08 - klo:07:38:04 »
Tamua (Pionus senilis) saa rapsuttaa ne henkilöt jotka se on hyväksynyt (hyväksymiseen saattaa mennä parikin viikkoa, muuten käy päälle), etusormea näyttäen kysyvästi joko laskee pään ja pörrää niskahöyhenet hyväksyttävästi, tai jos rapsuttelu ei kelpaa ei lotkauta korvaansakkaan - tällöin myös olen huomannut jos koitan rapsuttaa kaija vääntyy sivulle - ei ei täten ole sen hetki.
Tamu hyväksyy siedättäessä tähän mennessä kaikki henkilöt mutta vieraat saavat kylmän kohtelun, ukkoa ei ole ulos laskeminen, parin viikon "yhtämittainen" näköyhteys pehmentää kaverin. Viivi saa myös herraa rapsuttaa ja herra rapsuttaa Viiviä, muut linnut saavat tappotuomion, vain pienempiään pelkää - myös lapset saavat aivan järkyttävän paniikin aikaan.  ;D Viiviä olen saanut muutamaan kertaan rapsuttaa, muttei sitä erikseen hae. Tamu = käsinruokittu, Viivi = emojen ruokkima. Mieluisat rapsuttelupaikat: niska, kaulan alunen ja poskipielet, muualta ei saa koskea.
Sitten esimerkkinä Emojen ruokkima ajan kanssa itsekseen kesyyntynyt ruusukaijanen Adu joka vetää pohjat, tätä lintua saisi rapsuttaa AINA, sen kanssa pitäisi nukkua peiton alla ja sitä pitäisi helliä loputtomiin. Parhaat rapsuttelukohteet: pään alue.
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness."

« Vastaus #10 : 09.05.08 - klo:09:38:47 »
noh, aloitetaampa vaikka Ukosta (jako)... Ukkoa saan itse rapsutella melkein mistä vain, mutta yleensä tarjoaa niskaansa ja päätään rapsuttelu kohteeksi.. Tosin itse en voi mennä lintua rapsuttelemaan, vaan Ukko tulee itse luokse ja näyttää merkit, että nyt kelpaisi pikku rapsuttelu tuokio, joka voikin sitten kestää ja pitkään, ja etenkin tuo nokan alla oleva alue ja paljas iho silmien ympärillä saa linnun ihan ekstaasiin... Välillä voi mennä päiviäkin, että Ukko ei rapsutuksia kaipaa, eikä pahemmin roiku kimpussa, mutta taas jos olen ollut päivänkin poissa kotoa, niin rapsutella saisi aina oman käden kramppiin asti ;) Muiden Ukko ei anna rapsutella, mutta muutaman ihmisen on antanut koskea itseään, ja vakihoitaja ja puolisoni saavat silloin tällöin hieman rapsuttaa, mutta aika harvoin, ja ihmiset jotka osaavat lähestyä rauhassa ja oikein, saavat silloin tällöin myös hieman silitellä nokasta ja poskista...Tosin viimeisen puolen vuoden aikana Sanne ja Jonna taitavat olla ainoat joiden Ukko on antanut ottaa kontaktia...

Amatsonit sitten taas ovat semivillejä ja niiden elämä pöyrii pitkälti toistensa ympärillä, ja etenkin nyt keväällä, kun käyvät aivan kierroksilla, niin eivät halua olla missään tekemisissä ihmisten kanssa... Välillä vapaana ollessaan tosin Jade (koiras) on lentänyt kädelle ja varovasti ollaan hieman rapsuteltu poskista, mutta muuten ei anna koskea, ja ainoastaan jos itse lentää morottamaan...

Ara taas, joka elelee mutsillani ei ensimmäiseen pariin vuoteen antanut koskea ollenkaan, eikä pitänyt yhtään jos ihminen lähestyi... Ara on emojen kasvatti, ja tullessaan oli umpivilli, mutta kun sitten itse otti ensimmäisen kerran kontaktia, niin tätä nykyä antaa melkeimpä kaikkien rapsutella ja ottaa kontaktia, kunhan vain lähestyy rauhassa ja antaa linnun itse ottaa ensimmäisen askeleen... Ja herkut anatavat linnulle rohkeutta melkeimpä silmän räpäyksessä, kun on aikas herkkuperse ;D

Jonne
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

Idonea

« Vastaus #11 : 06.07.08 - klo:18:51:23 »
Tätä rimpsua kun lukee näkee selkeesti näiden lajien kirjon ja sen että rapsuttelumönteisiä lajeja on. Kauluskaija ei muutenkaan ole mikään paapottava lintu ja mun lintu Krishna ei ole alusta saakka suonut mulle sitä iloa. Minä taas luonteelta olisin sellainen että rapsuttelisin vaikka koppakuoriaisia  ::). Hmm.. mutta olen siihen tulokseen tullut että se kyllä tykkäis siitä että vähän saisi paapomistakin, eli nokan koskettelu on siitä kumminkin mukavaa.

Nooh, kun tämä onglemanratkaisukeskeisyys yhdessä yltiöpäisen innovaation kanssa yhdistetään olen alkanut käyttää apuvälineitä. Kuvataiteilijana minulla on jos jonkinlaista sutia ja sivellintä ja olen huomannut että litteä lunnonkarva sivellin on oiva silittelyväline (puhdas sellainen), toinen on suuri strutsin sulka joka mulla on ollut yli 30v(puhdas pöpöistä sekin), sen hellä ja lähes huomaamaton kosketus saa Kishnan tulemaan aina uudestaan ja uudestaan lähelle odottamaan josko pään ja selän yli menisi suuri pehmeä sulka. Toivottavasti tässä on mulla ensiaskeleet siihen että joskus sormen hellä rapsutuskin kelpaa. Onhan tässä aikaa.

terkuin Jaana-Idonea

« Vastaus #12 : 06.07.08 - klo:23:12:33 »
Meidän Keiju ainakin kovasti tykkää rapsuttelusta, sitä saisin rapsutella vaikka kellon ympäri, eikä koskaan ole huono aika rapsuttelulle. Kaula ja pään alue on lempirapsuttelupaikkoja ja päätä tarjotaan aina naksutellen rapsutettavaksi. Tiiättekö, naksutteleeko teiän linnut kun niitä rapsutetaan?

Vieraatkin saa rapsutella, mutta niiden kädelle ei miel. mene. Vieraat saa koskea kaikkialle muualle, paitsi jalkoihin. Ei kuitenkaan mielellään ole vieraiden rapsuteltavana. :)
*ja nokan naksutukset*

« Vastaus #13 : 07.07.08 - klo:14:35:22 »
meillä senegali sitten rakastaa rapsuttelua! Antaa rapsutella joka paikasta. Mieluisat kohdat on just tuo pään seutu, varsinkin nokan ympäriltä :) Vieraita vieroksuu aluksi hieman, mutta sitten lentää pään päälle ja siitä sitten laskeutuu alemmas nakertelemaan koruja ;D

Jaco ei olekaan sitten niin kesy. Sitä ei voi noin vain lähtä rapsuttelemaan. Se kyl sitten itse näyttää, että milloin olis aika rapsutella. Se laittaa päänsä mutkalle ja toisella jalalla vähän niin kuin rapsuttaa/hieroo kaulaansa. Sitten se laittaa oikein silmät kiinni kun sitä rapsuttaa  :-*
Harmaapapukaija, senegalinkaija, 4 undulaattia ja 5 neitokakadua.

« Vastaus #14 : 08.07.08 - klo:12:23:32 »
Meidän unduista Shaniá on rapsuttelun tarpeessa, jos ei tule rapsutuksia, sitten kerjätään niin kauan, että hellyn niitä antamaan ;D Starlet ja Shanen mielestä rapsuttelut on pöhköjen puuhaa, ihan omituista touhua. Joskus Shanen siipiä saa koskea, mutta ei nyt enempää hyvänen aika sentään ;D

-Tatika, Shane, Shaniá ja Starlet-