papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sinikelta-aralle uusi kaveri?
« : 19.04.08 - klo:02:25:50 »
Meillä on sinikelta-ara naaras, jolla on ollut joskus edellisessä kodissa urospuolinen sinikelta kaverina, mutta tämä lintu kuoli syöpään. Onko aramme (14v) mahdollista kiintyä enää uuteen kaveriin, jos rakennamme lintuhuoneen? Onko kellään kokemusta? Tietenkin tämä on niin yksilöllistä, mutta näin yleisella tasolla.

Re: Sinikelta-aralle uusi kaveri?
« Vastaus #1 : 19.04.08 - klo:10:34:00 »
Kyllä ne luonnossa kuolleen tilalle hyvinkin nopeasti ottavat uuden joten se nyt ei ainakaan ole syy miksi ei sopeutuisi... Se sitten taas että löytää linnut joilla kemiat natsaa on eri asia mutta jos vaan viitsii aikaa uhrata niin kyllä ne aika hyvin on sopeutuneet....

Täällä ei ihan hirmuisesti ole näitä jotka on aroja yhteen laittanut mutta muutamat jotka sen ovat tehneet ovat olleet kyllä kovin tyytyväisiä lopputulokseen... Toki ne muuttavat käytöstään mutta toisaalta se ilo kun näet kaksi lintua hyvässä suhteessa toisiinsa niin sitä kehtaa olla katkera siitä että se oma lintu ei olekaan enää 27/7 ihmisen lemmikki ja kimpussa...

Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #2 : 13.02.12 - klo:00:36:11 »
Hups. Minulta on jäänyt täällä foorumilla vierailu tosi pitäksi aikaa (arat kai pitäneet kiireisinä ;).
Minulla on kaksi sinikelta-araa, nyt reilut 14-vuotiaita. Toinen on ollut minulla (alkuun meillä...) poikasesta asti, ja toinen nyt vähän yli viisi vuotta.
Jo aikuistuneen, ihmiseen kiintyneen aran ja uuden tulokkaan yhdistäminen oli aika hurja ja verinenkin (!) prosessi. Enpä varmaan olisi jaksanut sitä ilman täältä foorumilta muutamilta ihanilta ihmisiltä saamaani tukea!  :)
Linnuilla kemiat pelasivat kyllä hienosti ja alle kuukaudessa kävivät sukimaan ja hellimään toisiaan, mutta minun paikkani kolmiodraamassa ei tahtonut hahmottua pitkään aikaan. Ennalleen suhde ensimmäiseen lintuun ei ole palautunut myöhemminkään, mutta eipä se ole tavoitteenakaan. Pääasia, että yhteiselo sujuu, luottamus lisääntyy edelleenkin, ja linnuilla on koko ajan lajikumppanin seuraa. Tosi hienoa on seurailla tuon rakastuneen pariskunnan elämää, vaikka eihän se ihan yksinkertaista aina ole, kun "pesää" vartioidaan välillä tiukastikin.
Näiden omien kokemusteni perusteella olen aika lailla sitä mieltä, että araa (tai mitään lintua?) ei ikinä pitäisi ottaa ainoaksi linnuksi, ELLEI emännällä/isännällä ole mahdollisuutta olla todella, todella paljon sen seurana. Ja parasta varmaan olisi, jos lintu nuoresta asti oppisi sekä lajikumppaneidensa että ihmisten seuraan.
Jos joku on kiinnostunut kuulemaan tarkemmin näistä minun sinikelta-aralle uusi kaveri -kokemuksistani, mielelläni kerron.

« Vastaus #3 : 13.02.12 - klo:17:06:05 »
kiinostaa kerro toki. mulla roosa kultaposki amazon puolustaa nykyään kaveriaan jokkea valko - otsa - amazon . välillä on semmosia päiviä etten saisi mennä lähellekkään jokkeea kun roosa tulee kiukkuisena uhoamaan ja yrittää käydä mun päälle.