papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Lintujen älynväläykset
« Vastaus #15 : 14.02.08 - klo:16:27:30 »
siitä, että kuinka paljon papukaijat oikeasti ymmärtävät tai osaavat yhdistää eri tilanteisiin oppimiaan fraaseja/sanoja voi olla montaa mieltä, mutta tutkimus Alexin kanssa ainakin osoittaa, että mitään täysin päätöntä tuo matkiminen ei ole, vaan lintu voi oikeasti oppia yhdistämään sanan tilanteeseen tai sen jonkinlaisen merkityksen, mutta sitä en jaksa uskoa että lintu huutaisi -tule nyt perkele- ja tajuaisi lauseen merkityksen niin kuin ihmiset, että nyt saman tien tänne-tyyliin, mutta eikö lähinnä ole todistettu että linnut oppivat yhdistämään tiettyjä sanoja (yksittäisiä) tilanteisiin, mutta eivätpä ne kyllä mitään monimutkaisia lauseita opi ymmärtämään tai siis sen tarkoitusta, tosin kyllähän pitkän lauseen voi oppia opettamaan linnun toistamaan, mutta en usko että se ymmärtää koko lauseen merkityksen vaikka sen oppisi sanomaankin tietyssä tilanteessa.... tuskinpa noiden papukaijojenkaan kanssa koskaan saadaan aikaan mitään pitkiä keskusteluja niin, että molemmat oikeasti ymmärtäisivät toisiaan.... ei sitä, ettenkö Ukolle höpötellessä saa aikaan kunnon papupata-efektiä, että lintu höpisee takaisin aikalailla jotain päätöntä kunhan itsestäkin lähtee jonkinlaista ääntä... meilläainoa lausahdus, joka osuu yleensäaina oikeaan kohtaan on kun kulkee ulko-ovesta sissän tai ulos, niin lähes tulkoon joka kerta kuuluu monotoninen ``moikka!´´ ja aluksi vihelsin tietyn lyhyen vihellyksen ja sanoin tänne kun halusin Ukon lentävän kädelle, niin ei mennyt kauaa kun häkistä alkoi kuulua sama vihellys jakomento ``tänne´´, yleensä tuota ennakoi pieni stressikohtaus, kun Ukko halusi ulos häkistä... että kaippa ne jotain ymmärtävät, mutta se kuinka paljon taitaapi jäädä ikuiseksi mysteeriksi...
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #16 : 14.02.08 - klo:20:41:59 »
.
« Viimeksi muokattu: 15.07.13 - klo:10:14:05 kirjoittanut sannamari »

« Vastaus #17 : 15.02.08 - klo:18:11:15 »
Meillä rubiiniamatsoni Veikko on käsinruokittu tapaus, joka on oppinut vihaamaan sormia. Eli mikäli käsi sormineen tulee näkyviin, käden kimppuun käydään armotta. Eräänä iltana makoilimme sängyssä telkkua katsellen ja Veikkopoika sitten lensi aina moikkaamaan, eli käsivarrelle istumaan. No...ilmeisesti poika ei saanut tarpeeksi huomiota ja tuli ja puraisi mieheni sormista. Mies siihen tottakai, että EI. Veikko lensi pois. Tämän jälkeen Veikko lensi toistuvasti kädelle, puras sormista, rääkäs kuuluvasti ja lensi pois, kuin odottaen, että jotain tapahtuisi  :).

Meillä sinikelta-ara Leevi alkoi opettamaan Lotta jakoa puhumaan. Meiltä ihmisiltä opittua. Sano...terve...sano päevee...jne. ja Lottahan on totellut  ;).

Leevi sanoo aamuisin huomenta, kun sytytän valot olohuoneeseemme, töistä tai muualta kotiin tullessamme terve ja illalla öitä, kun sammutan valot. Lisäksi Leevi hyppää, tanssii ja kiikkuu kiikussaan pyydettäessä (silloin kun herralle sopii leikit  ;D).

« Vastaus #18 : 19.02.08 - klo:12:07:45 »
Meillä Heppu oli taannoin aamupalalla mun kanssa keittiön pöydällä. Yhtäkkiä lintu lähtee juoksemaan kohti pöydän toista reunaa, näkyhän on jo sinänsä huvittava: jaco menee kun luistellen. Kysäisin linnulta mihikäs olet menossa, johon lintu vastaa samantein "saunaan".

Pari vierasta ei uskonut että Heppu osaa puhua ja mitenkäs demostroit jacon puhetta vieraille? No, meillä on bilispöytä olohuoneessa ja kun kolautin palloja toisiinsa, Heppu huusi häkistä välittömästi että "voi per****kele"

Nyt Lintunen on oppinut kyselemään että "kuka tuli" kun ulko-ovi käy. Aika usein siltä tulee myös vastaus... "kissa, miauuu".

Minua eniten järkytti tapaus, kun totesin linnulle ohi kävllessäni että "olet hölmö lintu" johon lintu vastasi heti "enkä ole" ja hetken perään " heppu on hyvä lintu". Jäin todella miettimään mistä on kyse.

« Vastaus #19 : 08.03.08 - klo:14:20:54 »
Meillä taas n.11 vuotias Siniotsa amatson Yoyo on taas uskomaton höpöttäjä ja laulelija.
Laulaa kalliolle kukkulalle, hokee Yoyo laula vähän, tuletko tulenko...tule vaan NOOOIIIIN HYYYVÄÄÄÄ...Mitä se Yoyo,kukas se siellä....terve mitä kuuluu??NO MOOOIII....Hyvää yötä mennään nukkuu....Huomenta Yoyo...

Ja etenkin kun lintu on yläkerrassa ja minä esimerkiksi siivoan alhaalla niin kyllä on sellanen höpötys ja lauleskelu että saa pissat housussa kuunnella!!  ;D

Ja sitten taas Kakadu Jaakko n. 11 vuotta sekin, kun rääkyy ylhäällä ja minä huudan että, Jaakko niin se karjaisee selvästi ärtyneenä että MITÄÄÄ... ;D ja sitten heti perään tulee että NO NIII...
Ja lattialla köpöttäessään se rakastaa jahdata kissoja ja peilailee mielellään....eräs päivä kun työskentelin kotikonttorissamme niin Jaakko oli peilin edessä ja yht´äkkiä nojasi sivulle ja totesi että MITÄÄÄÄÄÄ.... kyllä nauroin ja makeasti...illalla ennen nukkumaan menoa se toteaa että GOD NATT GOD NATT ja noniii....JUMATSUKA...(ilmeisesti harmittaa kun joutuu menemään nukkumaan..)  ;D

« Vastaus #20 : 08.03.08 - klo:21:43:19 »
Sullahan puhelias ara on ;D Meidän Lulu säästelee taitojansa oikeisiin kohtiin, että se voi sitten väläyttää olevansa fiksu. Se on jännää, että se höpöttää vaikka mitä kun luulee olevansa yksin "Roope tuu kattoon, hehehehhe". Roope on edellisen kodin poika.

Mutta tuo kakaduhan vasta hyvä tapaus onkin  ;D Meillä Kerttu valkkarin uusin villitys on se, että se on hoksannu, että aina kun joku tulee ovesta niin kannattaa hokea terve. Ennen se sanoin sitä vaan harvoin, mutta nyt se on oppinu käyttämään sitä sanaa  ;) Jos kukaan ei huomaa sitä niin kuuluu HÖH. Muuta se ei osaa sanoa vielä, paitsi sellasta pulinaa, paapaapaaapaapapapapapp ja hurjat hyppelyt päälle  :D

« Vastaus #21 : 10.03.08 - klo:13:43:44 »
Meillä kävi hassusti tänään, kun soittelin eläinlääkärille. Kinda istuskeli normaaliin tapaansa sylissä mukana ja seuraili puhelua hetkisen sivusta, kunnes päätti osallistua ja kiipesi olalle itsekin juttelemaan puhelimeen. "Joo-o. Moi! Terve. Joo joo joo.." oli siinä hieman pokassa pitämistä itse kullakin ja lintu piti viedä pois loppupuhelun ajaksi. ::)

Yhtenä iltana osui myös kummallinen sattuma, kun minä pöljänä en ollut huomannut lintujen uniaikaa ja pidin viimeisiä vapaana vielä hieman yhdeksän jälkeen. Kävelin sitten jossain kohtaa Kindan luokse ja kysyin tuleeko kädelle... vastaukseksi kuului: "Ei enää". En tiedä miten osuikin noin hyvin, mutta tuosta sitten hoksasin kellon olevan jo aivan liikaa ja "Mennäänkö nukkumaan?" -kysymyksellä olikin Kindaan jo enemmän vaikutusta.

Muitakin hassuja sattumuksia Kindan kanssa on, mutten niitä tässä muista.

Neitsikoista yhdellä (Devil) on tapana lauleskella yömyöhään, jopa täysin pilkkopimeässä. Päiväsaikaan laulu on aina sama "kuikuikuikuikui!" -hirvitys, joka ei lopu sitten millään, mutta nämä yölliset laulut ovat kauniita opittuja säveliä. Esimerkiksi tämä on yksi yön suosikeista. Syytä tähän olen pohtinut usein, mutten ole keksinyt mitään loogista selitystä.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #22 : 12.03.08 - klo:12:09:25 »
Ukko on nyt sitten keksinyt oikein rasittavan tavan huvittaa itseään... Normaalisti Ukko huutaa ``moikka!´´ kun joku tulee kotiin tai lähtee kotoa, mutta nyt kun amatsonit on kunnon keväthuumassa, ja huutelevat lähes tulkoon minkä tahansa pienenkin äänen kuuluessa, niin Ukko istuskelee häkkinsä päällä ja hokee niin kauan amatsoneilla ``moikka, jep jep jep...´´ ja muun sanastonsa, jotta ne alkaisivat huutamaan ja jos tuo sanailu ei toimi, niin Ukko alkaa viheltelemään ja vinkumaan, jotta amatsonit huutaisivat... kun ne sitten aloittavat kalkatuksensa, niin Ukko istuskelee ja kuuntelee haltioissaan niiden huutoa häkkinsä päällä, ja kun vihdoin hiljenevät, niin Ukko aloittaa uudestaan, jotta saisi amatsonit taas ääneen... Todella rasittava uusi keksintö linnulta, sillä nyt saa pitää pelttoreita päässä lähes koko ajan, kun joku linnuista on koko ajan äänessä...toivottavasti pian unohtaa uuden leikkinsä, niin palautuisi rauha taas meidänkin huusholliin...

« Vastaus #23 : 12.03.08 - klo:12:35:55 »
Anni> EI saakeli tota sun viheltelijää!!!! Aivan uskomaton "lahjakkuus" :D Vähän väliin nuotin vierestä mutta ei haittaa... Sääli kun en tiedä noita kahta laulua miten ne nyt menee oikeesti mutta on se kyllä uskomaton neidoksi  ;D

Toi miksi iltaisin viheltelee ihmisten juttuja.... Samaahan melkeen kaikki tekee... Ne iltapulinat tulee ihmisten kielellä tai opittuna, se sitten mitä siinä "auringonlaskunaikaan" huudetaan on yleensä sitä luonnollisempaa perua.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #24 : 12.03.08 - klo:19:02:54 »
Anni> EI saakeli tota sun viheltelijää!!!! Aivan uskomaton "lahjakkuus" :D Vähän väliin nuotin vierestä mutta ei haittaa... Sääli kun en tiedä noita kahta laulua miten ne nyt menee oikeesti mutta on se kyllä uskomaton neidoksi  ;D

Videon lintu ei ole omani, mutta tuon videon pohjalta meillä on tämä vislaus opittu (ja myös muita saman linnun tuolla olevia videoita). Meidän Devilin laulua olisi hyllä kiehtovaa äänittää myös, mutta sopivia laitteita minulla ei valitettavasti ole - Devilillä kuitenkin on varsin monipuolinen äänivalikoima, joka kyllä melko hyvin kilpailee videon linnun kanssakin. Ehkä vielä joskus saa niitä talteen ja muidenkin hämmästeltäväksi. :)
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #25 : 13.03.08 - klo:17:02:55 »
Undulaatitkin osaavat olla välillä aikamoisia epeleitä...Kerran katselin kun undulaattini Ice ja Fui olivat häkissään pussailemassa kaikessa rauhassaan.Laitoinpa sitten häkkiin salaatinlehden,mikä on parasta herkkua heti kurkun jälkeen.Fui hoksasi sen ja lensi syömään.Iceä harmitti,kun Fui meni syömään kesken kuhertelun.Niinpä se lensi samalle orrelle kun Fui,ja POTKAISI sitä!Eipä Fui tippunutkaan alas,vaikka meinasi käydä niin.No,kohta Ice huitaisi sitä siivellä,ja nyt Fui tipahti alas!Onneksi se oli alin orsi,ja ei käynyt kuinkaan...En laitakkaan nyt niille herkkuja häkkiin kesken kuhertelun!
Ei lintu liian korkealla lennä, jos lentää omilla siivillään.

« Vastaus #26 : 18.03.08 - klo:18:18:29 »
mulla roosa paskoo  jokken vesi kippoon. vaikka olen siirtänyt kippoa ympäri häkkiä , niin ei mene kuin korkeintaan päivä tai pari niin taas se paskoo sinne. voiko se tosiaan olla niin viksu , että se osais tahallan paskoa sinne. muihin kipoohin se ei pasko.

loriboy

« Vastaus #27 : 23.03.08 - klo:21:27:27 »
Tänään tuossa aamusella, kun meillä puhuttiin ISOILLA kirjaimilla, siis "siippa" ja
tyttäreni, niin Renttu totesi isoon ääneen että LOPETA!  ;D

Ja loppuihan se huuto, joka muuttui nauruksi.

« Vastaus #28 : 13.04.08 - klo:16:28:57 »
ei niinkään älynväläys, mutta tulipa taas todettua, että tuo matkimiskyky todellakin on ajoittain oikea päänvaiva, etenkin kun nuo jakot todellakin tuntuvat imevän kuin sienet juuri ne ärsyttävimmät ja kamalimmat vinkunat...

Tuli ostettua koiralla viime perjantaina ensimmäinen vinkulelu (olen kammonnut niitä juuri sen takia kun olen kuullut, että jakot matkivat niitä vähän liiankin hyvällä menestykselle ;D) mutta eipätullut tuo kyseinen fakta mieleen eläinkaupassa... no eipä mennyt kuin päivä, kun Ukko oppi kyseisen vinkulelun (jossa on TODELLA ärsyttävä ääni) äänen ja nyt meillä vinkuu vinkulelu sellaisen 6 tuntia per päivä, kun Ukko ei ole lelun tultua muuta pahemmin jutellutkaan kuin vinkulelun ääntä, ja parasta kaikessa että välillä tulee oikein kaikuna, kun koira leikkii lelullaan ja Ukko istuskelee standillään ja vinkuu mukana...

ei auta taas muuta kuin kaivaa pelttorit kaapista...

Jonne

« Vastaus #29 : 18.03.10 - klo:20:51:24 »
Kyllä meidän pikkuruinen helmiarattikin osaa.

Sen ihmis-kielelliset lahjat rajoittuvat tällä hetkellä sanoihin Fedor, Moi ja Kakka sekä pusu-ääniin.

Kakan se oppi, kun opetettiin sitä sisäsiistiksi (häkkiin tai yhdessä paikassa vapaana ollessa paperille - onnistuu 99%). Noin kuukausi sitten pikkuinen kuitenkin monien kuukausien jälkeen ekan kerran väänsi kamalan aamukakkansa mun polvella istuessaan mun housuille. Ihmettelin sille ääneen "Fedor, mitä sä teit? Mikä tuo on?" lintu katsoi mua pää kallellaan ja vastas "Kakka". Tyhmä minä, kun tuollaista edes kysyin.