papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karanteeneista ja linnun hankinnasta
« : 02.02.08 - klo:11:23:23 »
Kun ostat linnun, jonka tiedät tulleen ulkomailta, on syytä pitää se karanteenissa vähintään kuukauden verran. Yleensä maahantuova liike näin tekeekin, mutta varma on aina varmaa. Tilanteessa, jossa sinulla on jo ennestään lintuja, pitäisi tulokkaalle siis järjestää ihan erillinen huone karanteenin ajaksi, jotteivat muut linnut pääse sen kanssa kosketuksiin.

Laki vaatii suomeen tuoduilta linnuilta ainoastaan puhtaan näytteen new castle-taudista, mutta ei esimerkiksi lintujen aids:ista; PBDF:stä. Joskus – ikävä kyllä -  riittää pelkästään lääkärintodistus lähtömaasta, jossa kerrotaan, että tarttuvia tauteja ei ole todettu. Virusperäisä tauteja voi kuitenkin tutkia dna-näyteistä ja hintakaan ei ole suuren suuri. Monet ulkomaiset kasvattajat teettävätkin testit myytäville linnuille mielellään, kunhan vain pyytää. Testaus on halpa hinta mahdollisen vahingon suuruuteen verrattuna.

Kotimaiselta kasvattajalta ostetun linnun kanssa ei välttämättä tarvitse samanlaista karanteenia, mutta eipä se pahastakaan ole. Joka tapauksessa sinun pitää antaa linnun totutella uuteen kotiin, sen ääniin, hajuihin ja muihin juttuihin vähintään kahden viikon ajan tai kun lintu käyttäytyy "normaalisti" ja osoittaa uteliaisuuttaan tutustumiseen. Monasti nuoret poikaset vain kököttävät aloillaan, mikä tulkitaan virheellisesti luottamukseksi omistajaa kohtaan. Loppujen lopuksi riippuu tietysti yksilöstä, miten pian se uuteen kotiinsa sopeutuu.

Muiden linnunomistajien sekä uuden tulokkaasi kannalta on myös fiksua pitää huoli siitä, ettet heti kutsu kylään ihmisiä ja kerrot muille lintuharrastajille, että sinulle on saapunut lintu ulkomailta. Jokainen voi tällöin itse päättää millaisen karanteeniajan pitää kyläilyssä.

Yhdistyksen lintupäiville on ulkomailta tuotujen lintujen karanteeni sovittu olevan 6 kk. Tämä siksi, että lintupäivät itsessään on jo stressitekijä, joka alentaa linnun luontaista vastustuskykyä, joten siihen ei ylimääräisiä pöpöjä enää kaivata. Lisäksi joidenkin tautien itämisaika voi olla pitkäkin, joten siitäkin syystä tuo 6 kk:n karanteeni.

Suositeltavaa tietysti on myös se, ettei sitä kotimaistakaan tuoda lintupäiville ennen, kuin se on tottunut uuteen kotiinsa ja uusiin ihmisiinsä.

Karanteeniajat tuntuvat varmasti pitkältä ajalta monen mielestä, mutta Suomi on kuitenkin säästynyt monelta pahalta ja tarttuvalta taudilta, joten nämä suositukset ja ohjeet ovat tehty suojelemaan lintuja, niin uusia tuotuja kuin muiden ihmisten lemmikkejä. Eihän kukaan kuitenkaan halua vaarantaa yhdenkään linnun terveyttä.

Suomessa yleensäkin luotettavia linnun ostopaikkoja ovat tietysti kotimaiset kasvattajat, mutta esim. monet lemmikkiliikkeetkin ovat vastuunsa tuntevia ja toimivat karanteeniohjeiden mukaan. Sitten on valitettavasti niitäkin, jotka tuovat lintuja maahan välittämättä pätkääkään lintujen terveydestä, puhumattakaan karanteeniajoista tai edes lintujen lajeista, kunhan on sinnepäin ”vihree”.

Kuitenkin nykyisellään lupaehdot sisältävät vaatimuksen tuontiasiakirjojen arkistoimisesta vähintään viideksi vuodeksi. Myös se, kenelle ja minne lintu myydään tulee kirjata. Kaikilla linnuilla on myös vaatimus pysyvästa tunnistemerkinnästä. Ostaja voi aina vaatia nämä vähintään nähtäväksi. Pienemmätkin linnut omaavat terveystodistuksen viiden ryhmissä, isoilla pitää olla henkilökohtainen. Lisäksi tulee vielä cites-paperit, joista voi tiedustella yhdistykseltä. Cites-luvista on tulossa artikkeli yhdistyksen etusivulle lähitulevaisuudessa.

Näitä muutamia ohjeita noudattamalla ehkä pystytään välttämään sellaisia kauhuskenaarioita, että meillä täällä Suomessakin on joku kaunis päivä jonkinlainen tautiepidemia. Näin pystymme varmistamaan, ettei lintumme sairastu johonkin tautiin vain jonkun toisen ihmisen välinpitämättömyyden vuoksi.

Ja vielä tähän loppuun – taas kerran – että jos ja kun ostatte lintuja ihan mistä tahansa, liikkeestä, yksityiseltä tai mistä hyvänsä pitää aina linnusta saada jonkinlaiset paperit, missä kerrotaan linnun laji, ikä ja kuka sen on myynyt/mistä se on tullut sekä tunnisteen (rengas/siru) tiedot.

Simppeli ohje: jos myyjä ei ole valmis antamaan papereita, älä osta!

tulostettava kauppakirja
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

Re: Karanteeneista ja linnun hankinnasta
« Vastaus #1 : 02.02.08 - klo:12:32:52 »
Ebtäs jos tipu on syntynyt kaupassa?? Onko sillä sitten papereita?
2 seeprapeippoa ja koira

« Vastaus #2 : 02.02.08 - klo:13:59:27 »
Sen varaaan ei kannata laskea, kauppias on enemmän velvoitettu, hänhän ilmoittaa myyntinsä verottajallekin.

« Vastaus #3 : 03.02.08 - klo:20:30:20 »
Hyvä ja aiheellinen kirjoitus; näiden ongelmien kanssa varmasti moni ulkomailta lintua tuova joutuu painimaan. Paperiasioissa varsinkin tuntuu olevan paljon parantamisen varaa, olen itsekin joutunut asian kanssa tappelemaan...

« Vastaus #4 : 04.02.08 - klo:08:26:02 »
Ebtäs jos tipu on syntynyt kaupassa?? Onko sillä sitten papereita?

Järkevä kauppias tekee kasvateilleen alkuperätodistuksen kuten kuka tahansa muukin kasvattaja.

Milla

« Vastaus #5 : 10.03.12 - klo:18:41:17 »
Kysyn nyt tässä mieltäni askarruttavat kysymykset.
Miten olette te, jotka olette lintunne hankkineet ulkomailta, lintunne tänne Suomeen hankkineet? Itse hakemalla vai eläinkaupan kautta? Jos itse hankkinut, niin oliko hankinta, paperien kanssa pelailu ja muut lakiasiat helppoja hommia hoitaa vai melkein mahdottomia? Onko parempi hankkia lintu itse ulkomailta kuin eläinkaupan kautta? Molempien tyylien hyvät ja huonot puolet?
Kiitos jo etukäteen.
Japaninviiriäisiä

« Vastaus #6 : 12.03.12 - klo:19:06:55 »
No jos kysyn vähän selvemmin, jos silloin joku jaksaisi vastata...
Jos esimerkiksi minä lähtisin hankkimaan lintua ulkomailta, niin olisiko parempi hakea lintu itse kuin hankkia se eläinkaupan kautta ja miksi?
Japaninviiriäisiä

« Vastaus #7 : 12.03.12 - klo:20:03:28 »
Itse, koska silloin pääsee näkemään mitä ja mistä saa. Eläinkaupan kautta tilaa aina enemmän tai vähemmän sikaa säkissä. Ei ole mitenkään harvinaista, että kaupan tai muun tahon kautta tullut lintu ei ole ollut lähelläkään luvattua.

Parissa päivässä ei välttämättä tule vastausta tällaiseen aiheeseen, josta useimmilla ei ole käytännön kokemusta. Itsekin huomasin aiheen, mutten ehtinyt vastaamaan. Lisään myöhemmin tarkempia vastauksia, nyt ei tämän pidemmälti ehdi.
« Viimeksi muokattu: 12.03.12 - klo:20:06:46 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #8 : 12.03.12 - klo:22:35:54 »
Jos esimerkiksi minä lähtisin hankkimaan lintua ulkomailta, niin olisiko parempi hakea lintu itse kuin hankkia se eläinkaupan kautta ja miksi?
Minäkin tosiaan huomasin viestisi, mutta koska pyysit vastauksia henkilökohtaisia kokemuksia omaavilta ihmisiltä, en sitten viitsinyt vastata.. Itsehän en ole tuonut lintua itse maahan, vaan kaikki lintuni ovat tulleet entisiltä (suomalaisilta) omistajiltaan. :)

Mutta jos nyt haluat kuitenkin mielipiteen, joka perustuu toki ihan kokemuksiin joita olen kuullut sekä suomalaisilta että jenkkiläisiltä harrastajilta ja lukenut niitä foorumeilta, niin ehdottomasti suosittelisin linnun hakemista itse. :) Se toki maksaa jonkinverran enemmän, mutta se maksaa itsensä kyllä takaisin.

Kuten Anni mainitsi, eläinkaupasta linnun hankkimalla harvemmin pystyy olemaan 100% varma siitä, mitä saa. :-\ Yleensä eläinkaupat tilaavat linnun ulkomailta, ja harvemmin he ovat nähneet lintujen tiloja ja oloja lähtömaassa, joten eivät hekään oikeasti voi olla varmoja mistä lintu tulee. Lintu voi olla sairas ja se voi olla oikeastaan kuinka huonoista oloista tahansa, sillä kumpaakaan ei välttämättä näe linnusta päältäpäin. Voit joutua maksamaan kovia hintoja linnun eläinlääkärikuluista, ja lintu voi silti kuolla ennenaikaisesti, eikä ole mitään takuita että saisit rahasi takaisin - ja kaiken tämän olen siis vähintäänkin kerran kuullut tapahtuneen ihan oikeasti myös Suomessa. Lisäksi linnulla voi olla myös valmiiksi todella huonoja kokemuksia ihmisistä jotka ovat sitä käsitelleet, joten kesytyskin voi olla paljon vaikeampaa. :-\
Olen toki kuullut paljon onnistuneistakin eläinkaupan hankinnoista, joissa lintu on ollut terve (tai tervehtynyt) ja elää onnellisena tänäpäivänäkin. Mutta kun omaa mielipidettäni kysyttiin, niin omasta mielestäni linnun hakeminen itse on vain kaikkein kannattavinta.
Kun haet lintusi itse, pääset näkemään sekä linnun että sen omistajan, tilat joissa lintua on pidetty, ja näet vastaako lintu lupauksia. Se on vain niin paljon turvallisempaa. :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #9 : 13.03.12 - klo:09:15:14 »
GoldieC nyt pääsi vähän pelottelemaan siitä pahimmasta skenaariosta... Ehkä tuota yleisempi on Annin mainitsema "Ei ole mitenkään harvinaista, että kaupan tai muun tahon kautta tullut lintu ei ole ollut lähelläkään luvattua.", eli tilataan kesy poikanen, saadaan villi parivuotias lintu. Tuonkin saattaa huomata vasta kotona jonkin ajan kuluttua, sillä matkan stressin jälkeen kesykin lintu voi olla arka, tai arka lintu niin paineessa että päästää lähelle ja vaikuttaa "kesyltä" eikä todellista kesyydentilaa voi kunnolla päätellä heti. Ikää ei kaikista lajeista näe hyvin päällepäin (harvalla poikaspuku, osalla poikasen nappisilmät), joten kotona saattaakin huomata esim. renkaasta syntymävuoden joka onkin pari vuotta takaperin.

Tietenkin eläinkaupan kautta tilaaminen on itselleen helppoa. Itse olen kanssa pohtinut näitä, sillä kielet ei suju eikä matkasuunnittelu tai suuntavaisto ole ne vahvimmat alueet jos lintua pitäisi lähteä kauempaa hakemaan. Mutta samalla olen pohtinut sitä, että mistä löytää eläinkaupan, jonka kautta voisi tilata ison linnun, mutta joka ei samalla pidä lintuja hyllytavarana (en hyväksy isojen lintujen pitämistä 'hyllyssä' eläinkaupoissa), sillä usein se menee noin. :-\

« Vastaus #10 : 13.03.12 - klo:09:40:17 »
Eivät kaikki kaupat tosiaan huonoja ole ja jostain voi oikeasti saadakin sitä, mitä on halunnut, mutta sitä on tosiaan käytännössä mahdoton ennustaa. Tiedän jopa sellaisia kauppoja, joilla on lukuisia tyytyväisiä asiakkaita ja samalla samasta kaupasta on saatu sekundaa ja jopa lähes koko parven tappaneita lintutauteja. Harvinaisia nämä tapaukset ovat, mutta etenkin monen linnun taloudessa asia, jota oikeasti olisi hyvä punnita siellä vaakakupissa.

Kaupat laittavat myös hyvät katteet tuomilleen linnuille. Suomessa niiden hinta vastaa aina Suomen hintatasoa, joka on moniin muihin euroopan maihin verrattuna kaksinkertainen. Sen lisäksi että itse hakemalla voi siis nähdä lintunsa aiempien olojen vastaavan odotuksia, voi lintu olla halvempi itse haettuna.

Ruotsissa löytyy esimerkiksi lukuisia hyviä kasvattajia, joista iso osa puhuu myös vaikkapa Englantia. Hakua varten tarvitaan TRACES-ilmoitus ja CITES-lajien kohdalla tietysti tarvittavat paperit. Jos mahdollista, kannattaa pyytää ruotsalaista kasvattajaa soittamaan tuontikysymyksien yksityiskohdat vielä "ruotsin evirasta", koska osaavat siellä vastata myös Suomea koskeviin kysymyksiin - toisin kuin täällä. ;D

Tietysti oikean lajin kasvattajan löytäminen ja kirjeenvaihto vie aikaa, mutta omasta kokemuksesta sanoisin sen olevan kaiken vaivan arvoista. :) Omien neitokakadujeni kasvattajan kanssa on vaihdeltu kuulumisia haun jälkeenkin, sain linnuille kaikki haluamani syntymätodistukset, näin kuinka ne olivat eläneet ja syntyneet ja linnut vastaavat täysin sitä, mitä hakiessani odotin, jopa ylittivät odotukseni! :)
« Viimeksi muokattu: 13.03.12 - klo:13:28:13 kirjoittanut annip »

« Vastaus #11 : 13.03.12 - klo:10:19:49 »
Hakisin itse jos aika, kielitaito ja rahkeet riittää... Ehdottomasti! Silloinkin vastuullisesti ostetaan lintu paikallisten yhdistysten "hyväksymistä" tai suosittelemista paikoista eikä suosita "keltaisia pörssejä"

Kaupoista ei aina saa mitä tilaa...  ::) Mutta niistäkin voi tehdä hyviä lemmikkejä oikealla pidolla... Kauppa on hyvä vaihtoehto niille jotka eivät pysty itse lähtemään metsästysreissulle vieraisiin maihin.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #12 : 13.03.12 - klo:19:05:23 »
Kiitoksia kaikille vastanneille, ja joo oli tuo ensimmäisen viestini kysymys hiukan huonosti laitettu esille, koska olin kysymykset tarkoittanut ihan kenelle tahansa, joilla olisi hajua asiasta.
Kuten te kehotittekin, niin sitten kun hankin papukaija ja jos joudun sen ulkomailta hankkimaan, niin haen sen itse. Vaikka vielä hankkiminen ei ole ajankohtaista, niin voisi nyt hiukan lukea noita asioita, joita joutuu tekemään kun ulkomailta linnun hankkii. Nuo paperihommat sun muut hiukan huolestuttaa, tuntuvat niin vaikeilta. Kuitenkin toisetkin ovat lintunsa pystyneet hankkimaan ulkomalta niin miksen minäkin. Ruotsista hankkiminen taisi olla helpompaa kuin muista maista? Kuitenkaan ei ruotsin kieli itseltäni suju, mutta onneksi englannilla kyllä pärjää. :)
Japaninviiriäisiä

« Vastaus #13 : 13.03.12 - klo:19:51:02 »
Ruotsin suurin helppous lienee välimatkassa ja saatavuudessa. Säännöt on samat kaikissa EU-maissa ja esim. Saksassa valikoima on myös huima, mutta laivamatka pitkä ja lentäminen taas lintujen kannalta monesti vaikeaa. Useimmat lentoyhtiöt laittaisivat linnun ainoastaan ruumaan, osassa ei lintu saa edes matkustaa. Ruotsiin tosiaan pääsee Suomesta laivalla ja maateitse.

Omat lintuni haettiin 2,5 h automatkan takaa. Tukholmaan risteilyaluksella auton kanssa ja laivasta suoraa ajoa kasvattajalle, jossa pikavisiitti ja startti takaisin satamaan. Plan B myöhästymisen varalta olisi ollut myöhemmin samana iltana Turkuun lähtevä laiva, sillä risteilyn maissaoloaika oli vain 7 tuntia. ::) Ehdittiin kuitenkin sopivasti takaisin laivaan ja reissu hoitui lintujen kannalta mahdollisimman suorinta reittiä. Yön yli piti toki olla hytissä.

« Vastaus #14 : 13.03.12 - klo:21:29:27 »
Kuten te kehotittekin, niin sitten kun hankin papukaija ja jos joudun sen ulkomailta hankkimaan, niin haen sen itse. Vaikka vielä hankkiminen ei ole ajankohtaista, niin voisi nyt hiukan lukea noita asioita, joita joutuu tekemään kun ulkomailta linnun hankkii. Nuo paperihommat sun muut hiukan huolestuttaa, tuntuvat niin vaikeilta. Kuitenkin toisetkin ovat lintunsa pystyneet hankkimaan ulkomalta niin miksen minäkin.

Samanlaisia suunnitelmia täälläkin suunnalla. Pelko pois paperihommien suhteen, ne selkiytyvät kyllä kunnollisen perehtymisen myötä. Haulla löytynee jotain juttua aiheesta. Nämä linkit oletkin jo varmaan huomannut?

Omat huolenaiheeni liittyvät lähinnä linnun tuontitapaan ja kunnollisen kasvattajan löytämiseen. Olin itseasiassa ajatellut aloittaa ketjun jälkimmäisestä aiheesta, mutta Lintunen ehti ensin. (Ulkomaisia linnunmyyntifoorumeita) Jäänpä siis toiveikkaana kärkkymään vinkkejä.  ;)

Saksassa valikoima on myös huima, mutta laivamatka pitkä ja lentäminen taas lintujen kannalta monesti vaikeaa. Useimmat lentoyhtiöt laittaisivat linnun ainoastaan ruumaan, osassa ei lintu saa edes matkustaa. Ruotsiin tosiaan pääsee Suomesta laivalla ja maateitse.

Niin, kuinka kauheaa lentomatkustus on linnulle muihin matkustusmuotoihin verrattuna? Lentämisen hyvänä puolena on sen nopeus, olkoonkin että lentokentillä voi helposti mennä muutama tunti ja kotimatkaan toinen. Mutta noin niinkuin ajatusleikkinä; onko neljän tunnin matka Kööpenhaminasta Helsinkiin linnun kannalta merkittävästi stressaavampi kuin kestollisesti pidempi laivareissu?

Olen tsekkaillut huvikseni Helsingistä operoivia lentoyhtiöitä, enkä ole toistaiseksi löytänyt ainuttakaan, joka huolisi papukaijan matkustamoon. Ja kuten Anni kirjoitti, osa ei hyväksy niitä matkaansa ollenkaan, lähinnä tosin vaan halpalentoyhtiöt. Eli ruumaan menevät. Ruuma kuulostaa pimeältä, meluisalta ja kaikin puolin ikävältä paikalta. Sitä se varmaan onkin, mutta enpä tiedä kuinka huono vaihtoehto se loppujen lopuksi on täyteen ahdettuun kabiiniin verrattuna.

Eipä siitä pääse mihinkään, papukaijan roudaaminen ulkomailta nyt vaan ei taida olla sille mitenkään erityisen mieluisa kokemus, tekipä sen millä tavalla hyvänsä..