suuri osa parina pidettävistä linnuista ovat hiljaisempia kuin yksin pidetyt (omakohtaiset kokemukset ja lukenut myös asiasta)
tai sitten ei
Meillä ainakin toinen nimenomaan innostaa toista raakkumaan, yhdessä kotkotetaan kalkatetaan innoissaan. Mutta siis meillä näin, muista en lähde sanomaan mitään.
Kyllä sanoisin, että kuitenkin parempi varautua siihen, että kahdesta linnusta lähtee tuplasti ääntä, niin ei tule ikäviä yllätyksiä sitten
Hankala sinänsä lähteä ruotimaan yleensä, että mikä on hiljainen ja mikä ei..käsityksiä on yhtä monia kuin ihmisiä(toinen pitää araa hiljaisena ja toinen taas neitokakadua todella äänekkäänä), olen matkan varrella huomannut. Lisäksi ovat vielä lintuyksilöt, niitäkin on niin monta eri sorttia. Kannattaa siis varovaisesti jakaa noita yleistyksiä ja muistaa painottaa, että ovat omia kokemuksia/kuultua.
sanne
Mun kokemukseni on sellainen, että pidän meidän "hottista" hiljaisena tyyppinä, tietty huutokonserttejakin tulee, mut se ääni on sellainen "matala", tietty jos innostuu niin voi rääkyäkki oikein kunnolla, mutta se on aika harvinaista. Neitsikoita meillä on ollut, ja se niiden ääntely oli mun mielestä todella ärsyttävää, se oli semmoista koko ajan "sirkuttamista", toinen kun sattui olemaan hiljaa niin toinen aloitti, ja siinäpä ei paljon päivän mittaan hiljaisia hetkiä ollut, neitsikkaa en ottaisi enää koskaan

Kaulis kiljuu korkealta ja kovaa, ainakin meillä. Ääni on todella kantava ja kuuluu varmasti pitkälle, kauliksia on onneksi vain yksi. Meillä oli joskus kaulis pariskunta ja voi hitto sitä meteliä