papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TiiaK

Re: Punaotsa-amatsoni (amazona autumnalis)
« Vastaus #30 : 29.01.08 - klo:14:08:12 »
Meillä taas munkkiaratti ukko kun oli ilman lajitoveria oli hiljainen ja raakkumiset raakuttiin vai aamuisin mutta nyt kun ukko sai samanlajin tytön kaveriksi se huuto on kauheaa  ;D Pariskunta rääkyy aamulla,päivällä,iltapäivällä ja illalla ja ihan vaan silkasta huutamisen ilosta. Ja volyymitkin on totaalisen toistaluokkaa sen lajitoverin kanssa.

« Vastaus #31 : 29.01.08 - klo:14:09:55 »
mutta korjaa jos olen väärässä, oletko ottamassa itsellesi uutta lemmikkilintua omaan asuntoon, vai onko sulla jo valmiina ararauna ja kakadu itselläsi, sillä jos nuo kaksi lintua on sulla jo valmiina, niin älä nyt ihmeessä mene ottamaan vielä yhtä lintua lisää... on lähes tulkoon mahdoton asua noin 40 neliön kämpässä kolmen ison papukaijan kanssa, siitä ei kyllä seuraa muuta kuin harmaita hiuksia ja häätö ja hermoromahdus, etenkin jos linnut eivät tule toimeen keskenään, eikä ole välttämättä linnuillekaan hyväksi kun koko ajan stressaavat toisistaan...

Minä muka luin jossain täsäs ketjussa, että kakadu ja ara asuvat aloittajan vanhempien luona. ;)

nami

« Vastaus #32 : 29.01.08 - klo:14:58:57 »
suuri osa parina pidettävistä linnuista ovat hiljaisempia kuin yksin pidetyt (omakohtaiset kokemukset ja lukenut myös asiasta)

tai sitten ei ;D Meillä ainakin toinen nimenomaan innostaa toista raakkumaan, yhdessä kotkotetaan kalkatetaan innoissaan. Mutta siis meillä näin, muista en lähde sanomaan mitään.

Kyllä sanoisin, että kuitenkin parempi varautua siihen, että kahdesta linnusta lähtee tuplasti ääntä, niin ei tule ikäviä yllätyksiä sitten :) Hankala sinänsä lähteä ruotimaan yleensä, että mikä on hiljainen ja mikä ei..käsityksiä on yhtä monia kuin ihmisiä(toinen pitää araa hiljaisena ja toinen taas neitokakadua todella äänekkäänä), olen matkan varrella huomannut. Lisäksi ovat vielä lintuyksilöt, niitäkin on niin monta eri sorttia. Kannattaa siis varovaisesti jakaa noita yleistyksiä ja muistaa painottaa, että ovat omia kokemuksia/kuultua.

sanne

Mun kokemukseni on sellainen, että pidän meidän "hottista" hiljaisena tyyppinä, tietty huutokonserttejakin tulee, mut se ääni on sellainen "matala", tietty jos innostuu niin voi rääkyäkki oikein kunnolla, mutta se on aika harvinaista. Neitsikoita meillä on ollut, ja se niiden ääntely oli mun mielestä todella ärsyttävää, se oli semmoista koko ajan "sirkuttamista", toinen kun sattui olemaan hiljaa niin toinen aloitti, ja siinäpä ei paljon päivän mittaan hiljaisia hetkiä ollut, neitsikkaa en ottaisi enää koskaan :-[
Kaulis kiljuu korkealta ja kovaa, ainakin meillä. Ääni on todella kantava ja kuuluu varmasti pitkälle, kauliksia on onneksi vain yksi. Meillä oli joskus kaulis pariskunta ja voi hitto sitä meteliä ;D

« Vastaus #33 : 29.01.08 - klo:22:40:34 »
Juu siis ei ei, ei minulla tääällä ole araa ja kakadua. vaan ne ovat vanhemmillani  :) juu ei ei ei tänne mahdu aran kanssa ;D Neitokakadu täällä on tällä hetkellä. Olisi tarkoitus ottaa yksi isompi lintu eli se amatsoni mutta siihen jäävät lintuhankinnat. siinä on kohtuullinen määrä jonka kanssa mahtuu ja pystyy elämään  ;)
« Viimeksi muokattu: 29.01.08 - klo:22:45:42 kirjoittanut meiju88 »

nami

« Vastaus #34 : 30.01.08 - klo:12:07:54 »
Sopu sijaa antaa ;D Eiköhän jokainen ottaa niin monta papukaijaa kun parhaaksi katsoo ;D Toiset lajit tulee toimeen toisten kanssa ja toiset ei kenenkään kanssa :P mutta eiköhän senkin kanssa oppii elämään, niin ihminen kuin papukaijakin :P Ne on vaan järjestely kysymyksiä ;D

« Vastaus #35 : 30.01.08 - klo:14:03:15 »
Näin juuri ;) mutta jokatapauksessa minulle riittää neitokakadu (ostan sille kaveriksi samaan häkkiin toisen) ja se amatsoni. kannattaa kuitenkin ajatella että minkälaisesta laumasta pystyy huolehtimaan niin että linnut ovat onnellisia :)

« Vastaus #36 : 01.01.14 - klo:19:18:53 »
Mistäköhän löytyisi suomenkielellä lajiesittelyä punaotsa-amatsonista?  ???

Re: Punaotsa-amatsoni (amazona autumnalis) Uusi
« Vastaus #37 : 01.01.14 - klo:19:30:44 »
Mistäköhän löytyisi suomenkielellä lajiesittelyä punaotsa-amatsonista?  ???

Ei sellaista taida olla lainkaan, sillä laji ei ole täällä kovin yleinen, eikä se kuitenkaan esimerkiksi hoidollisesti poikkea muistakaan amatsoneista. Usein lajispesifi tieto esimerkiksi juurikin eri amatsoneista on muutenkin hieman kiven alla - ihan millä tahansa kielellä. Tai sitä löytyy, mutta pääasiassa se on hoito-ohjeita ja muuta sellaista, joka pitkälti pätee muihinkin amatsonilajeihin sitten samalla.
« Viimeksi muokattu: 01.01.14 - klo:19:33:07 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)