papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Punaotsa-amatsoni (amazona autumnalis)
« Vastaus #15 : 28.01.08 - klo:10:16:46 »
Äitini kultaposkiamatsoni Emma on kyllä niin kovaääninen, että tarvis korvalaput aina, kun sille iskee räyhäyskohtaus. :P Vieressä jos seisot, niin tärykalvot on aika koetuksella! Monet vieraat pakenevat toiselle puolelle taloa, jos Emma aloittaa konsertin. Tätä riehumista on pari kertaa päivässä: heti aamulla herätessä ja päivällä päiväunien jälkeen. Mehän olemme jo tottuneet siihen, mutta ei ole kiva, kun se alkaa huutamaan kesken tärkeiden puheluiden.

Nimimerkillä soitteli asuntoasioita kesällä pihalta ;)
10 neitoa, OWA, IRN, luumupää, undu, ja 2 agaa langalla.. (Lanka katkeaa..) :D

« Vastaus #16 : 28.01.08 - klo:10:26:05 »
Kultaposket ovat mukavia lintuja(tosin niistäkin löytyy aika hot-tapauksia, mitä itse olen kuullut ja kokenut, niin koiraista), mutta täytyy kyllä sanoa, että ei se niiden viidakkohuuto ole mikään kovin kaunis korville. Se on sellaista kalkatusta, joka varmasti viidakossa kantaa todella pitkän matkan päähän ;)

Meillä pariskunnan huudot sijoittuvat lähinnä aamuun ja iltaan(n. 1h kumpaisenakin ajankohtana), eivät tosin häiritse meitä, mutta linnut ovatkin alakerrassa ja betonia löytyy välistä. Silloin kun näistä toinen oli vielä yksin ja asui olkkarissa äitidilläni, olivat nämä konsertit aika sietämättömiä kun yritti telkkua näinä ajankohtina katsella ;)

Melua mielestäni lähtee siinä missä muistakin linnuista, mutta tosiaan ei kovin kaunis ääni se viidakkohuuto(mitä vertaa muihin amatsoneihin). Riippuu pitkälti ihmisestä, mitä sitten pitää ärsyttävänä tai kestämättömänä äänenä. Itseäni häiritsee enempi jakon korviavihlovat piippaukset kuin suoranainen rääyntä ja kalkatus, mitä aroista ja amatsoneista lähtee.

sanne

ps. Psittacus, sulla linnut ovat olleet sen verta lyhyen ajan, ettei välttämättä sitä varsinaista meluamista ole vielä tullut :) Mutta tosiaan se riippuu yksilöistä, toiset ovat meluisempia kuin toiset..
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:10:30:47 kirjoittanut sanne »
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #17 : 28.01.08 - klo:10:53:06 »
imuroidessa alkoivat huutaa täysillä, joten aika selväksi tuli minkälaista meteliä saavat aikaan, mutta edellisessä kodissa ja nyt täällä ollessa ovat olleet suht. hiljaa... jakun vertailuna löytyy iso ara, niin eivät nuo kyllä pääse lähellekään sitä meteliä... ja tosiaan jakojen kimeät vislaukset ja huudot ovat mielestäni paljon pahempia...

mutta tosiaan vaikea sanoa, mitä ihan linnuista tietämätön tuumisi noiden huudosta, ja joka ei ole tottunut noiden siivekkäiden meteliin, että mitä tuumii kultaposkien tai jakojen huudoista, niin voi se olla áika kamala meteli, itse kun on niin tottunut noihin rääkymis kohtauksiin, niin ne eivät enää niin kamalilta kuulosta... lähinnä tuumaa vain itsekseen, että no niin taas se alkaa ja telkku kovemmalle ;)....
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:10:58:27 kirjoittanut Psittacus »
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #18 : 28.01.08 - klo:12:03:15 »
Mutta aloittajalla taitaa kuitenkin olla kokemusta araraunan ja valkokakadun äänistä, jotka taitavat nekin olla papukaijamaailman kovimpia. ;)

« Vastaus #19 : 28.01.08 - klo:12:59:31 »
en tarkoittanutkaan topicin aloittajaa, vaan ihan yleisesti ja jos noita kultaposkia araraunaan vertaa niin aikas hiljaisia ovat ;)

« Vastaus #20 : 28.01.08 - klo:13:04:58 »
Juu onhan mulla kokemusta ;D kertun eli kakadun ääni ei ole edes paha, enää. se on sellasta matalaa. se on opetettu, että huomiota ei saa huutamalla mutta hiljaa olemalla yllin kylllin. sama toteutetaan aran kanssa. lulun huuto on sitten karjuntaa jo, siinä ei ole mitään kimeää. sillon kun ei tajuttu tota juttua niin meillä huudettiin kaheksasta kuuteen joka päivä. yritän toteuttaa samaa neitokakaduni kanssa, se tuppaa olemaan aika lailla huutaja. olen jo vähän onnistunut, kun se huutaa (huomiohuutoa vaikka kaikki on hyvin), niin en edes katso siihen päin. sitten kun se on hiljaa niin menen juttelemaan. Siitä tiedän, että se on huomiohuutoa kun jos luon katseenkin siihen niin hiljenee, mutta kun käännän selän niin yltyy.

Kommentoikaa ihmiset lisää kokemuksianne niin saa tietoa  ;)

« Vastaus #21 : 28.01.08 - klo:13:08:38 »
Toki linnut mekkaloi aina enemmän tai vähemmän. Mutta kuitenkin sitä huudon määrä voi vähän vähentää noilla keinoilla.

« Vastaus #22 : 28.01.08 - klo:13:49:38 »
Toki linnut mekkaloi aina enemmän tai vähemmän. Mutta kuitenkin sitä huudon määrä voi vähän vähentää noilla keinoilla.

Kuten varmasti tiedätkin, huomiohuudon määrään voi vaikuttaa, mutta tietty joillakin linnuilla (tulee ainakin ekana just amatsonit mieleen) tulee niitä kiekumiskohtauksia, jolloin äännellään ihan ääntelemisen ilosta.. Itse mitä olen tätä kaverilla kuullut, se on ihan mukavan kuuloista papatusta, tosin äänenvoimakkuus yltyy, mutta suoranaiseksi rääkymiseksi en ole kuullut sen muuttuvan.. Nämä siis kaverin lintujen (amojen) kautta opittua.  ;D

« Vastaus #23 : 28.01.08 - klo:16:47:21 »
Ahaa, juu kiitos tiedoista niin tiedän ajatella asioita monelta kantilta... Kun ei sekään oo sanottua, että jokainen punaotsa-amatsoni olisi hiljaisempi kuin kultaposki. Kuitenkin yksilökohtaista.  Mutta olen alkanut kallistumaan enemmän amatsonien puolelle lajivalinnassa. Tuntuvat enemmän "omalta jutulta".

« Vastaus #24 : 28.01.08 - klo:18:30:19 »
mie oon tuon kultaposken hätärääkäsyn kyl kokenu pahempana kun keltaotsan rääynnän, mutta tietysti nyt tuohon keltaotsaan on ite päivittäin totutellu.
meillä kyllä huudetaan juuri nimenomaan huutamisen ilosta joka voi tosinaan kestää pitkäänkin. välillä huudetaan huomioita, mutta kun sitä ei huutamalla saa, niin se ei kauaa kestä (nykyään kun osaa ite lentää perään). ei se miellyttävä ääni ole näin alle 40neliön asunnossa, mutta siedettävissä. useimmiten ääni on kuitenkin mukavaa pulputusta.

« Vastaus #25 : 28.01.08 - klo:18:53:35 »
Juu täällä eletään 43 neliön asunnossa. Täytyyhän sitä kyllä ääneen totutella, mutta olishan se mukavaa kun vähän tietäis että kumpi laji valita. Mutta eiköhän se tästä selkiä. Onko kellään punaotsaa joka huutaisi sietämättömästi?

nami

« Vastaus #26 : 28.01.08 - klo:19:13:35 »
Meillä yritetään kanssa, että huomio huuto jäis pois. Nikolla on tapana, että eka se "haukkuu", sitten itkee ja sitten alkaa oikein kunnon kiljuminen ;D
Mikään lintuhan ei ole hiljaa, meidän kaulis taas huutaa korkealta ja kovaa ja koko ajan :P Niko on sentään joskus hiljaa :P

TiiaK

« Vastaus #27 : 29.01.08 - klo:11:14:05 »
Meillä ainoastaan imurointi saa kultaposken huutamaan. Muuten poika on hiljaista sorttia.Aamulla kun riekutaan kuuluu naksutuksia,vihellyksiä ja kurinoita.Edes koirien haukunta ja ovikello ei saa huutoa aikaan...ainoastaan se hiivatin imuri saa kamalan metelin kun pitää huutaa kovempaa kuin kone  ;D

« Vastaus #28 : 29.01.08 - klo:12:09:47 »
joo meilläkin tällä hetkellä ainut asia mikä tuntuu laukaisevan huutokohtauksen on juuri imuri, kaikki muut äänet ottavat onneksi vastaan ihan hyvin, ja lähinnä vain kujertelevat mukana, ja edelliseen kotiin olen ollut paljon yhteydessä ja he asuivat myös kerrostalossa ilman mitään ongelmia, kun molemmat kultaposket ovat onneksi aika hiljaista sorttia... ovat kuulemma nyt parina olleet/ovat tosi hiljaisia.. aluksi kun Jade oli ainoana lintuna, niin silloin ääntä lähti paljon enemmän ja paljon suuremmalla volyymilla, ja muutenkin mitä olen lintujen kanssa pelannut, niin suuri osa parina pidettävistä linnuista ovat hiljaisempia kuin yksin pidetyt (omakohtaiset kokemukset ja lukenut myös asiasta) niin ja tosin niin, että pareja on ollut vain yksi, jolloin muut linnut eivät provosoi muita huutamaan... kyllä ainakin meidän taloudessa jako on se, mikä pitää metelin yllä... mä pidän edelleen sormia ristissä, ettei tuo pölypallo kauheasti provosoisi myös noita amatsoneita pitämään metakkaa, mutta tosin meillä amatsonit ovat lintu/työhuoneessa ja jako olohuoneessa....

mutta korjaa jos olen väärässä, oletko ottamassa itsellesi uutta lemmikkilintua omaan asuntoon, vai onko sulla jo valmiina ararauna ja kakadu itselläsi, sillä jos nuo kaksi lintua on sulla jo valmiina, niin älä nyt ihmeessä mene ottamaan vielä yhtä lintua lisää... on lähes tulkoon mahdoton asua noin 40 neliön kämpässä kolmen ison papukaijan kanssa, siitä ei kyllä seuraa muuta kuin harmaita hiuksia ja häätö ja hermoromahdus, etenkin jos linnut eivät tule toimeen keskenään, eikä ole välttämättä linnuillekaan hyväksi kun koko ajan stressaavat toisistaan...

« Vastaus #29 : 29.01.08 - klo:12:26:27 »
suuri osa parina pidettävistä linnuista ovat hiljaisempia kuin yksin pidetyt (omakohtaiset kokemukset ja lukenut myös asiasta)

tai sitten ei ;D Meillä ainakin toinen nimenomaan innostaa toista raakkumaan, yhdessä kotkotetaan kalkatetaan innoissaan. Mutta siis meillä näin, muista en lähde sanomaan mitään.

Kyllä sanoisin, että kuitenkin parempi varautua siihen, että kahdesta linnusta lähtee tuplasti ääntä, niin ei tule ikäviä yllätyksiä sitten :) Hankala sinänsä lähteä ruotimaan yleensä, että mikä on hiljainen ja mikä ei..käsityksiä on yhtä monia kuin ihmisiä(toinen pitää araa hiljaisena ja toinen taas neitokakadua todella äänekkäänä), olen matkan varrella huomannut. Lisäksi ovat vielä lintuyksilöt, niitäkin on niin monta eri sorttia. Kannattaa siis varovaisesti jakaa noita yleistyksiä ja muistaa painottaa, että ovat omia kokemuksia/kuultua.

sanne
höyhenmäistä elämää...