papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Punaotsa-amatsoni (amazona autumnalis)
« : 25.01.08 - klo:12:30:37 »
Haluaisin kysyä, että onko Suomesta mahdollista saada punaotsa-amatsoni, joko poikasena tai aikuisena? Vai onko ainoa vaihtoehto tilata ulkomailta?

Ilmeisesti tästä lajista löytyi keskustelua, mutta haluaisin tiivistetysti kuulla, että mistä on mahdollista saada, hei sinä punaotsan omistaja hoi  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.01.08 - klo:12:33:38 kirjoittanut meiju88 »

Re: Punaotsa-amatsoni (amazona autumnalis)
« Vastaus #1 : 25.01.08 - klo:20:50:00 »
Täältä löytyypi punaotsa herra nimeltä Matso[tosin alalajina todennäköisesti: Amazon Amazona autumnalis salvini] ja mitä nyt olen kuullut niin Matson kasvattaja on ennen asunut Espoossa, mutta muutti ulkomaille vuosia sitten. =/ Mutta kyllä täällä on muutamia kasvattajia/myyjiä.

Ainakin kotisivujen mukaan Dauser`s [elikkä siis: Minna Kukkamäki] on punaotsa-amatson pari myytävänä, lisätietoa osoitteessa: http://pikkulemmikit.wwwfi.com/

Ja sitten on kasvattajia, joilla on pesimäyrityksiä ollut, mutta ainakaan ei ole mun korviin vielä kantautunut, että olis poikasia tullut. ^^
~YoOdi~
Mari Penttilä

« Vastaus #2 : 26.01.08 - klo:02:32:48 »
Katselinkin Kukkamäen Minnan sivuja, mutta ne amatsonit myydään vain pariskuntana, ja minä haluaisin vain yhden... Tai olen suunnitellu ostavani joko kultaposken, punaotsan tai harmaapapukaijan.

« Vastaus #3 : 26.01.08 - klo:10:44:13 »
Minna on varmaan myynyt jo ne, ei ole päivitellyt sivujaan aikoihin..

« Vastaus #4 : 26.01.08 - klo:16:43:51 »
Kultaposket ja jakot huomattavasti helpommin saatavilla suomessa ainakin. Kummaltakin taitaa löytyä kasvattajia...

« Vastaus #5 : 26.01.08 - klo:19:49:47 »
Kukkamäki myynyt sekä lintunsa että häkkinsä, sitä kautta myös kasvattelun lopettanut. Tämän vastauksen sain kun kyselin jahka hällä olisi häkkiä myytävänä. Taisi olla viikko sitten kun soittelin hälle.

« Vastaus #6 : 27.01.08 - klo:10:09:03 »
Sallalla on punaotsa-pari myös, eivät ole kylläkään vielä pesineet.

Jakon ja amatsonin välinen ero on sitten todella huikea! Kannattaa tuumailla tarkkaan kumpi itselle sopii, eikä vaan ottaa sitä mikä ekana löytyy. Onnea linnun hankintaan! :)

Milla
« Viimeksi muokattu: 27.01.08 - klo:10:21:25 kirjoittanut milla »

« Vastaus #7 : 27.01.08 - klo:13:27:30 »
Hmm, kukas tämä Salla on? Olen tässä tuumaillut, että se amatsoni taitaa sittenkin sopia minulle paremmin. Mutta harkinnan alla koko asia.

« Vastaus #8 : 27.01.08 - klo:20:32:07 »
Mainio suomalainen kasvattaja http://amazons.aqua-web.org/ :)

Milla

« Vastaus #9 : 27.01.08 - klo:21:47:45 »
tuohon millan kommenttiin, että jakot ja amatsonit ovat todella erilaisia, kuin yö ja päivä, niin se TODELLAKIN sitten pitää paikkansa, voisi verratta ikään kuinka suuret erot on esim. kissoilla ja koirilla... käyttäytyminen, äänet etc ovat todella erilaisia, eli lue paljon amatsoneista ja jakoista ennen kuin teet päätöksen, molemmilla on puolensa niin negatiiviset kuin positiivisetkin, eli ole varma kun alat valitsemaan lajia, ja jos sinulla on mahdollisuus niin käy katsomassa ensin ihan livenäjossain molempia vaihtoehtoja...
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #10 : 27.01.08 - klo:22:23:36 »
Hmm juu, olisi hyvä nähdä paremmin. Jakon olen nähnyt livenä sekä siniotsa-amatsonin, muita amatsoneita en ole kunnolla nähnyt.

Mikä sen Sallan nimimerkki täällä on, että voisi heittää yksityisviestillä.
« Viimeksi muokattu: 27.01.08 - klo:23:54:19 kirjoittanut meiju88 »

« Vastaus #11 : 27.01.08 - klo:22:54:28 »
ja miksi suljet kultaposket pois...  kultaposkiamatsoni on amatsonilajeista parhaimmasta päästä, jos lemmikki amatsonia etsit, niillä on todella paljon tasaisempi ja kiltimpi luonne kuin esim. siniotsilla tai keltapäillä, eivätkä kultaposket kuulu hottis-lajeihin... kultaposki on myös erittäin värikäs ja nätti edustaja amatsoni-suvussa, ja pienehkön koonsa vuoksi näppärä... jos olet vasta aloittamassa lintu harrastusta, niin kultaposki voisi olla todella ideaali laji sinulle....

« Vastaus #12 : 27.01.08 - klo:23:53:16 »
Mietin sillä, että kultaposkella kuulemma on paljon kovempi ääni kun punaotsalla, tokihan lintujen ääneen olen tottunut. Niin ja tottakai linnuista ääntä lähtee, mutta silti mietin ;D Olen kysellyt vähän kokemuksia kultaposken omistajilta, mutta toki ääni on aina yksilökohtaista. Täytyy kunnolla punnita kaikki puolet. Kokemusta on sinikelta-arasta ja valkokakadusta ja neitokakadusta. Olisi kiva jos kultaposken omistajat kirjottelisivat vähän tähän, jos lukevat. Olen ymmärtänyt, että harmaapapukaija ei pitäisi kauheesti muiden kuin oman lajin edustajasta samassa taloudessa? Mietin, että amatsoni, kultaposki- tai punaotsa tulisi toimeen paremmin neitokakadun kanssa? Eihän sitä voi olettaa, että linnuista ylimpiä ystävyksiä tulisi, mutta tarkotin toimeen tulemista. Olen valmis lennättämään niitä eri aikaan, jos niikseen on. Nuo isot papukaijat ovat vanhempien kotona.

Hei psittacus, huomasin että sinulla on kaksi kultaposkea? Kerrotko niiden ääntelystä?
« Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:00:51:28 kirjoittanut hengeton »

« Vastaus #13 : 28.01.08 - klo:08:54:48 »
Mietin, että amatsoni, kultaposki- tai punaotsa tulisi toimeen paremmin neitokakadun kanssa?

Isot ja pienet kaijat, lajiin katsomatta kannattaa pitää vapaana vain valvovan silmän alla, sillä vaikka isompi ei sinällään jahtaisi pienempää, jos pienempi tuuppaa hiemanki ärsyttävää, isomman nokka saattaa heilahtaa ja se saattaa pienemmän elämä olla kerrasta poikki...

« Vastaus #14 : 28.01.08 - klo:09:23:29 »
nuo kaksi kultaposkea, jotka ovat mulla ovat suht. hiljaisia, eivätkä pahemmin pidä mitään kovaa ääntä... juttelevat toisilleen paljon, eli pääsääntöisesti vain kujertelevat ja Jade (koiras) puhelee myös jonkin verran matkimiaan sanoja... Ovathan ne toki myös huutaneet, muttta ainakin mielestäni ääni ei ole järin kamala edes kun ne huutavat kovaa... ja muista, että kaikki amatsonit ovat suht. kova äänisiä, jos niin päättävät, mutta esim. meillä ainakin jako pitää tuplaten pahempaa meteliä kuin kultaposket... ja tuo kultaposkien kujertelu on mielestäni aikas mielyttävä ääni, kun taas jakon korkeat vislaukset ja vinkumiset ovat paljon hermo raastavampaa ääntä kuin kultaposkien lurina...