papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Agressiivisen käyttäytymisen syyt?
« Vastaus #150 : 25.03.09 - klo:19:43:58 »
En tiiä onko ollu puhetta, mut kysyisin että mikä neuvoksi kun Poppanan kanssa olen harjoitellut luokse tuloa
ja kädeltä pois menemistä niin melkein aina se kiihtyy silloin ku sen pitäisi astua kädeltä pois. Olen yrittäny pähkinöillä ohjata sitä pois päin mutta
välillä takertuu tosi kovasti kiinni. Ja välillä ei ole taas mitään ongelmia. Aina olen palkinnut kun tekee oikein.

« Vastaus #151 : 25.03.09 - klo:19:44:47 »
En tiiä oliko tää hyvä viesti tähän ketjuun.. :/

« Vastaus #152 : 26.03.09 - klo:07:40:15 »
En tiiä onko ollu puhetta, mut kysyisin että mikä neuvoksi kun Poppanan kanssa olen harjoitellut luokse tuloa
ja kädeltä pois menemistä niin melkein aina se kiihtyy silloin ku sen pitäisi astua kädeltä pois. Olen yrittäny pähkinöillä ohjata sitä pois päin mutta
välillä takertuu tosi kovasti kiinni. Ja välillä ei ole taas mitään ongelmia. Aina olen palkinnut kun tekee oikein.

Vaikuttaisi siltä ettei se halua mennä pois kädeltä..? Itse olen huomannut sen (kun ollaan puuhun lentämistä harjoiteltu) että juuri kun Ekku on päässyt vapaaksi ja tulee syliin, ei kannata pyytää lentämään puuhun, koska todennäköisemmin haluaa vaan olla lähellä. Sitten illemmalla kun "läheisyysannos" on saatu, onnistuu jo ihan eri lailla. Eli kannattaa tarkkailla linnun olotilaa ja sen mukaan opettaa uusia juttuja vasta kun lintu on vastaanottavainen.

Lisäksi tuossa puuhun/ständille nostamisessa kannattaa ehdottomasti pitää sama sääntö kuin kädelle pyytäessä, eli lintua ei saa painostaa millään. Käytännössä tarkoittaa sitä, ettei sitä saa "kipata" tai "kammeta" mitenkään (negatiivinen vahviste jota pitäisi välttää, sillä juuri se aiheuttaa kiihtymistä ja aggressioita), vaan pidät käden 5cm päässä orresta ihan paikoillaan, pidät namia orren toisella puolella ja kysyt "menisitkö?". Jos ei mene samantien, niin sitten lakkaat pyytämästä, laitat namin piiloon ja puuhailet jotain muuta. Ei kannata kovin pitkään maanitella ja houkutella, meillä ainakin amatsonilta menee hermot sellaiseen melkein heti ;D Se riittää hyvin, että mahdollisuus namin saantiin poistuu. Todennäköisesti muutaman menetetyn mahdollisuuden jälkeen linnulle tulee jo kiire mennä orrelle ennen kun nami taas katoaa 8)

Onnea harjoitteluun! :D

Milla
« Viimeksi muokattu: 26.03.09 - klo:07:54:23 kirjoittanut milla »

« Vastaus #153 : 28.03.09 - klo:22:35:26 »
Kiitoksia neuvoista. :)
Juu en ole kipannutkaan tai millään lailla hätistellyt kädeltä pois. Välillä vaan ne namitkaan ei auta, mut pitää kestää ja harjoitella ;)

Huomasin tänään sen kun vietettiin syli rapsun rapsun hetkeä sohvalla niin sen jälkeen kaikki pienet "harjoittelu" sujui paremmin.
Ja Poppanalla on noita päiviä.. Välillä menee paremmin ja välillä ei. :D

« Vastaus #154 : 29.03.09 - klo:11:59:23 »
Lainaus käyttäjältä: petra
Juu en ole kipannutkaan tai millään lailla hätistellyt kädeltä pois. Välillä vaan ne namitkaan ei auta, mut pitää kestää ja harjoitella

Voisikohan tuossa tilanteessa auttaa, jos opettaisi jonkin erillisen esineen kohteeksi, jota lintu seuraa ja kokeilisi sitä noissa tilanteissa, joissa lintua pitää opetusmielessä saada siirtymään fyysisesti itse? Itse olen huomannut tuon Kallen kanssa (joka siis ei ole käsiteltävissä), että nyt kun kohdetta on käytetty riittävän pitkään, se tuntuu reagoivan siihen huomattavasti tehokkaammin, kuin pelkästään herkkupalaan. Voi tietenkin olla ihan yksilöllinen asia tai omaa mielikuvitustani, mutta tuskin tuon kokeilemisesta haittaakaan on.

Itse voisin selittää tuota sillä, että kun lintu opetetaan koskemaan kohdetta erilaisilla palkkioilla (joskus isompi tai parempaa herkkua, joskus vähän arkipäiväisempää), se toimisi vähän kuten käyttäytymisen ylläpitämiseksi käytettävä satunnainen palkitseminen, jossa lintu toimii sen toivossa, että saa sen herkun joskus vaikka suurimmalla osalla kerroista ei saakaan (yleensä kirjoituksissa on verrattu tuota käyttäytymistä ihmisen uhkapeluuseen, jossa luultavasti pidemmän päälle jää tappiolle ja voittaa vaan ajoittain, mutta silti pelaa).

Satunnaisilla erilaisilla palkkioilla voisi olla myös se vaikutus, että jos lintu ei sillä hetkellä ole niin kiinnostunut tietystä herkusta, se taas ei tuossa vaikuta niin paljoa toimintaan.

« Vastaus #155 : 29.03.09 - klo:12:10:36 »
Ihan varteen otettava vaihtoehto.. :) Mitä esinettä itse oot käyttäny?

« Vastaus #156 : 29.03.09 - klo:12:51:37 »
Lainaus käyttäjältä: petra
Mitä esinettä itse oot käyttäny?

Itse otin tuohon vanhasta lelusta tietynvärisen puuhelmen, joita on useampi. Pystyn kiinnittämään yhden sitten pidemmänkin tikun päähän, joka taas auttaa erilaisissa asioissa varsinkin tuon oman linnun kanssa (kuten jos yritän opettaa sitä kääntymään ympäri pyynnöstä).

« Vastaus #157 : 29.03.09 - klo:16:39:35 »
Mä käytän kohteena yksinkertaisesti omaa nyrkkiä, missä pidän namun sisällä. Ei tartte pelata minkään rekvisiitan kanssa ja namun saa annettua helposti, mutta vaikutus on sama. Tarkoitus on siis se, ettei lintu tiedä mikä nami tällä kertaa tulee (vai tuleeko mitään), joten se "lottoaa" jättipotin toivossa ahkerammin, kuin jos se näkisi mikä palkinto sitä odottaa. ;D Yleensäkin aina kannattaa opettaa niin, ettei näytä namia, sillä kun lintu tietää mikä palkinto odottaa, se alkaa helposti laskemaan, että "enpäs teekään, liian pieni nami, ei kannata" :P

Milla

« Vastaus #158 : 29.03.09 - klo:19:03:58 »
Lainaus käyttäjältä: Milla
Mä käytän kohteena yksinkertaisesti omaa nyrkkiä

Jeps, taas taitaa olla ihan makuasia, mitä haluaa ja tykkää käyttää. Nyrkki on varmasti ihan kätevä, itse vaan tykkään tuosta ylimääräisestä rekvisiitasta. :D

« Vastaus #159 : 07.04.09 - klo:21:09:17 »
Mäkin olen nyrkkiä käyttäny, mutta tosiaan on Poppana nähny mitä siellä on ennen ku olen antanut. Pitääkin täst lähtien yrittää ettei näkis. :D Ja huomaa kyl et siint on tullu valikoiva.  ::)