papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re:kuinka kesy on amazonisi
« Vastaus #15 : 11.08.03 - klo:18:21:57 »
Täällä ollaan rinnat ja rintahöyhenet kaarella kun on paljastumassa että meidän Aksu onkin ehkä suht harvinainen Panaman Amatsoni...  :D

Kuuluukohan lajinkuvaukseen myös isot jalat, kun Aksun jalat on ainakin paljon suuremmat (ja vaaleammat) kun Amin? Tai ehkä kyseessä onkin erittäin harvinainen Panaman Keltapää Kanoottiamatsoni.

Ei vais, kiitoksia kiinnostuksestanne.

« Vastaus #16 : 11.08.03 - klo:19:24:46 »
Panaman keltapää kanoottiamatsoni  ;D ;D

Meidän Lilo-vauva 4 kk (OWA) on tällä hetkellä, viikon asuttuaan täällä, muuttunut jo aivan huimasti. Kädelle (varsinkin isännän) oikein pyytää. Rapsuttelu on vielä vähän "ei-ihan-varmasti-kivaa" mutta eiköhän se vielä sekin ala maittaa...

t Epeliini ja Lilo "Kultaposki seitsenvarvas aito-amatsoni"

« Vastaus #17 : 11.08.03 - klo:20:00:21 »
Meidän Ekku (joo, se tuli nimeksi, lyhennys Emeraldista, joka on justiinsa yhtä hieno nimi kuin on lintukin ;) ) hurmasi minut Kokkolassa tarjoamalla heti jalkaa ja tulemalla kyytiin ("pikkuisen" näykkäisyn keralla ;D ). Hetikohta sen jälkeen pörhisteli niskaa silmät ummessa kun rapsuttelin. Tämä siis noin puoli tuntia ensitapaamisen jälkeen. Harrilla on kuvakin todisteena ;D Nyt on 2 vrk oltu kotona ja noin 10 kertaa on LENTÄNYT kädelle kiipeilytelineeltään noin metrin päästä... Eli siis vastaus kysymykseen: UMPIkesy :D ;D

Näkyykös tuo kuva teille?

Lisää kuvia löytyy täältä:
www.cc.jyu.fi/~miltorh/ekku
« Viimeksi muokattu: 11.08.03 - klo:20:01:47 kirjoittanut milla »

« Vastaus #18 : 11.08.03 - klo:20:27:59 »
Hieno Ekku!

Tässä kuva Lilosta (saas nähdä minkä kokoisena ilmaantuu...)

Epeliini

« Vastaus #19 : 12.08.03 - klo:17:06:20 »
Uusi tulokkaani on parin päivän kotiutumisen jälkeen arka. Pakenee toiseen reunaan ohi käveltäessä, eikä syö kädestä. Mitkä luulette olevan vajaa kaksi vuotiaan amazonini mahdollisuudet kesyyntyä? Tuleeko koskaan kädelle? Antaako ikinä rapsuttaa? Onko jollain ollut saman kaltaista tilannetta ja mitä on tapahtunut?

« Vastaus #20 : 12.08.03 - klo:18:22:31 »
Älähän hätäile. Kesyyntyminen voi viedä viikkoja, jopa kuukausia...tuolta Yahoon amatsonipalstalta (englanniksi) voisi saada vinkkejä. Kärsivällisyys lienee hyve lintua kesytettäessä -  en lähtisi väkisin koskemaan ja "painostamaan" lintua. Juttele sille rauhallisesti, istu vaikka alempana sitä. Hanki kirja "A guide to a well-behaved parrot", jossa on paljon vinkkejä mm aran linnun "kesyttämiseen".

Itse ajattelisin asian niin, että haluan voittaa linnun luottamuksen siten, että se ei edes HALUA purra, en siten, että minä olen niin pelottava ettei lintuni USKALLA purra.

Tässä Yahoon osoite - vaatii kirjautumista:

http://groups.yahoo.com/group/Amazon_Parrots/

Epeliini ja OWA Lilo (lintusi lajikumppani) ;D

« Vastaus #21 : 12.08.03 - klo:18:26:48 »
Punaotsa amatsoni Merri tuli Ruotsista eläinkaupan kautta minulle viime joulukuussa. Ikää oli silloin n. 3 kk. Pelkäsi minua ensin valtavasti ja puri MELKOISESTI(arpia jäi sormiin useampia;) ), parin päivän päästä sai jo kerran rapsuttaa niskasta kun ensin rapsutin irronneella sulalla samasta paikasta ja vaihdoin sitten sormeen. puremista kesti noin kuukauden päivät ja pikku hiljaa vähentyi, nykyään ei pure paitsi kun  valjaita yritän laittaa päälle(joku kaunis päivä toivottavasti valjaat menee heittäen päälle). Joskus tietysti kiukuttelee muustakin. Tällä hetkellä voisin sanoa että Merri on melkoisen kesy. Tulee aina kädelle kun pyytää(kenen tahansa kädelle), syö suusta ja kädestä, makaa selällään kämmenellä yms. Pistän lähipäivinä kuvia galleriaan niin sitten näette.
Tarinan opetus on se, että kyllä "eläinkaupan" linnustakin kesyn saa, mutta se vaatii kyllä hirveästi työtä( ja laastaria) ja hermoja. Suosittelen kyllä kaikille silti kasvattajilta suoraan hankkimista.  

« Vastaus #22 : 12.08.03 - klo:18:37:33 »
noniin, jutut taas rönsyilee alkuperäisestä aihesta  ;D hyvä niin, mutta palataas tosiaan aloittajan aiheeseen.
Elikkä, minulla on nyt viitisen viikkoa ollut siniotsa-amatson, olca, ikä 3 vuotta. Olca on käsinkasvatettu, mutta sen verran villiintynyt, että pelkää kättä (ja myös keppiä  ???). Käsivarrelle tulee, jos kärsivällisesti pyytää, tosin pariin otteeseen on itse "pyytänyt" päästä kyytiin.

Aloitin jokuaika takaperin olcan opettamisen kädelle tulemiseen, elikkä keinona herkkupalat, yleensä juusto (meidän molempien lintujen suuri herkku) ts. näytän herkkupalaa, ojennan käteni ja vasta, kun olca on kiivennyt kädelle, annan herkun. Tällälailla pidentämällä kädelläoloaikaa, olen sen pikkuhiljaa saanut ymmärtämään, että ei se käsi olekaan mikään kauhistus, tosin välillä tulee nokasta, mutta ei siitä pidä välittää, eikä ainakaan saa luovuttaa vaikka välillä tekeen $X$X@:n kipeetä ;), mutta jos silloin luovuttaa, kun lintu nakkaa, niin voi olla varma, että saa aloitaa koko rumban uudestaan.

Rapsuttamaan meillä ei vielä ole päästy...tosin olca itse tulee mun luo (tietsikka on häkin vieressä) kiipustaa häkkiä alas ja kun ojennan pääni, olca alkaa sukia mun hiuksia. noiden hetkien jälkeen aina varovasti ojennan käteni, josko saisin rapsuttaa sitä, mutta ainakin toistaiseksi olca on ilmeillään varottanut, että "nokkaa tulee" ...mutta kärsivällisyyttä, lahjontaa ja uhkailua, niinhän se lastenkasvatuksen kuuluisat periaatteet menee  ;D nojoo...kesytyksessä tuon uhkailun voi jättää pois.

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #23 : 15.08.03 - klo:03:11:48 »
Tuota.. Nyt menin aivan sekaisin noista keltapää/keltaotsa Amatsonien sun muista nimistä kun tuli noi latinan kieliset nimet mukaan.. Eli voiko joku valoittaa että onko Vissyn papukaija josta on iso kuvakin tässä keskustelussa tosin paljon aikaisemmin niin nyt keltaotsa vai keltapää amatsoni?  (amazona ochrocephala)?

Victor

« Vastaus #24 : 15.08.03 - klo:09:21:27 »
Vissyn amatsoni Pedro on suvun nominaanti, eli keltaotsa eli Amazona ochrocephala ochrocephala  ;)

Victor

« Vastaus #25 : 15.08.03 - klo:10:31:38 »
niin, viell sen verran, että keltapäällä on se pää melkein kokonana keltainen (paitsi nuorilla yksilöillä) Kuten Jerryllä, Stisse on ymmärtäskeni viell nuri noissa kuvissa, sillä nyt on koko pää keltainen ja Keltaostalla taas vain otsa on keltainen ja on hieman tummempi tuo vihreä väri  tai. HUOM. myös noka väri on täysin erilainen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.03 - klo:10:58:54 kirjoittanut Forum Admin »

« Vastaus #26 : 15.08.03 - klo:11:48:35 »
Ahaa no siinä tapauksessa mulla itsellä onkin keltaotsa Amatsoni eikö keltapää amatsoni :) Koska mulla on itsellä aivan samanlainen kuin tuossa kuvassa tuo papukaija :) Menin vaan aivan sekaistin noista latinankielisistä sanoista  ::)

« Vastaus #27 : 15.08.03 - klo:19:46:18 »
No ei toi Stisse kovin keltainen päästään ole viellä tänäpäivänäkään. Täytti 6 vuotta keväällä ;) Mutta tuleehan noita keltaisia sulkia aina silloin tällöin lisää tonne niskaan... Ja Stisse on Amazona O. Oratrix  ;D
// Pia
Hälsningar från Pia ja keltahuppuamatsoneilta Stisse & Domino

« Vastaus #28 : 25.08.03 - klo:01:18:04 »
roosan olen saanut tulemaan useamman kerran jo kädelle, kunhan houkettelen sen jollain herkulla. sitten äkkiä herkku nokkaan, ja äkkiä pois kädeltä. ilman herkkua roosa ei tule kädelle.

« Vastaus #29 : 02.09.03 - klo:13:47:44 »
... latinan kieliset nimet mukaan..

Tämä on nyt pilkunviilaamista, mutta siitähän minä tykkään ;)

Kyseessä ei ole latinankielinen nimi, vaan tieteellinen nimi.  Ao. lajeille ei latinalaista nimeä ole edes olemassa, sillä aikoinaan latinaa puhuneet ihmiset eivät kyseisiä lintuja varmasi ole nähneet. Ruåttalainen Carl von Linné joskus 1700-luvulla rupesi kehittelemään tieteellistä nimistöä luonnon eliöille. Tieteellisen nimistön hienous on siinä, että se on kaikilla kielillä sama, jolloin keskustelu ulkomaalaisten kanssa olioista on helppoa (jos ei nyt mukaan sekoita ääntämyseroja - huh). Lisäksi sukulaisuussuhteita on helppo ymmärtää... Lopetan meinaan innostua liikaa ;D

Tieteelliset nimet ovat yleensä latinasta, kreikasta tai epämääräisistä sukunimistä johdettuja!

Tuo Aksu todellakin vaikuttaa A. o. panamensis -lajiin kuuluvalta! Ei muuta kuin sille puoliso ja kantaa kasvattamaan! ;D
Timo

"Pain decreases as nerve damage accumulates" Anonymous physiologist