papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kuinka kesy on amazonisi
« : 08.08.03 - klo:13:50:32 »
Eli tänne jos viitsisitte laittaa kokemuksianne amazoneidenne kesyyntymisestä. Laittakaa myös laji, mistä ostitte, koska ja kuinka vanhana.

Re:kuinka kesy on amazonisi
« Vastaus #1 : 09.08.03 - klo:18:14:52 »
Hei!

Mulla on Ami, (siniotsa) jonka ostin Timo Niemiseltä/Tanja Vellamolta kun se oli puoli vuotias. Ami oli jo tullessaan käsikesy eikä sen suhteen ole koskaan tapahtunut mitään muutosta. Parin vuoden jälkeen ostin toisen (Aksu, keltapää=ochrocephala), kun tuntui että Ami joutui olemaan epäreilun paljon yksin. Tähän ratkaisuun olenkin ollut tyytyväinen, vaikkakaan Aksu ei koskaan ole kesyyntynyt sillä tavalla kuin Ami, niin uskoakseni molemmat ovat tilanteeseen aika tyytyväisiä. Tykkäävät toisistansa ja ovat uteliaita ihmisten suhteen ja Amille on tärkeetä saada ihmiskontaktia kosketuksen ja lörpöttelyn muodossa, mutta samalla ei ikinä tarvi olla yksin!

Aksukin tulee kädelle kun parhaaksi näkee (esim. ei tarvi lentää kun voi saada ilmaisen kuljetuksen  :)) mutta ei anna rapsuttaa.

Niin, ostin Aksun Bergenissä asuessani eläinkaupasta, ja paperitkin sain (kasvattajalta) kun oli aika vaihtaa maata. Tästä on vierähtänyt jo viisi vuotta.

Victor

« Vastaus #2 : 09.08.03 - klo:20:24:52 »
Parin vuoden jälkeen ostin toisen (Aksu, keltapää=ochrocephala

Hey, näin mielenkiinosta, kuinka vanha Aksu on kuvassa?

« Vastaus #3 : 09.08.03 - klo:21:39:23 »
Vissy,

Kuutisen vuotta. Ovat aika saman ikäisiä. Miten niin?

Victor

« Vastaus #4 : 09.08.03 - klo:22:06:12 »
no jos se on kuvassa 6v niin oletko varma että keltapää on kysessä? etei olis panaman amatsoni? Amazona ohrocephala panama?

« Vastaus #5 : 10.08.03 - klo:11:15:23 »
no jos se on kuvassa 6v niin oletko varma että keltapää on kysessä? etei olis panaman amatsoni? Amazona ohrocephala panama?

Siinä mielessä olen varma että olin kasvattajaan (löysin renkaan perusteella) yhteydessä kun tarvitsin CITES paperit. Lajitieto tuli sitten häneltä. Luulisi tietävän mitä kasvattaa mutta kun kyseessä on norjalainen niin tiedä sitten...  :)

Laitan vielä kuvan edestäpäin.

Jussin alkuperäiseen kysymykseen vielä amatsonien kesyyntymisestä niin sanoisin että jos kyseessä on ainut lintu ja jos se saa paljon huomiota niin kesyyntyy aivan varmasti ja nopeasti. Suosittelen aina kaikille Sally Blanchardin kirjaa "Companion Parrot Handbook" (The Happy Bappy Fun Book). Siinä on seikkaperäisesti esitetty miten luoda luottamukseen perustuva ja pitkäikäinen suhde papukaijaan. Erinomainen teos. Raamattuni suorastaan. Tilasin omani täältä: http://www.busybeaks.com/

Victor

« Vastaus #6 : 10.08.03 - klo:11:21:07 »
Siinä mielessä olen varma että olin kasvattajaan (löysin renkaan perusteella) yhteydessä kun tarvitsin CITES paperit. Lajitieto tuli sitten häneltä. Luulisi tietävän mitä kasvattaa mutta kun kyseessä on norjalainen niin tiedä sitten...  :)

Niin ja tietellinen nimi oli?

Meilläkin on amazona ochrocephala mut pikkasen eri näköinen ;)
« Viimeksi muokattu: 10.08.03 - klo:11:21:48 kirjoittanut VISSY »

« Vastaus #7 : 10.08.03 - klo:11:23:37 »
Lainaus
Lainaus

Niin ja tietellinen nimi oli?

Meilläkin on amazona ochrocephala mut pikkasen eri näköinen ;)

Papereissa lukee "amazona ochrocephala". Onko täällä missään kuvaa teidän omasta?

Victor

« Vastaus #8 : 10.08.03 - klo:11:30:37 »
niih, eli alalaji ei ole sen tarkemmin merkitty? Epäilenpä että kysessä on A.o. panama.. mitäs muut on mieltä asiasta?
Kuva mun Pedrosta läytyy niin tuosta vasemmalta kun vähän ylempää ja myös aika monessa kuvagalleriasta ;)

« Vastaus #9 : 10.08.03 - klo:11:34:56 »
Onpas Pedro kaunis! Aksulta tosiaan puuttuu sen punaiset olkapäät.

Victor

« Vastaus #10 : 10.08.03 - klo:11:37:54 »
Onpas Pedro kaunis! Aksulta tosiaan puuttuu sen punaiset olkapäät.
Ja HUOM! sillä on vaalea nokka!

« Vastaus #11 : 10.08.03 - klo:11:40:50 »
Lainaus
Lainaus
Ja HUOM! sillä on vaalea nokka!

Aivan! Ja silmätkin on eri väriset kuin Pedrolla.

« Vastaus #12 : 10.08.03 - klo:12:27:27 »
Kaunis Lotti todellan on.  :D
Saisitko tuosta Lotin siivestä kuvaa, niin tuo peukalon kohdalla näkyvä punainen sulka ehkä antaisi viitteen.

Siis hetkinen...  :P Minä olen Lotti, ja Viktorin papukaija on Pedro...

« Vastaus #13 : 10.08.03 - klo:12:35:47 »
 ;D niinpä. Aksuhan tuo - on Amikin aivan upea.
Hienot kuvat. Tuo punainen "siipipeili" peukalon vieressä osui katseen kohdalle.

« Vastaus #14 : 11.08.03 - klo:11:13:42 »
Itseasiassa keltaotsan ja panaman erot saattavat olla hyvinkin pienet ja siksi usein myös kasvattajat sekoitavat lajit keskenään.

Myös nuori keltapääamatsoni muistuttaa myös kovasti panamaa ja tällä tavoin huhupuheiden mukaan tehdään maailmalla myös bisnestä... eli keltapää myydään suht harvinaisena panamana.

Keltaotsa vs. panama:

Panama:
- vaaleamman vihreä ja pienempi kooltaan
- keltainen rajoittuu yleensä otsaan, kun keltaotsalla väri saattaa jatkua kauemmas päälaelle
- keltaisen ja vihreän rajalla usein myös sinertäviä höyheniä
- nokasta puuttuu punertavat täplät, nokan yleisväri vaaleampi ja nokan kärki yleensä musta/tumma.  

Kuvista päätellen lintu näyttäisi olevan panama (A.o.panamensis)

-mika