Jos et vielä törmännyt, niin kannattaa tutustua tähän artikkeliin:
://www.papukaija.fi/papukaija-artikkelit/yleiset-artikkelit/46-papukaijan-kaesinruokinta-ja-poikasen-kesyttaeminenItse tuumisin aiheesta siltä kantilta, että mikä on linnun, ei niinkään linnun omistajan kantilta, se paras vaihtoehto. Nykyään, kun käsinkasvatuksen vaikutuksista lintuun niin fyysisessä kuin psyykkisessä mielessä on saatavilla niin paljon tutkittua, ajankohtaista tietoa, en ainakaan itse näkisi syytä miksi tukea sellaista toimintaa (=käsinruokinta kasvattajan toimesta), jonka tietää olevan linnun kantilta katsottuna se huonompi vaihtoehto. Vielä kauaa käsinruokinnan monista negatiivisista puolista ei olla oltu tietoisia ja sen takia monet lemmikkilinnut ovatkin käsinkasvatettuja. Huolellisella koulutuksella sen aiheuttamia haittoja pystyy kyllä vähentämään. mutta nyt, kun uutta tietoa on saatavilla ja riskit ovat tiedossa, miksei valita sitä linnun kannalta parempaa vaihtoehtoa ja samalla "äänestää lompakollaan" sellaista kasvattajaa, joka toimii sen periaatteen pohjalta?
Itselläni on siis yksi käsinkasvatettu ecuadorinaranen (n. 7-vuotias), joka on onneksi huolinut puolisokseen lajikumppanin. Kuitenkin sen käytöksestä huomaa, että se on kasvanut kunnon lintuesimerkkiä vailla ja esimerkiksi sukiessaan kumppaniaan nakertaa samalla tämän päähöyhenet katki. Vaikka Hirmu onkin hyvin kiintynyt kumppaniinsa, minun on oltava hyvin varovainen missä menee raja kuinka paljon annan Hirmun nyhvätä kanssani: jos se viettää kanssani liikaa aikaa, alkaa se käyttäytyä aggressiivisesti kumppaniaan kohtaan. Mutta on se vaan ihan oikeasti palkinnoista paras kun niiden kahden näkee touhottavan keskenään lintujuttuja ja käpertyvän vieriviereen orrelle koisimaan iltaisin

siinä kohtaa on ihan onnensa kukkuloilla siitä, ettei lintu viisveisaa minun olemassaolostani

kuitenkaan ihminen ei pysty sitä väärin (eli ihmiseen) leimautuneen linnun puolison paikkaa ikinä täyttämään.
edit. Huppista, täällä olikin keretty kirjoittamaan jo viestiä tässä välillä... No jaa