papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muualta opittuja pahoja tapoja
« : 11.05.07 - klo:13:38:22 »
Mietin tässä että onko lintusi oppinut huonoja tapoja jossain muualla kuin kotona? Esim. lintupäivillä tai hoitopaikassa?

Tämä pyörii itselläni hieman päässä, sillä eräillä lintupäivillä nimeltä mainitsematon muun omistajan lintu oli "vastuullani" (siis tällälailla tuttavien kesken minulla "lainassa", kyllähän te tiedätte ::) ) ja päivä oli jo pitkällä ja näköjään tirppaa alkoi jo ottamaan päähän alinomainen lääppiminen ja siirtely tai joku muu, ja lintu alkoi ilkeästi nipistelemään minua kädestä, jolla yritin ottaa sen pois yleisöön kuuluvan tytön olalta. Sen sijaan, että olisin jättänyt linnun siihen vielä hetkeksi, yritin uudestaan niin kauan kunnes lintu tuli kädelle. Toiminko väärin ollessani näin itsepäinen ja ajatellessani, että "jatkan tätä, jottei lintu oppisi tapapurijaksi" ja opetinko linnun vain huonoille tavoille, vai päinvastoin autoin "tavan" kitkemisessä osaltani?  :-\

Re: Muualta opittuja pahoja tapoja
« Vastaus #1 : 11.05.07 - klo:13:59:07 »
Oma mielipiteeni tuohon "hoitajan hoitamiseen" on se että hoitajan pitää kyllä tehdä samoin kuin tietää omistajan tekevän, itse en tykkäisi jos joku toinen tekisi karhunpalveluksen minulle toimimalla toisin kuin ite toimin... seli seli joo....  ;D

Re: Muualta opittuja pahoja tapoja
« Vastaus #2 : 11.05.07 - klo:15:52:20 »
Lintunen> Ihan oikein teit. Turvallisuudenkin vuoksi, sillä väsymystään nipistelevä lintu nipistää pian yleisöäkin. Viisainta olisi tietenkin ennakoida tällaiset tilanteet ja antaa väsyneen linnun ottaa torkut vaikka hiljentymällä seinän viereen vähäksi aikaa.

Hoidossa opituista pahoista tavoista voin sanoa ainakin sen, että lintu onneksi tunnistaa ihmiset, eli kenelle voi tehdä jotain ja kenelle ei. Tietenkin paras olisi että hoitaja toimisi samoin kuin omistaja, niin linnun ei tarvitsisi arpoa.

Milla