papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Häkittäminen rankaisumenetelmänä
« : 20.04.07 - klo:09:50:58 »
Tulee eteen tilanteita, että lintu on pakko siirtää häkkiin jonkin tilanteen tai tapahtuman seurauksena, joko rauhoittumaan tai estämään mahdollisesti uudet suuremmat tai pahemmat (esim. agressiot jne.) vahingot.  Joskus taas pakko-häkittämistä käytetään rankaisumenetelmänä. Lintu oikuttelee tai ei toimi halutulla tavalla, tekee toistuvasti jotain luvatonta, rangaistukseksi lintu laitetaan häkkiin. Eikö tästä häkittämisestä ole periaatteessa enemmän haittaa kuin hyötyä? Lintu ehdollistuu negatiiviseen palautteeseen häkkiin pakottamisen yhteydessä, jolloin siitä tulee jotakin todella epämieluisaa ja näin ollen aiheuttaa uusia ongelmia. Mitä mieltä olette asiasta?

Roope

Re: Häkittäminen rankaisumenetelmänä
« Vastaus #1 : 20.04.07 - klo:09:56:33 »
Meillä ainakin neidot joutu häkkiin heti ku eivät uskoneet että haluan pitää kukkani (enää ei ole ku ruukkuja  ;D ) ja heidän tehdessä "tuhojaan", omia juttujaan alkoivat se kiertää häkkiäkin luullen että heti ku menee häkin lähelle sinne myös joutuu.
Tässä isommassa versiossa huomaa myös sen et jos sille tarjoo kättä pahanteon jälkeen ni se huomaa heti et "aha - häkki raikuu" ja yrittää karkuun, myös heti häkistä ulospäästämisen jälkeen on ihan turha mennä tarjoilee kättä ku luulee että joutuu samantien takas ... seliseli mut joo kyllä meillä se vaikuttaa joissakin tapauksissa tuo häkki rangaistuksena juttu.

« Vastaus #2 : 20.04.07 - klo:10:37:53 »
Itse en ole käyttänyt omaa häkkiä koskaan rankaisupaikkana, itse näen oman häkin linnun turvapaikkana/kotina enkä käytä sitä opetusmenetelmänä silloin kun linnulta koitetaan kitkeä jokin negatiivinen piirre pois.
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness."

« Vastaus #3 : 20.04.07 - klo:11:03:01 »
meillä on jäähyhäkki erikseen.. noniin, jadehan meillä on se, joka yleensä jäähylle joutuu  ;D niin silloin jäähyhäkkinä toimii olcan kuljetushäkki, eli oma häkki on nukkumista ja ruokailua varten ja siten myös turvapaikkana ja oma kuljetushäkki on kuljetusta varten.

se, että onko jäähyttämisellä vaikutusta vai ei, onkin sitten taas jo toinen juttu  ::)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #4 : 20.04.07 - klo:11:10:00 »
En tiedä kostautuuko tämä, mutta pakko sanoa ääneen vaikka aihe menee vähän ohi. Meillä ei NtiRoope ole ikinä tarvinnut häkkiä rangaistukseksi. Olen kenties saanut yhden maailman kilteimmistä linnuista. Kenties siihen vaikuttaa NtiRoopen kunnioitettava ikä ja olemuksen perusteella tasapainoinen menneisyys. Olen useasti sanonut, että tiedän ettei ikinä maailmassa vastaavaa olentoa tule vastaan.
In magnis et voluisse sat est.

« Vastaus #5 : 20.04.07 - klo:14:41:18 »
Samoilla linjoilla kuin muutkin olen. Ei oma häkki saa olla rangaistuspaikka.  Joku muu häkki sit, jos sille linjalle menee.
Oishan se aika nurinkurista, jos oma koti olis rangaistus. Sen käyttäminen rangaistuksena saattais johtaa isoihinkin ongelmiin.
Oma näkökantani on että omaan häkkiin mennään vain rauhallisin mielin, ongelmat ratkotaan muualla. Tosin ei ole suuremmista konflikteista edes omaa kokemusta, kun on vaan kilttejä lintuja :)

Aihe on erittäin hyvä, ja toivottavasti saa keskustelua aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:14:45:08 kirjoittanut JussiM »

« Vastaus #6 : 20.04.07 - klo:16:28:06 »
Periaatteessa jäähyttäminen on "vanhahtava" keino, mitä on käytetty aika moniin ongelmiin. Itse en ole enää menetelmää käyttänyt muuta kuin lähinnä amatsonin kanssa, jolla hormonit keväisin hyrräävät. Kun lintu hormonien takia käy ylikierroksilla, ei voi muuta kuin pistää se häkkiin rauhoittumaan, sillä muuten syntyy kyllä pahempia ongelmia.

Lintu ei välttämättä koe tätä "rangaistuksena" jos homma toteutetaan oikein. Itse näkisin asian niin, että tipua ei tällöin saisi hylätä yksin häkkiinsä vaan ihmiset puuhailisivat sen näkösällä rauhassa kuitenkaan siihen ylenpalttista huomiota kiinnittämättä(-->lintu ei muuten rauhoitu). Tällöin se saa olla parvensa/parinsa lähellä ja mukana asioissa, mutta kalterit ovat välissä turvaamassa hyökkäilyltä ja tilanne pääsisi rauhoittumaan.

Nooan kanssa olen tehnyt aiemmin sitä, että otin sen pienemmässä häkissä olkkariin, jotta se pystyi turvallisesti olla kuumentuneenakin meidän mukana. En kiinnittänyt siihen huomiota vähään aikaan, mutta olin lähettyvillä. Yleensä tilanne rauhoittui hyvinkin nopeasti näin. Häkkiin pistin sille myös jotain muuta puuhailtavaa/mietittävää siksi aikaa.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #7 : 20.04.07 - klo:16:39:28 »
Lisättäköön vielä, että periaatteessa, jos ollaan oikein korrekteja, rankaisu tarkoittaa oikeasti aina tapahtuman jälkeen annettua negatiivista toimenpidettä. Rankaisu on siitä huono, ettei eläin sitä yhdistä väärin tehtyyn asiaan. Oikea termi tähän olisikin negatiivinen vahvitus :)

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #8 : 20.04.07 - klo:17:40:16 »
Täytyy vähän selventää tätä meidän juttua että en edes tiiä ottaako petuliina tämän häkkiin laitoin rangaistuksena tai jäähynä... mulla ei ole sen suhteen mitään hajua :P mutta toimin kuten lapsieni kanssa kahdesta varoituksesta ja asian jatkamisesta edelleen joutuu omaan huoneeseen joten eiks se oo petullakin vähän sama juttu?

« Vastaus #9 : 20.04.07 - klo:19:15:07 »
Tulee eteen tilanteita, että lintu on pakko siirtää häkkiin jonkin tilanteen tai tapahtuman seurauksena, joko rauhoittumaan tai estämään mahdollisesti uudet suuremmat tai pahemmat (esim. agressiot jne.) vahingot. 

Lisäyksenä se, että hormonien ollessa kyseessä, häkki ei ole rankaisukeino vaan rauhoittumista varten. Siinä ei pyritäkään opettamaan mitään negatiivisia tapoja pois, koska linnun luontoa tässä ei pysty muuttamaan. Vain ennakoimaan.

Parhaintahan olisi, että tilanne ei koskaan luisuisi siihen, että lintu pistettäisiin vasta jo ylikuumentuneena häkkiin(jolloin helposti voi pitää "rankaisuna"), vaan että osattaisiin ennakoida tilanne ja laittaa lintu jo silloin häkkiin, kun kuumentava tilanne voi olla edessä. Tällöin se vielä voi olla kivaa linnulle. Tämä taas onnistuu lukemalla lintua ja tuntemalla se. Mainittakoon vielä, että tässä kuumentumisessa kyse lähinnä amatsoneista(hot3).

sanne
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:19:19:10 kirjoittanut sanne »
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #10 : 20.04.07 - klo:19:24:33 »
Näin se on :) Mutta se mitä hain tällä:

Lintu ei välttämättä koe tätä "rangaistuksena" jos homma toteutetaan oikein. Itse näkisin asian niin, että tipua ei tällöin saisi hylätä yksin häkkiinsä vaan ihmiset puuhailisivat sen näkösällä rauhassa kuitenkaan siihen ylenpalttista huomiota kiinnittämättä(-->lintu ei muuten rauhoitu). Tällöin se saa olla parvensa/parinsa lähellä ja mukana asioissa, mutta kalterit ovat välissä turvaamassa hyökkäilyltä ja tilanne pääsisi rauhoittumaan.

Nooan kanssa olen tehnyt aiemmin sitä, että otin sen pienemmässä häkissä olkkariin, jotta se pystyi turvallisesti olla kuumentuneenakin meidän mukana. En kiinnittänyt siihen huomiota vähään aikaan, mutta olin lähettyvillä. Yleensä tilanne rauhoittui hyvinkin nopeasti näin. Häkkiin pistin sille myös jotain muuta puuhailtavaa/mietittävää siksi aikaa.

on se, että kun me ollaan vain ihmisiä, niin niitäkin kertoja sattuu, jolloin ennakointi on syystä tai toisesta unohtunut(esim. muita murheita, huomio muualla jne). Silloin tilanne on jo luisunut niin pitkälle, että linnun voi joutua pistämään kiinni sen ollessa jo kuumentunut. Pointti olikin, miten tehdä se niin, että mahdollisimman vähän/ei ollenkaan aiheuta linnulle negatiivisia "viboja" häkkiin laittamisesta.

sanne

höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #11 : 26.04.07 - klo:23:45:01 »
Lainaus
Kannatan positiivista vahvistamista, hyvät asiat huomioidaan, huonoihin ei kiinnitetä huomiota.
Mitäs sitten kun lintu lentää jonkun kivan talun päälle ja rupee järsimään sitä, miten voi olla kiinnittämättä huomiota? ;)
(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world dominatio

julle

« Vastaus #12 : 27.04.07 - klo:00:09:57 »
meillä ei ole yhtään taulua jyrsittävänä  ;) eivät muutenkaan ole kovin turvallisia laskeutumis paikkoja linnuille...

« Vastaus #13 : 27.04.07 - klo:07:57:40 »
Jos meillä joku linnuista (useinmiten Arvi) pääsee kukkien tai muiden esineiden kimppuun, siirrän sen yleensä häkkiin. Siitäkin syystä, että muuten sama leikki jatkuu koko illan --> Arvi syö kukkia, haen sen pois. Arvi odottaa etten katso ja palaa kukille. Arvi syö kukkia, haen sen pois jne.... 
Mutta häkitys ei tapahdu rankaisuna, vaan mukaan laitetaan vaikka jotain herkkua tai mielekästä puuhaa jolla mielenkiinto kukista katoaa taas.  Joskus tosin tämä keino toimii myös häkin ulkopuolella, mutta kun tulee muiden lintujen kanssa tunkua, Arvi palaa kukille... ::)

Minä uskon kyllä vakaasti että linnutkin oppivat käsittämään ainakin vähän tätä syy-seuraus suhdetta. JOs tekee kiellettyä, siitä tulee seurauksia.
Ja sama pätee kuin taas esimerkkinä lasten kanssa, poistetaan tilanteesta joko kiinnittämällä huomio muualle tai lopulta jäähyllä. Mutta se ei tarkoita sitä että hylätään kärsimään rankaistusta yksin, vaan ainoastaan estetään/lopetaan tilanne.   Oppi menee perille hyvin nopeasti, jollei sillä toiminnalla nimenomaan haeta sitä huomiota.
  Eikä tilanteen tarvitse olla vihamielinen lainkaan, asiat todetaan ja vaihtoehtoja ei ole ja piste.  Meillä tuo oppi on mennyt perille muiden kanssa, tosin Arvilla se on edelleen vaikeampaa ja poika osaa jopa harhauttaa nykyään.  :P

Siipien viemää...

« Vastaus #14 : 27.04.07 - klo:08:32:18 »
Samoilla linjoilla Sannen kanssa :)

Sen vielä lisään, että kyseessähän on hurjan monitahoinen juttu. Kukin tapaus pitää punnita erikseen. Se hyödyttää kovasti, että häkki on keskeisellä paikalla, jolloin häkissä leikkiminen ihmisten läsnäollessa on täysin normaalia ja linnulle mieluista toimintaa. Näin ollen kuumentumistilanteissa linnulle on ihan ok se, että touhuaa häkissä vaihteeksi.

Milla