papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Lintu aina kielletyssä paikassa, mitä tehdä?
« Vastaus #15 : 13.04.07 - klo:11:24:56 »
Jännä juttu tässä onkin se, että lintu tuntuu tietävän asian mutta tekee sitä silti. Kun itse olen esimerkiksi keittiössä enkä linnun näkösällä, pysyy se useasti täysin kiltisti omalla paikallaan. Kun olen näkösällä, lennetään kielletylle paikalle ja tehdään se siten, että minä varmasti huomaan tyyliin "minä olen nyt täällä, hei tuus hakemaan minut pois".

Elikkä tämä taitaa olla juuri sitä huomionhakua? ::)
-Toivottavasti kehitys ei lopu tyytyväisyyteen-

« Vastaus #16 : 13.04.07 - klo:11:47:33 »
Varmasti huomion hakemista, lisäksi ajattelisin sen olevan myös testaamista ja kokeilemista. Entisessä kodissa nämä paikat olivat sallittuja, nykyään eivät. Haetaan ja kokeillaan mitä saa ja mitä ei. Tuleeko tuo nyt hakemaan minut täältä pois vai saanko riekkua tässä.

Jännä juttu tässä onkin se, että lintu tuntuu tietävän asian mutta tekee sitä silti. Kun itse olen esimerkiksi keittiössä enkä linnun näkösällä, pysyy se useasti täysin kiltisti omalla paikallaan. Kun olen näkösällä, lennetään kielletylle paikalle ja tehdään se siten, että minä varmasti huomaan tyyliin "minä olen nyt täällä, hei tuus hakemaan minut pois".

Elikkä tämä taitaa olla juuri sitä huomionhakua? ::)
« Viimeksi muokattu: 13.04.07 - klo:11:54:23 kirjoittanut RoopeB »

« Vastaus #17 : 13.04.07 - klo:12:07:46 »
RoopeB> Huomiohakuiselta kyllä kuulostaa, jos kerran yksin huoneessa ollessaan käyttäytyy kiltisti.

Tuo pois hakeminen on kyllä pirullinen juttu... Pakko hakea, mutta ei sitä oikein voi tehdä niin, etteikö lintu käsittäisi sitä huomiona. Helpointa on pitää ne ovet yksinkertaisesti kiinni :P

Jos saisin ihan alusta aloittaa, niin poikaselle tulisi täysi ignore (max selän kääntäminen tai huoneesta poistuminen) kaikista "kielletyistä" paikoista (pitäisi olla vanhat ovet) ja huomiota ja kehuja aina kun leikkii omassa puussa. Eli ei siirtelyä tai mitään sellaista, pelkästään palkinto kun vahingossa osuu oikeaan paikkaan... Mutta eipä oikein enää onnistu kun on jo mennyt vikaan, ja ovien pureminen on mielessä keinona jolla saa jonkun juoksemaan paikalle :-\

Nykyään Ekku saa hengailla missä haluaa (pois lukien keittiön työtasot, joille ei onneksi edes uskalla mennä). Sellaiset ovet, joihin ei saa koskea, pysyvät suljettuina. Yleensä kuitenkin kiipeilypuu on se kaikkein kivoin paikka, ja siitä pyritään kehumaan aina kun huomataan :)

Milla

« Vastaus #18 : 13.04.07 - klo:12:21:29 »
Roopen tapauksesta selvästi huokuu oikein se, että tällä hetkellä lintu kokee parhaimmaksi palkinnokseen tuon hakemisen pois kielletyistä paikoista.

Pessin kanssa oven päällyset ovat myös se ykkös-kiva-kohde...ennen muuttoa tavasta oltiin jo opittu suht hyvin pois, mutta muutto sekoitti kaiken. Itse olen pyrkinyt välttämään linnun poishakua, olen enempi yrittänyt palkita oikeita paikkoja ja kiinnittää huomion muuhun kivaan. Meillä myös toimii jo se, että poistun paikalta, sillä pessi on niin minun perään, että on pakko lähteä katsomaan aina minne "äiti" katosi ja kolttoset jäävät sikseen. Pessi myös pitää positiivista huomiota(kehuja) todella hyvänä palkintona, joten sekin auttaa todella paljon hommassa. Nyt olen saanut asian siihen pisteeseen, että "pois"-komento toimii 2/3 kerroista, ja lintu saa todella paljon kehuja kun palaa heti takaisin omalle paikalleen.

Vaikea homma, mitään suoraa kaavaa tähän ei ole, pitää mennä linnun mukaan ja yrittää selvittää mitkä linnun tarkat intressit ovat asiassa ja keksiä siten ratkaisu.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #19 : 13.04.07 - klo:12:37:38 »
Kyllä ihan varmasti huomionhakemistakin. En kuitenkaan ole varma onko se täysin ja kokonaan sitä. Lintu protestoi ja testailee muutenkin rajojaan.

Alkuun meinasin saada nokkaa kun hain lintua pois. Kun lintu huomasi, että en sitä suuremmin pakotakaan (= en ota väkisin) tämä käyttätyminen väheni. Nykyään se saattaa siirtää kättäni pois nokallaan ja  alkaa kiemurrella, sille on siis epämieluisaa tulla pois. Mutta kun en anna periksi, se astuu kädelle kuten kuulukin. Sitten kohti ständiä ja "omalle paikalle".

Ainahan se kielletty maistuu paremmalle ja jos vielä siinä on mukana sitä huomiota, niin mikäs sen parempaa.

Mitään vinkkejä asian korjaamiseen? Selän kääntäminen vaarantaa linnun tai ympäristön, patti tilanne  :-[

RoopeB> Huomiohakuiselta kyllä kuulostaa, jos kerran yksin huoneessa ollessaan käyttäytyy kiltisti.

Tuo pois hakeminen on kyllä pirullinen juttu... Pakko hakea, mutta ei sitä oikein voi tehdä niin, etteikö lintu käsittäisi sitä huomiona. Helpointa on pitää ne ovet yksinkertaisesti kiinni :P
« Viimeksi muokattu: 13.04.07 - klo:12:39:54 kirjoittanut RoopeB »

« Vastaus #20 : 13.04.07 - klo:12:51:37 »
Sannen kanssa ollaan yhtä onnellisessa tilanteessa, lintu on sen verran kiinnostunut tekemisistä, että huoneesta poistuessa yleensä lentää hetken päästä perään. Viimeistään viheltäessä. Samalla loppuu pahanteko. Jonkun pussin rapistelu (NAMIA!) tai linnun lelulla leikkiminen (esim kellon kilistely toisessa huoneessa) on aika hyviä kanssa ;)

RoopeB> Pahalta kuulostaa pattitilanne. Jos pois hakeminen ja huomio on linnulle mieleinen tulos, niin jokainen kerta kun sen teet, vahvistaa käytöstä :-\ Suosittelisin pistämään oven kiinni tai irroittamaan sen siksi aikaa, että parempia käytösmalleja on opittu tilalle. Ständit on yleensä siitä tyhmiä, että ovat aika matalia -> luonnostaan epämieluisia paikkoja linnulle. Korkea puu olisi siinä mielessä parempi.

Milla