papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lintu aina kielletyssä paikassa, mitä tehdä?
« : 28.03.07 - klo:11:39:39 »
On saatettu käsitellä aikasemminkin, mutten keksi sopivia hakusanoja..  :-[

Eli mitä tehdä (kuvitteellisessa) tilanteessa, jossa lintu menee toistuvasti samaan, kiellettyyn paikkaan? Lintuhan saa takuuvarmasti omistajan huomion, jos sitä aletaan ottamaan sitä pois, mutta miksi muutenkaan lintu otettaisi sieltä pois, kuin että paikka on linnulle vaarallinen, tai linnun ei muuten vain haluta oleilevan siellä? ???

Re: Lintu aina kielletyssä paikassa, mitä tehdä?
« Vastaus #1 : 28.03.07 - klo:12:07:28 »
Lainaus
Eli mitä tehdä (kuvitteellisessa) tilanteessa,
Voit siirtyä sinisiin ajatuksiin.  ::)

Todellisuudessa - on-maailmassa - on estettävä linnun sinne meneminen, kokonaan.

« Vastaus #2 : 28.03.07 - klo:12:19:06 »
Pari vaihtoehtoa tulee mieleen:

1) Fyysinen este. Estetään linnun pääsy paikkaan. Näin vältetään ongelma kokonaan.

2) Ignore. Jätetään huomaamatta ja toivotaan että kyllästyy.

3) Harhautus. Keksitään vielä kivempi (sallittu) paikka tilalle ja kehutaan kovasti kun lintu on siellä.

4) Koulutus. Haetaan lintu joka kerralla täysin eleettömästi pois (katso poispäin ja ole hiljaa) ja laitetaan luvalliseen paikkaan. Kehutaan aina kun leikkii luvallisessa paikassa.

Ja yksi vaihtoehto, mikä ei varmasti toimi ikinä:

1) Kielto ja komennus: "EI!", "Pois sieltä heti!" yms.

;D

Milla

« Vastaus #3 : 02.04.07 - klo:23:51:08 »
Mun täytyy kyllä sanoa, että alan saada harmaita hiuksia ihan in real life tämmöisen tapauksen kanssa. Olen aiemminkin aikonut tulla vinkkejä metsästämään, mutta täällähän olikin perustettu nyt jo ihan valmis topicci aiheelle!  ;)

Juttu menee siis näin:

Keittiön katon rajassa on kiva paikka papukaijan oleskella. Sieltä näkee hyvin ympärilleen ja siellä on kivaa tekemistä. Tämä paikka on astiakaapin päällinen. Vaaranpaikkoja ei ole ja siksi tämä typerä ihminen antoi aluksi luvan siellä oleskeluun. Ennen kuin huomasi, että siellä totta tosiaan on kivaa tekemistä. Tämä tekeminen liittyy seinän tuhostamiseen. Siellä on siis mukavaa, valkoista, hyvin lohkeavaa seinäpintaa, jota oli niin mukavaa nakerrella siihen asti, kunnes tuhotyö huomattiin! Voi pahuksen pahus, sitten tämä edellä mainittu tyhmä ihminen muuttuikin epäreiluksi. Miksi sinne kivaan paikkaan ei enää saa mennä? Se oli paras paikka koko huoneistossa!

Vilma ymmärtää kyllä, mitä tarkoittaa "ei saa", "pois sieltä" ja "omalle paikalle". Ei siis valitettavasti toimi ihan automaattisesti halutun mallin mukaan tilanteissa, joissa oma tahto olisi kovastikin toinen, mutta periaatteessa ymmärtää kyllä ihan varmasti ja osaa esim. käskystä lentää oman häkin päälle syömään jos on hakenut meiltä jotain herkkua itselleen. On selkeästi ymmärtänyt ja totellut myös "pois sieltä"-käskyä lentämällä jollekin varmasti sallitulle paikalle ja yleisestikin tietää melko hyvin mikä on sallittua ja mikä ei. Vilmalla on nimittäin tapana "nurista" hassusti silloin kun haluaisi tehdä jotain mitä ei saa, esim. jos on löytänyt vaikkapa kynän ja tulen ottamaan sen pois, alkaa kurina ja purina. Monesti raukka paljastaa aikeensa, jos on vaikkapa menossa hakemaan/on aikeissa nakertaa jotain mihin ei ole lupaa, niin nurisee jo valmiiksi ennen kuin ehditään edes kieltää.  ;)

Tämän vuoksi, koska olen siinä uskossa että edellä mainitut sanat ovat hallussa, olenkin tähän mennessä turvautunut lähinnä keinoon 1), joka ei todellakaan ole tuottanut haluttua tulosta!  ::) Ok, asia ymmärretty (näin uskon) että paikka ei enää ole luvallinen. Sen verran salaisesti menee sinne nykyään ja ikäänkuin "hiipii" siellä ollessaan. Välillä käy kurkkaamassa, näkeekö kukaan. Ihan totta, kyllä tämän uskoo varmasti jokainen jolla harmaa kotosalla on, niin fiksuja ovat kerpeleet!  ;D No mutta, takaisin asiaan. Mesoaminen ei auta, lintu on mentävä hakemaan ja se on melkoisen rasittavaa kun ei nämä raajat siihen yksinään riitä. Kiukuttaa tuolilla ja tiskipöydällä keikkuminen jo siinä määrin, että olen antanut "arestia" aina kun luvattomille teille on lähdetty. Tätä onkin siis pitänyt tulla kysymään: tuleeko rangaistus liian myöhään, jos linnun haettuani laitan sen häkkiin n. viideksi minuutiksi / onko ajatus linnulle liian korkealentoinen, että se sen ymmärtäisi? Siltä se nimittäin tuntui, kun tosiaan eräänä päivänä testasin tätä "kuningasideaani". Istuin vieressä ja katsoin, kuinka lintu pokalla lehahtaa kaapin päälle. Hakemaan, häkkiin pariksi minuutiksi ja ovet auki. Vilma tiirailee jälleen määrätietoisesti kaapinpäällystää ja matkalla ollaan! Taas haetaan tirppa, häkin ovi kiinni ja muutama minuutti vapaudenriistoa. Tämä toistui useita kertoja, joten ei tuntunut kauhean hyvältä keinolta tämä. Romukoppaan lensi...

Tähän onkin hyvä lisätä eräs omasta mielestäni erikoinen asia, jonka olen huomannut. Poikaystäväni (joka on nyt Vilman jokapäiväisessä elämässä ollut n. puolitoista vuotta) tuntuu olevan tätä nykyä huomattavasti suurempi auktoriteetti kuin minä itse! Suurella vaivalla hän onkin lintua kesyttänyt ja sen kanssa ystävystynyt, täydet pisteet siitä. Ei nimittäin ystävysty kovin nopeasti tämä lintu. Mutta kuinka ollakkaan: siitä huolimatta, että tämä uusi ystävä ei saa Vilmaan koskea samalla tavalla kuin minä, eikä Vilma esim. koskaan lennä hänen rapsuteltavakseen, totellaan häntä silti paljon paremmin! (Liian) usein toistuva tilanne menee seuraavasti:
Vilma lentää keittiön astiakaapin päälle. Minä sohvalta:
- Vilma, miten sä sinne menet! Heti pois sieltä! Ala tulla jo! POIS SIELTÄ! Petteri, tuu sanomaan sille...
- Vilma mitä sie teet!!
Huutaa Petteri jostain ja lintu on salamana omalla paikallaan. Korkeintaan tarvitaan hiukan lähestyvien askelten ääntä ja viimeistään se riittää.

Variaatioita tilanteesta riittää... Ehkä mä vaan oon niin epäuskottava, nyyhkis!  :P Varmaan meillä lapsetkin sitten tottelee joskus hamassa tulevaisuudessa iskää ja äiti vaan hemmottelee ja puolustelee pikkuriiviöitä, että "älä nyt, ei se tahallaan/ei se ymmärtänyt..."  ;) Omasta mielestäni yritän kyllä olla johdonmukainen, mutta silti on joku mennyt pieleen kun ei mua selvästikään tarvitse totella. Hmh.

Mikä voisi olla se ihana paikka millä tuo kaapinpäällinen korvattaisiin? Rakensimme uuden istumapuunkin juuri tuota korvaamista ajatellen, mukavasti siinä viihdytäänkin oksia katkoen. Mutta ei se tunnu olevan sama asia... Ja mikä olisi se oikea suhtautumistapa kun kiellettyyn paikkaan mennään? Olisiko se mainittu välinpitämättömyys, haku pois ja vaikkapa siirtäminen hauskimpaan luvalliseen paikkaan, eli tähän mainittuun uuteen puuhun? Pieleenhän kaikki meni alunperinkin siinä, että aluksi paikka oli luvallinen ja sehän tässä todennäköisesti eniten mättääkin. Alue on sen verran iso, että sinne pääsyä on vaikea blokata millään esineillä, kun ei oikein ole mitään niin raskasta ja suurta, mitä Vilma ei sitten saisi pudotettua.

Harmaita hiuksia ja harmaita höyheniä rapsutellen täällä taas pohditaan...

« Vastaus #4 : 03.04.07 - klo:00:20:34 »
Kuten itsekin jo arvasit, jäähytys tulee tuossa liian myöhään eikä auta mitään hommassa.

Sanoit paikan olevan korkealla, pääseekö uudessa kiipeilypuussa yhtä korkealle? Pystyykö siellä tehdä samaa mitä kaapin päällä? Jos kivoin puuha on tuhota seinää siellä niin jonkinmoinen samankaltainen aktiviteetti olisi hyvä keksiä vanhan tilalle. Itse yrittäisin tuossa tilanteessa viedä mielenkiinnon pois kaapista kaikin keinoin, jos kerta paikan verkottaminen tai muun esteen laitto ei onnistu. Jos vilma tottuu helposti uusiin leluihin, hommaa niitä. Ja muista vaihdella tarpeeksi usein niitä, jotta lintu ei kyllästy. Säästä munakennot, pahvirasiat/laatikot sun muut tuhottaviksi. Piilota niihin herkkuja. Nyt keväällä myös tuoretta puuta pureskeltavaksi.

Kertomuksesi kuulostaa hyvin paljon vilman siskolta, pessiltä :) Pessi yleensä tylsistyy nopeasti ja etsii tällöin ns. kiellettyä puuhaa kyllä nokkaansa jos en muista tarpeeksi sille tekemistä keksiä. Siksi sille onkin keksittävä kaikkea kivaa uutta usein. Meillä tämä on toiminut.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #5 : 03.04.07 - klo:10:33:36 »
tästä aiheesta on muuten juttu jossain täällä bittiavaruudessa jo! tosin ei sitä sitte löytynyt mistään  ::)
meillä ei neidot enää ees yritä tulla tuolta omasta huoneestaan pois- saa nähä miten meneevät sekaisin ku vaihtuu häkki pienempään tilapuutteen takia  :-X

keittiön kaappien päällä oli niin kiva olla ja ampua pommeja alas lavuaariin- ite tehtiin näin,
1. kopautin kaapin oveen jolloin lähtivät lentoon
2. kiipeilypuuhun laitettiin lauta joka on korkealla (tosin nyt jo poistettu) kuten kaapin ovi
3. häädettiin jo kyllästymiseen asti pois
4. "MRRRRR" - "heti pois" auttaa JOSKUS

enää eivät mene ku pääseevät "pakoon" tuonne oman häkkinsä päälle!

« Vastaus #6 : 03.04.07 - klo:11:04:46 »
Keittiön kaapin päällä on usein ainoat oksamaiset orrentapaiset ihmisasumuksissa, joihin papukaijat (peipotkin) ovat oppineet edellisissä paikoissaan, jollei muita soveliaalla korkeudella olevia "oksia" tai istumapaikkoja ole tarjolla. Se koetaan turvallisena.

Pään tai rinnan korkeudellehan ne hakeutuvat, samaa korkeutta kuin ihmisensä olka- tai käsivarrella istuskellessaan.
Kiipeilypuun varresta sojottavat kepit säteittäin auttavat lintua valitsemaan sen laskeutumiskohteekseen. Oksat myös saavat olla tutun näköisiä.

En pienentäisi häkkiä, voisi sijoittaa uuteen paikkaan, orret sinne poikittain ja keinuja, myös kattoon lähelle ikkunaa, kuin kukka-amppelit. Kesällä se tuottaa pulman, kun lintujen pitäisi lentää ja samalla on saatava viilennettyä huonetta ikkunan kautta.
----
Lisään tänne väliin: Täällä eivät ovien päälliset ole kiellettyhjä laskeutumis- tai tähystyspaikkoja, niille vain pysähdytään, tarkasteaan maisema ja jatketaan matkaa. Ihmistensä on vain huomattava, että linnut istuvat nyt tuossa. Ja alapuolella ne iänkuiset suojapaperit.

Sormenkohostuta (uhkausele) ei käytetä, koska kädet ja niiden liikkeet pidetään positiivisina merkitykseltään. Sormelle esim tullaan pyydettäessä istumaan, lajista riippumatta. (Vrt Henkarilla huitominen kontra kepille tulo.)
« Viimeksi muokattu: 04.04.07 - klo:01:47:34 kirjoittanut hrk »

« Vastaus #7 : 03.04.07 - klo:11:08:31 »
Lainaus
Se joko toimii tai sitten asiaa ei ole ymmärretty!

ei ne ihmislapsetkaan aina tottele, vaikka varmasti ymmärtävät käskyn (pakkohan se oli kiivetä pienenä puihinkin, vaikka kiellettiin. siellä sitten mietittiin miten pääsee alas kun iskä vaan naureskeli vieressä...). sen verran älykäs eläjä on kyseessä, että tietää mitä itse tahtoo ja osaa sen osoittaa. ainakin pitää aina kertoa jos ei komentelu miellytä.
meillä petipa (amatsoni) paljastaa pahat aikeensa naureskelemalla yksikseen kun tietää olevansa luvattomilla teillä. sen vaan täytyy olla jotain mahtavaa kerta sitä niin tarkoin varjellaan ;)
tiukka komento ja sormi pystyyn toimii meillä useimmiten. jos ei auta, niin viimeistään siinä vaiheessa irtoaa nokka kun hurjsistuneen näkönen ihminen lähenee.

« Vastaus #8 : 03.04.07 - klo:11:39:47 »
Ehdollistaminen, joko positiivinen tai negatiivinen.. siitä löytyy juttua netistäkin googlettamalla. Jokainen voi soveltaa omat niksinsä sit mikä parhaiten tepsii... mutta tosiaan: sinnikkyyttä vaan :)
Kiviäkin kiinnostaa!

« Vastaus #9 : 03.04.07 - klo:18:33:15 »
Kiitoksia jälleen kerran nopeista vastauksista!

Meillä sallitut paikat ovat korkeimmillaankin n. oman pääni korkeudella/hiukan sen yläpuolella, joten ehkäpä myös siksi tuo katon raja tuntuu niin ekstraihanalta paikalta?

Ehkäpä sitä tähänkin, niinkuin moneen muuhunkin pulmaan toimii lopulta parhaiten vanha konsti: lisää tekemistä, lisää kivoja paikkoja missä saa olla ja leikkiä, kuten Sanne muistutti.

Lainaus
HÄH.. mitähän se elävä siellä häkissä oppii?
Eikös tarkoitus ollut harjoitella paikkojen tuntemusta vapaalta?

Niin... Onneksi Vilma sitkeästi osoitti samantien tämän luuloni vääräksi.  ::) Järkeilin vielä tässä aamulla, ettei tuota häkkiä varmaankaan kannata miksikään "rangaistuspaikaksi" edes yrittää opettaa. Täytyyhän sinne kuitenkin joka päivä mennä jos täytyy jäädä yksinään kotiin ja viimeistään illalla kun mennään nukkumaan, eikä silloin ole mistään rangaistuksesta kysymys. Hmm... No, "jäähyn" toimimattomuus kuitenkin jo moneen kertaan tässä topicissa todettu.

Lainaus
Se joko toimii tai sitten asiaa ei ole ymmärretty!
Nää on just näitä ns. soutamisia, joita ei pitäisi kuulua jakon elämään. Selkärankaa on löydyttävä, jos meinaa saada tulosta, vaikka huonekelpoisuudessa. Jeton on väännetty kiertolaisesta kelpoisuuteen, joten ei tämä asia voi olla muillakaan jakoilla ylitsepääsemätöntä touhua. Kadi on nuorukainen ja vielä hiukka kesken, mut Jeton ei silti taivu hörhön kyytiin vaan valvoo tiukasti myös nuorukaisen olemista/heilumista.

Olisiko jollakulla tarjota hyvää vinkkiä miten toimia tässä tilanteessa, kun käsky, jonka pitäisi olla opittu, jätetään huomiotta? No, tuli ainakin tässä heti mieleen mikä varmaankin on eräs virhe itseni kohdalla: esim. "pois sieltä"-käskyn tottelemisesta saatava palkkio on melko mitätön, pelkkä sanallinen kehu useimmiten ja vain harvemmin vaikkapa rapsutusta tms. lisäksi. Ehkäpä totteleminen ei palkitse tarpeeksi ja siksi totellaan silloin kun jaksetaan?

Lainaus
meillä petipa (amatsoni) paljastaa pahat aikeensa naureskelemalla yksikseen kun tietää olevansa luvattomilla teillä. sen vaan täytyy olla jotain mahtavaa kerta sitä niin tarkoin varjellaan  ;)

Ihana!  ;D Voin jotenkin niin kuvitella, Vilmallakin noita nauruja muutama on takataskussa ja kyllä se aina niin huvittavalta tuntuu kun se sopiviin paikkoihin hihityksiä ja räkätyksiä heittää.

« Vastaus #10 : 03.04.07 - klo:20:23:54 »
Meillä sallitut paikat ovat korkeimmillaankin n. oman pääni korkeudella/hiukan sen yläpuolella, joten ehkäpä myös siksi tuo katon raja tuntuu niin ekstraihanalta paikalta?

Arvelinkin asian olevan näin. Paikan kiinnostavuus on aivan loogista, lintu tuntee olonsa turvalliseksi korkealla ja paikassa, josta se näkee ympäristönsä. Vilman käyttäytyminen on siis täysin luonnollista(=tuollaiseen paikkaan hakeutuminen), jyrsimisen se on vain keksinyt mukavana lisänä. Sinun täytyy siis vain korvata paikka kiinnostavammalla ja yhtä korkealla sijoituksella. Tämä monesti on auttanut vastaavanlaisissa tapauksissa. Tällöin myös välttää turhan käskyttämisen, millä ei aina välttämättä ole tehoa..eihän ne linnut mitään koneita ole, joiden pitäisi aina totella jokaista ihmisen käskyä, ei se ole niille luonnollistakaan. Helpompi siis on kääntää huomio muualle(toki on aina hyvä opettaa alussa, mitkä paikkat ovat kiellettyjä, jotta lintu tietää).

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #11 : 12.04.07 - klo:11:54:36 »
Nennu> Sinuna asentaisin kaapin yläpuolelle kotelon... Menee vaan lintu sekaisin kun ensin saa ja sitten kielletään (rangaistaan, komennellaan yms negatiivista). Sellainen valkoinen huonekalulevy ei maksa paljoa, ja sen voi laittaa paikalleen vaikka pienillä kulmaraudoilla. Lisäksi korkea leikkipuu, joka yltää miltei kattoon, niin johan pitäisi olla linnunkin tyytyväinen :) (Suosittelen ulos tarkoitettua aurinkovarjon jalkaa ja siihen istutettavaa puuta.)

Harmaat> Eikös se papukaijan älykkyys näy juuri siinä, että se kyseenalaistaa itselleen epämieluisat säännöt...? ;)

Jos koulutuksessa käytetään pakotusta ja rangaistusta, löytyy älykkäältä ja itsetunnon omaavalta linnulta varmasti aina uusia kiertokonsteja ja uhmamieltä sääntöjä vastaan. Tärkein pointti olisikin saada "huijattua" säännöt linnulle mieluisiksi.

Näin minun mielestä :)

Milla

« Vastaus #12 : 12.04.07 - klo:11:59:53 »
Lainaus
Tärkein pointti olisikin saada "huijattua" säännöt linnulle mieluisiksi.
:D Eihän tuo ole huijaamista tai puijaamista, sehän on ohjaajan taitavuutta, niinhän lastenkin kanssa toimitaan.
Negatiiviset ääni-, ele- tai tunnelataukset vain jätetään pois ja ohjataan parempaan suuntaan, kunnes kohde on oppinut sen.

« Vastaus #13 : 13.04.07 - klo:08:40:50 »
"Huijata" oli lainausmerkeissä ihan tarkoituksella! :P Eri lailla ilmaistuna sama asia:
Kouluttajan tehtävä on keksiä jokaisen säännön kohdalla keino, jolla kyseisen säännön saa esitettyä linnulle positiivisena asiana. Näin ollen lintu tottelee koska se HALUAA totella, eikä siksi että sen on pakko.

Harmaat> Jos koulutusmenetelmät ei toimi, kannattaa ehkä miettiä vaihtoehtoisia menetelmiä...? Ehkä Kadi on fiksumpi kuin Jeton, eikä nielekään ihan purematta kaikkia sääntöjä... ;)

Milla
« Viimeksi muokattu: 13.04.07 - klo:08:53:00 kirjoittanut milla »

« Vastaus #14 : 13.04.07 - klo:11:20:30 »
Täällä samainen ongelma, lintu aina siellä missä ei pitäisi. Telkkarin päällinen, sohva ja ovien päällä riekkumen ovat kiellettyjä. Jännä juttu tässä onkin se, että lintu tuntuu tietävän asian mutta tekee sitä silti. Kun itse olen esimerkiksi keittiössä enkä linnun näkösällä, pysyy se useasti täysin kiltisti omalla paikallaan. Kun olen näkösällä, lennetään kielletylle paikalle ja tehdään se siten, että minä varmasti huomaan tyyliin "minä olen nyt täällä, hei tuus hakemaan minut pois". Minä haen linnun pois ja kun tullaan omalle paikalle (hieno ständi, itse rakennettu muuten  8) ) sanon "omalle paikalle". Jos lintu malttaa hetken olla kuten kuuluukin, seuraa siitä palkinto; namu/kehuja/rapsuttelua. Jos lintu puolestaan näyttää pyrkivän takaisin kolttosten tekoon, yritän ennakoida ja toistaa "omalle paikalle" komennon, mahdollisesti laitan myös kättä eteen, etenkin jos oven päällinen on suuntana. Jos lintu tottelee ja malttaa hetken olla toivotulla tavalla, seuraa siitä palkinto. Meitä vaivaa se, että entisessä kodissa oven päälliset, sohvat ja telkkarit oli sallittua.

Oven päällä riekkuessa tulee nopeasti oveen jälkiä ja mikä pahempaa, voi napsahtaa varvas poikki (meillä on ollut kaksi lähellä piti tilannetta). Kangas sohvalta ei ole kiva siivota p*skaa pois ja telkkarin päällä ollaan lähellä elekronista laitetta, joka ei myöskään tykkää p*skasta ja lisäksi onhan tuossa vaarana myös se sähkö. Parikertaa on myös käynyt niin, että lintu oikeasti toistaa itselleen minun sanani "pois". Tästä pois komentamisesta luovuin, koska ajattelen sen sekoittavan lintua liikaa. Siis vain haku ja ständillä "omalle paikalle". Myöhemmin kun oma paikka on takaraivossa, toivon voivani komentaa linnun pois ja palaamaan ständille käskystä.