papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Kirkuminen ja korkeat äänet
« Vastaus #30 : 15.06.07 - klo:15:48:51 »
Moikka.

Meillä kirkuminen on alkanut muodostua ongelmaksi viimeisen 2-3 kuukauden aikana.

Siniotsa naaraamme kirkuu aina vapaana ollessaan vaikka koko päivän jos sitä ei laita häkkiin tai rauhoittumaan. Silloin huuto loppuu. Korvia vihlova kirkuminen saa koiraamme myös huutamaan, mutta se (siis koiras) myös selvästi häiriintyy ja hermostuu naaraan huudosta.

Huuto on juuri kuten ketjun aloitusviestissä kuvattiin. 5-10 huutoa / huutosarjaa minuutissa. Jos olen työhuoneessa yläkerrassa ja linnut on vapaana keskenään huutoa saattaa jatkua 6-7 tuntia putkeen. Huutamalla ne eivät ole koskaan saavuttaneet mitään eivätkä huutaessaan myöskään mitään halua tai pelkää. Jonain päivänä huudetaan aamusta iltaan sarjoissa, toisena ei ollenkaan. Sillä missä minä, vaimoni tai siniotsan oma kumppani on, ei ole mitään merkitystä.

Asumisjärjstelymme muuttuu muutaman vuoden sisään ja näin huutavaa lintua on mahdotonta pitää kerrostalossa. Olisi tosi hyödyllista saada positiivisia kokemuksia jos huudolle on mitään tehtävissä. Huomioimatta jättäminen ei meillä voi olla vastaus. Vanhempieni luona ollessa niiden huuto kuuluu kerrostalossa ylimmästä kerroksesta 6-7 kerrosta alaspäin kaikkien asuntojen läpi. Huuto näyttää jotenkin kuuluvan naaraan kehityksen tai reviirikäyttäytymiseen tässä vaiheessa. Sitä vaan ei yksinkertaisesti pysty kuuntelemaan.  :-\

Taustaksi että:
linnut on ollu meillä luovutusikäisistä saakka, ovat pariskunta ja harjoittelevat nyt kovasti pesimistä (4vuotiaita). Ne ovat käsikesyjä ja peuhaavat sylissä sekä istuvat olkapäällä silloin kun pesintäkauden huuma ei ole hormoneja sekoittamassa. Linnuilla ei ole paha olo eikä niiltä puutu mitään (tilaa, leluja, ruokaa, virikkeitä, seuraa...).

Fishing for sympathy

« Vastaus #31 : 15.06.07 - klo:16:49:12 »
Oikeastaan huuto ei ole todellinen ongelma vaan se mikä sen aiheuttaa. Sille on monia eri syitä, huomionhaku yksi, minkä mainitsit.

Kevään/pesimiskauden aikana useat linnut saattavat olla tavallista äänekkäämpiä, ainakin amatsoni meillä selvästi enempi joulukuusta kesäkuuhun. Aikaisempien kirjoitustesi perusteella tuli myös mieleen, että saavatko lintusi varmasti kunnollisest yöunet? Tarkoittaen, että ne todella pääsevät nukkumaan sen 10-12h täysin umpipimeässä ilman häiriöitä(ihmiset, telkkari jne.). Kunnollinen yöuni on todella tärkeätä ja vaikuttaa paljon.

Usein yöunissa ongelma on siinä, että ihmiset luulevat lintujensa pystyvän nukkua samoissa tiloissa esim. peitettynä vaikka ihmiset jatkavatkin vielä touhujaan. Uni ei kuitenkaan ole syvää tällöin, eihän linnulle olisi mitenkään luonnollista mennä kunnolla nukkumaan jos sen oma parvi/pari jatkaa vielä touhuja.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #32 : 15.06.07 - klo:18:08:56 »
Itse huomasin tämän efektin viimeeksi eilen, toissapäivänä ostin vihanneskuivurin jonka annoin hurista häkin lähettyvillä yön yli, hurina ei sinäällän ole häiritsevä mutta loppujenlopuksi "uusi, outo asia" joten tämä täysin oma mokani.. anyway, tämä kostautui sillä, että Viivi (jolla huutaminen aiemminkin pienoinen ongelma) huusi seuraavana päivänä iltaan asti, ei toki yhtenäisesti - olin minä, tai Tamu lähettyvillä ja näköpiirissä tai ei. Eilen illalla sitten laitoin kakarat nukkumaan, ilman hurisijaa ja tänään neiti onkuin enkeli. Kannattaa ottaa huomioon tosiaan tuo pimeys, itse olen peittänyt häkin sivun sieltä mistä valo kajastaa, kesäyöt kun ovat nyt valoisia pidempään!

Kannattaa kokeilla myös rauhoittavaa musiikkia, Viivi ainakin reagoi positiivisesti rauhottaviin ääniin (ns. relax musiikki).

Onko teillä joku ääni tai outo pelottava (uusi) asia kämpässä joka saisi naaraan huutamaan? Meillä Viivi vihaa/innostuu ylikaiken "harjaus/hankaus" äänistä sekä tietynlaisista vihellyksistä, reaktio on siihen huutaminen.

Sabine
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness."

« Vastaus #33 : 15.06.07 - klo:18:24:04 »
itellä ei onneksi ole vielä ongelmaa... kopkop  :P huutamisen suhteen, tosin itsellä on tuo musiikki käynyt mielessä... neidot saa kuunnella laidasta laitaan suomalaista rauhallista musaa - heviin... ja ihme kyllä, rauhoittuvat vasta kun hevin vuoro tulee  ;D sama pätee petuun...

« Vastaus #34 : 18.06.07 - klo:21:37:30 »
Lainaus
ja ihme kyllä, rauhoittuvat vasta kun hevin vuoro tulee  ;D sama pätee petuun...

sama vika! onneksi omistajaakaan ei tuo hevi haittaa ;) olisko petun ja petipan hevi-innon syy heviä kuunnellut kasvattaja? nykyään menee myös kansanmusiikki, kunhan ei oo viulun vingutusta.

« Vastaus #35 : 19.06.07 - klo:17:20:43 »
Uskoisin että näin on ---- Sami opettanut tykkäämään... onneksi linnuilla sama musa maku  ;D viulun vingutusta ei kuunnella täälläkään sitte pätkääkään... cospel musasta kanssa tykkäävät - rauhoittuvat