papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eli tällaista lähin sitte kyselee, olen siis katellu kaikkia sivuja ja lukenu linnuista sitä sun tätä mut eipä oo silmiin osunu tuo kysymys...  :P tai jos on ni oon tullu sokeeks...  ;D (ei olis uutta  ;) )

eli kuinka koulutatte lintujanne?

* minkä ikäisenä?
*kuinka usein? ( ja tää palkitus onkin jo tiedossa!)
* kuin monta kertaa päivässä /viikossa se on hyvä tehdä?
* kuinka paljon käytätte lintua kohti aikaa /per pv tai vko
* mistä asioista voi jatkaa sitte perusopin jälkeen... (liittäen; "tule", "alas", "häkkiin", "kakka", )
* jne opettelut... 

minkälaisessa tahdissa tätä uskaltaa tehdä jos haluu? tietenkin siis linnun jaksamisen jne mukaan ja kuinka kauan tällaista voi tehdä iässä... joitakin vuosia/kuukausia välissä ja sitte taas vai häh?

kiitos, (kysyn tätä sillä et haluan oppia mahdollisimman paljon asiaa etten "pilaa" omaa lintuani...)  :P

Re: kuinka koulutat,opetat amatsonia/muuta lintua ???
« Vastaus #1 : 12.12.06 - klo:20:20:52 »
Oman näkemykseni mukaan tuota koulutusta ei tule mitenkään erotella normaalista linnun kanssa elämisestä ja olemisesta. Sitä tehdään jatkuvasti, joka päivä, jokaisessa vastaantulevassa tilanteessa pyrkien ohjaamaan lintua oikeaan suuntaan, kasvattamalla ja rohkaisemalla lintua toimimaan halutulla tavalla niin että nämä toimintamallit muotoutuvat luontevasti osaksi linnun arkea. Täällä linnun kanssa varsinaista erillistä "treeniä" tehdään tiettyjen enemmän temppuja muistuttavien asioiden kanssa, peruskoulutus on yksinkertaisesti kiinteä (ja todella tärkeä) osa linnun kanssa elämistä.
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

« Vastaus #2 : 15.12.06 - klo:15:26:10 »
nain muutaman kuukauden kokemuksen syvalla rinta-aanella ;)
ihan normaalissa elamassa ja leikkien keskella on tullut tahan mennessa kaikki taidot. ja vaikka itse sanonkin niin hienosti on hallussa monet perusasiat. ja totta kai samat saannot patee aina, ei vain toisinaan.
temppujen opettaminen onkin sitten jo toinen juttu.. siihen ei viela sen enempaa ollakaan syvennytty meilla. pari pikkujuttua Petipa osaa ::)
kuis petun koulutus edistyy? onko mennyt mitaan perille pojalle viela?

« Vastaus #3 : 15.12.06 - klo:16:03:48 »
Ihan pienen aiheen heitit näin äkkiseltään.... ;D Seuraavassa minun mielipiteitä.

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat koulutuksella. Koulutushan on sitä, että opetellaan linnun kanssa elämään sitä jokapäiväistä elämää kitkattomasti. Ja mielellään niin, että molemmat (ja myös muut perheenjäsenet) ovat tyytyväisiä. Siinä mielessä jokainen hetki, minkä vietät linnun kanssa on sen kouluttamista. Oikeastaan jokainen hetki, jonka olet kotona, on linnun kouluttamista.

Esimerkiksi jos lintu kiljaisee, ja riennät sen luo katsomaan mitä tapahtui, opetat linnulle että kiljaisemalla saa mamin häkin viereen. Tai jos lintu osoittaa elekielellään pelkäävänsä jotain, ja silti teet sen linnulle, opetat sille ettei sen pelon ilmaisusta välitetä (minun mielestä väärin, sama kuin menisit työntämään pelkäävän lapsen uima-altaaseen). Tai jos se lentää sinua karkuun ympäri kämppää kun yrität laittaa sitä häkkiin, ja väsyt juoksemaan, se oppii että pakoon lentäminen on hyvä keino välttää häkkiin joutuminen.

Siinä mielessä kaikki mitä linnun kanssa tekee, pitäisi olla jossain mielessä harkittua. Pitäisi aina ajatella ensin linnun näkökulmasta. Alkuun se on vaikeaa, mutta muuttuu jossain vaiheessa automaattiseksi. Samoin linnun reaktioita pitäisi tarkastella, sillä niistä oppii paljon. Esim jos lintu puree, kannattaa miettiä MIKSI se puree sen sijaan että toteaisi linnun yrittävän "pomottaa" tai jotain muuta inhimillistä (lintu EI ole inhimillinen). Linnulla voi olla varmaan sata erilaista syytä miksi se puree! Oman linnun käytöstä seuraamalla ja asioita miettimällä oppii ihmeesti :)

Temppukoulutus on ihan asia erikseen. Sitä tehdään huvin vuoksi silloin kun se on molempien mielestä kivaa. Ei muuten. Sitä ennen olisi hyvä olla tuntumaa ainakin sen verran, että osaa sanoa koska linnulla on kivaa ja koska ei, niin tietää milloin pitää lopettaa ;)

Henkilökohtaista aikaa (rapsuttelu, leikkiminen, temppuilu) linnulle pitäisi mielestäni olla puoli tuntia päivässä. Passiivista läsnäoloa sitten enemmän, ainakin 3 tuntia.

Siinäpä joitain pikaisia mielipiteitä :)

Milla

« Vastaus #4 : 20.04.07 - klo:13:37:11 »
Upitetaans tätä.... nyt on meillä siis hallussa tuo "tule, alas, kakka (tämä vielä menee ihan silleen harkitusti) hyi, irti, ei pure" ...
enkä nyt sillä kysele että haluaisin hulluna temppuja tekevän linnun vaan et mitäs seuraavaksi kannattaisi neuvoa? hyvin mene tähän asti joo mut onko vielä jotain mitä pitäisi toitottaa... hih

1) unohtaako lintu käskyt ja asiat jos niitä ei toitota joka päivä?
2) kuinka kauan kestää linnun uudelleen muistaa vanhat jutut (tästä olikin tuolla puhetaidon puolella mut en tarkoita nyt sitä)
pitihän mun muutakin kysyä... mut ei nyt tule mieleen ;)

« Vastaus #5 : 20.04.07 - klo:15:01:12 »
Upitetaans tätä.... nyt on meillä siis hallussa tuo "tule, alas, kakka (tämä vielä menee ihan silleen harkitusti) hyi, irti, ei pure" ...
enkä nyt sillä kysele että haluaisin hulluna temppuja tekevän linnun vaan et mitäs seuraavaksi kannattaisi neuvoa? hyvin mene tähän asti joo mut onko vielä jotain mitä pitäisi toitottaa... hih

1) unohtaako lintu käskyt ja asiat jos niitä ei toitota joka päivä?

ei koukkunokat unohda, toisin kuin esimerkiksi koirat

2) kuinka kauan kestää linnun uudelleen muistaa vanhat jutut (tästä olikin tuolla puhetaidon puolella mut en tarkoita nyt sitä)
pitihän mun muutakin kysyä... mut ei nyt tule mieleen ;)

Luulen että muistipuolen viive ei ole suuri, mutta ihmetys wanhan jutun esille ottamisesta voi aiheuttaa viivettä

Nää mun kuvitelmia, ei perustu mihkään muuhun

*edit: korjattu "quoten" sijainti*

« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:15:20:41 kirjoittanut tinttu »

« Vastaus #6 : 20.04.07 - klo:15:05:17 »
Lainaus
Luulen että muistipuolen viive ei ole suuri, mutta ihmetys wanhan jutun esille ottamisesta voi aiheuttaa viivettä

sen tiedän ainakin että parempi muisti tolla petuliinilla on ku mulla hih  ;D

Lainaus
pitihän mun jotain muutakin kysyä mutten muista mitä

^^ :P ;D

« Vastaus #7 : 23.04.07 - klo:09:04:00 »
No Ekku ainakin muistaa kuperkeikan suoraan, vaikka ei olisi puoleen vuoteen tehnyt.

Milla

« Vastaus #8 : 05.07.07 - klo:09:52:36 »
Hyviä vinkkejä!
Meillä lisäksi näköjään ainakin koirasneidon kanssa asiat sujuvat helpommin jos mies tulee "hoitamaan".  JOnkinlaisesta kemiasta kai on kyse vai muistuttaako mieheni sitten jotain tuttua linnun menneisyydestä...  Kuitenkaan mieheni ei muuta pahemmin tee kuin käy lintuja moikkaamassa pari kertaa päivässä. ::)

Kepille opettaessani lintuja, keskityin naaraaseen sillä koirasta ei tuntunut kiinnostavan lainkaan.  Kun naaras tuli/tulee kepille, koiraalla on kiire tulla viereen.  Toisaalta tämän ne osasivat jo ennestään, mutta meillä piti "rutiinina" opettaa uudestaan.
Siipien viemää...