papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Moikka!

Oon uusi tyyppi täällä ja mulla on nyt alkuun ainakin nämä pari kysymystä : Olen muuttamassa Puolasta Suomeen ja mulla on neitokakadu Asser, joka pitäisi saada mukaan. Asserin olen ottanut kaverin perheeltä kun heillä ei ollut tilaa ja eipäs sitten tullut mukana mitään todistuksia, papereita yms. Mitä todistuksia tarvitsen Asserille? Neitokakadut eivät kuulu CITES - sääntelyn piiriin? Ja sitten myös, että mites saisin lintuseni kuljetettua Suomeen? Autolla oon nyt miettinyt vieväni, mutta kuinka raukkparka kestää sellasen matkan? Onko kenelläkään kokemusta? En voi lentokoneessa kuljettaa..? Lentokonekuljetus mua kyllä hirvittää  :-\ ... Veljen kanssa on meneillään järjetön väittely voiko tuoda linnun lentokoneella kotiin vai ei...

Kiitos kaunis, jos joku mua edes vähän osaisi opastaa!  :)

Vs: Neitokakadun kuljettaminen EU-maasta toiseen + todistukset
« Vastaus #1 : 08.07.15 - klo:11:47:11 »
Moi Tiia! :)

Neitokakadu ei ole CITES-laji, kuten sanoitkin jo, joten se helpottaa monia asioita. :) Et tarvitse siis CITES-lupaa etkä Riistakeskuksen tuontilupaakaan. Sen sijaan tarvitset lähtömaassa asiaan erikoistuneen lääkärin tarkastuksen. Lisäksi tautitilanteesta ja lähtömaasta riippuen EVIRA saattaa määritellä lisäehtoja esim. tiettyjen tautien testaamisesta. Yleisiä vaatimuksia on myös tunnistemerkintä, eli umpirengas tai mikrosiru.

Linnun voi kuljettaa myös lentokoneessa. Yhden linnun saa myös matkustamoon, jos boksi on oikean kokoinen. Ainakin AirBaltic hyväksyy lintujenkin kuljettamisen. Jos lintu menee ruumaan, kysy, onko ruuma mahdollista lämmittää lintua varten. :) AInakin omalla kohdallani AirBaltic lämmitti ruuman pyytämättäkin. Todennäköisesti automatka on paljon raskaampi kuin lentäminen, sillä ajo Puolaan Via Baltican kautta kestää 20-22 h ja siihen päälle vielä sitten laivamatka. Ruotsin puoleltakin matkaa kertyy noin 15 h plus laivamatka ja tiemaksut käyvät kalliiksi. Lentäminen on edullisempaa, kestää vähemmän aikaa ja linnun kannalta todennäköisesti jopa mukavampaa kuin pitkä autoreissu. :)

Jos kiinnostaa, tässä on pieni lyhytdokkari, kun toin neitokakaduja Alankomaista lentokoneella. :)
https://www.youtube.com/watch?v=TMaC9LjuPgE&feature=youtu.be

« Vastaus #2 : 08.07.15 - klo:11:50:29 »
Kaikki lentoyhtiöt eivät kuljeta lintuja ja useimmissa lintuja ei voi kuljettaa kuin ruumassa. Linnun kuljetus ja mahdolliset säännöt sitä koskien pitää siis selvittää lentoyhtiöltä erikseen.

Täältä löydät ajantasaiset ohjeet linnun maahantuontia varten. Neitokakadujen osalta et tarvitse CITES-papereita tai tuolla mainittua riistakeskuksen lupaa, mutta kannattaa lähettää postia Eviralle ja varmistaa, ettei lähtömaassa ole matkustushetkellä mitään eläintautien aiheuttamia rajoituksia. Jos ei, on neitokakadun maahantuonti onneksi suhteellisen helppoa, eikä välttämättä vaadi mitään muuta kuin eläinlääkärikäynnin lähtömaassa. :) Kaikki tiedot kannattaa kuitenkin Eviralta pyytää aina tapauskohtaisesti ja kirjallisena, jotta sinulle itsellesi jää todiste siitä, mitä viranomaiset ovat sanoneet linnun tuonnista juuri sinun kohdallasi.

Edit: Ida oli nopeampi, mutta ehkä tässäkin tuli jotain uutta. :)
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #3 : 08.07.15 - klo:12:34:51 »
VALTAVA kiitos teille kummallekin! :)  Auttoi hurjasti! :)

Lentokone on toki nopeampi, mutta mua vähän jänskättää, että saako Asser jonkun sydärin ja hermoromahduksen kun se on niin kiinni mussa, mutta hyvinhän sun linnut selvisivät Ida-Emilia! :) Tai ehkä se oon vaan minä, joka saa sen hermoromahduksen. Katson tuon dokkatrin vielä paremmin sitten kotona, kun nyt oon töissä tosi "ahkerana".

Automatkustamista mietin vaan siksi, kun vanhemmilla on loma juuri niihin aikoihin kun oisin halukas palaamaan, niin he tarjoutuivat meidät täältä noutamaan. Mutta oishan se vähän epämukavaa Asserille kökkiä häkissä sellanen matka, siitä se vasta vetäiskin kilarit.

Täytyypä tutkailla just eri lentoyhtiöitä ja muutenkin varmuuden vuoksi nyt katsella lippuja.

Voi vitsi, tosi hyvä homma, että vihdoinkin rekisteröidyin tänne!  ;D

« Vastaus #4 : 08.07.15 - klo:13:27:36 »
Automatkustuksen haasteena on helposti myös sää, eli pysähdyksiä on todennäköisesti pakko tehdä ja linnun ei välttämättä ole turvallista odottaa autossa sillä aikaa, sekä tietysti se, että useamman maan kautta koukatessa voi altistua kaikenlaiselle tuontibyrokratialle, jos välietappimaissa onkin jotain erikoistilanteita päällä tai muita omanlaisiaan sääntöjä. Itsekin siis olen sitä mieltä, että lentokone on turvallisin vaihtoehto varmasti. :)
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #5 : 10.07.15 - klo:10:34:44 »
Moikka!

Joo, automatka saattais olla epämukava ja raskas, haluan kuitenkin saada toisen kotiin ilman ihan hirveetä rasitusta. Tässä nyt oon selvitellyt eri lentoyhtiöiden säännöksiä.. Finnairilla saa kuljettaa vain mun kilpparin, mutta ei lintuja. Huoh... Just laitoin kyselyn Air Berlinille, toivotaan parasta.  :)

Luotan teihin tuon lentokonekuljetuksen kanssa.  :)  mutta voiko lintu siitä stressaantua, pelästyä?  Vähän hölmöjä kysymyksiä ehkäpä, mutta mulla ei ole ollut Asser kuin tammikuusta asti ja oon joidenkin juttujen kanssa ehkä liian huolehtivainen.  :)

« Vastaus #6 : 29.08.16 - klo:18:20:05 »
Mitä käytännössä tarvitaan, jos linnun tuo laivalla Suomeen Ruotsista??
Laivalla ei liene ongelmia.

1. Virkaeläinlääkerin todistus ruotsista..

kysymykset...
Voiko linnun ostaa yksityiseltä??
Täytyykö lintu olla rengastettu umpirenkaalla??
Tarvitaanko muita papereita/todistuksia??

Tietääkseni tullin tarkastus täällä päässä riittää, kun LINNUT EIVÄT TULE MYYNTIIN ja intujen määrä EI YLITÄ 5 KAPPALETTA!!!