papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paniikkikohtaukset yöllä?
« : 16.05.03 - klo:10:28:01 »
Miten te pidätte lintujanne yöllä? Häkissä vai huoneessa? Olen jättänyt tavallisesti ulos, mutta sade tms. saa aikaan jossain tipusessa joskus paniikkikohtauksen ja niinpä kaikki linnut alkavat pimeydessä / hämärässä lennellä kahjosti. Viime yönä klo ½2 sai kaivella linnut sieltä täältä: yksi oli lentänyt olohuoneesta keittiöön, toinen oli tuulikaapissa ja kolmas eteisessä ja kaikki kovasti säikkyinä, of course. Olin unohtanut keittön oviverhon auki ja eteisen valot kutsuivat paniikissa lintuja lentämään sinnepäin. Onneksi eivät satuttaneet itseänsä.

Kannattaisiko linnut pitää aina absoluuttisesti öisin sisällä häkissään ???? Sitten ne vaan saa paniikit joka tapauksessa siellä ja kauhia meuhkaaminen tapahtuu suljetussammassa tilassa? Ne tykkäävät usein nukkua esim. olkkarin kirjahyllyn päällä ja hakeutuvatkin usein iltaisin sinne (turvallisuustekijä nukkua korkealla?) ja minusta on vaan kiva jä'ttää ne sinne, kun pääsääntöisesti pärjäävät lukuunottamatta näitä paniikkikohtauksia. Pitäisikö jättää yövalo turvaksi linnuille olohuoneeseen? Miten vahva sellainen pitäisi olla, ettei se häiritsisi yöunta?

Lauri

Re:paniikkikohtaukset yöllä?
« Vastaus #1 : 16.05.03 - klo:12:30:15 »
Meillä on vähän päinvastaisia kokemuksia, eli aikaisemmin neitsikat nukkuivat yönsä häkissä, mutta kun näitä paniikkikohtauksia tuli, ei niitä saatu rauhoittumaan ennenkuin pääsivät ulos häkistä.  Se oli karmeaa räpeltämistä, jossa sulat lenteli ja häkin pohjapurut oli pitkin lattioita ja muutaman kerran oli pieniä ruhjeitakin tullut, joten päätimme koittaa tuota vapaana nukkumista.  Sen jälkeen tirpat ovatkin nukkuneet makuuhuoneen verhotangon päällä ja paniikkikohtauksia tulee enää tosi harvoin.  :P  Kun se sitten tulee, on tilaa lentää ja olohuoneen ikkunasta tulee sen verran valoa katulampusta, että näkevät lentää "turvaan" esim. olohuoneen tai keittiön verhotangolle.  Meillä ei auttanut aikoinaan edes valoa läpipäästämätön peite häkin päällä, vaan niitä kohtauksia tuli ja oma teoriani on, että ne ei välttämättä pelästy ulkoa tulevia ääniä, vaan joku näkee unta jota pelästyy ja muut pelästyy sitä joka pelästyy ekana.  Voi silti olla hyvinkin, että myös muut seikat vaikuttavat, kuten oudot äänet tms. ulkoiset tekijät?!

Toivottavasti kenenkään linnut eivät kuitenkaan satuta itseänsä mahdollisten kohtausten aikana, nukkui ne sitten missä tahansa.  :)

t. Ritu ja pelkurit  ;D

Re:paniikkikohtaukset yöllä?
« Vastaus #2 : 16.05.03 - klo:18:42:43 »
Mun teorian mukaan paniikkikohtaukset johtuvat nimenomaan siitä,että joku näkee liian vauhdikkaita unia ja putoaa orrelta,jota vastaavasti kaikki muut pelästyvät, eivätkä pimeässä näe mihin lentävät ja hässäkkä on valmis.Meillä ainakin on auttanut linnuilla hämärä yövalo,yölliset paniikkikohtaukset ovat taakse jäänyttä elämää. :)
Kerran luulin olevani väärässä,mutta erehdyin.

Re: paniikkikohtaukset yöllä?
« Vastaus #3 : 29.03.14 - klo:14:30:44 »
Heräsin viime yönä kahden tienoilla lintuhuoneesta kuuluvaan räpistelyyn ja tömähdyksiin. Tytöt eivät suostuneet menemään häkkiin nukkuma-aikana, joten annoin niiden nukkua vapaana ja laitoin yövaloksi muutaman led-tuikun.
Ilmeisesti tuikkujen paristot olivat hiipuneet, ja Zeke-raukka oli jotain säikähtänyt ja räpiköi ja törmäili paniikissa, eikä antanut minun auttaa sitä lattialta ylös.. :( Veela istui onneksi ovenkarmin päällä rauhallisena.

Zeke onnistui lopulta laskeutumaan häkin katolle, jossa se seisoi aivan jähmettyneenä ja silmät suurina. Se ei reagoinut mihinkään, ei ääneeni eikä liikkeisiin. Pystyin heiluttaa käsiäni ihan lähellä sen ympärillä miten tahansa ilman että se edes tajusi (normaalisti se olisi paennut, kun ei ole vielä ihan kesy). Säikähdin, että nyt se on lyönyt päänsä niin että on sokeutunut.

Pistin huoneeseen lisää valoa, hetken päästä Zeke onneksi heräsi "koomasta" ja palautui normaaliksi. Huh. Loppuyöksi pistin led-tuikkuja paremman pöytälampun lattialle, ja tytöt olivat rauhassa siihen asti kunnes aamuaurinko alkoi paistaa.
Seuranani neitokakadut Veela ja Zeke.
Muistoissa Lyyli-neitonen.

« Vastaus #4 : 29.03.14 - klo:14:39:53 »
Ainakin meillä tuo on ihan normaalia paniikkikohtauksen aikana, että villikin lintu päästää säikähdyskoomassa ihan lähelle, kun on kaiketi vaan kauhusta niin kankeana. Olen kuitenkin jättänyt lähestymättä lintuja sen lähemmäs mitä normaalistikaan ne päästäisivät, vaikka tuntuu että kauhusta kankean linnun voisi melkein kaapata kiinni kun se on niin omassa maailmassaan paniikkikohtauksen jäljiltä.

« Vastaus #5 : 29.03.14 - klo:17:05:28 »
Ainakin meillä tuo on ihan normaalia paniikkikohtauksen aikana, että villikin lintu päästää säikähdyskoomassa ihan lähelle, kun on kaiketi vaan kauhusta niin kankeana. Olen kuitenkin jättänyt lähestymättä lintuja sen lähemmäs mitä normaalistikaan ne päästäisivät, vaikka tuntuu että kauhusta kankean linnun voisi melkein kaapata kiinni kun se on niin omassa maailmassaan paniikkikohtauksen jäljiltä.

No hyvä tietää että se on ihan normaalia. Jatkossa ajattelin kyllä pitää myös normaalin etäisyyden, nyt vaan paniikinomaisesti heiluin kun luulin raukkaa sokeaksi.. ::) Zeke on aikaisemminkin kyllä yöllä säikkynyt, mutta nyt oli ensimmäinen kerta kun tuollalailla jähmettyi.
Seuranani neitokakadut Veela ja Zeke.
Muistoissa Lyyli-neitonen.

« Vastaus #6 : 29.03.14 - klo:18:55:42 »
Mä olen ajatellut, et Unna on vielä unessa, kun kohtauksen jälkeen saattaa roikkua jossain oksassa. Siitä yleensä havahtuu ja katselee ympärilleen ihan kuin ihmettelisi, et miten siihen joutunut.
Amatsonit, neitsikat, helmikset, siniviirut, tupsut, hanhet, miggikset, kanat ja muut elikot.

Vs: paniikkikohtaukset yöllä?
« Vastaus #7 : 21.09.16 - klo:22:30:23 »
Meidän neitsikalla tulee aina välillä näitä öisiä paniikkikohtauksia. Nukkuu yöt aina häkissä. Ennen niitä oli paljon enemmän, mutta ne on vähentynyt roimasti kun aloin peitellä häkin yöksi.

Välillä silti tulee joskus (kovat äänet ulkoota etc.), mutta silloin saan aina rauhoittumaan kun laitan valot päälle ja rupattelen linnulle pehmeästi kunne rentoutuu taas ja palaa orrelle.
Älkää ostako lapsille lintuja, opin sen kantapään kautta.