Sinulla ei ole valkokakadua...
Eipä tässä olla juuri valkokakadusta pääpiirteissään puhuttukaan, vaan siitä, pitäisikö kertoa isosta papparista, oli se amatsoni tai kakadu tai mikä vaan, niitä huonojakin puolia. Ja vaikka puhuttaisikin, niin meillä asuu kuitenkin kaksi isoa kakadua, enköhän ole silloin aika potentiaalinen ihminen kertomaan kakaduista jotakin. Ja ystävällämme ja ystävän ystävällä tosiaan on paljon kakaduja, ja niidenkin kanssa olen ollut tekemisissä.
Missä kohtaa olen sanonut, että valkokakadut ovat todella hiljaisia?
Ei ehkä todella, mutta Pirkkalan Faunattaressa kuuntelin suunnilleen. "Onko nämä kuinka kovaäänisiä?" "No ei oikeastaan, Jadella tulee kerran päivässä kakadutanssi, jossa se huutaa vartin verran kovaa."
Kyllä tuosta saa kuvan, että valkokakadut olisivat hiljaisia lintuja. Varsinkin jos ihminen ei papukaijoista muuten tiedä mitään. Kuka tahansa kestäisi muutaman minuutin kerran päivässä kuunnella kaijan ilakointia. Mutta tunnin putkeen huutaminen, monta kertaa päivässä ei ehkä juuri miellytä. Kakadu on helppo pilata huomiohuutajaksi, siihen ei paljoa tarvita.
Kun Pepe tekee kaikkea tuota, josta olet puhunut, ei sitä mielestäni kuitenkaan aivan kokonaisuudessaan saa verrata valkokakaduun.
No Pepen käytös ei varmasti eroa samakäytöksisestä valkokakadusta millään tavalla. Paitsi että ääni saattaa olla toisella vähän kovempi. Mutta jos valkokakadu, tai mikä muu hyvänsä, on huomiohuutaja, se sitä kanssa on! Ei laji erottele sitä, mistä voi tulla huomiohuutaja tai nyppijä tai purija. Ei valkokakadut ole mitenkään poikkeavan kilttejä lutumussukoita, tai muita kakaduita ylivertaisempia missään asiassa.
Todellakin, Jade on aivan vauva vielä, muutaman vuoden kuluttua se tulee murrosikään ja käytös muuttuu varmasti. Voi olla että Jaden murrosikä on rauhallisempi kuin lajitovereidensa, en sitä sano, mutta kannattaa varautua kaikkeen.
Lainaan: "On huono sanoa, että ei nämä sotke tai tuhoa paikkoja" ....

Missä kohtaa olen niin sanonut?
Et olekaan, mutta sanoinkin yleisesti, että on huono mennä sanomaan tuollaista vain jos oma ei tee niin.