papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruusukakadu
« : 16.10.06 - klo:23:04:01 »
Eli kasvattajan kanssa olen keskustellut,mutta onko muita ruusujenomistajia kenen kanssa voisin keskustella tästä ihastuttavasta lajista ?

Re: Ruusukakadu
« Vastaus #1 : 21.10.06 - klo:00:55:37 »
  Moi!  :)

Minuakin kiinnostaisi ruusukakadu, osaisiko joku tosiaankin kertoa siitä?

Mitenkä sitä ylipäätänsä mahtaa suomessa olla saatavissa?

« Vastaus #2 : 21.10.06 - klo:14:11:35 »
Ruusua on hyvin harvakseltaan saatavilla Suomessa, eikä omistajiakaan ole paljoa  :-\ Hinta on jonkin verran kalliimpi kuin yleisemmillä kakaduilla. Kannattaa etsiä tietoa englannin kielisellä nimellä tai tieteellisellä nimellä ja kakadukirjoissa on jonkin verran juttua, mutta yleensä melko lyhyt raapaisu lajikohtaisista asioista ja loppukirja yleistä kakaduasiaa..
Yleensä ruusua on kuvailtu hieman hiljaisemmaksi ja itsenäisemmäksi (mikä kakadulla pelkkää plussaa) kuin isot valkeat. Kuitenkin leikkisä ja hellyyttävä kakadu  :)

« Vastaus #3 : 22.10.06 - klo:10:16:56 »
Juu,hiljaisepia ja rauhallisempia ovat kuin muut kakadut,sen olen itsekkin kuullut ja olen itse kauan jo katsellut itselleni ruusua,ulkomailta piti hankkia sellainen,mutta lintuinfluenssan takia en sitten sellaista tänne saanut hommattua. :)

« Vastaus #4 : 23.10.06 - klo:13:54:53 »
Juu ruusut enemmän erakkomaisempia ja hiljaisempiakin kuin monet valkoiset. Ei se ääni kovin kaunis ole, sellainen vihlova kirskuttelu, mutta sitä ei sentään pidetä jatkuvasti. Pienempi nokkakin on kuin monilla muilla.  ;D Just viikko sitten puri sellanen minua nenään... Itsenäisenä ötökkänä mielestäni vähän äksykin ja -ei niin- paijattava, äksyllä tarkoitan nimenomaan äksyä, enkä sellaista ärhäkkää luonnetta niin kuin celebeseillä on. Suomessa hinta pyörii 2000 € tuntumassa, pikkuisen kalliimpi kuin valkoiset yleensä.

« Vastaus #5 : 23.10.06 - klo:15:01:12 »
vaikka ruusukakadu ei olekaan suomessa kovinkaan tunnettu laji, on se yleisimmin kasvatettu kakadulaji muualla euroopassa.

E Burke:"nobody made a greater mistake than he who did nothing because he could only do a little"

Jesse.A

« Vastaus #6 : 23.10.06 - klo:15:26:30 »
Olen nähny okalinnuissa  pari vuotta sitten ruusukakadun, todella hiljainen (ymmärrettävää ku oli liikkeessä) ja aika pelokas. mutta omistajan anto rapsuttaa. se oli myynnissä, tosin en muista hintaa :(

« Vastaus #7 : 03.05.10 - klo:15:20:44 »
Nostetaan nyt vanhaa aihetta kun rupesin taas ruususta haaveilemaan... melko kalliita tuntuvat olevan ja huonosti saatavilla. Mutta sitä ihmettelenkin, että miksi on niin huonosti saatavilla? On kai niitä edes muualla kuin Suomessa enemmän saatavilla? Muistaisin kuulleeni, että ovat todella yleisiä vai oliko peräti Australian yleisimpiä papukaijoja ja pahoja tuholaisia siellä. Kuitenkaan niitä ei juurikaan missään luonto-ohjelmissakaan näy, toisin kuin vaikka undulaattia mitä Australiassa pörrää ihan älyttömän kokoisina parvina. Vai onko vaan niin ettei niitä tänne peräkylään ole sitte niinkään rantautunut.  ;D Mutta huh helpotus etten ole niin rikas et olis varaa ottaa ruusukakadu, muutenhan mulla jo sellainenkin olisi. Lähinnä joutunut tyytymään noihin halpoihin pikkulintuihin ja rescuetapauksiin niissäkin. No joo onhan se tietty hyvä kun antaa pysyvän kodin jollekin tirpalle josta joku haluaa luopua. Mutta kyllä se ruusu meille joskus tulee, toivottavasti.  8)

« Vastaus #8 : 30.10.10 - klo:14:35:36 »
Meille on tulossa ruusukakadu reilun viikon päästä. ^____^
Ostettu on jo, mutta asustelee vielä eläinkaupassa kunnes häkki on täällä valmiina ja ollaan Lontoosta tultu.
Sitten väheneekin matkustelu Doriksen saapumisen myötä, mutta mitäpä tuosta.
Vaikka tuo asusteleekin vielä Okalinnussa, ollaan käyty monta kertaa juttelemassa koko perheen voimin ja muutaman kerran saatu lennättääkkin kaupassa, hieman riehaantunein seurauksin, tosin.  ;D
Sit maanantainakin oon menos tuota moikkaamaan äidin kanssa jotain hedelmääkin ehkä.
Ihanaa kun viimeinkin löytyi lintu joka tuntuu luonteeltakin sopivan tähän perheeseen, kun on ennenkin tottunut neitkokakadujen kanssa samassa huoneessa asustelemaan.
Vielä 9 päivää... ♥
Kakaduparvessa yksi ruusu ja kolme neitoa.

« Vastaus #9 : 11.06.12 - klo:14:00:31 »
Ruusukakadusta on kasvatettu valkoisia muunnoksia

Yksi

Toinen  (rullaa alaspäin)

« Vastaus #10 : 11.06.12 - klo:14:12:01 »
Ruusukakadusta on kasvatettu valkoisia muunnoksia Yksi Toinen  (rullaa alaspäin)

Vertailun vuoksi TÄSSÄ siis normaalin värinen ruusukakadu.

Noita "valkoisia" muunnoksia on kahdenlaisia. Toiset ovat lutinoita, eli kuten muillakin lintulajeilla, lutinolla ei ole ollenkaan tummia pigmenttejä (melamiinia eli väreistä sininen, musta, harmaa jne. ja noiden yhdistelmät eli myös vihreä koska se sisältää sinistä), joten jäljelle jää lintu jossa voi esiintyä alkuperäisistä väreistä riippuen keltaista, punaista, valkoista ja näiden yhdistelmiä. Lutinolta ruusukakadulta puuttuu siis harmaa väritys siivistä ja pyrstöstä, ja lintu näyttää tältä: LUTINO.

Toisenlaiset ruusukakadun "valkoiset" ovat taas ns. "sinisiä", jotka ovat kuin päinvastaisia lutinoja: niiltä ovat kadonneet keltaiset ja punaiset värit. Jäljelle jää ruusukakadun kanssa siis lintu, jolla on jäljellä vain valkoista ja harmaata. SININEN (taustalla lienee lutino, jolla siipien punertava sävy on voimistunut.)

Ruusukakaduja on maailmalla lisäksi myös KIRJAVIA.

« Vastaus #11 : 11.06.12 - klo:14:35:11 »
woow toi valkoselkäinen on tosi nätti :3
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #12 : 13.11.12 - klo:12:42:37 »
tästä lajista ei paljoa tietoa löydy, osaako kukaan sanoa minkä laista ton kakadun äänen käyttö on? tiedän et kakadut on äänekkäitä mut esim jakoon verrattuna ko laji?
Harmaan askelin

« Vastaus #13 : 13.11.12 - klo:12:46:32 »
http://www.youtube.com/watch?v=Hcn-Qe-4Tn0

Siinä on ainakin huutoa, ja kuvauksen mukaan tuota on tunti aamuisin ja päivällä muutamia kertoja.
Villasukka ja marsut.

« Vastaus #14 : 13.11.12 - klo:12:56:37 »
katoinki ton videon aika jäätävää mut ohan noissaki tietty varmaan yksilöitä ja eiks osa vai kaikki amazonitkin huuda aamuin illoin? kyllähä tosta papustaki välillä lähtee mökää ihan kiitettävästi mua ei haittaa meteli mut naapuriparkoja täs ajattelen ;D
Harmaan askelin