papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Jatkuva kirkuminen (Yhdisteltyjä viestejä)
« Vastaus #30 : 13.03.04 - klo:12:37:58 »
onko lintu ollut muiden lintujen kanssa ennen kuin hankit sen?jos se vasta on tullut taloon niin se saattaa kutsua vielä menetettyjä lajitovereitaan,uusi paikka pelottaa jne. kyllä se siitä asettuu,seurustele sen kanssa ja koita saada sen huomio itseesi..
kyllä kamun hankkiminen on aina suositeltavaa,ehkä äitisi korvat antavat periksi ;)
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #31 : 13.03.04 - klo:13:46:42 »
Heitän siteerauksen tulevilta kotisivuiltani:

"Etenkin yksinelävä lintu tarvitsee paljon huomiota ja aikaa, unohtamatta mahdollisuutta lentelyyn. Näitä asioita voi tuskin koskaan painottaa tarpeeksi - ainakaan neitokakadun mielestä. Jotta ihminen ymmärtäisi lintua, hänen on yritettävä ajatella kuin lintu. Kun neitokakadu värisyttää siipiään ja ravaa edestakaisin orrellaan, kirkaisten vähän väliä korviavihlovasti, se ei suinkaan yritä ilkeyttään rikkoa tärykalvojasi, vaan se haluaa jotakin. Mitä neitokakadu saattaisi sillä hetkellä haluta? Vastaus on se, mikä rauhoittaa linnun. Ensimmäiseksi kannattaa kokeilla vapaaksi päästämistä, juttelemista tai muuten vietettyä yhteistä aikaa. Kannattanee myös vilkaista, ettei ruoka ole mystisesti päässyt loppumaan."

Eli kokeile noita keinoja. ;) Jos eivät auta, ovat minun neuvoni vähissä. Voihan olla, että se kaipaisi kumppania.

Mikäli lintu huutaa vain silloin, kun sinä olet huoneessa, se saattaa pelätä sinua ja hälyttää noilla huudoillaan. Toinen neitokakaduistani teki sitä yhdessä vaiheessa aina silloin kun leikin kesyn neitsikkani kanssa. Se ilmeisesti luuli minun yrittävän tehdä pahaa toiselle tai oli muuten vain mustasukkainen. Tuossa tilanteessa piti vain osoittaa Biitsille, etten minä ole pahis. :)

« Vastaus #32 : 13.03.04 - klo:20:45:46 »
Meillä ainakin neitokakadunaaras huutaa yleensä seuraa tai sitten vilttiä häkin päälle päästäkseen nukkumaan. Se huutaa yleensä niska kyyryssä häkin ovelta tai häkin päältä selvästi vaatien jotain. Erityisesti päivisin huutoa on niin paljon, että se on jo aika häiritsevää pienessä asunnossa. Aiemmin ongelmana oli se, että lintu ei tahtonut olla hetkeäkään yksin huoneessa. Tätä nykyä se huutaa myös ollessamme samassa huoneessa.

Olemme nyt hankkineet sille kaverin, koska ymmärrämme, että sen on aika kurja istuskella yksin häkissään päivisin. Lisäksi toivomme, että tämä veisi huomiota sen verran, ettei aikaa huutamiseen riittäisi. Toisaalta lintumme on myös hyvin vaativainen eikä tullut aiemman kaverin kanssa oikein toimeen, mutta toivottavasti koiraskumppani miellyttäisi enemmän. ;)

Minua kiinnostaisikin näin yleisesti, että minkä verran neitokakadut yleensä huutavat? En tarkoita siis hiljaisempia ääniä, vaan ihan sitä kovaa ja korkeaa huutoa. Kuinka monta kertaa päivässä ja kuinka pitkään yhtäjaksoisesti?

« Vastaus #33 : 13.03.04 - klo:21:42:51 »
niin kuin Ovelus sanoikin,linnut yleensä huutavat/käyttäytyvät edellä mainituin tavoin kun haluavat jotain,se on niiden ainoa keino pyytää.
Omat lintuni huutavat aina yleensä jos ruoka on päässyt huomaamattani loppumaan,on jokin hätä taikka muuten vain riemuaan ottaessaan "lentospurtteja"
eli huutoa tulee aina syystä,eivät ne sitä piruuttaan tee.
« Viimeksi muokattu: 13.03.04 - klo:21:43:57 kirjoittanut bird84 »
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #34 : 14.03.04 - klo:04:03:16 »
Tuttu juttu mutta keksin mikä siihen tepsii... Meillä noi huusi täyttä kurkkua koko päivän ja hiljeni vasta kun vedettiin illalla verhot kiinni. Päästin ne päivällä vapaaksi ja voilá loppui huuto siihen paikkaan!Ne vaan tahtoi vapaalle, onhan se tylsää istua häkissä iltaan asti, useampi tunti siinä tulee!

Kumppanin hankkiminenkaan ei välttämättä ole välttämättä viisasta, meillä ne kiljui kilpaa monta kertaa ja hermot meni moneen otteeseen, laitoin ne jäähylle eri häkkeihin eri huoneisiin >:(

Teuvo yleensä lauleskelee tyytyväisenä sulosointuja, ja Terttu joskus päästelee "kriik" ääniä, ei ole enään mitenkään mölytoosia kun tajusin mitä ne halusivat ;)

« Vastaus #35 : 15.03.04 - klo:08:44:19 »
Tuttu juttu mutta keksin mikä siihen tepsii... Meillä noi huusi täyttä kurkkua koko päivän ja hiljeni vasta kun vedettiin illalla verhot kiinni. Päästin ne päivällä vapaaksi ja voilá loppui huuto siihen paikkaan!Ne vaan tahtoi vapaalle, onhan se tylsää istua häkissä iltaan asti, useampi tunti siinä tulee!

Meillä ei auta lennättäminenkään.
'Ihmisseuraa' ne vaan huutaa...
Koko ajan pitäisi minun istua paikallani ja rapsuttaa niskan takaa.... ;D

'Kaisapari'

« Vastaus #36 : 15.03.04 - klo:12:52:45 »
Joo, ette ole todellakaan ainoita joiden linnut tykkää huutaa niin että hermot meinaa mennä.  :o Meidän Taavi (uros) on mestari huutaja. Olenkin miettinyt että josko niiden nimeksi ois sittenkin pitäny laittaa Vinku ja Vonku eikä Tiivi ja Taavi. ???

Mä olen huomannu että se huutaminen alkaa yleensä aamulla, ku otan peiton pois, kun ne on täynnä energiaa levänneen yön jälkeen ja jotenkin sitä pitää purkaa.

Olen myös huomannu sen että jos aurinkopaistaa kirkkaasti ikkunasta sisään, ne menee ihan villiksi, hyppii päin seinää ja pyrkii ulos häkistä. Pari kertaa ne on jopa karannu häkistä, hyppäämällä ovea vasten joka sitten niiden painosta aukeaa (ihan itse opittu temppu) ja sit ne lentää päin sitä ikkunaa, haluavat raukat vissiin ulos.

Mutta yleensä ne rauhoittuu sillä että laittaa sälekaihtimet kii, ettei auringonvalo houkuttele niitä liikaa huutamaan ja mekastamaan.  Tepsii ainakin meillä. Ja sit se että ne päästää häkin päälle tepastelemaan (muualle ku ne ei uskalla vielä mennä).  ;D

« Vastaus #37 : 15.03.04 - klo:14:27:35 »
Olen myös huomannu sen että jos aurinkopaistaa kirkkaasti ikkunasta sisään, ne menee ihan villiksi, hyppii päin seinää ja pyrkii ulos häkistä. Pari kertaa ne on jopa karannu häkistä, hyppäämällä ovea vasten joka sitten niiden painosta aukeaa (ihan itse opittu temppu) ja sit ne lentää päin sitä ikkunaa, haluavat raukat vissiin ulos.

Laita jonkin moinen lukko häkkiin etteivät saa itse luukkua auki. Näin eivät esim. päivällä pääse tekemään tuhojaan jos pääsevät häkistä itse pois. Ja minä pistän ainakin aina rullaverhon alas ennen kuin päästän linnut vapaaksi.
(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world dominatio

« Vastaus #38 : 18.03.04 - klo:21:08:24 »

Lainaus
Laita jonkin moinen lukko häkkiin etteivät saa itse luukkua auki. Näin eivät esim. päivällä pääse tekemään tuhojaan jos pääsevät häkistä itse pois. Ja minä pistän ainakin aina rullaverhon alas ennen kuin päästän linnut vapaaksi.
Lainaus

Joo, yleensä mulla on ollukin. Maailman yksinkertaisin lukko, eli ponnarinauha. Nopee laittaa ja ottaa pois. Ne on sitäkin yrittäny availla, ku siinä oli todisteita...rippeitä voimaruuasta!  ;D

« Vastaus #39 : 23.03.04 - klo:23:48:22 »
Ikkunan edessä on muuten loistava idea pitää vanhaa kunnon valoverhoa. Valo pääsee huoneeseen, mutta vaimentaa hyvin jos tipu vahingossa törmää ikkunaan.

« Vastaus #40 : 28.03.04 - klo:22:26:14 »
Minä voisin nyt uudelleen kommentoida, kun aikaa tuosta viime vastauksestani on kulunut jonkin verran.

Meillä siis koiraan tulo on kyllä auttanut naaraan kovaan, korkeaan huutoon. Linnuista lähtee edelleen totta kai ääntä, mutta koiras osaa laulaa luritella kauniisti, eikä villitse naarasta kimeään huutoon (lukuun ottamatta sitten hätähuutoja). Lisäksi iltaisin huudot ovat satunnaisia.  

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä johtuu tässäkin ketjussa mainittu aamuhuutelu. Meilläkin linnut rupeavat aamuisin huutamaan, kun peite on otettu pois häkin yltä. Olemme koettaneet pimentää huonetta, mikä ei vaikuttanut asiaan laisinkaan, joten valosta se ei johdu. Lisäksi en usko, että syynä olisi lintujen ylienergisyys, sillä yleensä tämän huudon aikana ne istuvat paikallaan jotenkin väsyneiden oloisina. Ne eivät siis tavanomaiseen tapaansa leiki, lentele tai kulje tutustumassa ympäristöönsä. Tarkennukseksi vielä, että sana huuto tarkoittaa tässä sellaista monotonista, suhteellisen kovaa ääntä - ei siis monipuolisempaa laulua tms. lurittelua.

En tarkalleen tiedä, kuinka kauan ne huutelevat heräämisen jälkeen, ja kaiketi kesto vaihteleekin. Illemmalla ne kuitenkin rauhoittuvat ja touhuavat sitten omiaan hyväntuulisen ja vilkkaan oloisina. Koiraskin viheltelee aika paljon iltaisin.

Onkohan nyt kyse kevään vaikutuksesta vai yksinkertaisesti siitä, että luonnossa linnut heräävät aiemmin ja joutuvat heti aloittamaan toimet? Häkkilinnuthan saavat kuitenkin ruoan suoraan kupista jne. Hataria teorioita, kyllä. Muita näkemyksiä aiheesta olisikin kiva kuulla.  

« Vastaus #41 : 28.03.04 - klo:23:35:12 »
Meillä aamuhuutelut ainakin mun mielestä johtui lintujen laulelusta ulkosalla... variksien rääkymistä yms.
« Viimeksi muokattu: 17.11.04 - klo:14:07:12 kirjoittanut Ida-Emilia »
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #42 : 29.03.04 - klo:12:31:50 »
Mulla ainakin linnut kiljahtelee aamulla kun ne haluaa ulos häkistä jos ole heti häkin ovea avannut. Auringonpaiste myös tuntuu vaikuttavan, lentelevät ja kiljahtelevat varsikin jos joku on lentänyt eri paikkaa eivätkä näe toisiaan. Illalla yksi huutaa kun haluaa nukkumaan ja peiton häkin päälle.  Niin ja jos ruoka on ehtinyt loppua enkä ole sitä huomannut on myös yksi kiljumisen aihe. Joskus kun tulen töistä kotiin ja menen heti vessaan niin siitä nousee meteli luulevat ilmeisesti että meinaa heti lähteä uudelleen pois. Että aiheita kiljumiseen löytyy monenlaisia.

« Vastaus #43 : 17.05.04 - klo:14:15:47 »
Meillä on neitokakadupari, jonka koiras pitää melkoista mekkalaa. Äänet vaihtelevat normaalista "perusäänestä" kauheaan riikinkukolta kuulostavaan ääneen ja sitäkautta hillittömään ääneen joka kuulostaa siltä kuin lintua tapettaisiin. Koiras osaa kyllä myös viheltää mutta nuo riikinkukko- ja tappamisäänet alkavat olemaan ne yleisimmät.

Koiraalla on tapana lennellä huoneessa ympäriinsä ja kopsutella nokalla vaikkapa häkkiä, televisiota, ovenpäällystää tai cdtelinettä nopeaan tahtiin, josta lähtee ääni "tärrrrrrr". Naaras seuraa usein perässä katselemaan koiraan puuhia. Vaikuttaa jonkinlaiselta pesänrakennusjutulta.

Kysymykseni onkin, onko tämä käyttäytyminen vain väliaikaista, kun koiras on nyt alle puolivuotias, ja menee ohi kun se kasvaa aikuiseksi, vai onko odotettavissa samanlaista käytöstä myöhemminkin?

« Vastaus #44 : 17.05.04 - klo:16:25:35 »
Tuo nokan tärisyttäminen koettaa tehdä vaikutusta. ;)

Jos se taas alkaa hakata nokkaansa "kop kop kop kop", silloin se on turhautuneisuutta ja kenties pientä känkkäränkkää.

Eli kyllä, samanlaista odotettavissa myöhemmin. Tosin voi olla kausittaista. Joskus tekee enemmän, toisinaan vähemmän.