papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Re: Valkokakadujen lukumäärä Suomessa
« Vastaus #15 : 30.05.10 - klo:16:16:22 »
Tietäisikö joku paljonko valkokakadut maksavat?
Haluaisin vain tietää kun nyt olen 11 vuotias ,mutta olemme miettineet ,että kun täytän 16-17 vuotta hankimme kakadun :)
olen lukenut niistä ja aijon lukea vielä vuosia ,että perehdyn lajiin :)
ja mikä laji olisi niistä pienin jos ei lasketa mukaan neitokakaduja? :)
kiitos vastaukista!
« Viimeksi muokattu: 30.05.10 - klo:17:10:09 kirjoittanut nymfi ihailija »

« Vastaus #16 : 04.06.10 - klo:12:52:08 »
Oletkohan mahtanut ensinnäkin kuulla valkokakadun ihanaa ääntä, jota tulet kuulemaan pari kertaa päivässä ainakin? ::)

Lisäksi luettu tietohan on äärimmäisen tärkeää hankkiessa mitä tahansa lintua, ja varsinkin suurta papukaijaa. On siis loistavaa että olet hankkinut sitä. :) Sen tärkeämpää ei ole muu kuin se että tiedät isojen lintujen käyttäytymisestä, olet nähnyt tai kokenut niiden kanssa elämistä käytännössä ja mitä tärkeintä:

- Tiedät rahatilanteesi jatkuvan niin että voit laittaa joka kuukausi linnun virikkeisiin rahaa parista kympistä satoihin euroihin
- Tiedät asuinpaikkasi pysyvän mielellään omakotitalossa (ison kakadun ison äänen vuoksi)
- Olet valmis hylkäämään jopa miesehdokkaita jos heillä on pölyallergia (kakadut pölyttävät ja paljon)
- Olet valmis siivoamaan vähintään pari kertaa viikossa
- Tiedät varmasti että perheesi, kämppiksesi tai naapurisi tukee sinua vaikka kakadu puree, sotkee ja karjuu sadan desibelin voimalla
- Olet varmasti halukas tekemään erityisjärjestelyitä jos hankit lapsia ja kakadusi ei pidä siitä, ja voi jopa hyökätä lasten kimppuun
- Joudut jättämään joitain lemmikkejä hankkimatta tai tekemään niihin liittyviä erikoisjärjestelyjä, jos kakadu ei esim. siedä pienempiä lintuja
- Tiedät että eteen tulee vähän väliä ongelmia jotka täytyy ratkaista, ja joiden vuoksi joudut itkemäänkin kun et osaa sanoa miksi kakadu tekee mitä se tekee, kun oman virheesi takia kätesi on verillä tai kakadu karjuu karjumistaan ihan syyttä
...seuraavat 70 vuotta. :)

Tietenkään kaikkia näitä ei tapahdu, ja toisaalta näiden lisäksikin voi tapahtua asioita joihin et ole voinut varautunua. Tarkoitukseni ei ole pelästyttää sinua olemaan hankkimatta lintua, vaan auttaa miettimään haluatko juuri kakadun, ja oletko ottanut kaikki - myös ne huonot puolet - todesta ja miettinyt järkevästi loppuun asti? Tiedän sinun haluavan sanoa täällä että olet, mutta mieti asiaa vain hiljaa itseksesi sillä vain sinä itse tiedät totuuden ;)
Listatut ongelmat on yksiä yleisimpiä vastoinkäymisiä isojen papukaijojen ja kakadujen kanssa. Ja mitä pahinta: eikä niitä ole hyväksiluettu yhtään linnun hinnalla - siksi hinnan kertominen ihmiselle joka sellaista on vasta haaveilemassa on mielestäni melko tyhjänpäiväistä. :-\
Jos et ole valmis haaveilemaan kakadun hankkimisesta sen hinnasta huolimatta, et voi sanoa olevasi varma siitä että olet valmis ja todella haluat kakadun siksi että se on lemmikkinä juuri sellainen kuin se on, ja voit aidosti rakastaa ja pystyt huolehtimaan siitä jopa koko sinun oman elinikäsi, tuli minkälaisia vastoinkäymisiä tahansa. :)

Minkä tahansa lemmikin hankkiminen tarkoittaa että olet sitoutunut siihen, ja hamsterin tai edes neitsikan kanssa tämä ei ole edes kovin vaikeaa. Mutta kun hankit lemmikin joka voi elää hyvässä hoidossa jopa kauemmin kuin sinä, siinä jos jossain on valtava vastuu jota eivät kaikki valitettavasti ymmärrä. Ole sinä heitä fiksumpi ;)
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:12:57:27 kirjoittanut GoldieC »
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

Tintus

« Vastaus #17 : 07.06.10 - klo:07:58:13 »

- Tiedät rahatilanteesi jatkuvan niin että voit laittaa joka kuukausi linnun virikkeisiin rahaa parista kympistä satoihin euroihin
- Tiedät asuinpaikkasi pysyvän mielellään omakotitalossa (ison kakadun ison äänen vuoksi)
- Olet valmis hylkäämään jopa miesehdokkaita jos heillä on pölyallergia (kakadut pölyttävät ja paljon)
- Olet valmis siivoamaan vähintään pari kertaa viikossa
- Tiedät varmasti että perheesi, kämppiksesi tai naapurisi tukee sinua vaikka kakadu puree, sotkee ja karjuu sadan desibelin voimalla
- Olet varmasti halukas tekemään erityisjärjestelyitä jos hankit lapsia ja kakadusi ei pidä siitä, ja voi jopa hyökätä lasten kimppuun
- Joudut jättämään joitain lemmikkejä hankkimatta tai tekemään niihin liittyviä erikoisjärjestelyjä, jos kakadu ei esim. siedä pienempiä lintuja
- Tiedät että eteen tulee vähän väliä ongelmia jotka täytyy ratkaista, ja joiden vuoksi joudut itkemäänkin kun et osaa sanoa miksi kakadu tekee mitä se tekee, kun oman virheesi takia kätesi on verillä tai kakadu karjuu karjumistaan ihan syyttä
...seuraavat 70 vuotta. :)

Asia ei pätkääkään kuulu mulle, mutta nyt oli pakko kirjoittaa.
Elikkä koskaan, missään ja kukaan ei voi hankkia valkokakadua! Paitsi, syntymärikas, erakko, siivoushullu ja satavuotiaaksi elävä henkilö (ja jos tuon tulevan iänkin pystyy jollain tavalla todistamaan). Silti uskon, että maailmassa ja jopa suomessakin elää henkilöitä suht´ koht´ tyytyväistä elämään kakadujensa kanssa.

Hyvä, että linnun ominaisuuksista varoitellaan, mutta tämä kirjoitus oli jo mielestäni liikaa. En väitä etteikö nuo mainitsemasi asiat olisi totta, mutta mieti nyt sentään hiukan. Nuori tyttö, joka ei vielä ole edes lintua ottamassa useisiin vuosiin.
Minun mielestäni jäitä hattuun ja asiallisia vastauksia kysyttyihin kysymyksiin, tai aina on mahdollisuus olla myös kommentoimatta, mutta ei heti jotain hirveää saarnaa siitä miksi kysyjän ei edes kannata harkita kyseistä lintua.
Ja aika yleinen mielipide (joidenkin taholta) täällä sivuilla on, ettei kukaan (eräitä henkilöitä lukuunottamatta) saisi ottaa undulaattia isompia lintuja itselleen. Koska ei voi asioita ymmärtää ennen kuin omistaa linnun ja lintua ei voi juuri sen vuoksi itselleen hankkia. Joskus ihminen tekee virhearvioita ja ehkä kärsii niistä lopun elämäänsä tai sitten lintu joutuu muuttamaan uuteen kotiin, joka ei aina ole ollenkaan huono vaihto-ehto.

Kiertolais-linnuista paljon täällä keskustellaan, mutta onko oikeastaan kenellekään faktatietoa siitä kuinka moni lintu on "kiertolainen". Onko meidän neito kiertolainen, kun on kertaalleen joutunut kotia vaihtamaan? Vai mikä on se määrä, jonka jälkeen kotia vaihtanut lintu määritellään kiertolaiseksi?

« Vastaus #18 : 07.06.10 - klo:14:23:00 »
Hmm.. Anteeksi, anna minun selventää lyhennettynä mitä tarkoitin :):

Lainaus
Lisäksi luettu tietohan on äärimmäisen tärkeää hankkiessa mitä tahansa lintua, ja varsinkin suurta papukaijaa. On siis loistavaa että olet hankkinut sitä. :)

Lainaus
Tietenkään kaikkia näitä ei tapahdu, ja toisaalta näiden lisäksikin voi tapahtua asioita joihin et ole voinut varautua.

Lainaus
Tarkoitukseni ei ole pelästyttää sinua olemaan hankkimatta lintua, vaan auttaa miettimään haluatko juuri kakadun, ja oletko ottanut kaikki - myös ne huonot puolet - todesta ja miettinyt järkevästi loppuun asti?

Lainaus
..hinnan kertominen ihmiselle joka sellaista on vasta haaveilemassa on mielestäni melko tyhjänpäiväistä. :-\

Tarkoitin tällä sitä etten ymmärrä miksi jotkut kysyvät hintaa kun ei ole kysytty oikeastaan mitään muuta ja linnun hankinnan pitäisi olla vuosien ja vuosien päässä jolloin hinta voi muuttuakin. Periaatteessa kakaduista ei siis ole kovinkaan paljon tietoa vielä, mutta sitten olisi näin ollen hyvin tärkeää tietää miten paljon sellainen maksaa. :-X
Esimerkkinä; Itsehän tässä vähän aikaa sitten olin valmistautunut maksamaan jopa 300-400 euroa eräästä linnusta jonka kovasti toivoin saavani, olen aina sitä kovasti ihastellut koko sen ajan mitä olen sen "tuntenut" ja on jotenkin minulle hyvin tärkeä. Mutta en minä nostanut hintaa esille myyjän kanssa edes vaikka keskustelu meni siihen suuntaan että olisi todennäköistä että sen saisin, koska minulla hinta ei määrittänyt sitä kuinka paljon ihailemaani lintua halusin. :) Tiesin vain mitä sen kokoinen lintu voi maksaa enimmillään ja mitä vähimmillään, jolla on siis satojen eurojen ero. Ja kysehän oli siis summasta joka on Suomessa huomattava lajiin nähden.

Eli vain omasta mielestäni siis (tälle on varmasti muitakin mielipiteitä, mutta tämä on toiminut ihan hyvin mittarina minulla tähän asti mm. hiirien ja vieläpä varsinkin hiirien jotka maksavat niin pirun vähän myymisessä):
Lainaus
Jos et ole valmis haaveilemaan kakadun hankkimisesta sen hinnasta huolimatta, et voi sanoa olevasi varma siitä että olet valmis ja todella haluat kakadun siksi että se on lemmikkinä juuri sellainen kuin se on..
:)

Eläinkaupassa työskennellessä oli ikävää päivästä toiseen kuulla: "Ihana eläin! Kuinka paljon se maksaa? Ai sen verran. Okei, no kerro sitten mitä ne syö ja mitä häkki maksaa. Okei, otan ne ja ton pienimmän häkin!". Liikkeessä oli myös liikkeen oma harmaapapukaija joka puhui ja joka kerran kun se teki sen tuli vähintään yksi asiakas "ostamaan" sitä, ja kuullessaan hinnan, laji yleensä onneksi hylättiin.. Työkokemuksen mukana tullut ihmiskokemus on opettanut minut todella kriittiseksi.. :-\

Lainaus
Minkä tahansa lemmikin hankkiminen tarkoittaa että olet sitoutunut siihen, ja hamsterin tai edes neitsikan kanssa tämä ei ole edes kovin vaikeaa. Mutta kun hankit lemmikin joka voi elää hyvässä hoidossa jopa kauemmin kuin sinä, siinä jos jossain on valtava vastuu jota eivät kaikki valitettavasti ymmärrä.

Eli tosiaan on ihan yleisessä tiedossa että kakadut elävät yli 70 vuotta, tietysti olettaen että niitä hoidetaan kunnolla ja että niillä on varsinkin oikea ruokavalio. 85 vuotta taas on keskimääräinen ihmisen odotettu elinikä (naisen) viimeksi kun kuulin. Jos aloittaja ostaa 17 vuotiaana kakadun ja hoitaisi vähimmäistarpeet täyttäen, aloittaja olisi kaijan kuollessa 87, jos olisi itsekään elossa joka riippuu elämän menosta yleensä.
Tietysti sitten voidaan ostaa vanhempi lintu jonka minä totisesti haluaisin jos pitkä-ikäistä lemmikkiä hankin, koska en tiedä voinko olla linnun omsitaja vähintään 60-70 vuotta! Mutta tällöin mukana saattaa tulla ikäviä yllätyksiä ja linnun taustat ja perhe pitää vain ottaa huomioon. Siltikin yleensä myytävät linnut ovat nuorempia kuin edes 20 - 40 koska on todennäköistä että ovat löytäneet rakastavan ja huolehtivan kodin siihen mennessä. :)
« Viimeksi muokattu: 07.06.10 - klo:14:35:22 kirjoittanut GoldieC »
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

Tintus

« Vastaus #19 : 07.06.10 - klo:19:12:05 »
No, ainakaan minulta sinun ei anteeksi tarvitse pyydellä  :) Nämä nyt ovat sellaisen vanhan akan ajatuksia, jolla ei linnuista ole kovinkaan paljon kokemusta, vaikka noita tirppoja täällä kotona on reilut 20v. jo sirkutellut.

Lainaus
Tarkoitin tällä sitä etten ymmärrä miksi jotkut kysyvät hintaa kun ei ole kysytty oikeastaan mitään muuta ja linnun hankinnan pitäisi olla vuosien ja vuosien päässä jolloin hinta voi muuttuakin.

Katselin tuota sinun profiilia ja huomasin ettei siitä, kun sinä olit 11v  ;) ole vielä kovinkaan kauan aikaa. Joten kai muistat, ettei silloin vielä kaikki esitetyt kysymykset ole kovinkaan "järkeviä" meidän "vanhojen" mielestä. Sitä vaan iän myötä kasvaa sitten varmaan sen verran, että osaa vähän ajatella miten ja mitä lapset puhuu ja mikä niille on kaikkein tärkeintä. Ja linnusta tai mistä muusta tahansa haaveillessa sen ikäisenä tulee ihan ensin mieleen se mitä jokin maksaa, koska on jonkinlainen haju siitä mitä vanhemmat mahdollisesti rahoittavat. Meillä poika (8v.) halutessaan jotain uutta lelua, pyörää, tai melkein mitä vaan kysyy: "mitähän se maksaa" Arvioi sillä miten kovasti kyseistä juttua kannattaa meiltä mankua ja mitkä ovat onnistumisen mahdollisuudet. Samalla tuntuu myös pohtivan sitä, miten vanha pitää olla, että itsellä on niin paljon rahaa.

Toisaalta jos alkaa sinnikkäästi säästää "linturahastoa" jo noin nuorena, niin on sitten aikuisena varaa hankkia ne omat talot, siivoojat, sun muut tarvittavat vermeet linnulle  ;D

Minusta vaan on vaarana, että jos noille nuorille ei vastaa "sillä oikealla tavalla" (mikä se sitten mahtaa ollakkaan), saadaan heidät karkoitettua täältä sivuilta ja silloin tieto linnuista saattaa jäädä hyvinkin vähäiseksi. Eikä se ole tyyli jolla lintujen oloja saadaan kohennettua.

« Vastaus #20 : 07.06.10 - klo:21:55:34 »
Olen samaa mieltä Tintuksen kanssa ja olen aina harmiteellut kun "lapsille" kommentoidaan tylysti ???Pitäisi näiden "tietävien" opetella psykologiaa,että osaisivat muotoilla kirjoituksensa oikein.
Olen huomannut näiden vuosien aikaan,että määrätyn ikäiset lintujen omistajat ovat kaikki tietäviä (ei kaikki )mutta olen todella pahoillani,että tyssätään lintujen kiinnostus heti alkuunsa ja sitten kyselijä lopettaa kyselyt,kun tulee tyly vastaus ::).Eikö forumin tarkoitus ole opettaa/opastaa/ohjata ehkä tulevia lintujen omistajia.
Sitten he ehkä hankkivat linnun ja eivät uskalla kysellä forumilla,kun tulee vain p***aa niskaan.Tämäkö on tarkoitus??? Ja nyt en puhu vain kakaduista.

« Vastaus #21 : 08.06.10 - klo:14:40:24 »
Eikä se ole aina niin, ettei nuoret ottaisi vastuuta ja hoitaisi lemmikkejään kunnolla. Kyllä ne isoimmat lemmikkien väärin kohtelut ym. taitaa kuitenkin olla ihan aikuisten tekemiä. Aikuisella kun on yleensä syynä raha ja välinpitämättömyys, kun taas nuorilla enemmän ymmärtämättömyys, jota voidaan neuvoin korjata. Ja aikuinenhan se viimekädessä on myös vastuussa sen nuoren eläimestä. Oli se lintu tai mikä tahansa hamsterista hevoseen.
Tellu

« Vastaus #22 : 05.10.10 - klo:14:58:42 »
Etkö juuri ole hankkimassa harmaita?? Jos niin, älä vaan nyt haali heti hirveää määrää lintuja, vaan opettele nyt ensin olemaan harmaasi kanssa. Joten parempi ettet tiedä edes yhtään valkkarien kasvattajaa... Muutoinkin, jos sulla ei ole kokemusta papukaijoista, niin valkkari ei todellakaan ole sulle sopiva lintu, vaikka ei jakokaan kyllä ole siitä helposta päästä, eikä sekään mikään aloittajan lintu kyllä ole. Nyt vaan sinun kannattaisi haalia mahd paljon tietoa ylipäänsä papukaijoista, lajeista ja niiden pidosta. Tuolla vauhdilla ei tule hyvää jälkeä, ja nyt kun haalit läjän lintuja, niin takuuvarmasti kohta on kaikki myynnisä, ja ongelmilta et tule välttymään, joten aloita nyt alkuun siitä yhdestä....

On ehkä yksi tyhmimmistä ideoista hankkia alkuun eri lajeja ja monta poikasta kerralla, etenkin kun kokemus on kutakuinkin nolla, sillä ongelmilta ei tule välttymään...

OLEN AIVAN SAMAA MIELTÄ!

« Vastaus #23 : 05.10.10 - klo:15:02:13 »
Tietäisikö joku paljonko valkokakadut maksavat?
Haluaisin vain tietää kun nyt olen 11 vuotias ,mutta olemme miettineet ,että kun täytän 16-17 vuotta hankimme kakadun :)
olen lukenut niistä ja aijon lukea vielä vuosia ,että perehdyn lajiin :)
ja mikä laji olisi niistä pienin jos ei lasketa mukaan neitokakaduja? :)
kiitos vastaukista!
:o

NO JOO!!!
Mä voin valkokakadun omistajana sanoa, että ei kannata ekaksi linnuksi ottaa vaikka lukisitki.
On nimittäin erittäin haasteellinen lintu, ja ÄÄNEKÄS!!!!!!!!!!!!!!!
Ei mikään aloittelijoiden lumipalleroinen, jolle se näyttää.
Saa rumaa jälkeä aikaan jos sille päälle sattuu

« Vastaus #24 : 22.05.13 - klo:22:23:15 »
Merijärvellä Bella valkkari 7v. ja Veikka valkkari 12v.
« Viimeksi muokattu: 25.05.13 - klo:09:07:19 kirjoittanut Helperi »

« Vastaus #25 : 06.01.14 - klo:20:32:27 »
No niin nyt meillä siis kaksi vaahtista  ;D Kafu 12 & Kerttu 10.