papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Täysin albiino undu
« : 04.05.06 - klo:20:10:27 »
 :o nyt ihan utelias ku olen ni kaverilla on täysin albiino undulaatti, se on nyt noin 5 viikkoo vanha ja sillä on punaiset silmät ja aivan lumivalkoinen... eli- päteekö sama albiino linnuilla kuin muilla albiinoilla et ne on kuuroja ja sokeita? mä en oo siellä nyt käyny mut se on vieläki puheiden mukaan aivan valkoinen, onko tuollainen arvokas?(enemmän ku tavallinen) ???

Re: Täysin albiino undu
« Vastaus #1 : 04.05.06 - klo:20:36:22 »
Eivät ne sen kalliimpia ole mitä normaalit undulaatit. Kuuroja, saatikka sokeita eivät ole. Monella albiino undulaatilla on paljon heikkouksia, ja menehtyvät helpommin.

« Vastaus #2 : 04.05.06 - klo:21:05:50 »
Tiedä sitten päteekö sama lintuihin, mutta eikös valkoisilla kissoilla kuurous ole aika yleistä. Mut ne ei kyllä taida albiinoja olla.

« Vastaus #3 : 05.05.06 - klo:11:52:05 »
Valkoiset kissat, joilla vaaleansiniset silmät usein kuuroja.  Linnuilla ei vastaavia kytköksiä ole.  Marsuilla dalmatiaiskuvioon on kytkeytynyt jotain vastaavaa, en muista mitä:)

Mun 7 linnun poikueesta, yks on valkoinen mustilla silmillä, ja kaks lutinoa.  Paljon vahvempia ja terveempiä kuin sekaväriset sisaruksensa, joista 3 kuoli alle 6 vuotiaina ripuliin.
Rakastan ihmisiä, mutta vihaan ihmiskuntaa

« Vastaus #4 : 05.05.06 - klo:12:10:36 »
menee ihan ot mutta myös koirissa on valkoisissa roduissa kuuroutta. Esim dalmatiankoirilla on jonkin verran tuota kuuroutta, onneksi nykyään on jo koirillekkin kuulotestit joilla voidaan tämä todeta jo ihan pentuna.

M.
A mountain of stone, a door of steel, Can´t stand in my way, I´d go on.

« Vastaus #5 : 10.05.06 - klo:22:35:57 »
:o nyt ihan utelias ku olen ni kaverilla on täysin albiino undulaatti, se on nyt noin 5 viikkoo vanha ja sillä on punaiset silmät ja aivan lumivalkoinen... eli- päteekö sama albiino linnuilla kuin muilla albiinoilla et ne on kuuroja ja sokeita? mä en oo siellä nyt käyny mut se on vieläki puheiden mukaan aivan valkoinen, onko tuollainen arvokas?(enemmän ku tavallinen) ???
Olihan mulla albiino. Eivät ole kuuroja/sokeilta, vaan muita alttiimpia sairastumaan ja kuolevat aikaisemmin. Omasta maksoin 50€.Joo ja on se lunta valkeampi :)
Take risks. if you win, you will be happy

if you lose, you will be wise.

« Vastaus #6 : 11.05.06 - klo:12:23:15 »
En ihan allekirjoittaisi tuota, että albiinot on heikompia.  Mihin nämä väitteet perustuu?  Osaako joku sanoa jutun (huhun?) alkuperää?  Luonnossa ne (albiinot yleensä) eivät usein selviä kovinkaan vanhoiksi, koska ovat alttiimpia pedoille puuttuvan suojavärin (pikemminkin päinvastoin) takia, ja sosiaalisilla lajeilla usein syrjittyjä, erityisesti parittelukumppaneina.  Heinolan lintutalossa asustaa albiinovaris, jolla on ikää jotakin 15+ vuotta, vai oliko jo yli 20 vuotta...  En muista tarkkaa ikää.  Mutta tosiaankin ainakin kissoilla ja koirilla on joitakin näitä väriyhdistelmiä, jotka tiettynä kombinaationa voivat aiheuttaa sairauksia (kuuroutta).

Luin just, että kissoilla albiinot ovat vaaleansinisilmäisiä.  Tunnetaan vain yksi punasilmäinen, mutta vielä ei tiedetä aiheuttaako eri geeneissä tapahtuneet mutaatiot nää mahdollisesti eri-albinismi-tyypit.
« Viimeksi muokattu: 11.05.06 - klo:13:54:15 kirjoittanut Kastanja »

« Vastaus #7 : 11.05.06 - klo:16:18:16 »
No minäpä kerron. Vaikka asiasta on jo monta ketjua ;). Ihan omasta kokemuksesta. Albiinoni oli muita herkempi sairastamaan ja kuolikin alle 2vuotiaana. On sairastanut monta kertaa mutta muut lintuni ei. Niin ja Miralla oli kanssa albiinoja jotka kaikki sitten sairastelivat muita enemmän ja kuolivat samaan kun omani. Ei kannata tulla sanoo yhtään mitään ellei ole itse asiasta ottanut selvää ensin. Niin ja lueskele noita aikaisempia ketjuja. Niistä saat lisää tietoa/vastauksia...

« Vastaus #8 : 11.05.06 - klo:16:34:02 »
No sitähän mä täs just olin tekemässä - ottamassa selvää (onko huhut totta) - kyselemällä muilta, mistä heidän kirjoittamansa jutut on peräisin (luettu/omia kokemuksia).  Kirjoitin myös yhdelle Eurooppalaiselle albinismin tutkijalle (kotieläimillä) ko. asiasta (onko albinismi linkittynyt joihinkin sairauksiin, tai onko albiinoilla huomattu olevan muita huonompi immuniteetti).  Toivotaan, että vastaa.

« Vastaus #9 : 12.05.06 - klo:08:32:39 »
Tässä mun otos:

Mun 7 linnun poikueesta, yks on valkoinen mustilla silmillä, ja kaks lutinoa.  Paljon vahvempia ja terveempiä kuin sekaväriset sisaruksensa, joista 3 kuoli alle 6 vuotiaina ripuliin.

Kahdesta ottopojasta, jotka molemmat lutinoja, toinen eli yli 10 vuotiaaksi, toinen 3 vuotiaaksi.

« Vastaus #10 : 12.05.06 - klo:12:11:08 »
Luin just, että kissoilla albiinot ovat vaaleansinisilmäisiä. Tunnetaan vain yksi punasilmäinen, mutta vielä ei tiedetä aiheuttaako eri geeneissä tapahtuneet mutaatiot nää mahdollisesti eri-albinismi-tyypit.
itseasiassa kissoilla on viisi eri albiino tyyppiä. kuurous ei liity albinismiin vaan dominatti valkoisuuteen ja siinäkin erityisesti sinisilmäisiin valkoisiin.
on pikkasen outoa että geenimuutos vaikuttaisi pelkästään esim. väriin. kyllä värimuutoksilla on myös muita vaikutuksia. ei aina tietenkään heikentäviä/huonontavia, mutta.....
E Burke:"nobody made a greater mistake than he who did nothing because he could only do a little"

« Vastaus #11 : 12.05.06 - klo:13:59:28 »
jm: Mielenkiintoista!

Mä en oo millään onnistunut löytämään tutkimuksia näistä kytköksistä, tai sitten haen tietoa vääristä paikoista (Web of science) /väärillä hakusanoilla.  Kokeilen seuraavaksi eläinlääkäreitä.

« Vastaus #12 : 12.05.06 - klo:19:49:45 »
No minäpä kerron. Vaikka asiasta on jo monta ketjua ;). Ihan omasta kokemuksesta. Albiinoni oli muita herkempi sairastamaan ja kuolikin alle 2vuotiaana. On sairastanut monta kertaa mutta muut lintuni ei. Niin ja Miralla oli kanssa albiinoja jotka kaikki sitten sairastelivat muita enemmän ja kuolivat samaan kun omani. Ei kannata tulla sanoo yhtään mitään ellei ole itse asiasta ottanut selvää ensin. Niin ja lueskele noita aikaisempia ketjuja. Niistä saat lisää tietoa/vastauksia...

Tuota noin...kun kyse on parin ihmisen linnuista, sitä ei kyllä kannata pitää täysin selvänä asiana tuolloin. Otanta pitäisi olla paaaljon laajempi, jotta voitaisiin alkaa puhua varmuuksista..jos tuolloinkaan ;) Yhteensattumia voi olla monesti, ei se aina tarkoita, että asia pätee silloin kaikkiin muihinkin, oli kyse mistä ominaisuudesta/sairaudesta tahansa.

Tämä nyt vain yleisesti, tuohon albiinoiden sairauksiin en sano itse mitään muuta kuin sen, että tapaamani albiinot linnut ovat olleet yhtä terveitä ja normaaleja kuin muun väriset toverinsa.

sanne
höyhenmäistä elämää...

« Vastaus #13 : 12.05.06 - klo:21:06:02 »
Lainaus
, että asia pätee silloin kaikkiin muihinkin
Lainaus
Kukaan ei ole väittänytkään ;)

« Vastaus #14 : 12.05.06 - klo:22:43:04 »
Niin, mutta silloin ei pidäkään mennä kaatamaan suoraan toisen esittämää kommenttia ja väittää, ettei hän ole ottanut asiasta selvää ;)
Mutta näin etiäpäin..mahtaisiko JM tietää jotain asiasta..eli onko siinä mitään perää, että albiinot linnut olisivat jotenkin herkempiä sairastumaan jne.?
sanne
« Viimeksi muokattu: 12.05.06 - klo:22:45:26 kirjoittanut sanne »
höyhenmäistä elämää...