papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tyytyäkö neitokakaduun vai hankkiako amatson?
« : 09.08.11 - klo:09:41:25 »
Niin, otsikkohan ongelmani kuvaa. Olemme jo pidemmän aikaa harkinneet linnun hankkimista ja nyt kun olemme muuttamassa isompaan taloon, suunnitelman toteuttaminen tulee mahdolliseksi. Ongelma vain on se kun kovasti tekisi mielemme amatsonia mutta sitä ei suositella aloittelijalle. Neitokakadusta taas sanotaan että soveltuu hyvin aloittelijallekin. Tosin ajatus on lintuharrastus ei sen enempää laajenisi omalta osalta kuin ensin yhteen lintuun, myöhemmin mahdollisesti sille sitten lajitoveri. Nämä vihreät kaverit kiinnostavat kovasti. Olemme eläinrakkaita ja vastuuntuntoisia aikuisia ja tietoisia siitä että lintu tarvitsee paljon aikaa ja viitseliäisyyttä. Minulla on joskus lapsena ollut undulaatteja että linnut ovat jonkin asteisesti tuttuja, tosin eivät kauan ehtineet minulla olla koska veljelläni todettiin allergia jonkin aikaa niiden meille tulon jälkeen. Meillä on ennestään koiria, ja niiden ja muiden eläinten koulutus on mielestäni toteutettava "positiivisista lähtökohdista" lähtien, ei siis pakottamisesta vaan tekemällä tavoitteena olevasta toiminnasta koiralle/linnulle jne. niin kannattava ja mieleinen vaihtoehto että eläin sen haluaa valita. Millaisia amatsoninne ovat ja uskaltaisimmeko hankkia semmoisen vaikka käytännössä aloittelijoita kummatkin olemmekin? Vai hankisimmeko mieluummin sen "kakkosvaihtoehdon" eli neitokakadun...

muoks. Lisätiedoksi vielä että olen aiheeseen alkanut tarkemmin perehtyä jo jokin aika sitten ja tilasinkin ensi töikseni Parrots magazinen ja Heidenreichin (goodbirdinc.com) papukaijalehden. Lisäksi kirjastosta on nippu kirjoja lainassa...ja keskustelupalstojakin olen seuraillut.
« Viimeksi muokattu: 09.08.11 - klo:09:44:18 kirjoittanut Pilleri82 »

Re: Tyytyäkö neitokakaduun vai hankkiako amatson?
« Vastaus #1 : 09.08.11 - klo:09:56:08 »
Minusta on hienoa että uskaltauduit kirjoittamaan aiheesta. :) Kerron oman mielipiteeni, joka ei ole tietenkään ehdoton totuus...

Mielestäni teidän pitäisi hankkia juuri se lintu, joka tuntuu itsellenne parhaalta. Ei ole lintua kohtaan oikein hankkia helpompaa vain harjoituskappaleeksi muutamaksi vuodeksi, ja vaihtaa isompaan kun kokemusta on karttunut. Jos amatsoni on se oikea lintu teille, sitten hankitte amatsonin. Lukekaa paljon aiheesta, ja käykää mielellään vierailemassa amatsoninomistajien luona. En voi painottaa tarpeeksi, kuinka tärkeää on lukea  ja kerätä tietoa. Vaikeus siinä on, että lähivuosina linnunpidon näkökohdat ovat muuttuneet hyvinkin rajusti, joten pitää pitää huolta, että lukee uutta tietoa, sillä se pari vuottakin vanha voi olla kohtalokkaan vanhentunutta...  (Suurimpina esimerkkeinä koulutusmetodit: Positiivinen koulutus vs. dominointi ja kasvatus: Käsinkasvatettu vs. Emojen kasvatti + muuta pohdintaa.) Foorumilta kannattaa kysyä, sillä kirjaston kirjat ja monet nettisivutkin sisältävät vanhentunutta tietoa...

Amatsoneista "helpoimpia" lienee kultaposkiamatsoni, joka on myöskin siitä hyvä lajivalinta suomalaiseen perheeseen, että suomessa on yksi säännöllisesti lisääntyvä pariskunta. ;) Ei tarvisi alkaa raahaamaan lintua ulkomailta, ja varmasti tietää millaisista oloista lintu sitte on peräisin.
« Viimeksi muokattu: 09.08.11 - klo:09:59:27 kirjoittanut Lintunen »

« Vastaus #2 : 09.08.11 - klo:10:07:38 »
Emme missään nimessä hankkisikaan mitään lintua vain pariksi vuodeksi saadaksemme kokemusta. Sen takia asia mietityttääkin että harmittaako kovastikin myöhemmin jos vain "tyytyy" tiettyyn lajiin vaikka haluaisi oikeasti jonkin toisen. Tosin olen ihan varma että neitsikatkin ovat kivoja lintuja, ei siinä mitään. :)

« Vastaus #3 : 09.08.11 - klo:11:23:30 »
Mun mielestä aikuiset ihmiset joilla on tilaa, tahtoa ja aikaa ei ole mitään estettä sille, että ottaa ensimmäiseksi isomman linnun.

Neitokakadut ovat ihania lintuja, itselläni niitä on neljä -enkä vähättelisi niitä ollenkaan; mutta jos todella haluaa jotain ihan muunlaista lintua niin on turhaa hankkia korviketta.

Suosittelen kuitenkin, että kahlaatte keskustelu-ketjuja täällä foorumilla.  Niistä saa todella realistisen kuvan siitä, mitä elämä voi olla vihreän, harmaan tai valkoisen ison linnun kanssa. Minkälaisia ongelmia voi tulla vastaan ja mihin on syytä varautua.

JA sitten, jos todella haluaa haastetta, voi hankkia itselleen pienen pyrrhuran eli suomuaratin...
t: Nim. Kiukkupääaratin hovineiti

« Vastaus #4 : 09.08.11 - klo:11:44:04 »
Suosittelen kuitenkin, että kahlaatte keskustelu-ketjuja täällä foorumilla.  Niistä saa todella realistisen kuvan siitä, mitä elämä voi olla vihreän, harmaan tai valkoisen ison linnun kanssa

Tai punasinisen  ;D toisin sanoen, suosittelen pläräilemään läpi myös Avoparikaijoista-ketjua, jos et ole vielä tutustunut  ;)

« Vastaus #5 : 09.08.11 - klo:12:19:26 »
Lainaus
Millaisia amatsoninne ovat ja uskaltaisimmeko hankkia semmoisen vaikka käytännössä aloittelijoita kummatkin olemmekin? Vai hankisimmeko mieluummin sen "kakkosvaihtoehdon" eli neitokakadun...

Itsekin sitä mieltä, että aikuinen vastuuntuntoinen ja asioihin perehtynyt ihminen voi varmasti pärjätä "haastavammankin" linnun kanssa. Tärkeintä on löytää se laji, jota jaksaa katsella oman tai linnun elämän ajan.

Jos pelkästään amatsoneja ja neitokakaduja vertaa, niin amatsonin suurin haaste varmaankin on se, että neitokakadu on merkittävästi "tasapainoisempi", kun amatsoni vaatii jossain määrin enemmän herkkyyttä omistajalta. Toisaalta itse taas koen, että amatsoneja on huomattavasti helpompi "lukea".

Suosittelisin tulemaan johonkin yhdistyksen tapahtumaan käymään, joissa on lintuja mukana. Esimerkiksi syksyllä on taas tulossa mökkiviikonloppua yms. Näissä pääsee hyvin tutustumaan ihmisiin ja lintuihin, ja näkee vähän millaisia elukoita ovat. Amatsoneja varsinkin on yleensä aina mukana. Samoin kannattaa vierailla joidenkin harrastajien kotona, niin näkee vähän tuota arkea.

Lainaus
Lisäksi kirjastosta on nippu kirjoja lainassa...

Ihan varoituksen sana, kun en tosiaan tiedä, miten paljoa olet ehtinyt perehtyä asioihin. Kirjastoista Suomessa löytyy aika paljon vanhoja kirjoja, jotka vaativat paljon suodatusta ja sisältävät paljon vanhaakin tietoa. Eli kannattaa olla niiden kanssa varovainen. :) Jos et ole vielä ehtinyt, niin kannattaa vilkaista tätä opasta: Papukaija lemmikiksi?

« Vastaus #6 : 09.08.11 - klo:15:31:23 »

Lainaus
Lisäksi kirjastosta on nippu kirjoja lainassa...

Ihan varoituksen sana, kun en tosiaan tiedä, miten paljoa olet ehtinyt perehtyä asioihin. Kirjastoista Suomessa löytyy aika paljon vanhoja kirjoja, jotka vaativat paljon suodatusta ja sisältävät paljon vanhaakin tietoa. Eli kannattaa olla niiden kanssa varovainen. :) Jos et ole vielä ehtinyt, niin kannattaa vilkaista tätä opasta: Papukaija lemmikiksi?

Juu olen tietoinen kuinka noiden kirjastonkirjojen kanssa kannattaa toimia  :) tosin itsellä se hyvä juttu että voin lukea englanniksikin niin on tuommoisia hieman uudempiakin kirjoja tarjolla. Ja kriittinen osaan muutenkin olla ihan yleensäkin ja tutkailla asioita laajemmin kuin yhden lähteen pohjalta kun on yliopisto-opintoja takana. Kaikenlaista netistä olen löytänyt ja lukenut linnuista, mm. tuon laittamasi linkin  :) Tällä hetkellä pyrin tutustumaan nettisivuilla/verkkokaupoissa lintujen virikkeellistämiseen, foraging-lelut kiinnostavat :) Ilmottauduin muuten semmoselle Eläinkoulutuskeskuksen järjestämälle verkkokurssille "oppimispsykologian perusteet". Mielenkiinnolla jo odotan että syyskuussa alkaa. Eläintenkouluttajan ammatti kiinnostaisi...

Ehkäpä joku vihreä kaveri meille siis aikanaan päätyy :) Oon miettinyt jo mielessäni jos jonkinlaista aktiviteettia ja miehelleni puuhasteltavaa kun hän saa luvan rakennella kiipeilypuita jne. kun on käsistään kätevämpi kuin minä!

« Vastaus #7 : 09.08.11 - klo:15:36:51 »

Amatsoneista "helpoimpia" lienee kultaposkiamatsoni, joka on myöskin siitä hyvä lajivalinta suomalaiseen perheeseen, että suomessa on yksi säännöllisesti lisääntyvä pariskunta. ;) Ei tarvisi alkaa raahaamaan lintua ulkomailta, ja varmasti tietää millaisista oloista lintu sitte on peräisin.

Missähän päin tuo pariskunta asustaa? :)

« Vastaus #8 : 09.08.11 - klo:15:41:01 »

Tällähetkellä Turussa, omistajana nimim. Jonne. :)

« Vastaus #9 : 09.08.11 - klo:15:51:45 »

Tällähetkellä Turussa, omistajana nimim. Jonne. :)

No sepäs sattui! Itse asun ihan Turun vieressä!  :D

« Vastaus #10 : 09.08.11 - klo:21:43:10 »
Turun seudulla on myös paljon lintuharrastajia, joiden luokse voi päästä tutustumaan kaikenlaisiin siivekkäisiin.

Tarkemman harkinnan ja tutustumisien jälkeen kannattaa myös harkita kotiavaihtavia lintuja, niissäkin on aivan loistoyksilöitä tarjolla  :)

« Vastaus #11 : 11.08.11 - klo:00:15:52 »
Hienoa, kun porukka malttaa miettiä ja tehdä pohjatyötä ennen linnun hankintaa - lajivalinta on varmasti vaikea mutta jos neitsikka ei ole se haaveiden siivekäs kaveri ja aiempaakin kokemusta linnuista löytyy, niin miksipä ei hankkisi amatsonia elämää sulostuttamaan?
Itse aloitin lintuharrastuksen pari vuotta sitten meksikonaratti Viivin kanssa, joka tuli yhdistyksen kautta sijoituslintuna. Toinenkin sijoituslintu Samba (Viivin poikanen) meillä oli jonkin aikaa, mutta se ei soveltunut toisen linnun kanssa elämään ja Samba-tyttönen onkin nyt onnellinen asemassaan perheen ainoana lintuna Turussa. Viime syksynä otin Viiville kaveriksi kultaposkiamatsonin juurikin Jonnen kultaposkien viimevuotisesta kevätpoikueesta.
Sijoituslinnuissakin on todellisia helmiä, monesti aikuisia lintuja jotka pystyvät opettamaan huisan paljon joskus hiukan haparoivaakin aloittelijaa. Viivin kärsivällisyys ja lempeännapakka luonne on ollut parasta koulutusta, olen saanut selkeitä vihjeitä ja suoria ilmaisuja siitä miten lintu toimii ja ajattelee ja miten toimimalla saan siltä parhaan vasteen. Koirien, hevosten ja kanin positiivisen kouluttamisen taustalla pärjää myös lintujen kanssa, linnuilla vaan tahtoo olla enemmän omaa tahtoa ja vähemmän miellyttämisenhalua kuin useimmilla em. elikoilla. Oma hauskuutensa siinäkin. Koulutuspsykan kurssi kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta!

Arateissakin on haastetta, ja luonne sekä luettavuus varsinkin siniarateilla liippaa hyvin läheltä isoja amatsoneja. Jos kuitenkin amatsoni teitä aidosti kiinnostaa ja olette selkeästikin järki kädessä ja hyvällä asenteella liikenteessä, niin antaa palaa vain. Kultaposket ovat sieltä lempeämmästä päästä viherlentiäisiä, helppoja kouluttaa ja kuumailevatkin kovin vähissä määrin. Ääntä niistä kyllä lähtee, korvatulpat ovat meillä päivittäin käytössä kun Domino ulkoillessaan "laulaa" innolla... ;D

Meille saa ilomielin tulla käymään Viiviä ja Dominoa moikkaamaan, jos joskus satutte liikkumaan Naantalin suunnalla. Raisiossa ja muualla Turun seudulla on myös amatsoniharrastajia. Lintuihmisten poikkeavuus monista muista harrastajaryhmistä lienee selkeimmin huomattavissa siinä, miten he avaavat kotinsa ovet kiinnostuneille uusille ja vanhoille harrastajille. Jokaisen potentiaalisesti isommista linnuista kiinnostuneen pitäis viettää muutama tunti Jonnen kauhukammiossa; jos siitä (4 aikuista amatsonia + 2 poikasta & moottoriturpa afrikanharmaa) myllytyksestä selviää pää edes miten kuten järjestyksessä, on aivan varmasti sopivaa ainesta linnunomistajaksi... ;)

Kannattaa muuten pistäytyä messuillakin yhdistyksen osastolla; Turun Messujen yhteydessä on tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Lemmikkimessut, ja yhdistyksen jäsenistöllä on sielläkin lintuja esillä. Lajeja on monen monta, en tiedä onko Suomessa yhtäkään paikkaa jossa olis useampia lajeja kerralla esillä. Itse asiassa edes Korkeasaaressa ei näe samanlaista lajikirjoa; kävin tsekkaamassa paikan koukkunokkatarjonnan viikonloppuna ja sieltä löytyi vain sinikurkkuja, hyasintteja, munkkeja ja patagonialaisia. Kaijuli siis pistää pöydän koreaksi ja pesee alan kovimmatkin ammattilaiset lajien määrässä mennen tullen, laskin että viikonlopun mittaan esillä on 14 eri lajin edustajaa.
Antaverkan viikonloppu keräsi keväällä parikymmentä lintua saman katon alle, oli siinä itselläkin ihmettelemistä kun se lentävä lössi pisti hulinaksi ja sulkapalloja sinkoili sinne tänne...uudelle harrastajalle ihanteellinen ympäristö tutustua lähemmin lintuihin ja rauhassa jutustella muitten harrastajien kanssa. Oli muuten keväällä eka kerta kun olen jakanut aamupuuroni amatsonin ja afrikanharmaan kanssa. :D
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you

« Vastaus #12 : 11.08.11 - klo:16:28:42 »
Tämä on hyvä aihe. Itsekin olen joskus haaveillut jostain isommasta, mutta sitten kun lueskelee, niin sitä ei suositella isoa jos ei ole kokemusta isoista linnuista. Tuo mietityttääkin, että miten sitä kokemusta saa, jos ei suositella ottamaankaan ? Mutta joo, itse aion jatkossakin undulaattien kanssa jatkaa, kun olen täällä lukenut noista isommista (vaikka harmaata tekee mieli aina) että osaavat olla väliin hyvinkin päällekäyviä ja sitten on se ongelma, ettei oma ikä eikä terveys ehkä riitäkään (pumppuvikaa ja varalta parin vuoden välein vielä syöpätutkimukset) sitten isomman elinikää, jos ei jotain eläkepäivien viettäjää sitten...

« Vastaus #13 : 12.08.11 - klo:23:06:06 »
Mitä mieltä olette noista keltaotsa-amatsoneista? Olisiko jollakulla kokemuksia ja vertailupohjaa, millaisia ovat verrattuna muihin amatsoneihin?

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Muut%20lemmikkiel%C3%A4imet/KELTAOTSA-AMATSONI./30278089?rowId=259

Tosissaan kutkuttaa jo tämä asia ihan kamalasti kun on niin pitkään ollut harkinnassa ja muuttokin lähestyy jolloin tulisi tosiaan mahdolliseksi lintu hankkia!

« Vastaus #14 : 12.08.11 - klo:23:53:37 »
Keltaotsa on hot 3-laji, ts. laji joka kuumailee muulloinkin kuin keväisin ja omaa hurjan määrän temperamenttia. Ensimmäiseksi linnuksi tosi vaativa, olen itse tyytyväinen päädyttyäni pionukseen ja kultaposkeen joiden kuumailu (jos sitä nyt kuumailuksi voi edes sanoa) keskittyy keväille ja muutoin ovat kovinkin lempeitä otuksia. Domino ei vielä tajua tyttöjen päälle yhtään ja Viivi keskittyy kotkottamaan ja hinkkaamaan peräpäätään seiniin ja orsiin, hot-kolmoset taas saattavat paukkua niskaan ja naamalle pienimmästäkin syystä. Ne siis vaativat paljon, paljon työtä ja pysyvät koko ikänsä kuumina ja temperamenttisina. Lempeämpiä lajeja, kuten jauho- ja kultaposkiamatsoneja sekä siniaratteja uskallan näinkin suppealla kokemuksella suositella lämpimästi ekaksi linnuksi erityisesti perheen lemmikkiä mietittäessä. Ja mitä ikinä teetkin, ota ennemmin emojen kasvatti kuin käsinruokittu!

Kannattaa lukea Nooan, Ekkun ja muitten amatsonien elämästä täältä amatsonipalstalta ja Elämänkaari-osiosta, sieltä löytyy juttua lintujen edesottamuksista ja omistajien omista oppimiselämyksistä lintujen kanssa...
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo:23:57:29 kirjoittanut Monica »
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you